Selasa, 2 Februari 2016

7. Wasiat Yang Memelihara Dari Kesesatan: 8. Khabar Gembira Kepada Pembela Wasiat

7. Wasiat Yang Memelihara Dari Kesesatan:
8. Khabar Gembira Kepada Pembela Wasiat

7. Wasiat Suci Adalah Wasiat Yang Memelihara Dari Kesesatan:
كتاب (الوصية المقدسة الكتاب العاصم من الضلال):


Khusus mengenai kepentingan Wasiat Suci yang diberitahu kepada kalian tentangnya, beliau (as) berkata:

[Saya berharap kamu mempunyai buku kecil untuk gerak kerja kamu, sebab ia adalah satu kenyataan cara berdalil dan berhujjah dengan wasiat tersebut. Saya juga berharap kamu mengajarkannya di hauzah satu atau dua kuliah, dan begtu juga di Hauzah Najaf. Dan juga melakukan gerak kerja mengedarkan kepada mereka. juga hendaklah menerbitkan akhbar untuk diberi manfaat daripada lebih ramai orang, Dan cuba untuk menyampaikan kepada orang-orang beriman dan kepada orang ramai dengan apa jua cara yang ada untuk kamu berikan manfaat daripadanya, Semoga Allah memberi ganjaran yang baik kepada kamu.]

Beliau berkata daripada wasiat datuknya Muhammad (S) juga:

[Nash menerangkan bahawa ia wasiat yang memelihara dari kesesatan, dan di bawah (ia memelihara dari kesesatan) adalah penting, jika ia tidak memelihara daripada yang disifatkannya iaitu ia memelihara dari kesesatan daripada tuntutan orang-orang yang batil akan menjadi suatu kedustaan, atau dia adalah jahil dalam menyifatkannya sebagai sifat yang tidak ada padanya, tetapi tidak mampu untuk ... dan lain-lain, dan semoga dijauhkan daripada semua itu ]




✡✡✡✡✡


8. Untuk Memberi Khabar Gembira Kepada Pembela Wasiat Muhammad (Shall Allah 3alaihi Wa Aalih):
ليبشر المدافعون عن وصية محمد)صلى الله عليه وآله(:


Apa yang menyedihkan di dunia ini ada banyak perkara, di antaranya rukya amaran;, terutamanya sebagai contoh jika kandungannya memberi amaran tentang bahaya yang berkaitan dengan kesan yang berlaku selepas itu,.

Suatu hari seorang ansar menceritakan kepada Syed Ahmad Al-Hassan (as) rukya amaran yang telah dilihat oleh salah seorang ansar, dan wajah yang sangat terganggu. Apabila dia mendengar rukya itu, beliau menjawab, katanya:

[Insya-Allah ia akan menjadi baik, dan semoga Allah melindungi kamu dari syaitan, dan semoga Allah menjayakan kamu dan melepaskan kesalahan kamu.

Yang ada hanyalah kebaikan, Insya-Allah, kamu akan berdiri untuk Allah, yang sentiasa mempertahankan jalanNya (manhajNya), dan Rasulullah (S) mempertahankan wasiatnya, dan yang akan ada hanyalah kebaikan, dan rahmat Allah amat luas.

Tetapi takut akan akibat yang buruk tidak boleh terlepas dari sesiapa walaupun ia mengetahui kesudahan yang baik itu dari Allah.

Saya memohon kepada Allah supaya mengurniakan kepada kamu dengan akibat yang baik, dan agar agar menolong semua Khalifah Allah di bumiNya yang hidup di zamannya, dan semoga Allah menjayakan kamu dan melepaskan kesalahan kamu].



✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: