Ahmad Adalah Al Yamani Yang
Dijanjikan
Sebagaimana penjelasan sebelumnya bahawa Al Yamani adalah salah seorang
khalifah Allah di bumi, yang wajib didukung oleh umat dan diharamkan berpaling
daripadanya, yang dinaskan dari kata-kata Imam Baqir (as) bahawa wasi Imam
Mahdi (as) adalah Ahmad, pemimpin yang membawa panji persediaan bagi mendirikan
daulah keadilan Ilahi. Persoalannya, adakah keduanya (Al Yamani dan mahdi
pertama) peribadi yang berbeza atau satu peribadi yang sama?
Pertama, dengan sedikit pemerhatian sudah cukup buat kita
mengenalpasti bahawa wasi Ahmad adalah juga Al Yamani yang dijanjikan, kerana
wasiat suci telah menjelaskan para khalifah Allah sepeninggalan Rasulullah (S)
hingga ke hari kiamat. Al Yamani bukanlah salah seorang daripada duabelas Imam
yang disebutkan dalam wasiat Nabi (S), dan tidak ada seorang khalifah Allah
yang wujud di zaman kezuhuran selain Imam Mahdi (as) dan anaknya Ahmad,
sebagaimana yang telah dijelaskan. Oleh itu, Mahdi Pertama tidak lain adalah Al
Yamani yang dijanjikan, dan bukan orang lain.
Kedua, sekiranya Al Yamani itu selain wasi Ahmad serta kedua
mereka wujud di zaman kezuhuran dan persediaan, lalu siapakah yang akan menjadi
hujjah ke atas yang lain, dan siapakah pembawa panji tunggal hidayah Muhammadiah
seperti yang sedia diketahui? Tidak mungkin Al Yamani itu (selain Ahmad) si
pembawa panji dan Ahmad bergabung di bawah panjinya, kerana Ahmad adalah salah
seorang wasi yang disebutkan di dalam wasiat Rasulullah (S). Begitu juga
sebaliknya, apabila Al Yamani bergabung di bawah panji wasi Ahmad, maka peranan
Al Yamani akan menjadi kurang mustahak, sedangkan dia adalah pemegang panji
petunjuk di zaman kezuhuran berdasarkan nas riwayat Imam Baqir Ahmad Adalah Al
Yamani Yang Dijanjikan Sebagaimana penjelasan sebelumnya bahawa Al Yamani
adalah salah seorang khalifah Allah di bumi, yang wajib didukung oleh umat dan
diharamkan berpaling daripadanya, yang dinaskan dari kata-kata Imam Baqir as
bahawa wasi Imam Mahdi as adalah Ahmad, pemimpin yang membawa panji persediaan
bagi mendirikan daulah keadilan Ilahi. Persoalannya, adakah keduanya (Al Yamani
dan mahdi pertama) peribadi yang berbeza atau satu peribadi yang sama? Pertama,
dengan sedikit pemerhatian sudah cukup buat kita mengenalpasti bahawa wasi
Ahmad adalah juga Al Yamani yang dijanjikan, kerana wasiat suci telah
menjelaskan para khalifah Allah sepeninggalan Rasulullah (S) hingga ke hari
kiamat. Al Yamani bukanlah salah seorang daripada duabelas Imam yang disebutkan
dalam wasiat Nabi (S), dan tidak ada seorang khalifah Allah yang wujud di zaman
kezuhuran selain Imam Mahdi as dan anaknya Ahmad, sebagaimana yang telah
dijelaskan. Oleh itu, Mahdi Pertama tidak lain adalah Al Yamani yang
dijanjikan, dan bukan orang lain. Kedua, sekiranya Al Yamani itu selain wasi
Ahmad serta kedua mereka wujud di zaman kezuhuran dan persediaan, lalu siapakah
yang akan menjadi hujjah ke atas yang lain, dan siapakah pembawa panji tunggal
hidayah Muhammadiah seperti yang sedia diketahui? Tidak mungkin Al Yamani itu
(selain Ahmad) si pembawa panji dan Ahmad bergabung di bawah panjinya, kerana
Ahmad adalah salah seorang wasi yang disebutkan di dalam wasiat Rasulullah (S).
Begitu juga sebaliknya, apabila Al Yamani bergabung di bawah panji wasi Ahmad,
maka peranan Al Yamani akan menjadi kurang mustahak, sedangkan dia adalah
pemegang panji petunjuk di zaman kezuhuran berdasarkan nas riwayat Imam Baqir
as. Sebaliknya, Ahmad lah si pembawa panji hidayah sebagaimana yang
diperuntukkan oleh nas riwayat. Oleh itu, kedua-dua kemungkinan ini adalah
terbatal dan dapat disimpulkan bahawa Al Yamani adalah Mahdi Pertama iaitu
Ahmad.
Akhirnya, bagi mengetahui sebab gelaran “Al Yamani”, maka jelas
pada pengetahuan kami bahawa Al Yamani bermaksud tangan kanan (Yamin) Imam
Mahdi as dan wasinya yang memulai seruan dakwahnya. Dia dari keluarga Muhammad
as dan kesemua mereka termasuk datuknya (S) adalah Yamani, kerana mereka
berasal dari Mekah, yang dulu merupakan sebahagian dari wilayah Tihamah dan
Tihamah pula sebahagian dari wilayah Yaman. Sebagaimana sabda Nabi (S): “Iman
adalah yamân dan aku adalah seorang yamâni.”[28]
Di dalam kitab Bihar Al Anwar menyebutkan Abdul Muthalib, datuknya Nabi (S)
menamakan Ka’bah dengan “Al-Ka’bah Al-Yamâniah”, dan penulis kitab tersebut di
dalam mukadimah kitabnya menyebut keluarga Muhammad dengan “Al-Hikmah Al-Yamâniah”.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan