Al-Sufyani Di Ambang Pintu, Di Manakah
Al-Yamani?
5. Adakah orang-orang yang mendakwa Al-Tasyaiyu3 (Syiah)
akan menyertai rombongah (Kafilah) Al-Sufyani?
Seperti yang dinyatakan sebelum ini bahawa Al-Sufyani
adalah sebuah gerakan yang sesat dan luas pengaruhnya dalam masyarakat Islam,
dan seperti yang kita perhatikan bahawa didapati Sufyani keluar dari Syam dan
yang lain keluar dari Iraq dan akan menjadi penguasa di Iraq yang bermaksud
bahawa dari lapisan yang luas dari prnduduk Iraq. yang menyokong, memberi sandaran
dan jaminan pemerintahannya, tetapi ia adalah sebahagian daripada aspeknya yang
menyeleweng dari garis Islam, yang akan mengukuhkan kuasanya terhadap penduduk
yang bersama kebenaran (Al-Haq).
Seseorang telah berkata: Itu
hanyalah sesuai dengan Ahl Al-Sunnah Iraq sahaja. mungkin bukan dari orang-orang
Syiah?
Saya katakan: Mari
kita baca riwayat ini, yang mengesahkan bahawa terdapat kelompok yang besar dari orang-orang Syiah yang akan bersama Al-Sufyani, bukan sebaliknya.
Dari Imam Al-Shadiq (as)
katanya:
(كأن بالسفياني (أو صاحب السفياني) قد طرح رحله في رحباكم بالكوفة،
فنادى مناديه: من جاء برأس من شيعة علي فله ألف درهم، فيثب الجار على جاره ويقول:
هذا منهم، فيضرب عنقه ويأخذ ألف درهم. أما إن إمارتكم لا تكون يومئذ إلا لأولاد
البغايا. وكأن أنظر إلى صاحب البرقع، قلت (يعني الراوي): ومن صاحب البرقع ؟ فقال: رجل منكم يقول بقولكم يلبس البرقع فيحوشكم فيعرفكم ولا تعرفونه،
فيغمز بكم رجلا رجلا. أما إنه لا
يكون إلا ابن بغي)
(Seolah-olah
Al-Sufyani (atau Shohib Al-Sufyani) telah mengusahakan satu perjalanan di ruang
terbuka di Kufah, maka si penyeru menyeru: Sesiapa yang membawakan kepala dari
Syiah Ali ia akan mendapat seribu dirham, maka ia berlari sambil melompat dan
mengatakan ini daripada mereka, maka yang memancung leher akan mengambil seribu
dirham. Adapun pemerintahan kamu tidak ada pada hari itu melainkan oleh
anak-anak Al-Baghaya (pelacur). Seolah-olah aku melihat pemilik Al-Burqa’ (kain
tutup muka), aku (perawi) berkata: Siapakah pemilik Al-Burqa’? Lalu dia
berkata: Seorang lelaki dari kamu yang berkata apa yang kamu katakan, yang
memakai Al-Burqa’ Mereka mengumpulkan kamu mengenali kamu, sebagai seorang
lelaki hanya seorang lelaki, Pada hal ia tidak lain hanyalah Ibn Baghy (pelacur)) [42]
Maka riwayat ini menunjukkan dengan jelas bahawa
Syiah berpuak-puak dalam zaman Al-Sufyani kepada dua bahagian. Bahagian yang
bersama dengan Al-Sufyani dan jabatan kerajaan dan mereka adalah bahagian yang
paling kuat, Bahagian lain akan berdiri dengan mukanya dan mereka adalah
orang-orang yang tertindas yang akan mengejar pekerjaan Al-Sufyani yang memberikan
hadiah bagi setiap orang yang dia bimbing atas mereka. orang-orang yang tertindas
ini adalah orang-orang yang akan memikul sifat Al-Tasyaiyu3 (Syiah) yang sebenar, oleh itu mereka ini dianggap dalam riwayat ini sebagai
(Syiah Ali). Walaupun di Kufah tidak didiami oleh yang bukan Syiah, jika tidak,
mengapa penyeru Al-Sufyani membuat seruan. Jadi seruan ini adakah apabila semua
mereka yang tinggal di Kufah adalah dari Syiah!!?
Jika kamu katakan: Al-Sufyani
menduduki Kufah!!!
Aku katakan: Apa halnyaa maka ia berlari sambil melompat dan mengatakan ini daripada mereka, lalu
memukul lehernya dan mengambil seribu dirham?
Mungkin ia mengesahkan Syiah terbahagi
kepada dua golongan yang berbeza dan yang bertentangan, sebahagian atas
kebenaran dan sebahagian atas kebatilan. Ia adalah kata-kata Al-Imam (as):
(Tetapi jika pemerintahan kamu tidak berlaku pada hari itu
melainkan oleh anak-anak Al-Baghaya (pelampau)), Maka ungkapan (Imaratikum
- pemerintahan kamu) memberikan makna yang tepat yang boleh difahami hasil daripada penjelasan
bahawa Al-Imam menanganinya dengan mengatakan khas bagi Syiahnya dan mentafsirkan
perkataan (pemerintahan kamu) kepada penguasa kamu atau
pemerintah kamu..
iaitu kerajaan adalah di tangan Syiah pada hari-hari yang sukar itu!!!
Di sini dibawakan riwayat
yang menunjukkan orang-orang yang mengikuti Al-Sufyani:
Dari Abi Abdillah (as):
(يقدم القائم حتى يأتي النجف فيخرج اليه جيش السفياني واصحابه والناس معه... )
(Al-Qaim mendahuluinya mendatangi Najaf lalu datang kepadanya tentera Al-Sufyani
dan sahabatnya dan orang-orang yang bersamanya...) [43]
Pada hakikat bahawa
keputusan ini memberikan kita pengertian yang lain, ia adalah bahawa Al-Sufyani
akan menjadi orang-orang yang juga menyeru kepada Syiah, tetapi membawa masuk kebenciannya
yang membabi-buta terhadap pengikut kebenaran dari Syiah Aali Muhammad (S) yang
sebenar .. dan ia untuk menjelaskan bahawa Syiah Iraq umumnya tidak menyokong melainkan
pemerintah Syiah. Dan telah terbukti kepada kita bahawa orang ramai akan
menyokong kuasa Al-Sufyani, dan wujud begitu ramai penyokong dalam gerakan atau
bala tentera Al-Sufyani yang menunjukkan bahawa pergerakan itu disokong oleh aspek
kekercayaan dan perkataan mereka yang memberi kesan kepada orang awam dalam
masyarakat Iraq, dan semua itu adalah disahkan
oleh para ulama bukan pengamal yang telah diangkat oleh orang ramai melalui Syuraa
(pilihan raya) yang dibawa masuk ke dalam perjalanan kelompok Al-Sufyani kerana
kelalaian mereka.
Pendokong pergerakan Al-Sufyani - seperti dahulu – akan meletakkan sebilangan
besar pendakwah Syiah di media Iraq sekarang ini untuk menyelewengkan mereka
dari jalan Ahl Al-Bait (as). Ia tidak menghairankan kerana sejarah telah
membuktikan kepada kita bahawa tentera yang telah dikumpulkan oleh ‘Ubaiullah bin
Ziyad (la3nahu Allah 3alaih) seramai sekurang-kurangnya tiga puluh ribu di
tanah Karbala yang disibukkan dengan penduduk Iraq yang mendakwa dari kalangan Syiah
Ali (as) yang berlaku sebelum ini, bahkan sebahagian daripada mereka berperang bersama
Ali (as) dalam dua barisan (perang), tetapi mereka mengambil keputusan di
Karbala untuk membunuh anaknya, Al-Hussein (as) dan untuk menolong Ibn Maisun (anak
orang penting), Yazid (la3nahu Allah).
Dan tetaplah untuk
memberi perhatian bahawa tentera yang batil mungkin bertaubat daripada mendahului
Allah Al-Husna. Gerakan Al-Sufyani tidaklah tandus dari orang-orang yang
bertaubat dan akan bergabung dengan kafilah Imam Mahdi (as) kerana sejarah telah menjadi saksi
terbaik apabila Al-Har bin Yazid Al-Riahi dan anaknya juga sebahagian yang berada
dalam tentera ‘Ubaiullah bin Ziyad (la3nahu Allah), mereka telah bergabung dengan kafilah Al-Hussein (as) selepas melihat kebenaran
dengan mata mereka sendiri dan menunjukkan kepada mereka pendustaan, kepalsuan
dan penipuan oleh pengaruh kuasa Al-Sufyani tepat pada masanya.
-----------------
[42] Bihar
Al-Anwar: J 52 hal 215.
[43] Basyarah Al-Islam: hal 335
Tiada ulasan:
Catat Ulasan