13. Kekuasaan
Mahdi-mahdi (3alaihimu Al-Salam):
حجيّة
المهديين (عليهم السلام):
Ada yang cuba mempersoalkan hak kekuasaan Mahdi-mahdi (Sholawatu Allah
3alaihim Ajma3in - Selawat Allah atas mereka semua) dan wajib taat pada mereka,
dengan mempersoalkan imamah mereka, dengan hujjah bahawa Imam Al-Shadiq (as)
menafikan imamah mereka!!
Dan diriwayatkan:
عن أبي بصير، قال: قلت
للصادق جعفر بن محمد (ع) يا ابن رسول الله إني : سمعت من أبيك (ع) أنه قال: يكون
بعد القائم اثنا عشر إماما ، فقال الصادق (ع) إنما قال: اثنا عشر مهديا ، ولم يقل: اثني عشر إماما ،
ولكنهم قوم من شيعتنا يدعون الناس إلى موالاتنا.) ومعرفة حقنا
(daripada Abi Bashir berkata: Aku berkata
kepada Al-Shadiq Ja'far ibn Muhammad (as), Wahai anak Rasulullah, saya
mendengar daripada bapa tuan (as), beliau berkata: Akan ada selepas Al-Qaim dua
belas imam, berkata Al-Shadiq (as), tetapi berkata:dua belas Mahdi-mahdi, jangan
sebut dua belas imam, tetapi mereka kaum dari Syi’ah kami yang menyeru manusia kepada
Wilayah kami Dan mengetahui hak kami.) [1]
Walaupun banyak dari tulisan seruan (dakwah) Al-Yamani yang diberkati telah
mempertahankan keraguan ini dan telah dijawab dengan sangat jelas, bahawa Imam Al-Shadiq
(as) dalam riwayat itu tidak menafikan imamah (kepimpinan) Mahdi-mahdi (as). Tetapi
dalam hal mensahihkan kata-kata bapanya Al-Baqir (as) kepada Abi Bashir sebagai
pembawa berita, mengenai adakah mereka mempunyai maqam Imamah atau tidak, maka banyak
riwayat telah memastikannya. Dan riwayat-riwayat itu menunjukkan bahawa mereka
juga adalah Imam-imam.
.
Sebagaimana martabat Imamah yang diperolehi oleh Ibrahim (as) telah
dinashkan dalam Kitab Suci Al-Quran Al-Karim tiada halangan shaf-shaf dari Syiah
kepada penciptaan (makhluk) terbaik selepas Rasulullah (S), dengan nash riwayat-riwayat
yang mulia.
Walau apa pun, banyak jawapan dan penjelasan telah dan diterbitkan dalam
tulisan seruan (dakwah) Al-Yamani yang diberkati, tetapi untuk melihat jawapan Syed
Ahmad Al-Hassan (as) bagi perkara tersebut, dan dengan pendekatan yang lain, yang
mengatakan:
[Masalah menyangkal imamah (kepimpinan)
Mahdi-mahdi bukanlah masalah menyangkal hak kekuasaan (Iaitu dijadikan mereka sebagai
hujah-hujah Allah SWT) bermakna tidaklah perlu untuk menjadi Al-Hujah dengan gelaran
imam. Jika mereka mahu menafikan Imamah terhadap mereka itu ia tidak akan
memberi manfaat kepada mereka untuk menafikan tahap yang dikehendaki bagi
hamba-hamba mentaati mereka kerana mereka adalah hujah Allah, Begitulah Yunus (as)
adalah hujah Allah bukan seorang imam. Adakah tidak diwajibkan untuk taat
kepadanya? Begitu juga Zakaria dan Yahya (as), mereka adalah hujah-hujah Allah,
bukan imam-imam, adakah tidak diwajibkan untuk mentaati mereka? Imamah adalah
maqam (martabat ).
Walaupun terdapat dalil-dalil yang banyak
untuk membuktikan imamah (kepimpinan) Mahdi-mahdi, Tetapi saya ingin
menunjukkan kepada kamu sesuatu: Iaitu mereka itu jahil, kerana mereka beriktiqad
bahawa menafikan pada peribadi imamah adalah menafikan kewujudan hujah Allah, sedangkan
itu tidak betul, ia juga untuk membuktikan bahawa secara peribadi ianya adalah
hujah Allah dan Khalifah Allah yang wajib ditaati seperti Adam, Yunus, Yahya dan
Zakaria (as) tetapi mereka bukanlah para imam.
Orang-orang ini jahil tidak mengetahui
sesuatu, mereka beriktiqad bahawa hujah yang maksum mestilah seorang imam, dan
bahawa mereka cuba untuk menafikan imamah (kepimpinan) Mahdi-mahdi, dan hanya
jika mereka mengetahui dan mempertimbangkan dijadikan untuk manusia hujah Allah
dan Khalifah Allah tidak semestinya perlu menjadi imam, apabila mereka telah menafikan
imamah (kepimpinan) Mahdi-mahdi, kerana mereka akan tahu bahawa menafikan mereka
sebagai imamah (kepimpinan) Mahdi-mahdi tidak akan memberi manfaat kepada
mereka dalam menafikan hak kekuasaan yang terbukti dalam nash riwayat-riwayat yang
menyatakan bahawa mereka adalah hujah Allah selepas imam-imam dan aushiak Rasul
sesudah para imam, dan oleh itu jika mereka memahami sesuatu apabila didedahkan
perkara itu.
Betapa besar keperluannya adalah seperti yang dijelaskan, ia adalah
untuk membuktikan bahawa mereka adalah hujah Allah, Jika terbukti bahawa mereka
adalah hujah-hujah Allah berakhirlah perbahasan itu. Sedangkan perbahasan dijadikan
mereka imam-imam, apakah makam (martabat) mereka Imamah atau tidak, ini
merupakan tambahan bagi yang dikehendaki.]
✡✡✡✡✡
------------------------------
[1] Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah. halaman
358.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan