Dengan Apa Ahmad Al-Hassan Berhujah?
Syed
Ahmad Al-Hasan berhujah sama seperti hujah para khalifah Allah sebelumnya,
ketika mereka diutuskan kepada umat-umat mereka. Sekiranya, ada penentuan nas
bagi setiap nama khalifah Allah, ilmunya serta seruannya kepada ketuanan Allah,
yang dengannya dikenali para khalifah Allah terdahulu. Maka pembuktian itu
jugalah yang beliau kemukakan pada hari ini.
Wasiat
Rasulullah (S) di malam kewafatannya menyebutkan nama-nama para khalifah Allah
selepasnya, di dalamnya terdapat seorang wasi, Ahmad. Berikut nasnya:
Diriwayatkan
daripada Abi Abdillah Jaafar bin Muhammad, daripada bapanya Al Baqir, daripada
bapanya Ali Zainal Abidin, daripada bapanya Hussein Al Syahid, daripada bapanya
Amirul Mukminin Alaihis salam telah berkata: Rasulullah (S) bersabda kepada Ali
as dimalam sebelum kewafatan baginda:
“Wahai Abul Hassan (Ali as) bawakan lembaran kertas dan dakwat. Maka
Rasulullah (S) telah menyebutkan wasiatnya untuk dicatatkan sehinggalah ia
sampai kepada noktah berikut, baginda (S) bersabda: Wahai Ali sesungguhnya akan
ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi.
Engkau wahai Ali adalah yang pertama daripada duabelas orang Imam tersebut.
Allah menamakan engkau di langitnya; Ali Al Murtadha, Amirul Mukminin, Siddiq
Al Akbar, Faruq Al A’zham, Al Makmun, dan Al Mahdi, tiada siapapun dibenarkan
memakai nama-nama ini. Wahai Ali, engkau adalah pemegang wasiatku ke atas
Ahlulbaitku ketika mereka masih hidup mahupun setelah mereka mati, dan ke atas
isteri-isteriku: barangsiapa yang engkau kekalkan dia, maka dia akan bertemu
denganku besok, barangsiapa yang engkau ceraikan dia, maka aku berlepas diri
daripadanya, dan dia takkan dapat melihatku dan aku tidak melihatnya pada hari
kiamat. Engkau adalah khalifahku ke atas umatku selepasku, apabila maut
menghampirimu, maka hendaklah diserahkannya (khilafah) kepada anakku Hassan
Al-Birr Al-Wusul. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya
kepada anakku Hussein Al-Syahid Al-Zakiy Al-Maqtul. Dan apabila maut
menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya penghulu segala
abid Ali Zu Al-Safanat. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah
diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al-Baqir. Dan apabila maut
menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya Ja’afar Al-Sadiq. Dan
apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Musa
Al-Kadzim. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada
anaknya Ali Al-Ridha. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah
diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al-Tsiqah Al-Taqiy. Dan apabila maut
menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali Al-Nasih. Dan
apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Hassan
Al-Fadhil. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada
anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad. Maka itulah dua
belas imam, dan akan datang selepasnya dua belas Mahdi.
Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada
anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang
pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu
Abdullah dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang
pertama beriman.” [53]
Wasiat
suci tersebut adalah nas penentuan khalifah Allah dengan menyebutkan namanya
dengan jelas, dan ini cukup kuat bagi menjadi hujah buat mengukuhkan lagi
kebenaran pemiliknya. Sebagaimana firman Allah SWT tentang apa yang dibawa oleh
nabi Isa as serta khabar gembira darinya dengan menyebutkan nama Rasulullah
(S):
﴿وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ
أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا
جَاءَهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَـٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ﴾
“Dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang rasul yang akan
datang sesudahku, yang namanya Ahmad.” Maka tatkala rasul itu datang kepada
mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata, “Ini adalah sihir
yang nyata.”[54]
Jika,
wasiat adalah merupakan bukti ketuhanan, yang mana ia tidak akan dituntut oleh
sesiapa melainkan pemiliknya atau ia bukan lagi menjadi bukti.
Wasiat
ini hanya dapat dituntut oleh pemiliknya, kerana ia adalah tulisan yang
memelihara umat daripada kesesatan, sebagaimana yang dijanjikan oleh Nabi (S)
di dalam sabdanya:
“Ambilkan untukku selembar kertas dan pena, untuk aku tuliskan kepada
kalian sebuah tulisan (apabila berpegang dengannya) yang kalian tidak akan
tersesat selepasnya untuk selamanya.”
Sekiranya
orang lain boleh mentuntut wasiat itu miliknya dan berhujjah kepada umat
manusia berdasarkannya, bererti wasiat itu menyumbang kepada kesesatan mereka.
Ini bertentangan dengan apa yang telah baginda (S) janjikan. Dijauhkan baginda
daripada mengingkari janjinya.
Wasiat
ini hanya dapat dituntut oleh pemiliknya, kerana Amirul Mu`minin as telah
menyebutkannya dan mengkhususkannya buat mereka as, dengan berkata:
“Keluarga Muhammad (S) tidak dapat dibandingkan dengan seorangpun dari
umat ini. Tidak dapat disamakan mereka dengan orang yang mendapatkan nikmat
mereka selamanya. Mereka adalah tiang-tiang agama dan tiang yaqin; orang mulia
bersandar kepada mereka. Keutamaan-keutamaan yang mereka miliki; adalah hak
kepemimpinan, dan terdapat di sisi mereka wasiat dan warisan.”[55]
Imam
Shadiq as berkata:
“Wahai Zat yang telah mengistimewakan kami dengan
wasiat; yang telah mengurniakan kami dengan ilmu yang dahulu maupun yang akan
datang; yang telah menjadikan hati manusia condong kepada kami; dan yang telah
menjadikan kami pewaris para nabi.”[56]
Dengan
demikian, tidak akan ada keutamaan-keutamaan mereka itu sekiranya selain mereka
juga memilikinya.
Wasiat
ini hanya dapat dituntut oleh pemiliknya, kerana Imam Baqir as telah
menjaminnya sebagai penentu pemilik kebenaran, ketikamana beliau ditanya
tentang cara untuk mengenal Pemegang Urusan:
“Dengan sifat ketenangan dan kewibawaan, dengan ilmu dan wasiat.” [57]
Wasiat
ini hanya dapat dituntut oleh pemiliknya, kerana Imam Ridha as telah
mengukuhkan kebenaran datuknya Muhammad (S) di hadapan pendeta-pendeta Yahudi
dan Nasrani, dengan menyebutkan nas-nas yang menyebutkan nama baginda (S) di
dalam kitab-kitab mereka. Lalu mereka beralasan tidak tahu, apakah samada
Muhammad yang disebutkan di sisi kitab mereka itu benar-benar datuk beliau as
atau tidak? Imam menjawab,
“Kalian telah berhujah dengan keraguan; apakah Allah telah mengutuskan
sejak sebelum Adam atau kemudian darinya sehingga e hari ini, seorang nabi
bernama Muhammad, lalu kalian mendapati di dalam kitab-kitab yang telah Dia
turunkan kepada seluruh nabi selain Muhammad?” Lalu mereka menghindar diri
daripada menjawabnya.[58]
Maka
beliau as telah menjadikan ketiadaan tuntutan selain daripada pemilik
sebenarnya dan gambaran yang disebutkan di dalam kitab-kitab mereka sebagai
bukti bahawa Muhammadlah yang
dimaksudkan, semata-mata
kerana dia seorang sahaja yang
menjulangnya dan mengatakan dia adalah pemiliknya. Dengan kata lain, bahawa
peruntukan nas ini hanya dapat diakui oleh si pemiliknya yang berhak sahaja.
Demikian halnya, jawapan kami terhadap mereka yang meragukan Ahmad Al Hassan
sekarang ini: (Tidak sampai kepada pengetahuan kami bahawa Ahmad Al-Hasan
adalah Ahmad yang disebut dalam wasiat tersebut) huruf demi huruf. Jika mereka
memilih untuk menolaknya, maka ketahuilah bahawa mere sedang menolak jawapan
Imam Ridha as tersebut.
Wasiat
ini hanya dapat dituntut oleh pemiliknya, kerana apabila seorang mukmin
meneliti semula sejarah seruanseruan Ilahi, dari zaman Adam as hingga kini,
akan mendapati bahawa tidak pernah ada pendusta yang berhujah namanya
disebutkan di dalam wasiat khalifah Allah sebelumnya. Memang diakui terdapat
sejumlah orang yang mengaku sebagai nabi dan imam seperti Musailamah, Sajah dan
lainnya. Namun, tidak seorang pun dari mereka yang menjulang wasiat dan nas
oleh khalifah Allah sebelumnya terhadap mereka, lalu berkata: “Inilah namaku
yang disebutkan di dalamnya!”
Adakah
ini masih lagi tidak dapat menenangkan hati kalian bahawa Ahmad Al-Hasan yang
menjulang wasiat datuknya Al-Mustafa (S), di mana namanya disebutkan dengan
terang di dalam wasiat tersebut, telah berhujah kepada kalian berdasarkan
wasiat tersebut bagi membenarkan dakwaannya. Mustahil seseorang itu boleh
membiarkan hatinya dipengaruhi oleh keraguan setelah kesemua ini dibentangkan
di hadapan matanya?!! Tidakkah Imam Baqir as pernah menyampaikan kepada kalian
tentang cara untuk mengenal pembawa panji hidayah itu, apabila beliau as
mengatakan:
“Apa sahaja yang menyebabkan kamu berada dalam kekeliruan, maka
janganlah kamu keliru atas janji Nabi Allah (S), panjinya dan senjatanya.”[59]
Seperkara
lagi yang perlu dibuktikan bagi menanggapi keraguan mereka yang mengatakan
bahawa Nabi (S) tidak meninggalkan sebarang wasiat. Maka, hendaklah mereka
takut kepada Allah dan tidak menuduh baginda (S) wafat dalam keadaan melanggar
arahan jelas (muhkam) dari Al Quran, yang menekankan penulisan wasiat di saat
menghampiri kematian. Dengan kata lain, hendaklah mereka menjauhi daripada dosa
dengan menghentikan tuduhan terhadap Rasulullah (S) bahawa baginda telah
mensia-siakan umatnya, disebabkan baginda dihalang menuliskan wasiatnya yang
dapat memelihara mereka daripada kesesatan. Tuduhan itu juga bertentangan
dengan perintah baginda (S) yang banyak disebutkan di dalam hadis-hadis supaya
umat muslimin menuliskan wasiat mereka.
Allah
SWT berfirman:
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ
خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا
عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
“Diwajibkan atas kamu, apabila (tanda-tanda) kematian telah menghampiri
salah seorang di antara kamu dan ia meninggalkan kebaikan, berwasiat untuk ibu
bapak dan karib kerabatnya secara makruf, (ini adalah) kewajiban atas
orang-orang yang bertakwa.” [60]
Diriwayatkan
daripada Imam Musa Kazhim as, berkata:
“Aku berkata kepada Abu Abdillah (ayahku Imam Shadiq) as, “Bukankah
Amirul Mu`minin yang menulis wasiat dan Rasulullah (S) memenjangkannya kepada
beliau, juga kepada Jibril dan para malaikat muqarrabin?” Beliau diam lama,
kemudian berkata, “Wahai Abul Hasan, ia adalah seperti apa yang kamu katakan.
Tetapi ketika perintah turun kepada Rasulullah (S), turunlah wasiat dari sisi
Allah berupa lembaran yang tertulis, yang dibawa oleh Jibril bersama para
malaikat kepercayaan Allah SWT. Jibril berkata, “Hai Muhammad, perintahkan
olehmu agar semua orang meninggalkan mu kecuali wasimu untuk menerima wasiat
dari kami, dan engkau jadikan kami sebagai saksi bahawa engkau menyerahkan
wasiat kepadanya –yakni Ali- sebagai penjaminnya, dan Fatimah berada di antara
tirai dan pintu.” [61]
Riwayat-riwayat
lain juga membuktikan penulisan wasiat, maka tiada lagi sesudah kebenaran
melainkan kesesatan.
Wasiat ini sudah cukup untuk menjadi satu-satunya bukti bagi Syed Ahmad
Al-Hasan di dalam penghujahannya kepada umat manusia, setelah kita mengetahui
bahawa wasiat ini tidak akan dapat dituntut melainkan oleh pemiliknya yang sah.
Malah, kenyataan ini semakin jelas setelah anda melihat beliau berhujjah dengan
ilmu, jawapannya terhadap perkara-perkara maha hebat, menjelaskan ayat-ayat
kesamaran (mutasyabihat) Al Quran, Taurat dan Injil, serta penjelasannya
tentang halal haram dan akidah yang benar. Kalian boleh dapati semua ini di
dalam kitab-kitab tulisan beliau yang mencecah bilangan empat puluh buah dalam
berbagai sudut makrifat ketuhanan. Ianya dapat dirujuk dan dibaca oleh semua
orang untuk mengetahui khazanah yang terkandung di dalamnya. Beliau juga
mencabar para ilmuan agama untuk membantah walau satu masalah di dalam
kitabnya, namun tidak ada respons dari mereka.
Beliau
kemudiannya menjulang panji taatsetia kepada Allah (bai`ah lillah), seruannya
kepada ketuanan Allah dan menolak ketuanan manusia (iaitu peraturan ketiga
dalam mengenal para khalifah Allah). Kami tidak merasakan hal ini terlalu sukar
untuk dibuktikan, setelah seluruh penghuni bumi ini mempercayai sistem buatan
manusia dan pengiktirafan mereka terhadap pilihanraya serta demokrasi yang
mereka angkat sebagai cara untuk memilih seorang pemerintah. Maka, tinggallah
Ahmad Al-Hasan seorang sahaja di muka bumi ini yang menyeru kepada ketuanan
Allah dan keimanan bahawa pemerintah atau penguasa yang diwajibkan patuh
padanya, hanya boleh dilantik oleh Allah SWT tanpa sebarang campur tangan dari
manusia selama-lamanya. Allah SWT berfirman:
﴿وَرَبُّكَ يَخْلُقُ
مَا يَشَاءُ وَيَخْتَارُ ۗ مَا كَانَ لَهُمُ
الْخِيَرَةُ ۚ﴾
“Dan Tuhan-mu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya.
Sekali-kali tidak ada pilihan bagi mereka.” [62]
Keunikan
beliau ini adalah rahmat Allah bagi umat manusia, kerana ianya memudahkan lagi
usaha menentukan pemilik kebenaran, kerana beliau adalah satu-satunya. Bahkan
urusannya menjadi lebih terang daripada matahari di tengah hari yang terang
benderang, bagi kaum yang berakal.
Inilah
peraturan Allah dalam mengenalpasti para khalifahNya yang berhujjah berdasarkan
peraturan ini kepada umat-umat mereka. Adakah kalian pernah melihat seruan
Ahmad Al-Hasan menyeleweng daripada seruan para utusan Allah sebelumnya? Beliau
telah datang kepada kalian, namanya Ahmad dari Basrah, dengan membawa
bersamanya janji dan wasiat Rasulullah (S). Ciri-cirinya adalah berkulit sawo
matang, kedua matanya cengkung, antara kedua bahunya lebar, ada tanda di
wajahnya dan kering kulit kepalanya. Beliau menjawab pertanyaan kalian tentang
perkara-perkara yang maha hebat, sebagaimana
beliau telah menjawab
ribuan penanya dari
berbagai latarbelakang agama.
Adakah ini tidak mencukupi buat kalian mengimani bahawa beliau adalah wasi
serta utusan Imam Mahdi as kepada kalian, dan dialah Al Yamani yang dijanjikan
itu?!
Adakah kalian tidak menerima kesaksian Allah SWT dan para khalifahNya
yang suci as (Nabi Muhammad (S), Ali, Fatimah, Hasan, Hussein, Ali Sajjad,
Muhammad Baqir, Ja’far Shadiq, Musa Kazhim, Ali Ridha, Muhammad Jawad, Ali
Hadi, Hasan Askari dan Muhammad Al-Mahdi, Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan para nabi
lainnya, bahkan Jibril dan para malaikat lainnya yang muqarrabin) terhadap
Ahmad Al-Hasan? Dengan ribuan penglihatan (mimpi dan kasyaf) yang benar, yang
dilihat oleh ramai manusia dari pelbagai agama dan negara yang berbeza; ada
antara mereka yang dari Iraq, Iran, Suria, Lebanon, Hijaz, Kuwait, Mesir,
Yaman, Tunisia, Algeria, Maghribi, Afganistan, Pakistan, Malaysia, Jerman,
Inggeris, Amerika, Kanada, Australia, Cina dan lain-lain lagi. Antara mereka
ada yang Syiah, Sunni, Nasrani, Yahudi, bahkan Buddha. Kesemua mereka bersaksi
tentang hak dan kebenaran Ahmad Al Hassan, bahawa dia adalah Mahdi Pertama dan
Al Yamani yang dijanjikan.
Adakah
ini tidak mencukupi buat kalian beriman dengannya, sedangkan Nabi Muhammad (S)
dan Ahlulbaitnya as telah memberitahu bahawa syaitan tidak akan menyerupai
mereka? Sebagaimana mereka telah memberitahu kepada kita bahawa mereka akan
berkumpul bersama pemilik kebenaran apabila dia muncul. Diriwayatkan daripada
Abu Bakr Al-Hadhrami;
“Aku dan Aban telah menemui Abu Abdillah (Imam Shadiq) as, bahawa yang
demikian itu ketika muncul bendera-bendera hitam di Khurasan. Kami bertanya,
“Apa yang engkau lihat?” Beliau as berkata, “Tetaplah di rumah kalian, apabila
kalian melihat kami berkumpul atas seorang lelaki, maka bangkitlah menuju
kepada kami dengan membawa senjata.”[63]
Tidak
mungkin Ahlulbait as akan berkumpul sesudah mereka meninggal dunia dan kembali
ke pangkuan Tuhan mereka Yang Maha Pengasih, melainkan dengan penglihatan
(mimpi dan kasyaf) yang benar, yang disaksikan oleh kaum mukminin. Ini
disebabkan penglihatan (mimpi dan kasyaf) tersebut ada kaitan dengan pemegang
urusan dan pendirinya. Diriwayatkan dari Ahmad bin Muhammad bin Abu Nasr: “Aku
bertanya kepada Abul Hasan Imam Ali Ridha as, tentang mimpi itu. Beliau menahan
diri (diam) terhadapku dan kemudian berkata,
“Sekiranya kami berikan kepada kalian apa yang kalian inginkan, itu
tidak baik bagi kalian dan pemegang urusan ini akan dibunuh.”[64]
Malah
pada hari ini, terdapat sebahagian orang yang menuntut diri mereka ahli ilmu,
memandang ringan dan mencemuh mimpi tersebut, disebabkan hati mereka menyamai
pandangan kaum masa lampau yang menyifatkannya sebagai mainan tidur, iaitu
mereka yang menentang nabi Allah Yusuf as. Hakikatnya Allah SWT telah menganggapnya
sebagai sebaik-baik kisah (ahsanul qashash) dan menjadikan tafsiran mimpi
sebagai salah satu keistimewaan para khalifahNya, serta pembuktian bagi nabiNya
Yusuf as, yang mana dengan tafsiran mimpi itu menjadikan beliau dikenali oleh
umatnya, termasuk raja Mesir zaman itu. Mimpi itu juga menjadi bukti penentuan
seorang khalifah Allah, ketikamana nabi Ya’qub as melarang Yusuf as daripada
menceritakan mimpinya kepada saudara-saudaranya, kerana mimpi ini akan menjadi
sebab pengetahuan mereka tentang kekhalifahan Yusuf dari ayahnya, berbanding
mereka. Jika tidak, pasti nabi Ya’qub tidak akan melarang Yusuf dari
menceritakan mimpinya itu! Seterusnya, adakah mereka akan memperolok-olokkan
Syedah Narjis as (bonda Imam Mahdi as) dan Wahab an-Nasrani yang membantu Imam
Husein as, serta mereka yang lain disebabkan keimanan mereka berdasarkan mimpi
yang mereka lihat?!!!
Adakah tidak mencukupi bagi orang yang keliru tentang
urusan Ahmad Al Hassan as pada hari ini, untuk mendatangi Allah SWT seperti
lembaran yang putih dan memohon petunjuk dariNya, kerana Dia SWT adalah
Penunjuk daripada kesesatan? Allah SWT tidak akan menjadi saksi bagi pendakwa
palsu yang bermain-main dengan agamaNya dan menyesatkan umat atas namaNya.
Bahkan, Allah SWT berfirman tentang kekasihNya Al-Mustafa (S): “Dan kalaulah (Muhammad
yang menyampaikan Al-Quran itu) mengatakan atas nama Kami secara dusta
(sebarang kata-kata rekaan). Sudah tentu Kami akan menyentapnya, dengan
kekuasaan Kami. Kemudian sudah tentu Kami akan memutuskan tali jantungnya
(supaya dia mati dengan serta-merta). [65]
Sudah
lebih tigabelas tahun, Ahmad Al-Hasan mengatakan kepada kalian bahawa dia
adalah salah seorang daripada khalifah Allah dan salah seorang daripada wasi
Muhammad as, yang disebut namanya di dalam wasiat datuknya (S) bahawa dialah Al
Yamani yang dijanjikan. Sambil meninggikan suaranya di tengah kalian:
“Aku datang kepada kalian atas nama ayahku Imam Mahdi as, buat menuntut
kemuliaannya, bukan kemuliaanku.”
Sebagai
gantinya, mereka yang mendakwa ahli ilmu memimpin pengikut-pengikut mereka
dalam mencela, mencemuh, menghina, memfatwakan pembunuhan, membolehkan
pendustaan terhadapnya dan ansar-ansarnya. Namun begitu, kita melihat
pertolongan Allah SWT ke atasnya, dengan ribuan mimpi kesaksian yang benar
melalui hamba-hambaNya yang paling dikasihiNya, nabi Muhammad (S) dan
keluarganya as, seluruh para rasul dan nabi, serta para malaikatNya. Adakah kalian
melihat Allah SWT memungkiri janjiNya untuk menghalang sesiapa jua yang
mengatakan atas namaNya secara dusta? Atau kalian melihat Allah SWT membantu
pendakwa palsu? Maha suci Allah dari yang demikian itu.
Adakah
tidak mencukupi keimanan kalian menjadi seperti keimanan Shafwan bin Yahya,
ketikamana para Syiah meragukan keimaman Ali Ridha as sepeninggalan ayah
beliau, Imam Musa Kazhim as. Antara mereka yang meragui itu adalah Ali bin Abu
Hamzah Al-Batha`ini dan Ibnus Siraj, setelah terpedaya oleh dunia dan
kedudukan, serta memakan harta keluarga Nabi (S), dengan menciptakan firqah
Al-Waqifiyah yang menghalangi orang ramai daripada mengikuti Imam Ridha as.
Maka, Shafwan bin Yahya telah mendapat petunjuk daripada fitnah itu, dengan
kembali merujuk kepada Allah dan memohon petunjukNya dengan beristikharah.
Diriwayatkan
dari Ali bin Mu’adz;
“Aku bertanya kepada Shafwan: “Dengan apa kamu memutuskan tetap dengan
Ali (Imam Ridha as)?” Dia menjawab; “Aku melaksanakan solat, lalu berdoa
memohon kepada Allah dan beristikharah kepadaNya, lalu aku memutuskan untuk
tetap kepadanya (Ali).”[66]
Jika
sekiranya, Imam Ridha as menerima keimanan Shafwan, bahkan dia menjadi syiah
pilihannya. Maka mengapa orang yang mengaku ahli ilmu pada hari ini
memperolok-olokkan orang yang mendapat petunjuk kepada Ahmad alHasan dengan
beristikharah kepada Allah, lalu Allah memberi petunjuk buatnya dengan
membenarkan beliau?!!
Akhirnya, adakah sulit bagi kalian untuk mendekatkan diri kepada Allah
SWT, dengan berpuasa selama tiga hari dan bertawasul kepadaNya melalui Syedah
Fatimah as, agar ditunjukkan kamu anaknya itu dan membuatkan kamu mengetahui
hak serta kebenaran-nya? Atau kamu
bertawasul dengan Imam Husein as untuk mengenal penuntut balas darahnya? Atau
bertawasul dengan mana-mana imam daripada Ahlulbait as, kerana mereka adalah
pintu-pintu Allah dan para kekasihNya, yang menjadi saksi kepada anak mereka??
Bahkan,
bagi mereka yang memohon mukjizat dan keramat akan mendapati banyak cerita
mengenainya, yang mana kesemuanya telah dibukukan dan sebarkan di dalam web
rasmi dakwah yang penuh barakah ini. Ia membuktikan kebenaran Ahmad Al-Hassan, karamah dan
keberkatannya di sisi Allah SWT. Kisah
mengenainya tidak berakhir dengan menghidupkan semula orang sudah mati,
menyembuhkan orang sakit, berita-berita ghaib, memudahkan urusan, menyelesaikan
masalah, atau kebinasaan bagi orang yang melampaui batas terhadapnya kerana
mencela atau seumpamanya. Untuk maklumat lebih lanjut, bolehlah merujuk ke
pautan berikut ini:
Pembaca
akan mendapati mukjizat-mukjizat dan keramat-keramat yang disahkan, antaranya:
anak kecil yang hidup kembali setelah mati terjatuh lemas di dalam sungai,
kesembuhan dari penyakit-penyakit kronik seperti kanser dan lainnya. Antaranya
juga, terlaksana beberapa mukjizat yang diinginkan oleh sebahagian mu’ammam
(yang memakai serban di kepala) sebagai syarat bagi mengimani seruan Ahmad
Al-Hasan dan berbagai mukjizat lain yang Allah SWT kurniakan kepada wali dan
khalifahNya, Ahmad Al Hassan. Kesemua ini disahkan menerusi rakaman suara dan
video, bahkan sebahagiannya disiarkan secara langsung menerusi saluran satelit
kepada jutaan umat manusia.
Sekiranya,
semua ini masih tidak mencukupi buat kalian, maka dengan apa lagi kalian akan
beriman?!! Cukuplah Allah sebagai sandaran bagi kami dan Dia adalah sebaik-baik
sandaran.
✡✡✡✡✡
Inilah
pembicaraan singkat bagi menjelaskan kebenaran Syed Ahmad Al-Hasan bahawa
beliau adalah pemegang panji kebenaran dan hidayah. Beliau adalah Al Yamani
yang dijanjikan yang wajib dipatuhi dan didukungi. Penjelasan ini merupakan
misteri kezuhuran yang tidak diketahui oleh sesiapun selain dari Ahlulbait as.
Mereka as telah meninggalkan kepada kita, riwayat-riwayat yang memuatkan
rahsia-rahsia dan kod-kod tertentu, demi untuk menyempitkan sebarang kesempatan
bagi pengdakwa palsu yang mengajak kepada kebatilan, dan juga sebagai rahmat
kepada umat manusia.
Diriwayatkan
dari Malek Al Jihni, berkata kepada Abu Jaafar (as): “ Kami menyifatkan sohibul
Amr dengan sifat yang tidak dipunyai oleh orang lain.” Seraya dia as berkata:
“Demi Allah! Tidak, bukan sekadar itu sahaja, sehinggalah dia sendiri
menjulangnya sebagai bukti terhadap kamu, dan mengajak kamu kepadanya.”[67]
Ia
sebagaimana yang telah disampaikan oleh Ahlulbait as bahawa tiada seorang pun
yang mampu tampil menetapkan dan memecahkan teka-teki riwayat-riwayat zaman
kezuhuran, sehingga orang tersebut sampai kepada kesimpulan bahawa dirinya
sangat sesuai dengan riwayat-riwayat itu, melainkan Ahmad Al-Hasan. Cukuplah
demikian itu sebagai bukti atas kebenarannya.
Sukar
dipercayai, bagaimana sesetengah orang mampu mencipta peta kemunculan Imam
Mahdi as, memulainya dakwahnya dan menentukan bentuk gerakannya, seolah-olah
mereka menguasai pengetahuan ini. Namun, mereka menggariskan pendekatan yang
salah dan menanamkannya di dalam pemikiran kebanyakan orang pada hari ini, lalu
mengharapkan kemenangan di pihak mereka dan dalam masa yang sama menolak
pemegang panji hidayah yang datang berdasarkan jalan kebenaran yang ditetapkan
oleh Ahlulbait as. Mereka ini telah merealisasikan apa yang telah diungkapkan
oleh Amirul Mu`minin dalam mensifati mereka:
“Amat malang apa yang diperbuat oleh sebahagian Syiahku, walaupun
dengan kedekatan dan kecintaan mereka (kepada kami) pada hari ini,
sepeninggalanku sebahagian mereka menghinakan sebahagian yang lain dan
sebahagian mereka membunuh sebahagian yang lain. Nanti mereka akan bercerai
berai daripada akar dan berpegang kepada ranting sebagai sokongan, yang
berharap kemenangan tanpa sebarang usaha. Setiap kelompok dari mereka berpegang
pada satu ranting dan akan ikut dengannya kemanapun ranting itu condong. Namun
Allah (segala puji bagiNya) akan mengumpulkan Syiah-Syiah ku untuk hari yang
sangat malang bagi bani Umayah.” [68]
Amat
malang! bagi orang-orang yang mengharap kemenangan selain dari jalan yang
ditetapkan, apabila mereka bukan sahaja tidak mendukung penyeru Allah dan
pemilik panji hidayah, bahkan mencipta sebab untuk mendukung musuhnya
as-Sufyani. Inilah pengakhiran bagi setiap orang yang menyalahi dan tidak
mendukung pembawa kebenaran.
لا
حول ولا قوة الا بالله
Tiada
daya dan kekuatan melainkan dengan Allah.
✡✡✡✡✡
---------------------------------------------
[53] Al-Ghaibah ath-Thusi, ms
151, hadis 111
[54] Al-Shaff 61:6
[55] Bihar Al-Anwar, juz 23,
ms 117
[56] Bashair ad-Darajat, ms
149
[57] Bashair ad-Darajat, ms
509
[58] Bihar Al-anwar, juz 49,
ms 75
[59] Bihar Al-Anwar, juz 52,
ms 223
[60] Al-Baqarah 2:180
[61] Al-Kafi, juz 1, ms 281,
hadis 4
[62] Al-Qashash 28:68
[63] Al-Ghaibah/an-Nu’mani,
ms 197
[64] Mukhtashar Bashair
ad-Darajat, ms 104
[65] Al-Haqqah: 44-46
[66] Al-Ghaibah ath-Thusi, ms
61, hadis 61
[67] Al-Ghaibah an-Nu’mani,
ms 220
[68] Al-Kafi, juz 8, ms 64
Tiada ulasan:
Catat Ulasan