6. Riwayat Tabbara Allah 3umruh (Allah Memendekkan
Umurnya):
رواية تبّر الله
عمره:
Syed Ahmad Al-Hassan (as) menjelaskan dalam kitabnya Al-Washiah
Al-Muqaddasah Al-Kitab Al-3ashim Mina Al-Dhalal (Tulisan Wasiat Suci Pemelihara
Dari Kesesatan), Salah satu terbitan seruan (dakwah) Al-Yamani yang diberkati,
yang boleh didapati di laman web
rasmi, Dia (as) telah menjelaskan Wasiat Suci tanpa
sebarang keraguan tentang kesahihan, kebenaran dan berhujjah dengannya, dengan
dalil Al-Quran, Al-Sunnah dan diterima akal.
Ia adalah sebahagian daripada apa yang ada di dalam tulisan itu yang menjelaskan
pengertian Riwayat: "Tabbar Allah 3umruh", (Allah Memendekkan Umurnya) bagi pendakwa palsu.
Mengenainya Abdus Soleh (as) berkata.:
[Saya dapati bahawa para ansar tidak jelas di
sisi mereka pengertian Riwayat "Tabbar Allah 3umruh" (Allah Memendekkan
Umurnya), Di mana tajuknya, saya bermohon kepada Allah supaya memberi manafaat
kepada kamu dengannya untuk menerangkan kebenaran kepada orang-orang yang
beriman, dan meninggikan martabat kalian dan menzahirkan hujah-hujah kalian
terhadap orang-orang yang zalim]
Kepada sesiapa yang membaca kitab ini, saya katakan:
Bahawa dalil akal yang dijelaskan oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) di
dalam kitabnya, membuktikan betapa mustahilnya (Istihālah) tuntutan-tuntutan
kepada nash dirinya sendiri sebagai Khalifah Allah, untuk menjelaskan cara
melaksanakan kewajipan yang disukai oleh Allah SWT. Tetapi dari apa yang saya
faham ia bermula dari dalil-dalil Al-Quran dan riwayat-riwayat yang (bertentangan
dan lari dari asas-asas tuntutan-tuntutan menggunakan nash diri sendiri atau gandingan
yang memusnahkan pendakwa palsu dengan tuntutan-tuntutannya itu.).
Dan apa yang
difahami dari bahagian kedua kemungkinan tuntutan-tuntutan nash diri sendiri ini terhadap dakwaan batil yang ditambah
pula dengan kerusakannya.
Maka bagaimana untuk menyelesaikan pendakwaan kepalsuan ini kepada kebenaran
selepas semua pertukaran mengenai kemustahilan puncanya itu?
Ini adalah soalan yang amat membimbangkan pada saya ketika saya membaca
kata-kata ini, maka Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata:
[Tidak, ia bukanlah seperti itu, semoga Allah
memberi taufik kepada kamu. Nash Al-Quran dan pandanganku juga sama makna
dengan dalil akal.
Tetapi ia adalah satu kenyataan perlindungan Ilahiyah
bagi nash dari dirosakkan oleh pendakwa dan ia bukanlah merujuk kepada
kemungkinan membenarkan tuntutan-tuntutan itu, sepenuhnya sebagai andaian atau
anggapan yang tidak masuk akal.
Dan ibaratnya: (Atau sekurang-kurangnya
tuntutan-tuntutannya turut sama merosakkannya sebelum ditunjukkan kepada
manusia) Ia adalah andaian atau anggapan yang paling mungkin
untuk mencapai tuntutan-tuntutan itu. Dan bukanlah maksud andaian atau anggapan
untuk urusan membuktikan, tetapi kita menyatakannya jika ia untuk membuktikannya
maka ini tidak mendatangkan mudarat kerana pembuktian semua ini kepada suatu
peringkat yang tidak mendatangkan mudarat dengan adanya nash terpelihara ini.
Maka pemeliharaan ini penting kerana ia
menjaga manusia dari menyebarkan pula tuntutan-tuntutan yang lain. Dan jika
kita beranggapan bahawa tuntutan-tuntutannya dengan penerangannya dan mengikut dirinya
maka Allah akan memusnahkanya sebelum keluar apa yang ada dalam dirinya. Maka ini
adalah perkara tidak memudaratkan dengan adanya dalil yang terpelihara ini. Dan
ketikamana anggapan bagi menjelaskan makna pemeliharaan dan mendekati suatu gambaran
dan hadnya kepada sesuatu yang sangat jelas.]
Dan bermulalah suatu kecelaruan jika dinisbahkan kepada sesiapa yang
belum membaca buku ini secara menyuluruh. Maka ini sangat jelas dengan
pembacaan terhadap buku ini dapat memberi penjelasan daripada jawapan Syed
Ahmad Al-Hassan (as) ini dengan lebih banyak.
Dan kepada sesiapa yang mengatakan dari persaudaraan ansar: sesungguhnya
perkara ini telah sampai dan sangat jelas, seterusnya akan mengatakan:
Penerangan dari (as) pada saya suatu hari dengan suatu tajuk, kemudian
berkata dengan maksudnya: adakah ia sampai dengan maksud yang jelas?
Lalu saya berkatam “Ya ia jelas.”
Katanya (as):
[Aku berharap supaya kamu tidak mengatakan
terhadap sesuatu itu jelas padahal ia tidak jelas. Begitu juga jangan malu dari
keliru sama sekali. Kerana kamu akan menghadapi kesalahan kamu disebabkan kekeliruan.
Maka hendaklah kamu mempunyai pengetahuan yang cukup untuk
dikemukakan,
dan semoga Allah membantu kamu dan membimbing langkah-langkah kamu.]
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan