5. Wasiat Dan Nash Langsung
الوصية
والنص المباشر:
:
Sebahagian daripada mereka mengatakan bahawa wasiat Rasulullah
(S) tidak cukup untuk membuktikan kelayakan berhujjah dengannya, dan perlu diadakan
wasiat dari Imam kepada Imam selepasnya, secara
langsung?
Untuk membuat perbandingan mengenainya Abdus Soleh (as)
berkata
[Para ulama Syiah mengatakan
bahawa wasiat atau nash adalah mencukupi dari Rasul, seperti dalam kitab (Bab
ke sebelas) (Bi Syarah – dengan penjelasan - Al-Miqdad Al-Suyuri [1],
terdapat nash di dalamnya: Nash dari Nabi atau imam terdahulu yang mencukupi.
Wasiat dari Rasul mencukupi,
dengan nash-nash dari Aqidah pegangan (Hauzah) mereka.
Sesungguhnya mereka itu tidak
mengambil iktibar daripada Al-Quran daripada riwayat-riwayat mahupun daripada maksumin,
mereka itu tidak mengambil iktibar melainkan dengan Marajik dan Fuqahak mereka
yang mengajar di Hauzah Najaf, dan bahkan menafikannya juga demi kesenangan hawa
nafsu mereka.]
Ini adalah pandangan Al-‘Alamah Al-Hilli:
(Imam baginya perlu dinashkan;
kerana kemaksuman termasuk perkara batin (dalaman) yang tidak mengetahuinya melainkan
Allah Ta’ala. Nash mestilah dari sesiapa yang mengetahui kemaksumannya, atau zahir
mukjizat di tangannya untuk menunjukkan kebenarannya.)
Dan
diulas dengan penjelasan (Al-Miqdad Al-Suyuri) dalam (Al-Nafi’ Yaum Al-Hasyr halaman
100), yang mengatakan:
(Aku katakan: ini adalah
merujuk kepada cara pelantikan imam, dan telah disepakati bahawa dinashkan dari
Allah Rasul-Nya, dan imam sebelumnya, Sebab adalah tertentu di dalam pelantikan
Imam (as). Namun ada perbezaan pendapat, adakah ia akan dilantik dengan sebab selain
nash atau tidak, tetapi sahabat kami Al-Imamiyah mempertahankan perkara ini
secara mutlak dengan mengatakan: Tiada cara lain melainkan dengan nash.)
✡✡✡✡✡
--------------------------------
[1] A. Al-Syeikh Al-Thusi (rahmahu Allah) di
dalam kitab bernama (Mishbah Al-Mutahajjid) dengan sepuluh bab, kemudian diikuti
dengan penjelasan-penjelasan Al-‘Alamah Al-Hilli dan ditambah satu bab yang diberinya
nama (Bab ke sebelas) dan dinyatakan Al-Miqdad Al-Suyuri (Tahun: 826 H) dengan penjelasannya,
ia adalah salah satu penjelasan yang agak penting,
Tiada ulasan:
Catat Ulasan