Isnin, 7 Ogos 2017

5. Adakah orang-orang yang mendakwa Al-Tasyaiyu3 (Syiah) akan menyertai rombongan (Kafilah) Al-Sufyani?



Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah Al-Yamani?

5. Adakah orang-orang yang mendakwa Al-Tasyaiyu3 (Syiah) akan menyertai rombongah (Kafilah) Al-Sufyani?



Seperti yang dinyatakan sebelum ini bahawa Al-Sufyani adalah sebuah gerakan yang sesat dan luas pengaruhnya dalam masyarakat Islam, dan seperti yang kita perhatikan bahawa didapati Sufyani keluar dari Syam dan yang lain keluar dari Iraq dan akan menjadi penguasa di Iraq yang bermaksud bahawa dari lapisan yang luas dari prnduduk Iraq. yang menyokong, memberi sandaran dan jaminan pemerintahannya, tetapi ia adalah sebahagian daripada aspeknya yang menyeleweng dari garis Islam, yang akan mengukuhkan kuasanya terhadap penduduk yang bersama kebenaran (Al-Haq).

Seseorang telah berkata: Itu hanyalah sesuai dengan Ahl Al-Sunnah Iraq sahaja. mungkin bukan dari orang-orang Syiah?

Saya katakan: Mari kita baca riwayat ini, yang mengesahkan bahawa terdapat kelompok yang besar dari orang-orang Syiah yang akan bersama Al-Sufyani, bukan sebaliknya.

Dari Imam Al-Shadiq (as) katanya:

(كأن بالسفياني (أو صاحب  السفياني) قد طرح رحله في رحباكم بالكوفة، فنادى مناديه: من جاء برأس من شيعة علي فله ألف درهم، فيثب الجار على جاره ويقول: هذا منهم، فيضرب عنقه ويأخذ ألف درهم. أما إن إمارتكم لا تكون يومئذ إلا لأولاد البغايا. وكأن أنظر إلى صاحب البرقع، قلت (يعني الراوي): ومن صاحب البرقع ؟ فقال:  رجل منكم يقول بقولكم يلبس البرقع فيحوشكم فيعرفكم ولا تعرفونه، فيغمز بكم رجلا رجلا. أما إنه لا يكون إلا ابن بغي)

(Seolah-olah Al-Sufyani (atau Shohib Al-Sufyani) telah mengusahakan satu perjalanan di ruang terbuka di Kufah, maka si penyeru menyeru: Sesiapa yang membawakan kepala dari Syiah Ali ia akan mendapat seribu dirham, maka ia berlari sambil melompat dan mengatakan ini daripada mereka, maka yang memancung leher akan mengambil seribu dirham. Adapun pemerintahan kamu tidak ada pada hari itu melainkan oleh anak-anak Al-Baghaya (pelacur). Seolah-olah aku melihat pemilik Al-Burqa’ (kain tutup muka), aku (perawi) berkata: Siapakah pemilik Al-Burqa’? Lalu dia berkata: Seorang lelaki dari kamu yang berkata apa yang kamu katakan, yang memakai Al-Burqa’ Mereka mengumpulkan kamu mengenali kamu, sebagai seorang lelaki hanya seorang lelaki, Pada hal ia tidak lain hanyalah Ibn Baghy (pelacur)) [42]

Maka riwayat ini menunjukkan dengan jelas bahawa Syiah berpuak-puak dalam zaman Al-Sufyani kepada dua bahagian. Bahagian yang bersama dengan Al-Sufyani dan jabatan kerajaan dan mereka adalah bahagian yang paling kuat, Bahagian lain akan berdiri dengan mukanya dan mereka adalah orang-orang yang tertindas yang akan mengejar pekerjaan Al-Sufyani yang memberikan hadiah bagi setiap orang yang dia bimbing atas mereka. orang-orang yang tertindas ini adalah orang-orang yang akan memikul sifat Al-Tasyaiyu3 (Syiah) yang sebenar, oleh itu mereka ini dianggap dalam riwayat ini sebagai (Syiah Ali). Walaupun di Kufah tidak didiami oleh yang bukan Syiah, jika tidak, mengapa penyeru Al-Sufyani membuat seruan. Jadi seruan ini adakah apabila semua mereka yang tinggal di Kufah adalah dari Syiah!!?

Jika kamu katakan: Al-Sufyani menduduki Kufah!!!

Aku katakan: Apa halnyaa maka ia berlari sambil melompat dan mengatakan ini daripada mereka, lalu memukul lehernya dan mengambil seribu dirham?

Mungkin ia mengesahkan Syiah terbahagi kepada dua golongan yang berbeza dan yang bertentangan, sebahagian atas kebenaran dan sebahagian atas kebatilan. Ia adalah kata-kata Al-Imam (as): (Tetapi jika pemerintahan kamu tidak berlaku pada hari itu melainkan oleh anak-anak Al-Baghaya (pelampau)), Maka ungkapan (Imaratikum - pemerintahan kamu) memberikan makna yang tepat yang boleh difahami hasil daripada penjelasan bahawa Al-Imam menanganinya dengan mengatakan khas bagi Syiahnya dan mentafsirkan perkataan (pemerintahan kamu) kepada penguasa kamu atau pemerintah kamu.. iaitu kerajaan adalah di tangan Syiah pada hari-hari yang sukar itu!!!

Di sini dibawakan riwayat yang menunjukkan orang-orang yang mengikuti Al-Sufyani:

Dari Abi Abdillah (as):

(يقدم القائم حتى يأتي النجف فيخرج اليه جيش  السفياني واصحابه والناس معه... )

(Al-Qaim mendahuluinya mendatangi Najaf lalu datang kepadanya tentera Al-Sufyani dan sahabatnya dan orang-orang yang bersamanya...) [43]

Pada hakikat bahawa keputusan ini memberikan kita pengertian yang lain, ia adalah bahawa Al-Sufyani akan menjadi orang-orang yang juga menyeru kepada Syiah, tetapi membawa masuk kebenciannya yang membabi-buta terhadap pengikut kebenaran dari Syiah Aali Muhammad (S) yang sebenar .. dan ia untuk menjelaskan bahawa Syiah Iraq umumnya tidak menyokong melainkan pemerintah Syiah. Dan telah terbukti kepada kita bahawa orang ramai akan menyokong kuasa Al-Sufyani, dan wujud begitu ramai penyokong dalam gerakan atau bala tentera Al-Sufyani yang menunjukkan bahawa pergerakan itu disokong oleh aspek kekercayaan dan perkataan mereka yang memberi kesan kepada orang awam dalam masyarakat Iraq, dan  semua itu adalah disahkan oleh para ulama bukan pengamal yang telah diangkat oleh orang ramai melalui Syuraa (pilihan raya) yang dibawa masuk ke dalam perjalanan kelompok Al-Sufyani kerana kelalaian mereka.

Pendokong pergerakan Al-Sufyani - seperti dahulu – akan meletakkan sebilangan besar pendakwah Syiah di media Iraq sekarang ini untuk menyelewengkan mereka dari jalan Ahl Al-Bait (as). Ia tidak menghairankan kerana sejarah telah membuktikan kepada kita bahawa tentera yang telah dikumpulkan oleh ‘Ubaiullah bin Ziyad (la3nahu Allah 3alaih) seramai sekurang-kurangnya tiga puluh ribu di tanah Karbala yang disibukkan dengan penduduk Iraq yang mendakwa dari kalangan Syiah Ali (as) yang berlaku sebelum ini, bahkan sebahagian daripada mereka berperang bersama Ali (as) dalam dua barisan (perang), tetapi mereka mengambil keputusan di Karbala untuk membunuh anaknya, Al-Hussein (as) dan untuk menolong Ibn Maisun (anak orang penting), Yazid (la3nahu Allah).

Dan tetaplah untuk memberi perhatian bahawa tentera yang batil mungkin bertaubat daripada mendahului Allah Al-Husna. Gerakan Al-Sufyani tidaklah tandus dari orang-orang yang bertaubat dan akan bergabung dengan kafilah Imam Mahdi (as) kerana sejarah telah menjadi saksi terbaik apabila Al-Har bin Yazid Al-Riahi dan anaknya juga sebahagian yang berada dalam tentera ‘Ubaiullah bin Ziyad (la3nahu Allah), mereka telah bergabung dengan kafilah Al-Hussein (as) selepas melihat kebenaran dengan mata mereka sendiri dan menunjukkan kepada mereka pendustaan, kepalsuan dan penipuan oleh pengaruh kuasa Al-Sufyani tepat pada masanya.



-----------------
[42] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 215.
[43] Basyarah Al-Islam: hal 335


Sebelum << Kandungan >> Selepas


Tiada ulasan: