Hentian Ketiga:
Apa Yang Berkenaan
Dengan Bukti Seruan (Dalil Dakwah) Yang Diberkati
1.
Nash
dan kesaksian Allah:
Suatu hari, Syed Ahmad Al-Hassan (as) datang mengejutkan
saya kemudian berkata:
[Saya ada soalan untuk kamu,
ia adalah satu persoalan ilmu dan semoga Allah memberi kamu kejayaan.
Dalil kepada hujah adalah nash,
bukankah begitu?
Baiklah, adakah dalil ini
mesti disertakan hujah sejak hari pertama, yang mana dikemukakan sejak hari
pertama, atau boleh jadi terkemudian dari hari pertama pengisytiharan khalifah?
Adakah nash ini sepatutnya
menjadi hujah kepada semua manusia pada masa yang sama ketika diisytiharkan
atau tidak?
Dan bagaimana penggunaan untuk
membela Muhammad (S) sebagai hujah kepada agama Buddha dengan nash?
Atau apakah nash untuk membela
Muhammad (S) sebagai hujah kepada agama Hindu dan Buddha?
Ini adalah soalan mengenai peraturan
untuk mengenal hujah atau nash secara khusus..
Adakah terdapat jawapan
kepada soalan- soalan-soalan ini?]
Saya berkata: Adakah saya menjawab dengan apa
yang saya tahu dari kata-kata tuan?
[Ya!] katanya.
Saya menjawab: Apa yang saya tahu bahawa
Allah SWT dan kesaksianNya serta soalanNya adalah apa yang menyokong hujah
dalam Dakwah permulaan, Dan dengannya telah beriman hamba-hamba
Allah, dan nash yang jika ia wujud, tetapi kesaksian Allah adalah urusan
tertinggi, dan Allah lebih mengetahui.
Dia (as) berkata:
[Ya, dan adakah kesaksian Allah
tidak dinashkan? Adakah nash selain Allah adalah lebih besar dari kesaksian Allah
dan nash Allah?
Ya, ia dinashkan, Saya tidak
menulis peraturan untuk mengenal hujah selengkapnya pada masa lalu, dengan
harapan untuk mempertahankan perbahasan, Tetapi mereka nampaknya tidak mahu
berdebat dan cukuplah bagi saya apa yang mereka telah nyatakan di (TV) saluran
satelit, mengenai penghinaan mereka terhadap rukya (mimpi), dan kini,
Insya-Allah, akan didatangkan kitab Aqidah Islam dan yang mededahkan kehinaan
(fitnah) mereka dan menjelaskan tentang kejahilan mereka, kerana mereka tidak
mempunyai perasaan malu!
Beberapa hari lalu saya terdengar
secara kebetulan salah satu kesan tindak balas yang beredar terhadap Wahabi yang
keliru dengan asal-usul imamah (kepimpinan) yang mengatakan ia disebut dalam Al-Quran
sebagai asas ajaran agama, jawabnya konon diambil dari kitab dakwah. Dikatakan kepadanya:
Kita katakan bahawa Imam-imam
(pemimpin) adalah Khalifah Allah di bumiNya, dan Adam adalah Khalifah lantikan Allah pertama,
pada firman Allah:
إني جاعل ... الخ
Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan ... hingga akhir (Al-Baqarah 2:30)
Oleh itu, tanpa rasa malu
mereka mendakwa diambil dari ajaran dakwah apabila membincangkan kesalahan
mereka, dan apabila orang bertanya kepada mereka mengenai dakwah yang mereka
dustakan!!
Tidakkah mereka ambil dari ajaran
dakwah dan dalil ilmu atas keperluan mereka dari pemilik dakwah dan hanya untuk
menolong (melepaskan) mereka? Bukankah ini (mana-mana ilmu) adalah dalil-dalil imamah
(kepimpinan), Dan imam itu tahu semua keperluan dan pertolongan terhadap
manusia? Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik
Pelindung, alangkah beraninya mereka menentang api neraka!].
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan