Khamis, 28 Januari 2016

12. Perundangan (Syariat ) Dengan Al-Quran Dan Masalah Takwil! 13. Adakah Benar-Benar Serasi undang-undang buatan manusia Dengan Sifat (Fitrah) Manusia?


12. Perundangan (Syariat ) Dengan Al-Quran Dan Masalah Takwil!

التشريع بالقرآن ومشكلة التأويل !


Boleh dikatakan: Undang-undang Al-Quran bagi umat Islam hari ini terdapat kemusykilan pentakwilan dan berbagai kaedah (cara),

Dan juga telah mempengaruhi zaman yang berbeza terhadap perbezaan hukum-hakam, bagaimana penyelesaiannya?

Dan jelas sekali, bahawa contoh persoalan ini juga meninggalkan (melalaikan) keadilan yang lain sekali gus melibatkan Al-Quran, dan nash yang tidak pernah terpisah dari hadits Tsaqalain yang diketahui oleh semua umat Islam.

Untuk itu Abdus Soleh (as) telah menjawab kepada persoalan ini: 􀁘

[Perundangan (Syariat) adalah dengan Al-Quran dan juga dengan Sunnah Al-Maksum semasa (sezaman). Al-Maksum meletakkan syariat (perundangan) pada setiap zaman. Dan ini tidak semestinya Al-Maksum semasa mengeluarkan semula (menggantikan) hukum-hakam yang terdahulu untuk zaman ini, kerana dia boleh meletakkan syariat dan boleh menggantikan hukum-hakum sebelumnya].




✡✡✡✡✡


13. Adakah Benar-Benar Serasi Undang-Undang Buatan Manusia Dengan Sifat (Fitrah) Manusia?
                         
هل ينسجم القانون الوضعي مع فطرة الإنسان ؟

Untuk membersihkan orang-orang yang tidak bersedia pada agama, dan ia seolah-olah menjadi sebab mengapa bagi saya kadang-kadang ia terletak pada orang-orangnya, sampaikan keadaan mereka sehingga memandang suci pada undang-undang buatan manusia dan mengakui kebenaran mutlaknya untuk memimpin masyarakat manusia dalam pelbagai aspek, pada hal ia bertentangan dengan undang-undang agama.

Dengan  semua contoh itu Abdus Soleh (as) berkata:

[Dalam undang-undang buatan manusia,  Adakah hak-hak masyarakat terpelihara, atau tidak? Dan bagaimana untuk mengimbangi undang-undang buatan manusia di antara mereka dan hak-hak individu? Adakah hak-hak Allah terpelihara? Adakah hak-hak alam sekitar terpelihara? Apakah hak asasi haiwan terpelihara? Apakah hak-hak perindustrian terpelihara? Begitu juga dengan yang lain-lainnya.

Maka bagaimana boleh mencapai keseimbangan antara hak-hak ini dalam undang-undang buatan manusia, sama ada mereka mengatakan pertimbangannya sempurna dan adil, dan bagaimana mereka yang diperintah, dan apakah itu keseimbangan penghakiman (pemerintahan) mereka?

Kini undang-undang buatan manusia melakukan jenayah paling besar dalam sejarah hak kemanusiaan, ia mengakibatkan bumi meraih pemanasan global, yang mengancam kenusnahan umat manusia secara menyeluruh!]



✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: