Jumaat, 16 Jun 2017

[21] [22] (Mentaatinya Akan Dimasukkan Ke Syurga)

(Mentaatinya Akan Dimasukkan Ke Syurga)

Kita tidak dapati seorang pun yang menjadikannya khalifah dan mentaatinya oleh semua umat akan dimasukkan syurga selain Ali ibn Abi Talib (as):

Dari Abdullah Ibn Mas’ud berkata:


(كنت مع النبي (ص) ليلة وفد الجن، قال:  فتنفس، فقلت: ما شأنك يا رسول الله! قال:    نعيت إلي نفسي يا ابن مسعود ! قلت: فاستخلف، قال:  من ؟ قلت: أبو بكر، قال فسكت، ثم مضى ساعة ثم تنفس، قال: فقلت: ما شأنك ؟ قال: نعيت إلي نفسي يا ابن مسعود ! قال: قلت: فاستخلف قال: من ؟ قلت: عمر، قال: فسكت، ثم مضى ساعة ثم تنفس، قال: فقلت: ما شأنك ؟ قال: نعيت إلى نفسي يا ابن مسعود ! قال: قلت : فاستخلف ، قال: من ؟ قال: قلت: علي بن أبي طالب، قال: أما والذي نفسي بيده لئن أطاعوه ليدخلن الجنة أجمعين أكتعين(

(Aku bersama Nabi (S) pada suatu malam, telah datang utusan jin katanya: Baginda menarik nafas, lalu aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: Abu Bakar, Baginda diam, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas, (katanya): Aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Umar (katanya): Baginda diam,, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas,, (katanya): Aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Ali bin Abi Talib, Baginda bersabda: Demi Zhat yang jiwaku di tangan-Nya, apabila mereka mentaatinya ('Ali), seluruhnya, seluruhnya akan memasuki syurga.) [26]
               

----------------------
[26] Al-Mushannif, oleh Abdul Razaq Al-Shan'aani: J 13 hal 317 nombor 20646.
Diriwayatkan oleh Ibn Abi ‘Ashim dalam Kitab Al-Sunnah dari Salamah dari Abdul Razaq ... dan lain-lain, hal. 549 nombor 1183,
[ليلة الجن، نعيت إلي والله نفسي فقلت: يقوم بالناس أبو بكر الصديق فسكت، فقلت: يقوم بالناس علي، فقال: لا يفعلون ولو فعلوا دخلوا الجنة أجمعين].
Pada malam datang utusan jin, Aku Demi Allah berkata kepadaku diriku sendiri, Maka aku berkata, manusia akan menegakkan Abu Bakar Al-Shiddiq, baginda diam, Maka aku berkata: manusia akan menegakkan Ali. Maka baginda bersabda: mereka kerjakan tidak atau tidak mengerjakan (perintahnya) mereka seluruhnya akan memasuki Syurga.
Dikeluarkankan oleh Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir - J 10 hal 67 no 9969, dengan sanad dari Abi Abdullah Al-Jadali dari Ibn Mas’ud, berikut adalah sanad dan matannya:
Diceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah Al-Hadhrami diceritakan Ali bin Al Hussein ibn Abi Baradah Al-Asma’ Al-Zhahabi diceritakan Yahya bin Ya’la Al-Aslami dari Harb bin Shabih diceritakan Sa’id bin Muslim dari Abi Murrah Al-Shan'aani dari dari Abi Abdullah Al-Jadali dari Ibn Mas’ud katanya:
استتبعني رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة الجن فانطلقت معه حتى بلغنا أعلى مكة فخط على خطا وقال لا تبرح ثم انصاع في أجبال فرأيت الرجال ينحدرون عليه من رؤوس الجبال حتى حالوا بيني وبينه فاخترطت السيف وقلت لأضربن حتى أستعد رسول الله صلى الله عليه وسلم ثم ذكرت قوله لا تبرح حتى آتيك قال فلم أزل كذلك حتى أضاء الفجر فجاء النبي صلى الله عليه وسلم وأنا قائم فقال ما زلت على حالك قلت لو لبثت شهرا ما برحت حتى تأتيني ثم أخبرته بما أردت أن أصنع فقال لو خرجت ما التقينا أنا وأنت إلى يوم القيامة ثم شبك أصابعه في أصابعي ثم قال إني وعدت أن يؤمن بي الجن و الإنس فأما الإنس فقد آمنت بي وأما الجن فقد رأيت قال وما أظن أجلي إلا قد اقترب قلت يا رسول الله ألا تستخلف أبا بكر فأعرض عني فرأيت أنه لم يوافقه فقلت يا رسول الله ألا تستخلف عمر فأعرض عني فرأيت أنه لم يوافقه قلت يا رسول الله ألا تستخلف عليا قال ذاك والذي لا إله غيره لو بايعتموه وأطعتموه أدخلكم الجنة أكتعين.
Aku mengikut Rasulullah (S) pada malam datang utusan jin, maka berjalanlah aku bersama baginda sehingga kami sampai di bahagian atas Mekah, baginda lalu membuat satu garisan, kemudian membuat garisan kedua dan baginda berkata, jangan melepasinya dan kemudian berlutut ke arah gunung-gunung dan lalu aku melihat orang-orang turun dari puncak gunung-gunung sehingga aku menghalangnya dan aku menghunuskan pedang, dan aku berkata untuk memenggal untuk berjaga-jaga terhadap Rasulyllah (S) kemudian aku teringat kata-kata baginda supaya tidak melepasi (garisan) sehingga aku datang semula, kata baginda, jangan tersalah sehingga fajar menyingsing kemudian Nabi (S) datang, dan akupun berdiri, lalu baginda bersabda, Kamu masih dalam keadaan seperti itu. Aku berkata jika selama sebulan aku tidak tinggalkan sehingga engkau datang kepadaku dan kemudian memberitahu apa yang hendak aku lakukan, lalu baginda bersabda: jika engkau keluar kita tidak akan bertemu hingga hari kiamat dan kemudian jari baginda memegang jari-jariku dan kemudian berkata, Aku dijanjikan akan beriman jin dan manusia padaku, buat masa ini manusia beriman kepadaku dan jin telah melihatku, Baginda bersabda, dan aku rasa ajalku telah hampir. Aku berkata, Ya Rasulullah, Angkatlah Abu Bakar khalifah penggantimu, baginda berpaling dariku dan aku melihat baginda tidak bersetuju denganku. Lalu aku berkata, Ya Rasulullah, Angkatlah Umar khalifah penggantimu, baginda berpaling dariku dan aku melihat baginda tidak bersetuju denganku, dan aku berkata lagi: Ya Rasulullah, Angkatlah Ali khalifah penggantimu, Baginda bersabda, yang ini demi yang tiada tuhan selainNys jika mereka membai’ahnya dan mentaatinya kamu seluruhnya akan dimasukkan ke syurga.
Dan dikeluarkankan juga dari sumber yang sama hadits nombor 9970 dari Abdul Razaq daripada bapanya, dari Mina’ dari Ibn Mas’ud, berikut adalah sanad dan matannya:
Diceritakan kepada kami Ishaq bin Ibrahim Al-Dabari dari Abdul Razaq dari bapanya, dari Mina’ dari Abdullah bin Mas’ud katanya:
كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم ليلة وفد الجن فتنفس، فقلت: مالك يا رسول الله! قال: نعيت إلي نفسي يا بن مسعود ! قلت: استخلف، قال:  من ؟ قلت: أبو بكر، قال فسكت، ثم مضى ساعة ثم تنفس، فقلت: ما شأنك معبد أنت وأمي يا رسول الله قال: نعيت إلي نفسي يا بن مسعود! قلت: فاستخلف قال: من؟ قلت: عمر، فسكت، ثم مضى ساعة ثم تنفس، فقلت: ما شأنك؟ قال: نعيت إلى نفسي يا بن مسعود! قلت : فاستخلف ، قال: من؟ قلت: علي بن أبي طالب، قال: أما والذي نفسي بيده أداء أطاعوه ليدخلن الجنة أجمعين أكتعين.
Aku bersama Nabi (S) pada suatu malam, Telah datang utusan jin katanya: Baginda menarik nafas, lalu aku berkata: Mwngapa engkau, wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: Abu Bakar, Baginda diam, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas, Aku berkata: Apakah halnya, semoga aku dan ibuku menjadi tebusan engkau, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Umar, Baginda diam,, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas,, Lalu aku berkata: Apakah halnya?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Ali bin Abi Talib, Baginda bersabda: Demi Zhat yang jiwaku di tangan-Nya, jika terlaksana mereka mentaatinya ('Ali), seluruhnya, seluruhnya akan memasuki syurga.
Hadits disahihkan      
Bagi isnad hadits ini dari Abdullah bin Mas’ud, yang satu terhenti pada [Mina’] dan yang kedua terhenti pada [Abu Abdullah Al-Jadali] dan kedua-duanya dari Abdullah bin Mas’ud.
Rijal sanad awal mereka adalah: [Abdul Razak bin Hamam Al-Shan'ani dari bapanya, dari Mina’ dari Abdullah bin Mas’ud], dan tidak mencemarkan daripada salah seorang daripada mereka begitu juga [Mina’] telah dituduh dengan ciptaan atau dusta ... dan lain-lain
Pada hakikat perkara untuuk mendhaifkan Mina’ itu datang dari sudut mazhabnya, dia telah dikatakan Syiah kerana dia telah menaqalkan kelebihan Ahl Al-Bait (as) dan keburukan sebahagian para sahabat, dan dengan itu melemahkan tidak mengganggu beliau kerana ia dibina atas fanatik mazhab, dan menindas para perawi dan akan menjatuhkan mereka dengan apa yang mereka riwayatkan tektang maklumat-maklumat, dalam erti kata bahawa mereka sama ada menyampaikan riwayat yang sesuai dengan kehendak hawa nafsu mereka dan mazhab mereka yang diterima di kalangan mereka, atau jika menyampaikan sesuatu yang bertentangan dengan kehendak dan mazhab mereka maka mereka akan mendhaifkannya dan menuduh ianya dusta ciptaan dan meunkar, dan ini pendekatan pilih kasih dan tidak berdasarkan pada dalil.
-----------------------------------------------

 Dan [Mina’] dari tabi’ein yang besar, bahkan sebahagian mereka menganggap dari para sahabat, Ibn Hibban menganggap ia tsiqah dalam kitabnya Al-Tsiqaat: J 5 hal 355, Al-Bukhari telah menyebutnya dalam Tarikh Al-Kabir J 3 hal 31 no 2050, dan tidak mencemarkannya secara dekat atau jauh.
Dan telah disebutkan bahawa sebab bagi penafian pemimpin-pemimpin terhadap hadits Mina’ adalah kerana mazhabnya, di mana Al-Jawazjani berkata: [penafian pemimpin-pemimpin terhadap haditsnya kerana pertelingkahan mazhab] Tahzhib Al-Tahzhib: J 10 hal 354 nombor 714
Ibn ‘Adi berkata: [ini menerangkan pada haditsnya bahawa dia keterlaluan dalam Tasyaiyu’ (Syiah)] sama dengan sumber sebelum.
Kata Abu Hatim: [mungkar Al-Hadits yang dirawayatkan hadits-hadits oleh sahabat yang munkar tidak diambil kira haditsnya kerana dusta] sama dengan sumber sebelum.
Saya katakan:  
Ia tidak menjadi rahsia lagi bahawa Mina’ itu sesungguhnya mereka mencelanya, ia kuat dalam Tasyaiyu’ (Syiah) – ia adalah sumber kebanggaan terhadapnya -, dan menaqalkan keadaan sebahagian dari para sahabat, dan dengan apa yang orang-orang telah katakan tentang semua sahabat adil - tanpa dalil, sudah tentu – mereka menganggapnya telah melanggar garisan merah dan mereka menganggapnya yang menafikan! Ahmad Muhammad Syakir tidak terus mendhaifkannya, dalam tahqiqnya pada Musnad Ahmad dalam riwayat yang sama yang memperkatakan mengenainya, J 4 hal 207 bo 4294, dengan berkata: [Sanadnya sahih, bapa Abdul Razaq: adalah Hamam Bin Nafi’ Al-Hairi Al-Shan'ani, dia tsiqah, dan dianggap tsiqah oleh Ishaq bin Manshur, dan ia telah disebut oleh Ibn Hiban dalam Al-Tsiqaat, dan diterjemahkan Al-Bukhari dalam Al-Kabir 4/2/237. Mina’ bin Abi Mina’ Al-Khazaz: adalah maula (pelindung) Abdul Rahman bin ‘Auf, seorang tabi’ein besar, walaupun kesilapan sebahagian mereka disebut di dalam Al-Shahabah, dan disebut oleh Ibn Hiban dalam Al-Tsiqaat, dan didhaifkan Ibn Mu’ein, dan Al-Nasa’ei dan lain-lain, dan jelas dari kata-kata mereka bahawa mereka menganggap dia keterlaluan dalam Tasyaiyu’ (Syiah), tetapi diterjemahkan Al-Bukhari dalam Al-Kabir 4/2/31 ia tidak menyebutnya sebagai cacat (Jarh) ...].
Oleh itu [Mina’] dianggap tsiqah oleh Ibn Hiban, dan terjamahan Al-Bukhari tidak mendedahkan kecacatannya, dan diadili oleh Ahmad Syakir sebagai tsiqah dan sahih Isnad riwayatnya, yang kini kita beri perhatian, telah diterangkan anggapan dhaif Ibn Mu’ein, dan Al-Nasa’ei dan selain keduanya diabaikan (remeh). Kemudian Mina’ kerana dis tsiqah dia telah dibebaskan daripada tohmahan itu, kerana dia disusuli oleh Abu Abdullah Al-Jadali di sisi Al-Thabrani:
[Disampaikan kepada kami Muhammad bin Abdullah Al-Hadhrami dari Ali bin Al-Hussein bin Abi Burdah Al-Asmaa’ Al-Zhahabi dari Yahya bin Ya’la Al-Aslami dari Harb bin Shabih dari Sa’id bin Muslim dari Abi Murrah Al-Shan'ani dari Abu Abdullah Al-Jadali dari Abdullah bin Mas’ud berkata: ....] telah dibentangkan sebutan matannya dalam Takrij Al-Hadits.
Ia adalah teks Al- Suyuthi sebagai yang ditulis oleh pemilik Tanzihu Al-Syari’ah:
Tanzihu Al-Syari’ah, Ali bin Muhammad bin Abd Al-Razaq Al-Kinani J 1, hal. 377 no 101
[(Hadits) Bin Mas’ud (Aku bersama Nabi (S) pada suatu malam, Telah datang utusan jin katanya: Baginda menarik nafas, lalu aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: Abu Bakar, Baginda diam, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas, (katanya): Aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Umar (katanya): Baginda diam,, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas,, (katanya): Aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Ali bin Abi Talib, Baginda bersabda: Demi Zhat yang jiwaku di tangan-Nya, apabila mereka mentaatinya ('Ali), seluruhnya, seluruhnya akan memasuki syurga. Adalah (طب - ubat) dari jalan Mina’ Maula Abdul Rahman bin Auf (تعقب - mengikuti) kerana Mina' mengikut Abu Abdullah Al-Jadali juga dikeluarkan oleh Al-Thabrani ....]
Abu Abdullah Al-Jadali Tabi’ein terkenal, di-tsiqah oleh Ahmad bin Hanbal, Yahya bin Mu’ein Ibn Hiban dan Al-‘Ajali [lihat Tahzhib Al-Tahzhib: Jilid 12 ha;133 nombor 8540]. Di-tsiqah olah Ibn Hajar dalam Taqrib Al-Tahzhib J 2, hal 428 nombor 8243. Dan namanya ‘Abd bin ‘Abd atau Abdul Rahman bin ‘Abd.
Walaupun kita katakan Ibn Mina’ dhaif, tetapi sanadnya sahih, kerana yang dhaif jika pengikutnya tsiqah tercipta dari kedudukan tohmahan atau khayalan (waham) ... dan lain-lain. Syu’aib Al-Arnauth telah menolak susulan ini dalam tahqiqnya pada Musnad Ahmad J 7 hal 322-323 no 4294, yang mengatakan:
[susulan ini tidak disenanginya, ianya di sisi Al-Thabrani dalam "Al-Kabir" (9969) melalui jalan Yahya bin Ya’la Al-Aslami dari Harb bin Shabih, dari Sa’id bin Muslim dari Abi Murrah Al-Shan'ani dari Abu Abdullah Al-Jadali dari Ibn Mas’ud dengannya, secara panjang lebar. Dan Yahya bin Ya’la Al-Aslami, berkata Ibn Mu’ein: tidak ada apa-apa, dan Bukhari berkata: Hadits yang bermasalah, Ibn Hibban berkata: diriwayatkan mengenai tsiqahnya perkara yang terbalik, Harb bin Shabih Abu Murrah Al-Shan'ani keduanya tidak diterjemah dalam kitab Al-Jarh wa Al-Ta’dil (Kekurangan dan kelebihan perawi)].
Saya katakan:
Sanad pada Abdullah bin Mas’ud disambungkan dengan rijal yang tsiqah dan tidak terdapat perkataan melainkan pada Mina’ yang diriwayatkan dari Ibn Mas’ud secara langsung, dan dengan itu riwayat Al-Aslami, Harb bin Shabih dan Al-San'ani sebagai tohmahan, Maka isnad Ahmad dan Al-Thabrani dari Mina’ tsabit (sahih) terlindung dari tohmahan, ciptaan atau kahayalan (waham). berhubung dengan pengantara penghubung kepada Abu Abdullah Al-Jadali adalah isnad kedua, jadi tidak perlukan kepada pembuktian dan tsiqah mereka, kerana kita perlu membuat susulan Al-Jadali untuk Mina’ sahaja, dan dia yang mentahqiqnya, kerana isnad jika tidak sahih ia adalah hasan sekurang-kurangnya.pada nisbah.
Oleh itu, jadilah kata-kata Al-Suyuthi matan oleh Al-Ghabah dalam mengukuhkan susulan Al-Jadali pada Mina’, dan kata-kata Al-Arnauth hanyalah [شنشنة أعرفها من أخزم - “Kebiasaan yang telah aku ketahui dari Akhzam”].
Yang anehnya bahawa hadits tersebut ada di dalam Musnad Ahmad dari Ibn Mas’ud seperti berikut:
[كنت مع النبي صلى الله عليه وسلم ليلة وفد الجن فلما أنصرف تنفس فقلت ما شأنك فقال: نعيت إلي نفسي يا ابن مسعود].
[Aku bersama Nabi (S) pada suatu malam datang utusan jin, maka apabila telah jauh berjalan baginda menarik nafas, lalu aku berkata: Apakah halnya, wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud.].
Ia tidak menyebut masalah mengangkat khalifah pengganti dan keengganan Rasulullah (S) dari merelakan Abu Bakr dan Umar memegang khalifah, dan baginda merelakan Ali ibn Abi Talib (as) memegang khalifah dan bersabda mengenainya: [Demi Zhat yang jiwaku di tangan-Nya, apabila mereka mentaatinya ('Ali), seluruhnya, seluruhnya akan memasuki syurga.], manakala ia adalah sanad yang sama dari Abdul Razaq daripada bapanya, dari Mina’ dari Ibn Mas’ud!
Tidak syak lagi bahawa pemotongan dari hadits ini untuk menyembunyikan dalil pada kekhalifahan Ali ibn Abi Talib (as) dan ini adalah pemangkasan atau pemotongan sama ada dari Ahmad bin Hanbal sendiri atau oleh orang lain yang menguasai (mengendalikan) Musnad Ahmad bin Hanbal selepas beliau, dan lebih tepat lagi oleh orang-orang yang menguasai Musnad tersebut selepas kematian Ahmad bin Hanbal, pasangan (pendamping) hadits tersebut yang diriwayatkan dari Ahmad bin Hanbal selengkapnya tanpa pemangkasan atau pemotongan dan dengan sanad yang sama, adalah seperti yang diriwayatkan oleh Ibn Katsir dalam tafsirnya:
Tafsir Ibn Katsir J 4 hal 178 mengatakan:
Telah diriwayatkan oleh Al-Hafiz Abu Na’im dalam Dalail Al-Nubuwah katanya: Diceritakan kepada kami Sulaiman bin Ahmad bin Ayub diceritakan kepada kami Ishaq bin Ibrahim diceritakan kepada kami Abu Bakar bin Malik diceritakan kepada kami Abdullah bin Ahmad bin Hanbal diceritakan kepada kami ayahku yang berkata diceritakan kepada kami Abdul Razaq daripada bapanya, daripada dari Mina’ dari Ibn Mas’ud beliau berkata:
كنت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة وفد الجن فتنفس فقلت مالك يا رسول الله؟ قال "نعيت إلي نفسي يا بن مسعود" قلت: استخلف قال  "من؟" قلت أبا بكر قال فسكت ثم مضى ساعة فتنفس فقلت ما شأنك بأبي أنت وأمي يا رسول الله؟ قال "نعيت إلي نفسي يا بن مسعود" قلت فاستخلف قال "من؟: قلت عمر فسكت ثم مضى ساعة ثم تنفس فقلت ما شأنك قال "نعيت إلى نفسي" قلت فاستخلف قال صلى الله عليه وسلم "من؟" قلت علي بن أبي طالب رضي الله عنه قال صلى الله عليه وسلم: أما والذي نفسي بيده لنن أطاعوه ليدخلن الجنة أجمعين أكتعين".

Aku bersama Nabi (S) pada suatu malam, Telah datang utusan jin katanya: Baginda menarik nafas, lalu aku berkata: Mengapa engkau, wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: Abu Bakar, katanya: Baginda diam, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas, Aku berkata: Apakah halnya, semoga bapa dan ibuku menjadi tebusan engkau, wahai Rasulullah?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Maka aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Umar, Baginda diam, kemudian berlalu beberapa ketika dan kemudian baginda menarik nafas,, Lalu aku berkata: Apakah halnya?: Baginda bersabda: Aku berkata kepada diriku sendiri, wahai Ibn Mas’ud. Aku berkata: Angkatlah khalifah pengganti, Baginda (S) bersabda: Siapa? Aku berkata: 'Ali bin Abi Talib (ra), Baginda (S) bersabda: Demi Zhat yang jiwaku di tangan-Nya, jika mereka mentaatinya ('Ali), seluruhnya, seluruhnya akan memasuki syurga."



[20] ✡ [21] [22] ✡ [23]

Tiada ulasan: