Sabtu, 10 Jun 2017

[12] (Tidak Berpisah Dengan Al-Quran)

(Tidak Berpisah Dengan Al-Quran)

Dan tidak terdapat sesorang yang bersama Al-Quran dan Al-Quran tidak berpisah bersamanya, selain Ali ibn Abi Talib (as):

Dari Abi Tsabit maula Abi Zhar, beliau berkata:

(كنت مع علي رضي عنه يوم الجمل فلما رأيت عائشة واقفة دخلني بعض ما يدخل الناس فكشف الله عني ذلك عند صلاة الظهر، فقاتلت مع أمير المؤمنين، فلما فرغ ذهبت إلى المدينة فأتيت أم سلمة فقلت: إني والله ما جئت أسأل طعاما ولا شرابا ولكني مولى لأبي ذر، فقالت: مرحبا، فقصصت عليها قصتي، فقالت أين كنت حين طارت القلوب مطائرها، قلت: إلى حيث كشف الله ذلك عني عند زوال الشمس. قال: [قالت[ أحسنت سمعت رسول الله (ص) يقول: علي مع القرآن والقرآن مع علي لن يتفرقا حتى يردا على االحوض(

(Aku bersama Ali (ra) ketika Perang Jamal apabila aku melihat ‘Aisyah berdiri bersama dengan sebahagian daripada orang-orang yang masuk, Allah perlihatkan kepadaku itu pada waktu solat Dzohor, Aku berperang bersama Amirul Mukminin, apabila selesai, aku pergi ke Madinah lalu mendatangi Umm Salamah, aku berkata: Demi Allah, sungguh aku tidak datang untuk meminta makanan atau minuman, tetapi aku maula Abu Zhar. Lalu dia berkata: Selamat datang, Maka aku menceritakan kepadanya ceritaku, Dia berkata, di manakah engkau, ketika hatinya berterbangan, Aku katakan: Allah perlihatkan perkara itu kepadaku pada waktu ketika matahari rembang (zawal) katanya:. Kamu bagus, aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: Ali bersama Al-Quran dan Al-Quran bersama Ali, keduanya tidak akan berpisah hingga mereka tiba di telaga (Al-Haudh) [8]

Kita tidak dapati seorang pun yang dianggap dengan menghinanya adalah menghina Nabi Muhammad (S) selain Ali bin Abi Talib (as):

------------------------
Semuanya dengan makna yang satu, dan sekarang kita bawakan lagi sebutan sumber:
Al-Mustadrak - oleh Al-Hakim Al-Naisaburi: J 3 hal 123-124, dan ia berkata mengenainya: "Isnadnya sahiah tetapi tidak dikeluarkannya," dan juga dalam J ke III hal 146, Mujma’ Al-Zawaid - Al-Haitsami: J 9 hal 130, dan berkata mengenainya: Diriwayatkan oleh Al-Bazaz dan rijal-rijalnya tsiqah, " Fadhail Al-Shahabah: - oleh Ahmad bin Hanbal – ditahqiq Washiy Allah bin Mohammed Abbas 2, hal 704-705 no 962, Al-Mu’jam Al-Ausath - Al-Thabarani J 6 hal 162-163, Al-Mu’jam Al-Kabir - Al-Thabarani: J 12 hal 323, Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi J 11 hal 614 np 32 975 - 32 976, Dakhair Al-‘Uqba oleh Ahmad bin Abdullah Al-Thabari:.. hal 66, Tarikh Madinah Dimasyq – oleh Ibn ‘Asakir J 42 hal 307, Sabil Al-Huda wa Al-Risyad - oleh Al-Shalahi Al-Syami, J 11 hal 294, Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh Al-Qunduzi J 1, hal 272, Faraid Al-Simathain -. oleh Al-Muhaddits Al-Juwaini, J 1 bab 55 hal 299 no 237, hal 300 no 238, Al-Riyadh Al-Nadhrah - oleh Al-Muhib Al-Thabari - cet 1 - Mesir: J 2, hal 167:. Mizan Al-I’tidal - Oleh Al-Zhahabi J 2, hal 49, Al-Manaqib- oleh Al-Muaffiq Al-Khawarizmi hal 205 no 109, kata pembuka dalam menjawab Al-Albani Al-Mubtada’ - oleh Al-Hafidz Ibn Al-Shadiq Al-Maghribi:. hal 6, dipercayai mensahihkannya dan mempertahankannya, Dar Al-Shahabah fi Manaqib Al-Qurbah wa Al-Shahabah – Al-oleh Mohammed bin Ali Syaukani - ditahqiq Dr. Hussein bin Abdullah Al-‘Amri - Dar Al-Fikr - Dimasyq - T 1-1404 H -1984 M, hal. 226 h 117, dan berkata mengenainya, dan dikeluarkan Al-Bazaz dengan rijal-rijalnya tsiqah."
[8] Al-Mustadrak - Al-Hakim Al-Naisaburi: J 3 hal 124, dan disahihkan, dan dipersetuju oleh Al-Zhahabi dalam Takhlish Al-Mustadrak.


[11][12][13]



Tiada ulasan: