Rabu, 3 Februari 2016

11. Istikhaarah


11. Adakah Selain Pilihan Allah Pelindungnya?
هل يخُير الله لغير وليّه ؟

Kita hadapi semasa menyampaikan dakwah kebenaran kepada orang ramai, sebahagian daripada mereka menerima sesuatu keterangan dakwah kebenaran, Selepas menerangkan kepada mereka secara terperinci supaya mereka tidak terus mempunyai alasan atau berhujah dengan alasan-alasan mereka, Kemudian mereka membuat pilihan kepada Allah (Istikhaarah), maka Allah memberi pilihanNya kepada mereka menolong Ahmad Al-Hassan, tetapi atas sebab yang sama mereka menginginkan orang lain sehingga meninggalkan pilihan Allah untuknya dan bertegas untuk kekal mengikuti sahabatnya, dengan mendakwa bahawa Allah juga memilihnya untuk diikuti!!

Bahkan ada keadaan yang dihadapi: Bahawa seseorang yang mendakwa dia dipilih oleh Allah panjang umurnya dan beramal dengan nikmat-nikmat Allah, dan dia telah beristikharah tujuh kali untuk mengikuti Syed Ahmad Al-Hassan (as), dipaparkan kepadanya Surah Yassin dan itu petanda yang sangat baik, tetapi dia tetap enggan menyertainya pada masa ini !!

Hujahnya, bahawa selepas muncul dalam Istikhaarah tujuh kali atas Ahmad Al-Hassan petanda yang baik, dan buat pula Istikhaarah kepada Allah untuk mengikuti selainnya dan ia adalah Al-Yamani, petandanya juga keluar yang sangat baik!!

Untuk itu, saya bertanya kepada Syed Ahmad Al-Hassan, beliau (as) menjawab:

[Orang-orang itu ada kekurangannya, kamu terangkan kepada mereka dengan dalil-dalil dan satu demi satu, kamu terangkan kepada mereka bagaimana Wasiat adalah hujah muktamad bagi mereka yang mencari kebenaran, tidak ada alasan di sisi Allah sesiapa yang berpaling darinya.

Bagi orang yang membuat Istikhaarah dan yang sepertinya, dia bertanya kepada Allah untuk memberitahunya mengenai Ahmad Al-Hassan, Allah telah memberitahunya, jika dia syak (ragu-ragu) dengan kalam Allah dan menolak kalamNya dan mencari ikut keinginan hati, lalo membuat Istikharah yang lain; kerana ia sesuai dengan keinginan nafsu. Maka mewakilkan Allah kepada dirinya. dan membuat Istikhaarah yang lain bukan dari pilihan Allah, dan ia telah mengikut dengan Istikharahnya itu melalui syaitan dan bukan Istikharah dari Allah. Bahkan Istikharah (pilihan) Allah, Kalam Allah dan jawabNya adalah dengan KitabNya Al-Quran, berpaling dari Firman Allah dan mencari apa yang mereka ingini apa sahaja yang mempesonakan dirinya cenderung adalah ke arah kejahatan (AL-Amarah Bil-Suuk).

Sesiapa beristikhaarah pada Allah dan Allah memilih untuknya dan menyaksikan dengan KitabNya bahawa Ahmad Al-Hassan benar, bagaimana kamu mengingkari (kafir) pilihan Allah untuk diri kamu dan Dia menyaksikan kamu!! Dan mengapa selepas semua ini balasannya bukan neraka jahannam, yang dicarinya dan ditunggunya dengan penolakannya itu?!

Adakah berakal apabila dia bertanya kepada Allah, kemudian jawapannya itu tidak disukainya lalu dia bertanya semula dan Allah menjawabnya, lalu dia bertanya semula, dan Allah menjawabnya berulang kali.

Sehingga tujuh kali, dan apabila dia mendapati ia tidak berguna kepadanya. Kerana jalan ini berduri dan serba kekurangan, Istikhaarah lagi. Adakah Si-Fulan itu adalah Al-Yamani?!!

Baiklah, Adakah Jawapan dan kesaksian Allah untuk dipermainkan, (Wal-3iyazha bi Allah – Semuga dilindungi Allah). Apabila dia tidak suka jawapannya dia akan bertanya tentang si fulan pula? Adakah mereka mengejek Allah, adakah mereka menyalahkan Allah apabila mereka mewakilkanNya untuk diri mereka yang sesuai dengan keinginan mereka dan, dan apa yang mereka sedang tunggu selain dari perlakuan (neraka) jahannam ini!!

Jika dalil-dalil (keterangan) tidak memberi faedah kepada mereka dan jawapan Allah juga tidak memberi manfaat kepada mereka, apa yang baik untuk mereka?

Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung.].



✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: