Khamis, 28 Januari 2016

10. Cukuplah Dengan Al-Kitab Sebagai Hujjah Dan Pengambilan! dan 11.....

10. Cukuplah Dengan Al-Kitab Sebagai Hujjah Dan Pengambilan!

كفى بالكتاب حجيجاً وخصيماً !


Sebahagian fahaman Wahabi adalah cuba untuk mewajarkan hujah yang memastikan Cukuplah bagi kita kitab Allah” yang ingin disempurnakan oleh penghulu penciptaan (S) apabila baginda mahu menuliskan sebuah tulisan (wasiat) yang akan memelihara umatnya dari kesesatan dengan meminta kertas dan dakwat, dengan dibandingkan kata-kata Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as) dalam khutbahnya: .. “Cukuplah Allah yang memberi hukuman dan penolong, dan cukuplah dengan Al-Kitab sebagai hujjah dan pengambilan”.

Dalam menyatakan perbezaan antara kedua-dua pandangan ini, dinyatakan bantahan terhadao orang-orang yang jahil itu, dia Abdus Soleh (as) berkata:

[Umar berkata, dengan kata-katanya itu sebagai melawan Sunnah Al-Rasul (S), dimana dia berkata: Cukuplah bagi kita kitab Allah” dalam kedudukan menolak Sunnah Al-Rasul Muhammad (S). Bagi kata-kata Imam Ali (as), ia tidaklah begitu, ia adalah suatu perkara memuji Al-Quran dan mengagungkannya berbanding dengan yang lain, dan tidak bagi menolak yang lain seperti yang dilakukan Umar].



✡✡✡✡✡

11. Celaan Kepada Kitab Allah Oleh Orang-Orang Kristian!
الطعن على كتاب الله من قبل المسيحيين !

Orang-orang Kristian banyak mencela kitab Allah al-Quran Al-Karim, dan Abdus Soleh (as) berkata mengenainya:


[Orang-orang Kristian tidak melihat kepada hikmah Al-Quran dan peraturan yang adil dengan perkara baik dan ma’ruf di dalamnya. Ia benar-benar menunjukkan bahawa Al-Quran adalah dari Allah dan bukannya dari syaitan, sementara berhujah bahawa Al-Quran adalah bertentangan dengan bahasa dan masalah yang tidak berkesudahan dan mendapati bahawa pemiliknya tidak berjaya mendapatkan sesuatu, dimana yang mengatakan dari syaitan menunjukan kebodohan kata-katanya, Amirul Mukminin (as) telah berkata "(Mengenal Al-Rasul (utusan) dengan risalah", risalah (mesej) menunjukkan pengutus (Yang Mengutus) dan di mana Dialah. Yang berkata-kata lagi bijaksana (Al-Hakim) dan Sistem (peraturan) yang tepat dan yang menyeru kepada makruf serta mencegah kemungkaran adalah dari Allah, sementara kata-kata yang bodoh pula adalah mencanangkan kemungkaran dan mencegah yang makruf adalah dari syaitan].



✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: