Isnin, 18 Januari 2016

Bahagian Kelapan


Bahagian Kelapan

Keterangan-keterangan sokongan terhadap Imam Ahmad Al-Hasaan (as):
           
Pertama: Dia (Imam Ahmad Al-Hasaan (as)) mencontohi datuknya, Rasulullah (S), dan mengajak mereka untuk bermubahalah namun mereka tidak bertambah dekat malah melarikan diri. Ini adalah satu lagi bukti sebagai tambahan kepada dalil-dalilnya. Semoga Allah berselawat (menyanjung) padanya.
.        
Kedua, Al-Mahdi muncul dari Timur dari Iraq, yang demikian adalah sesuai dengannya.

Ketiga, sirahnya (perjalanannya), sifat adilnya, zuhud dan ibadahnya sehinggakan orang-orang telah memanggil beliau di Hauzah Najaf dengan panggilanAl-Shadiq Al-Amin (yang jujur lagi terpecaya). Tetapi apabila dia berdakwah (menyeru) mereka kepada hidayah sebagaimana yang telah dilakukan datuknya, Rasulullah (S), tidak berbeza perkataan kaumnya dari perkataan nenek moyang mereka bahawa: “Dia seorang ahli sihir dan gila!” baginya tempat berlindung dan sebaik-baik Hakim dalam firmanNya SWT:

                                  ﴿أَتَوَاصَوْا بِهِ ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ طَاغُونَ﴾                           

Apakah mereka saling berpesan tentang apa yang dikatakan itu? Sebenarnya mereka adalah kaum yang melampaui batas. [Al-Zhariyaat 51:53] 

Keempat: Dia (as) terselamat dari segala percubaan pembenterasan lahiriah yang dilakukan oleh musuh-musuhnya yang dibantu Dajjal Amerika bermata satu. Hal ini bertentangan dengan peraturan Ilahi dalam menghukum qishas sesiapa yang mendakwa secara dusta, dan bukanlah seperti Mahdi Juhaiman sama sekali. (Juhaiman bin Saif al-‘Utaibiy, pemberontak penumpah darah umat Islam di tanah suci Makkah di Masjidil Harom di awal bulan suci Muharrom tahun 1400 H). Allah berfirman:

﴿وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ  *  لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ ﴾

Seandainya dia mengada-adakan sebagian ucapan atas (nama) Kami, * niscaya benar-benar Kami pegang dia dengan kuat, * kemudian benar-benar Kami potong urat jantungnya.
[Surah Al-Haqqah 69: 44-46] 

Kelima, Musnah dan tersingkapnya keburukan musuh-musuhnya. Misalnya Al-Sistani bagaimana Allah mendedahkan penafiannya dengan melarikan diri, dan kebinasaan Khatib terkenal Ali Al-Shukri setelah beberapa hari kemudian melampaui batas terhadap kedudukan Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan menghasut pemerintah anti terhadapnya di masjid-masjid perngikut Sistani terbesar di Basrah (Masjid Al-Abalah) dan semuanya dirakam di video.

Keenam, Kebenaran mukjizat yang banyak, di antaranya atas permintaan Al-Kurani agar di udarakan secara langsung dalam Saluran Al-Kautsar dengan binasanya Syarun, dan ia menghalangi kemunculannya di rancangan “Al-Mahdi Al-Mau’ud” (Mahdi Yang Dijanjikan). Al-Kurani sendiri mengakui perkara ini dalam rekaman suaranya.

Ketujuh, salah satu cara mengetahui atas bukti kebenaran (tokoh sebenar) adalah Al-Rukya (mimpi benar). Ia telah berlaku secara mutawatir (terlalu ramai yang mengalami) adanya Rukya (mimpi benar) oleh berbagai kalangan manusia bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah tokoh sebenar Mahdi Al-Haq, dan kebanyakannya adalah mimpi dengan (hadir) Rasulullah (S), Ahl Al-Bait baginda (as) serta para nabi dan rasul.

Tidak akan dihentikan pembuktian tersebut dan cukuplah pada kesempatan ini bagi urusan membincangkan rukya yang sesuai dan menjadi dalil-dalil dalam membuktikan kebenaran (tokoh sebenar).

Ya’qub (as) menentukan kebenaran (tokoh sebenar).khalifah Allah sesudahnya iaitu Yusuf dengan rukya (mimpi):

﴿يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ﴾


"Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku." [Yusuf 12:4] 

Bukan Ya’qub saja yang akan mengetahui kebenaran (tokoh sebenar) dari rukya (mimpi), saudara-saudara Yusuf juga akan mengetahuinya. Kerana itu ia memperingatkan Yusuf agar tidak menceritakan rukyanya kepada mereka.

﴿قَال يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَىٰ إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا﴾

Ayahnya berkata, “Wahai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, kerana mereka akan menjalankan sesuatu rancangan jahat terhadapmu [Yusuf 12:5] 

Allah SWT menyatakan diri-Nya sebagai saksi bagi keingkaran kaum Quraisy atas kebenaran seruan Nabi (S):

﴿وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا ۚ قُلْ كَفَىٰ بِاللَّـهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ﴾

Berkatalah orang-orang kafir: "Kamu bukan seorang yang dijadikan Rasul". Katakanlah: "Cukuplah Allah menjadi saksi antaraku dan kamu," [Al-Ra’d 13:43] 


Bagaimana mereka boleh bersaksi hanya melalui rukya (mimpi), sebagaimana yang dialami pemuka Bani Umayah, Khalid bin Said bin Al-‘Ash Al-Umawi, dia nermimpi melihat ayahnya mendorongnya (menolaknya) ke neraka, sedangkan Rasulullah (S) mendorongnya ke syurga. Kemudian dia beriman kepada Nabi Muhammad (S).

Perlu kami sampaikan beberapa perkara berikut ini:

Pertama, Kita tidak mengingkari adanya rukya (mimpi) dari syaitan, sebagaimana wujudnya mimpi dari Allah.

Kedua, rukya (mimpi), dari Allah adalah benar, tidak kira yang bermimpi itu seorang nabi:

﴿يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ

“Sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang..”

atau seorang kafir:
﴿إِنِّي أَرَىٰ سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ
“Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk..” [Yusuf 12:43]

Perbezaannya terletak pada kegunaan (manfaat) mimpi, dengan itu manfaat yang diambil oleh Yusuf dari rukya (mimpi) Firaun yang kafir adalah demi mentadbir ekonomi sebuah negara yang membuktikan kebenaran mimpi itu walaupun orang kafir yang bermimpi. Sementara Firaun tidak mengambil manfaat dari mimpi itu, tidak berarti mimpi tidak ada kebenarannya. Kerana yang mengatakan demikian sama seperti apa yang dikatakan oleh pemuja berhala:

﴿قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلَامٍ 

 “Mereka menjawab, (Itu) adalah mimpi-mimpi yang kosong. [Yusuf 12:44]

Tidak seperti nabi-nabi (as):

﴿ يَا إِبْرَاهِيمُ *قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا﴾

 “Hai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu.” [Yusuf 12:43]


Ketiga, mimpi-mimpi dari syaitan adalah kebodohan, kerana syaitan itu bodoh. Adapun mimpi dari Allah itu adalah tersirat (petanda – rumusan) kebijaksanaan, walaupun orang-orang awam sulit membezakannya. Tetapi tidak sulit bagi mereka membezakan mimpi (rukya) yang di dalamnya ada melihat Rasulullah (S), dan tidak mungkin syaitan menyerupai baginda. Akan disampaikan nanti hadis-hadis mengenainya.

Keempat, untuk menangkis kemungkinan berbohong bagi pengakuan seseorang bahawa dia telah bermimpi (rukya) melihat Rasulullah (S), kami serukan saudara sekalian untuk percaya pada yang mutawatir.

Berikut adalah penyampaian yang tidak mungkin mereka bersubahat atas kebohongan. Kerana saudara sekalian memperoleh ilmu dengan membenarkan apa yang disampaikan. Inilah apa yang dikatakan di kalangan ulama.
          

Pandangan ulama Sunnah mengenai banyaknya mimpi dalam perkara yang sama:


Ibnu Qayim berkata: “Penglihatan mimpi (rukya) ini, jika tidak benar kerana bayangan mujaradnya (abstrak) untuk ketepatan-ketepatannya, maka kami tidak menetapkannya hanya dengan bayangan mimpi mujaradnya tetapi dengan kami menyebutkannya sebagai hujjah dan yang lainnya….. penglihatan mimpi (rukya) ini terlalu banyak terjadi yang tak terhingga (yang mampu menghitungnya) kecuali Allah yang telah membisikkan atas pengertiannya ini. Jika sepakat mimpi (rukya) orang-orang beriman atas sesuatu ia adalah seperti ketepatan riwayat mereka untuknya.”[1]

Ibnu Hajar berkata: “dan yang dapat diambil dari hadits [2] bahawa kesepakatan sekumpulan atas satu mimpi (rukya) menunjukkan kebenarannya dan kesahannya, sebagaimana diperoleh kekuatan Al-Khabar (hadits) apabila diriwayatkan dari kumpulan ramai.” [3]

Al-Qardhawi mengatakan: “Bahawa golongan ruhani (Al-Rabbaniyin) yang menyerukan kepada kesederhanaan Islam adalah orang-orang yang berkumpul di antara cahaya akal dan cahaya hati, cahaya ilmu dan cahaya iman, mereka mendapat petunjuk dengan penyampaian yang sahih dan penerangan yang munasabah. Mereka selaras di antara sebahagian nash-nash dan tujuan-tujuan menyeluruh, mengembalikan yang cabang (Furu’) kepada pangkal (Ushul), kesamaran (mutasyabihat) kepada kejelasan (muhkamat) agakan kepada kepastian. Mereka mengukuhkan ilham dan mimpi yang benar sesuai persayaratannya dan batas-batasnya. Mereka adakan timbangan bukan dengan pertimbangan yang merugikan, dan tidak melampaui batas di dalamnya. Dengan demikian mereka meletakkan ilmu pada rukun (asas-asas) yang kuat dan berpegang teguh pada agama dengan tali yang kokoh, berdirinya orang-orang adil dan sederhana dari kalangan para ulama sunnah yang sejati adalah mengungkapkan dengan kebenaran melalui ajaran Islam sederhana dan umatnya. Mereka tidak menutup satu pintu di antara pintu-pintu makrifat dan kesedaran, yang terkadang Allah bukakan bagi hamba-hamba pilihan-Nya. [4]

Itulah sebagian pendapat ulama Al-Sunnah mengenai mimpi yang mutawatir tentang urusan tertentu.

Dan demi sesungguhnya, untuk menentukan tokoh sebenar, semestinya tidak bertentangan dengan peraturan mengenal Khalifah Allah. Ibnu Baz mengatakan:

“Menerima pakai mimpi (rukya) dalam menetapkan Si Fulan itu Al-Mahdi adalah bertentangan dengan dalil-dalil syar’i dan ijma’ para ahli ilmu dan iman. Kerana penglihatan mimpi (rukya) betapapun banyaknya tidak boleh diterima pakai padanya apabila bertentangan dengan apa yang telah ditetapkan oleh syariat yang suci.” [5]

Saya katakan bahawa perkataan Ibnu Baz tidak bebas dari kelemahan dalam ungkapannya:

“Menerima pakai mimpi dalam menetapkan Si Fulan itu Al-Mahdi adalah bertentangan dengan dalil-dali syar’i dan ijma’ para ahli ilmu dan iman.”

Tetapi benar dikaitkan dengan kalimat selanjutnya:

“Kerana penglihatan mimpi (rukya) betapapun banyaknya ia tidak boleh diterima pakai apabila bertentangan dengan apa yang telah ditetapkan oleh syariat yang suci.”

Dengan syarat, kenyataan bahawa mereka menerima bahawa Al-Mahdi bernama Muhammad bin Abdullah.

Sebabnya adalah bagi mereka tidak ada pensyaratan Hakimiyah Allah dan ilmu ada pada Al-Mahdi, atas kejahilan mereka mengenai peraturan mengenal Khalifah Allah. Sehingga agama tidak ada lagi peraturan melainkan ada pada nama, iaitu Muhammad bin Abdullah, ialah nama orang yang mengaku Mahdi pada peristiwa (dakwaan) Juhaiman.

Jadi perkataan Ibnu Baz tidak menerima pakai penglihatan mimpi (rukya) pada kedudukan dengan hujjah yang bertentangan dan dibatalkan pula dengan apa yang telah ditetapkan oleh syariat yang suci. Kerana syara’ bagi Bin Baz menetapkan bahawa Al-Mahdi, namanya adalah Muhammad bin Abdullah.

Ya, tidak menerima pakai pendekatan ini dari perbincangan jika kita melihat kembali bahawa yang dimaksudkan oleh Ibnu Baz bertentangan dengan syariat yang suci dikeluarkan oleh keluarga Sa’ud, ia adalah perbincangan yang tidak menguatkan kepentingan mereka dengan adanya peraturan mengenal Al-hujjah (Khalifah Allah).

Ibnu Baz berkata:

“Kerana penglihatan mimpi (rukya) betapapun banyaknya tidak boleh diterima pakai apabila bertentangan dengan apa yang telah ditetapkan oleh syariat yang suci. Oleh kerana Allah SWT telah menyempurnakan agama bagi Nabi kita Muhammad (S), dan agama bagi umatnya dan menyempurnakan nikmat yang sebelum baginda (S) wafat. Maka tidak boleh bagi siapapun yang menerima pakai sesuatu dari mimpi yang bertentangan dengan syariat baginda (S). Kemudian bahawa Al-Mahdi, telah dikhabarkan oleh Nabi (S) bahawa dia akan melaksanakan syariat yang suci, mana mungkin boleh baginya dan para pengikutnya menghancurkan Masjidil Haram dan menjatuhkan kehormatan orang-orang Islam serta mengangkat senjata melawan mereka. Mana mungkin ia boleh muncul melawan negara yang disepakati bagi satu orang dan memberikan perjanjian kepadanya, lalu ia mematahkan tonggak pemerintahan dan memecah belah himpunan mereka. Baginda (S) telah bersabda: “Siapa yang mendatangi kalian dan memerintahkan kalian semua, ia ingin mematahkan tonggak kalian atau memecah belah kumpulan kalian, maka tebaslah batang lehernya siapapun dia.” Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya [6]  

Saya katakan: tidak diragukan lagi bahawa siapapun dia, bagi Ibnu Baz termasuk Al-Mahdi yang haq. Oleh kerananya, Ibnu Baz berfatwa agar Al-Mahdi dibunuh demi memuaskan keluarga Sa’ud!!! Setidak-tidaknya membuat anggaran bagi menegaskan terkaan terhadap perkara yang ghaib bahawa Al-Mahdi tidak akan muncul pada masa pemerintahan keluarga Sa’ud.




✡✡✡✡✡


---------------------------------
[1] Kitab: Al-Ruh - 12
[2] Apakah yang dimaksudkan dengan hadits ketepatan rukya sahabat berkenaan Malam Al-Qadar (Lail Al-Qadr) pada tujuh malam akhir baginda (S) bersabda: ((Aku melihat mimpi kalian telah bertepatan pada tujuh malam terakhir, maka barangsiapa yang ingin mendapatkan Lailatul Qadar, maka carilah pada tujuh malam terakhir)) Riwayat - Bukhari - Fadhl Lail Al-Qadr - 4- 256 ... dan Muslim – Al-Shiam - 2- 822
[3] Lihat: Fath Al-Bari - 12
[4] Mauquf Al-Islam Min Al-Ilham - 2 -
[5] Laman web Bin Baz, peristiwa Masjid Al-Haram dan Perkara Al-Mahdi Al-Muntadzar http://www.binbaz.org.sa/mat/8202
[6] Ibid.

Bahagian VII << ✡✡✡✡✡ >> BahagianIX


Tiada ulasan: