Rabu, 21 Jun 2017

[31] [32] (Dari Ahl Al-Bait atau Dari Quraisy)

(Dari Ahl Al-Bait atau Dari Quraisy)

Berkata Al-Taftazani dalam Syarah Al-Maqashid:

(... ألا ترى أنه (صلى الله عليه وآله) قرنهم بكتاب الله في كون التمسك بهما منقذا من الضلالة ولا معني للتمسك بالكتاب ألا الأخذ بما فيه من العلم والهداية فكذا العترة )

(...Tidakkah kamu melihat bahawa baginda (S) mendampingkan mereka Ahl Al-Bait dengan kitab Allah di mana berpegang teguh dengan keduanya menyebabkan keselamatan dari kesesatan? Berpegang teguh dengan kitab Allah tidak ada makna melainkan penerimaan ilmu dan hidayah dari dalamnya. sebagaimana yang ada pada Al-‘Itrah (keluarga Rasulullah)) [35]

Ia adalah dari firman Allah:

﴿إِنَّمَا أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾

Sesungguhnya kamu adalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk [Al-Ra’d 13:7] 

dan dari hadits: 
من مات وليس له إمام مات ميتة جاهلية

Sesiapa yang mati dengan tidak mempunyai imam matinya adalah mati jahiliyah,

dan dari hadits Tsaqalain (dua perkara berat), hadits Safinah (bahtera Nuh), dan hadits Al-Aman (pelindung), kita ketahui dengan pasti wujudnya Hadi (orang yang memberi petunjuk) dan imam dari ‘itrah yang disucikan pada setiap zaman hingga datangnya Al-Sa’ah (kiamat).

Dan telah dibawakan hadits-hadits yang menerangkan urusan khilafah dan Imamah di tangan Quraisy walaupun manusia hanya tinggal dua orang, atau tinggal orang Quraisy hanya dua orang, sebenarnya tidak ada tafsiran sahih mengenai hadits-hadits tersebut melainkan hanya digunakan kepada imam-imam Ahl Al-Bait (S), disamping hadits Tsaqalain (dua perkara berat), hadits Al-Aman (pelindung), hadits Safinah (bahtera Nuh) dan lain-lain, dan dengan dalil bahawa tidak wujud pada masa sekarang ini firqah (golongan) yang mendakwa bahawa semua khalifah-khalifah dan imam-imam yang ada di sisi mereka dari kalangan Quraisy sejak kewafatan Al-Rasul Muhammad (S) dan hingga kini, dan hingga hari kiamat, selain dari Syiah Ahl Al-Bait (as) yang mengatakan bahawa Imamah para Imam dan Mahdi-mahdi dari keturunan Nabi Muhammad (S), maka semata-mata yang mengesahkan hadits-hadits ini tidak lain selain mereka, dan bahawa hanya merekalah kumpulan yang selamat (Al-Firqah Al-Najiyah).

Dikeluarkankan oleh Bukhari dalam Shahihnya dari Ibn Umar, dari Nabi Muhammad (S), Baginda bersabda:

(لا يزال هذا الأمر في قريش ما بقي منهم اثنان)

(Urusan ini senantiasa ada di tangan Quraisy walaupun daripada mereka hanya tinggal dua orang) [36]

Dan dikeluarkankan oleh Muslim dalam Shahihnya dari Abdullah, Rasulullah (S) bersabda:

(لا يزال هذا الأمر في قريش ما بقي من الناس اثنان)

Urusan ini senantiasa ada di tangan Quraisy walaupun manusia hanya tinggal dua orang.» [37]
                                     
Hadits-hadits ini telah memfitnah dengan menyinggungnya melalui tafsir yang memalukan dan melakukan kekacauan, Al-Nawawi telah berkata dalam Syarah Shahih Muslim:


(“Hadis-hadis ini dan yang serupa dengannya adalah dalil yang jelas bahawa kekhalifahan adalah khusus untuk Quraisy, tidak boleh melantik sesiapapun selain mereka. Perkara ini dikuatkan oleh kesepakatan para sahabat, begitu juga generasi berikutnya. Sesiapa yang menyalahi perkara ini adalah dari kalangan ahli bid’ah, atau mendatangkan pendapat bertentangan dengannya, maka mereka membantah dengan kesepakatan para sahabat dan tabi’ein serta generasi berikutnya berdasarkan hadis-hadis sahih.
Al-Qadhi berkata syarat untuk keturunannya haruslah dari Quraisy, ia adalah mazhab 'ulama seluruhnya. Katanya lagi: dan dengannya Abu Bakar dan ‘Umar (ra) berhujjah ke atas kaum Ansar pada Hari Al-Saqifah, maka tidak seorang pun menafikannya. Al-Qadhi berkata 'ulama telah menghitung sebagai masalah Ijma’. Dan tidak ada seorang salaf-pun yang menukil mengenainya samada perkataan ataupun perbuatan yang bertentangan dengan apa yang kita sebutkan." dan begitu juga selepas meraka di semua zaman, Beliau juga berkata, "Dan tidaklah dianggap pendapat orang-orang yang sepakat dengannya di kalangan khawarij dan Ahl bid’ah yang membolehkan bukan keturunan Quraisy. Dan tidaklah dengan kebodohan pendapat Dirar bin ‘Amru: bahawa bukan Keturunan Quraisy dari Al-Nabath dan lain-lain, menawarkan Keturunan Quraisy baginya adalah untuk mengangkatnya jika ianya diminta. Ini adalah apa yang dia katakan dari pendapat yang batil dan dihiasi dengan apa yang bertentangan dengan kesepakatan umat Islam dan Allah lebih mengetahui, "Adapun baginda (S) telah bersabda: Manusia mengikut orang-orang Quraisy pada kebaikan dan kejahatan yang maknanya pada Islam dan jahiliyah sebagaimana dinyatakan; dalam riwayat awal, kerana mereka berada dalam jahiliyah, ketua-ketua orang-orang Arab dan penduduk (Tanah) Haram Allah dan berhaji di Baitullah, orang-orang Arab telah melihat keislaman mereka apabila mereka masuk Islam dan pembukaan Mekah, diikuti oleh datangnya perwakilan Arab pada setiap arah, dan manusia masuk ke dalam agama Allah berbondong-bondong, dan begitu juga dalam Islam, mereka pemilik Khilafah dan manusia mengikuti mereka dihadapan bagiinda (S) bahawa pemerintahan ini telah berterusan ke dunia lain walaupun manusia hanya tinggal dua orang. telah jelas apa yang dikatakan baginda (S), dari zaman baginda (S) hingga kini Khilafah adalah pada kaum Quraisy yang bukan menjadi saingan buat mereka dan akan kekal seperti itu walaupun hanya tinggal dua orang seperti yang diucapkan oleh baginda (S)") [38]

Perhatikanlah bahawa Al-Nawawi mengiktiraf dan mengakui bahawa hadits-hadits ini membawa makna bahawa khalifah terhad kepada Kaum Quraisy dan bukan kepada selain mereka, dan bahawa ijma’ menetapkan syarat keturunan Quraisy untuk menjadi khalifah, tidak boleh mengangkat khalifah selain dari Kaum Quraisy, dan bahawa perkara ini seperti sabda Nabi (S), di mana berlangsungnya kekhalifahan pada Quraish dari wafatnya Rasulullah (S) sehingga era kehidupan Al-Nawawi yang membuat ulasan (Syarah) kepada Shahih Muslim, dan ini akan berterusan hingga ke akhir dunia.


-----------------------------
[35] Syarah Al-Maqashid – oleh Mas’ud bin ‘Umar bin Abdullah, yang terkenal dengan nama Sa’ad Al-Din Al-Taftazani (wafat 793 Hijrah.) ditahqiq oleh Dr. Abdul Rahman ‘Amirah, ‘Alam Al-Kitab, Beirut - Lubnan, cet 1, 1419 H-1998 M, J 5 hal 303
[36] Sahih Bukhari: J 4 hal 155, dan J 8 hal 105.
[37] Sahih Muslim: J 6 hal 2 - 3.
[38] Syarah Shahih Muslim, oleh Muhyiddin Yahya bin Syarif Al-Nawawi (wafat. 676 H): J 12 hal 200-201.


[30][31] [32][33] [34]


Tiada ulasan: