2016 01 15
KHUTBAH PERTAMA
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُشْرِكُون ،
وصلى الله على محمد وآل محمد
الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و
حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده
حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا
وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang
yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan
janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar
Allah,
Wahai ansar
Imam Mahdi
Wahai ansar
Imam Mahdi Pertama sekelian
Allah (swt) berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ * وَطُورِ سِينِينَ * وَهَذَا
الْبَلَدِ الْأَمِينِ * لَقَدْ خَلَقْنَا الْأِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ *
ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ * إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ* فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ
* أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ﴾
{Demi (buah) Tin
dan (buah) Zaitun,* dan demi bukit Sinai,* dan demi kota yang aman ini,*
sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian.*
Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya ,* kecuali
orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; maka bagi mereka pahala
yang tiada putus-putusnya.* Maka apakah yang menyebabkan kamu mendustakan
(hari) pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu?? * Bukankah Allah
Hakim yang seadil-adilnya?} [Surah 95 At-Tin)]
Apa yang di maksudkan firman-Nya SWT:
Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjawab:
{Demi buah Tiin}: adalah Fatimah (as). {Dan
buah Zaitun}: adalah Ali (as),
﴿يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ
عَلَى نُورٍ﴾
Minyaknya hampir bercahaya walaupun
tidak disentuh oleh api. Cahaya di atas cahaya [Surah An- Nur 24:35]
{Dan demi Tur Sinai} : Lembah Al-Salam dalam
Al-Najaf, kerana Tur Sinai telah digerakkan oleh para malaikat ke tempat ini
(Al-Najaf).
{dan demi kota yang aman ini }: Rasulullah
Muhammad (S).
{sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan
sebaik-baik kejadian * Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya.}:
Makhluq pertama adalah haqiqat Insan apabila dinaikkan ke (martabat) yang
tertinggi, dan Makhluq yang kedua adalah haqiqat Insan apabila jatuh dirinya ke
(martabat) yang paling rendah. Dan yang pertama adalah ‘Aqal atau Muhammad
(sawas), dan yang kedua ialah Jahil atau Yang Kedua, dan kedua-dua mereka
adalah manusia (al-Insan), dan dengan sebab itu Dia SWT berfirman:
{sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian *
Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya.} , yang
bermaksud, kami mewujudkan manusia, dengan itu kami membuat naik ke martabat
tertinggi bagi Manusia, dan juga kepada martabat paling rendah untuk Manusia.
Abu Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya Allah mencipta
‘Aqal, dan ia adalah ciptaan yang pertama dari ruh-ruh di sebelah kanan ‘arasy
dari cahayaNya , lalu Dia mrnyuruhnya. Pergilah, jadi ia pergi Kemudian
dikatakan kepadanya: ke marilah, jadi ia datang maka SWT berfirman: . Aku telah
mencipta kamu dengan kejadian yang besar dan kamu dihormati (mulia) ke atas
semua ciptaan Ku dan dia berkata: . Kemudian Dia menciptakan Jahil, dari air
masin. laut gelap, lalu Dia mrnyuruhnya: Pergilah, lalu ia pergi Kemudian
dikatakan kepadanya, ke marilah, tetapi ia tidak datang, lalu dikatakan kepadanya:
kamu terlalu takbur, dengan itu Dia SWT melaknatnya." [1]
Yang mengajar malaikat yang rapat adalah (‘Aqal yang
pertama), dan dia adalah Muhammad (sawas), dan dia adalah seorang
manusia.[2] Dan yang direndahkan adalah Iblis (la) dan dia juga manusia
derhaka, dan dia adalah Yang Kedua, atau Jahil. Dan Iblis (la) ini berkata,
﴿قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي
الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ﴾
"Iblis
berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat,
pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka
bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya,} [Surah Al-Hijr 15:39],
maknanya orang yang tergoda denganku.
{Maka apakah yang menyebabkan kamu mendustakan (hari)
pembalasan sesudah (adanya keterangan-keterangan) itu?? * Bukankah Allah Hakim
yang seadil-adilnya?}
Bahawa akan tetap buah tiin dan zaitun pada zaman Imam Al
Mahdi (as) keduanya mempunyai kebenaran lain pula. Dan negara aman adalah Imam
Al Mahdi (as). Dia SWT berfirman:
﴿وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ
وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾
{dan pohon kayu
keluar dari Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan makanan bagi
orang-orang yang makan.} [Surah Al Mu'minun 23:20 ]
dan Dia SWT berfirman
﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ
كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا
كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ
وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ
عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ
الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
{Allah cahaya
langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Nya, adalah seperti sebuah lubang yang tak
tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca
itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan
dengan minyak dari pohon yang berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak
di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat(nya), yang minyaknya
(saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas
cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang dia
kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah
Maha Mengetahui segala sesuatu.} [ Surah Al Nur 24:35 ]
Oleh itu, pohon zaitun, dan pohon yang keluar dari Gunung
Sinai, dan menghasilkan minyak, dan zaitun yang bukan dari timur atau barat,
semua menunjukkan kepada satu orang, dan itu adalah Mahdi pertama dalam masa
kemunculan Imam Al Mahdi (as). Untuk dia (Mahdi pertama) adalah zaitun dalam
ayat yang kita sebut, dan beliau adalah pokok yang keluar dari Gunung Sinai
(bermaksud Al Najaf), sebagaimana yang telah diriwayatkan oleh Amirul Mukminin
dan Al Sadiq (as) [3]
Bagi para malaikat memindahkan Gunung [ke tempat lain]
selepas kejadian mengangkat dan ia tidak dikembalikan ke tempatnya
﴿وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ
وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا
مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾
{Dan
(ingatlah), ketika Kami mengangkat bukit ke atas mereka seakan-akan bukit itu
naungan awan dan mereka yakin bahawa bukit itu akan jatuh menimpa mereka. (Dan
Kami katakan): "Peganglah dengan teguh apa yang telah Kami berikan
kepadamu, serta ingatlah selalu (amalkanlah) apa yang tersebut di dalamnya
supaya kamu menjadi orang-orang yang bertakwa"} [Surah Al-A’raf 7:171],
mereka sangka ia akan jatuh kepada mereka, tetapi ia tidak
kembali semula ke tempatnya, dan tidak jatuh kepada mereka, sebaliknya, ia
telah dipindahkan [ke tempat lain].
Dan makanannya adalah minyak {mengeluarkan minyak}, bermakna
ilmunya berat pada manusia, dan manusia tidak boleh memikulkannya (rahsia dalam
rahsia), (dan sukar dan [rumit untuk difahami]) , sebagaimana yang telah
dinyatakan oleh mereka (as).
Abu Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya perkara kami adalah
rahsia dalam rahsia, dan rahsia dilindungi dengan rahsia, dan rahsia yang tidak
memberi manfaat kecuali rahsia, dan rahsia dengan rahsia, dan rahsia
berlitupkan dengan rahsia ) [4]
dan Abu Ja'afar (as) berkata: (Sesungguhnya urusan kami ini
dilindungi dengan berlitup oleh perjanjian, sesiapa yang melanggarnya ia
menghina Allah) [5]
dan Abu Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya urusan kita ini
dilindungi dengan berlitup oleh perjanjian, sesiapa yang melanggarnya ia
menghina Allah) [6]
dan Abu Abdillah (as) berkata: (Sesungguhnya kami adalah
perkara yang haq, dan haq yang haq, dan ia adalah zahir, dan batin kepada
batin, dan ia adalah rahsia, dan rahsia kepada rahsia, dan rahsia itu
dilindungi, dan rahsia berlitup dengan rahsia ) [7]
Dan dia adalah zaitun, tiada timur mahupun di barat , minyak
yang hampir bercahaya, kerana dia adalah dari Mahdi-mahdi, dan dianggap sebagai
para Imam (as) pada masa yang lain. Dan terdapat hadits yang telah diriwayatkan
dari mereka (as) yang mengira para Imam terdiri dari dua belas orang dari
keturunan Ali dan Fatimah, yang bermaksud, mereka mengira bahawa Mahdi Pertama
dari para Imam (as), dan dalam kata-kata mereka (as). Dan berikut adalah
sebahagian daripada riwayat:
Abu Ja'afar (as) berkata: (dua belas Imam dari keluarga
Muhammad (as) semua diperanakkan dari Rasulullah (sawas), dan dari keturunan
Ali, dan Rasulullah dan Ali (as) adalah bapa mereka) [8]
Dan dari Abu Ja'afar (as), Jabir Ibn Abdullah Al Ansari
berkata: (Saya memasuki rumah Fatimah (as) dan antara tangannya ada papan tulis
(lauh) tertulis nama-nama al-aushiak dari anak-anaknya, jadi aku kira ada dua
belas, yang terakhir dari mereka adalah Al-Qa'im, tiga daripada mereka adalah
Muhammad, dan tiga daripada mereka adalah Ali)[9]
dan Abu Ja'afar (as) berkata: (Sesungguhnya Allah telah
mengutus Muhammad (sawas) kepada jin dan Manusia, dan dijadikan selepas baginda
dua belas khalifah, sebahagian daripada mereka mendahului dan sebahagian
daripada mereka masih kekal, dan setiap khalifah mengamalkan Sunnah. dan dan
aushiak yang datang selepas Muhammad (S) berada dalam Sunnah aushiak Isa dan
mereka dua belas, dan Amirul Mukminin (as) adalah pada sunnah
Al-Masih) [10]
Dan Zirarah, beliau berkata: Aku mendengar Abu Ja'afar (as)
berkata: (Kami dua belas Imam, dari mereka adalah Hassan dan Hussein, selepas
itu [datang] para Imam dari keturunan Al Hussein (as)) [11]
dan Abu Ja'afar (as) berkata: (Rasulullah (sawas) bersabda:
Aku dan dua belas dari keturunanku, dan engkau Ali adalah pasak Bumi, bermakna
pasak dan gunung-ganang, Dengan kita Allah telah mengukuhkan Bumi supaya tidak
cair penduduknya. maka jika dua belas dari keturunanku pergi, Bumi akan cair
dan penghuninya tidak akan diselamatkan.)[12]
dan Abu Ja'afar (as) berkata: (Rasulullah (sawas) bersabda:
Dari keturunanku adalah dua belas naqib (ketua), dipilih, Ahli pidato dan faqih
(faham) yang terakhir daripada mereka adalah Al-Qa'im, dia akan memenuhinya
dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman.) [13]
اعوذ بالله من
الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ
يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا
عَبَدتُّمْ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ
الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة
والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua (dan diri
saya) supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan supaya kita semua taat
kepada-Nya SWT. Saya menyeru supaya kita semua melakukan perbuatan-perbuatan
baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian
meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai ansar
Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi
Wahai ansar
Imam Mahdi Pertama sekelian
Didalam Surah An-Nuur Allah berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي
زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ
مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا
يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ
لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ
بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ * فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ
فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ﴾
Allah yang cahaya langit dan bumi.
Bandingan nur Allah adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi
sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula laksana
bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok
yang banyak manfaatnya, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah
Timur dan pula tidak di sebelah Barat akan tetapi tumbuh di antara keduanya,
hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar
walaupun ia tidak disentuh api; cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa
yang dikehendakiNya kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan
berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui
akan tiap-tiap sesuatu. – Sura An-Nuur 24:35.
Apa makna firman Allah di dalam ayat di atas?
(اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ)
Allah cahaya langit dan bumi, bahawa langit dan bumi – adalah
Kitab Allah SWT iaitu Muhammad (S) - Ini adalah tajalli Allah, dan penampilanNya
dalam penciptaan, atau merupakan tajalli dari cahaya kebenaran dan ZatNya
(al-haqiqah wa al-Kunhu atau hakikat dan pada dasarnya) dalam penciptaan, atau tajalli
dari Sifat kesempurnaan Ketuhanan dalam penciptaan, dan Semua ini satu
pernyataan.
(مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاة) cahayanya
Seperti Misykaat (relung) iaitu Muhammad (sawas) dan pada dada
khususnya.
(فِيهَا مِصْبَاحٌ) di dalamnya ada lampu
iaitu Ilmu di dada Muhammad (S) dariNya setelah dilimpahkan Allah ke atasnya.
(الْمِصْبَاحُ) Lampu adalah
Ali washinya-khalifahnya (as) yang akan menyampaikan-meneruskannya dengan nama
baginda (S).
(فِي زُجَاجَة) Dalam geluk kaca
(qandil) adalah: Fatimah (as) .
(الزُّجَاجَةُ) geluk kaca
adalah: al-Hassan dan al-Hussein (as),.
Pemilik kelima-lima ahli al-Kisaa’ dan berturutan dan berada
dalam hubungan di antara satu sama lain, iaitu geluk
kaca dan geluk kaca itu, lampu dan lampunya.
(كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّي)
Seperti bintang yang bersinar cemerlang iaitu al-Qaim (as)
– pendiri Aali Muhammad, itu adalah Bintang Al-Durriy [2]
.
(يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا
شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّة) lampu itu
dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pohon
zaitun yang tumbuh tidak di sebelah Timur dan pula tidak di sebelah Barat:
pohon di tengah-tengah taman (syurga) iaitu pohon pengetahuan Muhammad dan
keturunan Muhammad, yang dilarang Allah ke atas Adam (as) dari memakannya.
(يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ
نَارٌ) akan tetapi tumbuh di antara keduanya, Minyak
itu hampir bersinar meskipun tidak disentuh api: karena ia adalah
kata-kata dari Tuhan Yang Maha Suci, iaitu al-Quran, bahawa minyak adalah
pemberian ilahi iaitu al-Quran.
(نُورٌ عَلَى نُور) cahaya berlapis
cahaya: Imam diikuti Imam silih berganti, mereka adalah Ali Bin
Al-Hussein (as), dan Muhammad bin Ali (as) dan Ja'far bin Muhammad (as), dan
Musa bin Ja'far (as), dan Ali bin Musa (as), dan Muhammad bin Ali (as) dan Ali
bin Muhammad (as), dan Hassan bin Ali (as), dan Muhammad ibn al-Hasan al-Mahdi
(as) .
(يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ) Allah
memimpin sesiapa yang dikehendakiNya kepada nur hidayahNya itu: cahaya
Allah adalah Al-Qaim (as), sesiapa yang bersedia untuk dibimbing oleh Allah
akan dihidayahkanNya dan dibimbingNya menuju kemenangan (Qaim)-Nya (as) .
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ
تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ
اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ
لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah
Zaman Ghaibah]
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين
اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ
الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ
اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي
تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ
وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ،
وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ
والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ
وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan