Hentian IV:
Apa Yang Berkaitan Dengan Perselisihan Dalam Dakwah Kebenaran Akidah-akidah
Mereka
01 Akidah Ahlul
Bid’ah (Mubtadi3ah), Syiah Marajik!!
Apa yang memeranjatkan kita selamanya dari segelintir kejahilan mereka,
dan percakapan mereka mengenai akidah. Maka alangkah banyak musibahnya, kerana
Al-Maksum mengetahui perkara-perkara yang sangat penting: membuang taring
binatang buas tetapi tidak dibaham olehnya, kesan kakinya pada batu yang keras,
bercakap dengan segala bahasa, tiada bayang-bayang di mana pun dia berjalan,
.... dan lain-lain
Ini gambaran peraturan untuk mengenal Al-Maksum, ini adalah sifat-sifat
yang disifatkan secara berterusan, dan bukan atas jalan mukjizat yang mungkin
berlaku atau mungkin tidak berlaku menurut kehendak-Nya Yang Maha Suci`
Kesaksian Allah untuk Khalifah Allah dengan kebenarannya, dan tulisan
wasiat Rasulullah (S) yang dapat memelihara umat dari kesesatan, mengikut
maksud kata-kata baginda. Serta ilmu Al-Maksum yang Muhkam dan Mutasyabihnya pada
Agama Allah dari Alif hingga Ya (keseluruhannya). Pada kata-kata ulama besar Syiah
yang beramal, dalam menjelaskan bahawa nash dan ilmu berasaskan makrifah
daripada Al-Maksum dan telah menyifatkan Syiah dari yang lain adalah berbeza. Semua
ini tidak mempunyai nilai yang kelihatan mereka itu membuat tuntutan-tuntutan
(bid’ah)!!
Dan dari kedudukan akidah-akidah ahli bid'ah ini, Syed Ahmad Al-Hassan (as)
berkata:
[Pada ansar yang mengetahui bahawa akidah-akidah
tidak diambil dari mana-mana riwayat (hadits), jika ia bertentangan dengan kebenaran.
Ia dibawakan oleh sebahagian mereka yang
berserban tetapi jahil, dan dikatakan kepada mereka: Riwayat ini mengatakan
bahawa Al-Maksum mempunyai ciri-ciri dan
sifat-sifatnya: Ia tiada bayang-bayang, kakinya memberi kesan pada batu, dan
mengetahui segala bahasa, ia bukanlah satu mukjizat sementara mungkin dibawanya
dan mungkin tidak, dengan izin Allah, tetapi sifat-sifat dan ciri-ciri tetap
Khalifah Allah adalah seperti yang mereka katakan.
Ini adalah salah dan bertentangan dengan kebenaran
yang dijelaskan, dan tidak mengatakannya melainkan orang-orang yang bodoh.
Jika tidak, sekiranya setiap riwayat yang diambil
dari mereka adalah akidah, patutkah mereka berakidah bahawa maksumin (para
maksum) tidak dibawa (dikandung) di dalam rahim berdasarkan sebahagian riwayat-riwayat
juga?!
Apa yang saya ingin kenalkan kepada ansar
adalah kaedah-kaedah, ia adalah: akidah yang tidak diambil dari riwayat dengan
sewenang-wenangnya, dan juga: Jangan berkata kami ansar menerima semua riwayat.
Perkataan ini tidak betul dan sesiapa yang mengatakannya adalah batil, tidak ada
perbezaan di antara dia dengan mereka yang inginkan riwayat-riwayat Aali
Muhammad mengikut nafsu. Dan sesiapa yang menerima riwayat-riwayat yang ghulat (rosak)
dan riwayat-riwayat palsu tidak ada perbezaan antara dia dengan orang-orang
yang inginkan riwayat-riwayat yang menjadi hak Keluarga Muhammad (as).
Kemudian iktiqad (kepercayaan) itu dihiasi pada
Al-Maksum dengan sifat-sifat ini (Ia tiada bayang-bayang, kakinya memberi kesan
pada batu, dan mengetahui segala bahasa) sentiasa kekal, Adakah wujud orang
alim bagi akidah-akidah Syiah dengan akidah ini? Ini adalah soalan yang dihadapi
oleh orang-orang yang mendakwa bahawa ini adalah sifat-sifat Al-Maksum.
Malah, pada hakikatnya mereka membawakan
hanya riwayat-riwayat Ahad yang ditinggalkan dan tidak beriktiqad dengannya
para ulama akidah, bagaimana mereka boleh beriktiqad dengannya dan di atas
dasar menyempurnakannya pada hal ia adalah perkara akidah yang berbahaya?!
Akibatnya, jika kamu tidak jadikan akidah mereka
adalah akidah yang sah ia akan berlawanan dengan Al-Mahdi (as) dengan akidah
yang palsu ini, mereka mesti membuktikan bahawa akidah-akidah ini boleh
diterima dengan dalil mengikut pendekatan mereka dan ia adalah dalil yang muktamad
(qath3i), iaitu riwayat-riwayat yang mutawatir atau Al-Quran secara
jelas atau dengan dalil akal yang sahih. Mereka tidak mempunyai apa-apa mengenainya,
tetapi ulama mereka inginkan riwayat-riwayat ini dan ia bukan tidak diterima untuk
diiktiqadkan, bahkan terdapat riwayat-riwayat yang berlawanan dengannya sepenuhnya,
dan kebenarannya juga berlawanan.
Pada sifat-sifat Musa (as) - sebagai contoh -
yang memberi kesan kepada batu itu, maka apakah diperlukan keizinan bagi
tongkat dan lain-lain? Bukankan ia dipengaruhi oleh batu di istana Firaun, atas
kata-kata mereka, apa yang perlu dilakukan dengan mukjizat?!
Kemudian para Imam (as), adakah ia kerjaya
(kehidupan) mereka (jauh mereka dari perkara tersebut) apabila mereka merosakkan
lantai rumah-rumah manusia, dengan kaki mereka akibat kaki batu mereka, Seperti
yang mereka gambarkan!!? Demi Allah, maksudnya ini tidak layak dan pada asasnya
ditolak, maksudnya bagaimana sifat seorang Imam sentiasa kekal memberi kesan kepada
batu? Adakah ia sebuah Bulldozer berjalan-jalan dan merosakkan rumah-rumah
manusia dan jalan-jalan (jalan raya)? Bukankah ini sesuatu yang karut?!
Mereka yang berserban tapi jahil dengan
akidah palsu mereka ini bersedia dari sekarang pula memerangi Imam Mahdi (as); Kerana
jika dia datang esok nanti dan bersholat di masjid Kufah dengan tidak
menjejaskan lantai masjid Kufah atau merosakkannya, mereka akan berkata kepada manusia,
ini bukan Imam Al-Mahdi (as). Padahal mereka tidak mahu melainkan hanya Al-Mahdi
yang akan berjalan di dalam masjid Kufah, dari pintu ke mimbar dia merosakkan lantai
masjid dengan kakinya yang memberi kesan kepada lantai, orang ramai perlu
menukar lantai setiap minggu, sekurang-kurangnya? Kerana mereka berkata ini
adalah antara sifat-sifat imam?!!
Oleh itu, ini sesuatu yang karut. Mereka menakut-nakutkan
manusia seperti mana Firaun (laknahu Allah) menakutkan kaumnya, Tetapi ia menyeedihkan
ansar, ansar janganlah berasa letih, sekurang-kurangnya membaca dan berfikir
sedikit untuk menyangkal orang-orang bodoh ini.
Sesiapa yang datang kepada kamu dan berkata
ia adalah sifat-sifat bagi menetapkan Al-Maksum yang kekal, tetapi bukan mukjizat
yang diperolehinya atau mungkin tidak diperolehinya, mungkin diperolehinya untuk
berhujah tetapi bukan diperolehinya untuk tujuan yang lain, seperti tongkat
Musa, dia perlu menyediakan dalil (bukti) yang kukuh, yang juga menunjukkan:
sama ada riwayat-riwayat yang mutawatir atau petunjuk Al-Quran yang muktamad
atau dalil akal yang muktamad. Ini semua tidak mereka adakan.
Fahami dan berikan tumpuan apa yang dikatakan
kepada kamu, carikanlah untuk mereka yang bodoh ini dalil muktamad (qath3i)
sebagai keterangan yang berkaitan dengan hujah bahawa ia tidak berlaku pada
hujah-hujah Allah, perbezaannya amat luas.
Mereka adalah golongan yang jahil, oleh itu
ansar mesti tahu bagaimana untuk berurusan dengan mereka.
Bagi ansar apabila membawakan riwayat-riwayat
ini hendaklah tegas sewaktu berurusan dengan mereka, Kerana ia bukan riwayat-riwayat
perang dan riwayat-riwayat Fiqh, tetapi riwayat-riwayat akidah, dan akidah tidak
dibuktikan melainkan terdapat bukti muktamad (qath3i).
Bagi menyediakan dalil penolakan kamu dengan
pendekatan akidah, dan selepas itu ucapkan: Adakah sifat-sifat ini terdapat
pada Khalifah Allah yang sedia ada, atau tidak?
Semoga Allah membantu kamu agar menutup jurang-jurang
kamu apabila ansar yang lain menolak kemusykilan-kemusykilan berlakunya
perselisihan, ia mesti mempertahankan ansar mengikut kemusykilan-kemusykilan
yang wujud semasa memulakan dengan yang baru.]
Dengan membawakan dari mana-mana riwayat mengenai akidah-akidah,
bagaimanapun, yang menerangkan Al-Maksum dengan sifat-sifat yang disebut di
atas, juga membersihkan sebahagian perlakuan mereka yang mempermainkan (berjenaka),
dalam menghambat mereka dari menolak seruan (dakwah) Al-Yamani yang diberkati
selepas mengambil dalil-dalil dari leher mereka, Abdus Soleh (as) berkata :
[Adakah riwayat yang mengatakan para Imam
(as) tidak dimasukkan di dalam rahim dan lahir dari bahagian (paha) kanan, adakah
mereka juga mempercayainya? Atau adakah persoalan ini adalah menjadi keinginan
mereka? Manakah dari ulama Syiah yang mengatakan akidah-akidah ini? Adakah mana-mana
riwayat yang mereka telah bawakan?!
Tiada ulama Syiah yang akidah mereka seperti ini,
dan ini bukan akidah kita, maka dari mana mereka datangkan akidah-akidah ini?]
Abdus Soleh (as) juga berkata:
[Mereka mengatakan bahawa dari sifat-sifat
Al-Maksum ia tidak mempunyai bayang-bayang, dan tidak menjejaskan tanah lembut tetapi
memberi kesan kepada batu. Dan selamanya hal ini merupakan sifatnya yang
kami mahu mengetahuinya?
Tanyalah kepada mereka:
Adakah hanya badan Al-Maksum tidak mempunyai
bayang-bayang, atau pakaiannya juga tidak mempunyai bayang-bayang, iaitu,
setiap kali diganti pakaiannya maka pakaian yang dipakainya tidak mempunyai
bayang-bayang?!!
Adakah kakinya tidak memberi kesan kepada pasir
tetapi memberi kesan kepada batu, atau kasut Imam juga tidak memberi kesan kepada
pasir tetapi memberi kesan kepada batu?!!
Jika perkara-perkara ini adalah sifat-sifat yang
sedia ada pada Imam secara tetap sebagaimana yang mereka katakan dan bukannya mukjizat
sementara. Sebagai contoh, adakah terdapat bekas kakinya pada batu apabila
berjalan di rumah-rumah orang dan tempat-tempat awam, yang dimasuki Imam dan
pada permukaan lantai berbatu, atau tidak?!!
Adakah setiap kali Imam masuk ke dalam rumah akan
merosakkan lantai batu (simen) kerana bekas kaki-kakinya pada lantai dan terpaksalah
tuan rumah menggantikan lantai rumahnya, dan adakah Imam terpaksa membayar ganti
rugi kepada mereka kerana merosakkan rumah mereka, atau tidak?!! Atau lantai-lantai
rumah penduduk yang berbatu (simen) dikecualikan daripada kesan sifat ini yang disifatkan
kepada imam?!! Bermakna terhasil mukjizat terbalik dimana ia mengubah sifat Imam
dari keadaan lazim tidak memberi kesan jejaknya pada batu (simen) di
rumah-rumah penduduk.
Sekarang, jika ia bertentangan dengan zahir riwayat-riwayat
dan zahir Al-Quran dengan jelas sekali, apa yang kita patut lakukan? Bukankah
sama ada menolak riwayat-riwayat atau mentakwilnya? Bukankah Imam-imam
mengarahkan mengikut pertimbangan Al-Quran dan meninggalkan perselisihan; kerana
mereka tidak mengatakan supaya bercanggah dengan Al-Quran?
Baiklah, hujah-hujah atau Khalifah Allah adalah
manusia biasa, mereka adalah sebahagian dari yang lain dengan sifat-sifat jasmani
kemanusiaan, mereka tidak mempunyai sifat-sifat istimewa, menurut Al-Quran.
﴿قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا
إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ
فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا﴾
Katakanlah: Sesungguhnya aku
ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: "Bahawa
sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa". Barangsiapa mengharap bertemu
dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia
mempersekutukan dengan Tuhannya seorangpun [Al-Kahf 18:110]
Apakah Al-Hujah sebelum melakukan amalannya dan
keikhlasannya diiringi dengan sifat-sifat yang mukjizat ini, atau tidak?
Jika mereka mengatakan tidak, Mereka
menguraikan benang yang berpintal dan berakhirlah perkara itu dan menjelaskan
ia adalah mukjizat sementara yang mungkin berlaku dan mungkin tidak berlaku, Dan
bukanlah sifat-sifat jasmani yang lazim wujud kepada Al-Hujah pada semua
keadaan dan zaman.
Jika mereka mengatakan, ya dia mengiringinya
sebelum diuji di dunia ini dan menetapkan keikhlasannya dan mengangkatnya ke
makam yang layak menyampaikan risalah selepas dihijab dengan jasad (tubuh) di alam
dunia ini, dan kakinya sentiasa memberi kesan kepada batu dan dia sentiasa tidak
tidak mempunyai bayang-bayang sebagai sifat-sifat fizikal yang lazim.
Jadi jika di mana pun diuji manusia ini dia
diberi keutamaan dengan tanda-tanda mukjizat yang sentiasa melaziminya?!!
Kemudian adakah keadilan diberikan kepada Al-Hujah
ini, yang diiringi dengan mukjizat sebagai pulangan permulaan dan ganjaran sebagaimana
orang mukmin yang diuji keinginannya (syahwat) tidak disertai dengan mukjizat pada
permulaannya sebagaimana yang mengiringi Al-Hujah, adakah ini lebih utama dari melebihkannya?
Oleh itu di manakah keadilan Allah? Bagaimana dijadikan keadilan di kalangan penciptaan
(makhluk) dalam ujian jika mereka masuk dan salah seorang daripada mereka
dengan jawapan di tangannya dan limpahan kelebihan, dan yang lain tidak
mempunyai jawapan di tangannya sementara yang ada hanya soalan-soalan dan dia mesti
mencari jawapannya sendiri, dan perkara yang menyedihkan adalah bahawa, orang yang
dilebihkan dengan jawapan di tangannya diberikan ganjaran lebih besar daripada si
miskin yang dizalimi dan tidak diberikan jawapan?!
Pada hakikatnya, bahawa akidah-akidah ini
mendedahkan betapa kosongnya akal orang-orang yang beriktiqad dengannya, bahkan
mereka tidak beriman dengan Al-Quran dan keadilan Allah SWT.]
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan