2016 01 08
KHUTBAH PERTAMA
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ * الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُشْرِكُون ،
وصلى الله على محمد وآل محمد
الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و
حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده
حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا
وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman,
bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah
sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Allah (swt) berfirman:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
: ﴿... فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ * وَإِذَا
السَّمَاء فُرِجَتْ * وَإِذَا الْجِبَالُ
نُسِفَتْ * وَإِذَا الرُّسُلُ
أُقِّتَتْ *لأَيِّ يَوْمٍ أُجلَتْ * لِيَوْمِ
الْفَصْلِ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا
يَوْمُ الْفَصْلِ * وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ
لِّلْمُكَذِّبِين... ﴾
"... Maka apabila bintang-bintang telah dihapuskan, * dan
apabila langit telah dibelah, * dan apabila gunung-gunung telah dihancurkan
menjadi debu, *. dan apabila rasul-rasul telah ditetapkan waktu (mereka). *
"Sampai hari apakah ditangguhkan?" * Sampai hari keputusan. * Dan tahukah
kamu apakah hari keputusan itu? * Kecelakaan yang besarlah pada hari itu bagi
orang-orang yang mendustakan.... "[Al-Mursalat 77:8-15].
Apakah Hari Keputusan itu... adakah isyarat
(alamat) Kemunculan yang terpuji, dan ia adalah salah satu tanda, dan adakah
“para pendusta” isyarat untuk orang-orang yang mendustakan Hujjah Allah di
akhir zaman?
Mari kita lihat apakah penjelasan Imam Ahmada (as)
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Rasul-rasul atau para Khalifah Allah di bumi-Nya (3alaihimu s-Salam)
telah menyampaikan risalah mereka dan memberi amaran kepada kaum mereka dan
telah berlaku apa yang berlaku dari penafian, pengusiran dan pembunuhan kepada
mereka, tetapi Allah SWT menjanjikan pertolongan kepada mereka dan risalah
mereka maupun hak mereka telah teraniaya, dan pertolongan ini kepada mereka
dilaksanakan dalam tiga cara: dan ia adalah: Kiamat Kecil, Al-Raj3ah dan
Kiamat Besar, atau tiga Perlaksanaan Ilahiyah, dan yang pertama
adalah Kiamat Kecil dan ia adalah Kebangkitan Qai'm Aali Muhammad (keluarga
Muhammad) yang diutus kepada manusia.
Allah SWT berfirman:
﴿وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا
لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ
الْمَنصُورُونَ * وَإِنَّ جُندَنَا
لَهُمُ الْغَالِبُونَ * فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ @ وَأَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ
يُبْصِرُونَ * أَفَبِعَذَابِنَا
يَسْتَعْجِلُونَ * فَإِذَا نَزَلَ
بِسَاحَتِهِمْ فَسَاء صَبَاحُ الْمُنذَرِينَ﴾
"Dan sesungguhnya telah tetap janji Kami kepada hamba-hamba
Kami yang menjadi rasul, * (yaitu) sesungguhnya mereka itulah yang pasti mendapat
pertolongan. * Dan sesungguhnya tentara Kami itulah yang pasti menang, * Maka
berpalinglah kamu dari mereka sampai suatu ketika. * Dan lihatlah mereka, maka
kelak mereka akan melihat. * Maka apakah mereka meminta supaya siksaan Kami
disegerakan? * Maka apabila siksaan itu turun di halaman mereka, maka amat
buruklah pagi hari yang dialami oleh orang-orang yang diperingatkan itu.
[As-Shaffat 37:171-177].
Dan Allah SWT berfirman:
﴿وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ
فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ
وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
"Dan sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab kepada Musa,
lalu diperselisihkan tentang Kitab itu. Dan seandainya tidak ada ketetapan yang
telah terdahulu dari Tuhanmu, niscaya telah ditetapkan hukuman di antara
mereka. Dan sesungguhnya mereka dalam keraguan yang menggelisahkan terhadap (Al
Quran.)" [Hud 11:110].
﴿وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن
رَّبِّكَ لَكَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُسَمًّى﴾
"Dan sekiranya tidak ada suatu ketetapan dari Allah yang
telah terdahulu atau tidak ada ajal yang telah ditentukan, pasti (azab itu)
menimpa mereka." [Tha-ha 20:129]
﴿وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ
فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ
وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
" Dan
sesungguhnya telah Kami berikan kepada Musa Kitab lalu diperselisihkan padanya.
Kalau tidak ada keputusan yang telah terdahulu dari Tuhan-mu, tentulah
orang-orang itu sudah dibinasakan. Dan Sesungguhnya mereka terhadap (Al Quran)
benar-benar dalam keragu-raguan yang membingungkan. "[Al-Qur'an Surah
Fussilat 41:45]
﴿وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا
جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ
إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا
الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ﴾
"Dan mereka tidak berpecah belah, kecuali setelah datang
pada mereka ilmu pengetahuan, karena kedengkian di antara mereka. Kalau
tidaklah karena sesuatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulunya (untuk
menangguhkan azab) sampai kepada waktu yang ditentukan, pastilah mereka telah
dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang diwariskan kepada mereka
Al-Kitab sesudah mereka, benar-benar berada dalam keraguan yang menggoncangkan
tentang kitab itu. " [Al-Syura 42:14].
Ayat-ayat ini menunjukkan dengan jelas, jika anda
merenungkannya, bahawa pertolongan Allah bagi Rasul-Nya dan pendekatan (cara)
Ilahi kepada mereka, yang mereka minta, adalah penghakiman Allah, ditangguhkan
sehingga bangkitnya Al-Qa'im, ia adalah Kalimah (keputusan) yang telah
terdahulu dari Tuhanmu, bahawa para Pemimpin Tentera Allah yang akan menang,
dan ia adalah Hari Keputusan yang pertama iaitu pada Penghakiman Kecil (Kiamat
Kecil).
اعوذ
بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ
يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا
عَبَدتُّمْ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ
الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ
الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ
بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة
والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua (dan diri
saya) supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan supaya kita semua taat
kepada-Nya SWT. Saya menyeru supaya kita semua melakukan perbuatan-perbuatan
baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian
meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Apakah Roh Kudus?
Roh Kudus adalah (Roh suci atau
sempurna). Apabila seorang hamba mengabdikan diri dengan niat ikhlas untuk
Allah,Yang Maha Suci, Maha Kuasa, dan ingin menghadap Allah,
Allah akan mencintainya dan Allah akan menugaskan untuknya seorang malaikat
yang mendorongnya kepada semua kebaikan dan mengeluarkannya
dari semua kejahatan, dan memimpinnya menuju Akhlak Mulia, dan
Ruhul Qudus akan menjadi perantara untuk menurunkan ilmu kepada
manusia tersebut yang mana ia [RuhulQudus] telah diamanahkan.
Dan Ruhul Qudus itu ada banyak
dan bukan [hanya] satu. Dan yang ada pada Isa (as)
dan pada para Nabi tidak sama dengan yang ada pad Muhammad
(S), dan Ali (as), dan Fatimah (as), dan para Imam (as), dan
[Ruhul Qudus] ini adalah Ruhul Qudus Teragung; yang tidak diturunkan
kepada siapa pun kecuali Muhammad (S), dan setelah
kewafatannya ia diserahkan kepada Ali (as), dan kemudian
kepada para Imam (as), dan kemudian setelah mereka kepada dua
belas Mahdi.
[Diriwayatkan] dari Abu Bashir yang berkata: "Aku bertanya Abu Abdullah (as) mengenai perkataan Allah, Maha Pemberi Barkah, Maha Tinggi:
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ب *ِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً
مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِيمَانُ﴾
{Dan Kami wahyukan kepadamu Roh dengan perintah Kami, kamu
tidak mengetahui apakah Kitab itu, dan apakah Iman itu} [Surah
Al-Syura 42:52]
Maka beliau (as) berkata, "Ini adalah ciptaan
dari penciptaan Allah Azza wa Jalla, yang lebih besar
daripada Jibrail dan Mikail (as), ia
bersama Rasulullah (S), yang memberitahu dan menegakkannya,
dan ia bersama para Imam setelahnya.' "
[Diriwayatkan] dari Abu Bashir yang berkata: "Aku
bertanya Aba Abdillah (as) mengenai perkataan Allah Azza wa Jalla:
﴿وَيَسْأَلونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي﴾
{Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah,
"Roh itu adalah urusan Tuhanku."}
[Surah Al-Isra’ 17:85].
Maka beliau (S) berkata, "Ini adalah ciptaan yang lebih
besar dari Jibrail dan Mikail (as), ia bersama Rasulullah (S), memberi
perkhabaran dan ia bersama para Imam dan ia dari Kerajaan Langit' (al-Malakut)
" - Al-Kafi: Jilid 1, halaman 273.
[Diriwayatkan] dari Abi Hamzah yang berkata: "Aku
bertanya Aba Abdillah (as) tentang ilmu, adakah ia merupakan ilmu yang
dipelajari oleh seorang ahli ilmu dari mulut manusia, atau adakah ia di dalam
Kitab yang bersamamu, kamu membacanya dan kemudian mempelajari darinya? Dia
(as) berkata, 'Perkara ini adalah lebih besar dari itu, dan amat penting,
tidakkah kamu mendengar Allah Azza wa Jalla berfirman,
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً
مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِيمَانُ﴾
{Dan Kami wahyukan kepadamu Roh dengan perintah Kami, kamu tidak
mengetahui apakah Kitab itu, dan apakah Iman itu} [Surah Al-Syura 42:52]'
Kemudian beliau (as) berkata, 'Apa yang teman-temanmu katakan
tentang ayat ini, adakah mereka setuju bahawa beliau berada dalam keadaan tidak
mengetahui apakah Kitab dan Iman itu?" Lalu aku berkata, "Aku tidak
tahu, semoga aku menjadi tebusanmu, apa yang mereka katakan." Maka dia
(as) berkata kepadaku, 'Memang, beliau dalam keadaan tidak tahu apakah kitab
dan iman itu sehinggalah Allah Yang Maha Kuasa, mengutuskan Roh yang Dia
nyatakan di dalam Kitab itu, maka ketika Allah mewahyukannya kepadanya, beliau
mengetahuinya dengan ilmu dan kefahaman, dan itu adalah Roh yang Allah, Yang
Maha Kuasa, berikan kepada siapa yang Dia kehendaki, maka apabila Dia
memberikannya kepada seorang hamba, Dia telah mengajarnya kefahaman' " -
Al-Kafi: Jilid 1, halaman 274.
Jadi Rasulullah Muhammad (S) ketika beliau diturunkan ke
dunia jisim (al-‘alam al-jasmani) ini untuk memulai ujian kedua setelah
ujian pertama di Alam Zarah (Alam Zarr), beliau ditutupi dengan tubuh fizik
ini, tetapi apabila beliau mengabdikan diri kepada Allah, Yang Maha Agung, Maha
Mulia, dengan pengabdian yang tidak pernah diketahui Bumi sepertinya, Allah,
Yang Maha Agung, Maha Kuasa, mencintainya dan menugaskan untuknya Ruhul Qudus
Teragung, dan beliau merupakan pemenang dalam perlumbaan di dunia ini
sepertimana beliau juga adalah pemenang perlumbaan ini dalam ujian pertama di Alam
Zarah (Alam Zarr).
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ
نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ،
اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ لَمْ
اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ
لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]
اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين
اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ
الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ
اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي
تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي
كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ
الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين
وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ
وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾ فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿٣﴾
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan