Rabu, 10 Februari 2016

6. Allah Memendekkan Umurnya


6. Riwayat Tabbara Allah 3umruh (Allah Memendekkan Umurnya):
رواية تبّر الله عمره:


Syed Ahmad Al-Hassan (as) menjelaskan dalam kitabnya Al-Washiah Al-Muqaddasah Al-Kitab Al-3ashim Mina Al-Dhalal (Tulisan Wasiat Suci Pemelihara Dari Kesesatan), Salah satu terbitan seruan (dakwah) Al-Yamani yang diberkati, yang boleh didapati di laman web rasmi, Dia (as) telah menjelaskan Wasiat Suci tanpa sebarang keraguan tentang kesahihan, kebenaran dan berhujjah dengannya, dengan dalil Al-Quran, Al-Sunnah dan diterima akal.

Ia adalah sebahagian daripada apa yang ada di dalam tulisan itu yang menjelaskan pengertian Riwayat: "Tabbar Allah 3umruh",  (Allah Memendekkan Umurnya) bagi pendakwa palsu. Mengenainya Abdus Soleh (as) berkata.:

[Saya dapati bahawa para ansar tidak jelas di sisi mereka pengertian Riwayat "Tabbar Allah 3umruh" (Allah Memendekkan Umurnya), Di mana tajuknya, saya bermohon kepada Allah supaya memberi manafaat kepada kamu dengannya untuk menerangkan kebenaran kepada orang-orang yang beriman, dan meninggikan martabat kalian dan menzahirkan hujah-hujah kalian terhadap orang-orang yang zalim]
                          
Kepada sesiapa yang membaca kitab ini, saya katakan:

Bahawa dalil akal yang dijelaskan oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) di dalam kitabnya, membuktikan betapa mustahilnya (Istihālah) tuntutan-tuntutan kepada nash dirinya sendiri sebagai Khalifah Allah, untuk menjelaskan cara melaksanakan kewajipan yang disukai oleh Allah SWT. Tetapi dari apa yang saya faham ia bermula dari dalil-dalil Al-Quran dan riwayat-riwayat yang (bertentangan dan lari dari asas-asas tuntutan-tuntutan menggunakan nash diri sendiri atau gandingan yang memusnahkan pendakwa palsu dengan tuntutan-tuntutannya itu.).

Dan apa yang difahami dari bahagian kedua kemungkinan tuntutan-tuntutan nash diri sendiri ini terhadap dakwaan batil yang ditambah pula dengan kerusakannya.
Maka bagaimana untuk menyelesaikan pendakwaan kepalsuan ini kepada kebenaran selepas semua pertukaran mengenai kemustahilan puncanya itu?    

Ini adalah soalan yang amat membimbangkan pada saya ketika saya membaca kata-kata ini, maka Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata:

[Tidak, ia bukanlah seperti itu, semoga Allah memberi taufik kepada kamu. Nash Al-Quran dan pandanganku juga sama makna dengan dalil akal.
Tetapi ia adalah satu kenyataan perlindungan Ilahiyah bagi nash dari dirosakkan oleh pendakwa dan ia bukanlah merujuk kepada kemungkinan membenarkan tuntutan-tuntutan itu, sepenuhnya sebagai andaian atau anggapan yang tidak masuk akal.

Dan ibaratnya: (Atau sekurang-kurangnya tuntutan-tuntutannya turut sama merosakkannya sebelum ditunjukkan kepada manusia) Ia adalah andaian atau anggapan yang paling mungkin untuk mencapai tuntutan-tuntutan itu. Dan bukanlah maksud andaian atau anggapan untuk urusan membuktikan, tetapi kita menyatakannya jika ia untuk membuktikannya maka ini tidak mendatangkan mudarat kerana pembuktian semua ini kepada suatu peringkat yang tidak mendatangkan mudarat dengan adanya nash terpelihara ini.

Maka pemeliharaan ini penting kerana ia menjaga manusia dari menyebarkan pula tuntutan-tuntutan yang lain. Dan jika kita beranggapan bahawa tuntutan-tuntutannya dengan penerangannya dan mengikut dirinya maka Allah akan memusnahkanya sebelum keluar apa yang ada dalam dirinya. Maka ini adalah perkara tidak memudaratkan dengan adanya dalil yang terpelihara ini. Dan ketikamana anggapan bagi menjelaskan makna pemeliharaan dan mendekati suatu gambaran dan hadnya kepada sesuatu yang sangat jelas.]

Dan bermulalah suatu kecelaruan jika dinisbahkan kepada sesiapa yang belum membaca buku ini secara menyuluruh. Maka ini sangat jelas dengan pembacaan terhadap buku ini dapat memberi penjelasan daripada jawapan Syed Ahmad Al-Hassan (as) ini dengan lebih banyak.

Dan kepada sesiapa yang mengatakan dari persaudaraan ansar: sesungguhnya perkara ini telah sampai dan sangat jelas, seterusnya akan mengatakan:

Penerangan dari (as) pada saya suatu hari dengan suatu tajuk, kemudian berkata dengan maksudnya: adakah ia sampai dengan maksud yang jelas?

Lalu saya berkatam “Ya ia jelas.”

Katanya (as):

[Aku berharap supaya kamu tidak mengatakan terhadap sesuatu itu jelas padahal ia tidak jelas. Begitu juga jangan malu dari keliru sama sekali. Kerana kamu akan menghadapi kesalahan kamu disebabkan kekeliruan. Maka hendaklah kamu mempunyai pengetahuan yang cukup untuk dikemukakan, dan semoga Allah membantu kamu dan membimbing langkah-langkah kamu.]


                      
✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: