Ahad, 31 Januari 2016

5. Wasiat Dan Nash Langsung


5. Wasiat Dan Nash Langsung
الوصية والنص المباشر:

:
Sebahagian daripada mereka mengatakan bahawa wasiat Rasulullah (S) tidak cukup untuk membuktikan kelayakan berhujjah dengannya, dan perlu diadakan wasiat dari Imam kepada Imam selepasnya, secara langsung?

Untuk membuat perbandingan mengenainya Abdus Soleh (as) berkata

[Para ulama Syiah mengatakan bahawa wasiat atau nash adalah mencukupi dari Rasul, seperti dalam kitab (Bab ke sebelas) (Bi Syarah – dengan penjelasan - Al-Miqdad Al-Suyuri [1], terdapat nash di dalamnya: Nash dari Nabi atau imam terdahulu yang mencukupi.

Wasiat dari Rasul mencukupi, dengan nash-nash dari Aqidah pegangan (Hauzah) mereka.

Sesungguhnya mereka itu tidak mengambil iktibar daripada Al-Quran daripada riwayat-riwayat mahupun daripada maksumin, mereka itu tidak mengambil iktibar melainkan dengan Marajik dan Fuqahak mereka yang mengajar di Hauzah Najaf, dan bahkan menafikannya juga demi kesenangan hawa nafsu mereka.]

Ini adalah pandangan Al-‘Alamah Al-Hilli:

(Imam baginya perlu dinashkan; kerana kemaksuman termasuk perkara batin (dalaman) yang tidak mengetahuinya melainkan Allah Ta’ala. Nash mestilah dari sesiapa yang mengetahui kemaksumannya, atau zahir mukjizat di tangannya untuk menunjukkan kebenarannya.)

Dan diulas dengan penjelasan (Al-Miqdad Al-Suyuri) dalam (Al-Nafi’ Yaum Al-Hasyr halaman 100), yang mengatakan:

(Aku katakan: ini adalah merujuk kepada cara pelantikan imam, dan telah disepakati bahawa dinashkan dari Allah Rasul-Nya, dan imam sebelumnya, Sebab adalah tertentu di dalam pelantikan Imam (as). Namun ada perbezaan pendapat, adakah ia akan dilantik dengan sebab selain nash atau tidak, tetapi sahabat kami Al-Imamiyah mempertahankan perkara ini secara mutlak dengan mengatakan: Tiada cara lain melainkan dengan nash.)

         

✡✡✡✡✡


--------------------------------
[1] A. Al-Syeikh Al-Thusi (rahmahu Allah) di dalam kitab bernama (Mishbah Al-Mutahajjid) dengan sepuluh bab, kemudian diikuti dengan penjelasan-penjelasan Al-‘Alamah Al-Hilli dan ditambah satu bab yang diberinya nama (Bab ke sebelas) dan dinyatakan Al-Miqdad Al-Suyuri (Tahun: 826 H) dengan penjelasannya, ia adalah salah satu penjelasan yang agak penting,


Tiada ulasan: