Ahad, 11 Jun 2017

[14] (Penghulu Dunia Dan Akhirat)

(Penghulu Dunia Dan Akhirat)


Baginda (S) bersabda kepada Ali (as):

(يا علي، أنت سيد في الدنيا، سيد في الآخرة، حبيبك حبيبي، وحبيبي حبيب الله وعدوك عدوي، و عدوي عدو الله، والويل لمن أبغضك بعدي)

(Wahai Ali, engkau adalah tuan (penghulu) di dunia ini, tuan di akhirat, kekasih engkau adalah kekasihku, kekasihku adalah kekasih Allah dan musuh musuh engkau, adalah musuhku dan musuh Allah, dan celakalah bagi sesiapa yang membenci bagi orang-orang yang engkau selepasku) [12]



-----------------------------
[12] Fadhail Al-Shahabah oleh Ahmad bin Hanbal: 2, hal 796 no 1092 - Muhaqqiq kitab berkata, Washiy Allah bin Muhammad Abbas: "rijal-rijal isnadnya boleh dipercayai (tsiqah), ", Al-Mustadrak - oleh Al-Hakim Al-Naisaburi:. J 3 hal 128, dan berkata mengenainya: "Sahih mengikut syarat kedua-dua syeikh dan Abu Al-Azhar dengan kesemua mereka tsiqah. Apabila dengan sendirinya tsiqah pada hadits kerana asalnya ia sahih, "Tarikh Al-Baghdadi – oleh  Al-Khathib Al-Baghdadi J 9 hal 271 dan berkata mengenainya: " ... Aku katakan: Telah diriwayatkan oleh Muhammad bin Hamidun Al-Naisaburi dari Muhammad bin Ali bin Sufian Al-Najar dari Abdul Razaq: Maka dibebaskan Abu Al-Azhar dari jagaannya kerana dia telah melaksanakan riwayatnya, Wa Allah A’lam", Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh Al-Qunduzi, J 1, hal 271, dengan lafaz yang hampir, Dar Al-Shahabah - oleh Al-Syaukani:. hal 212 dari Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dan berkata mengenainya, "katanya - iaitu Al-Hakim - selepas dia mengeluarkannya, sahih mengikut syarat kedua-dua syeikh,"
Saya (penulis) katakan:
Sebahagian orang-orang fanatik (taksub) telah menyempitkan hadits ini hasta demi hasta, Tanpa mencalarkan sanadnya mengupas kulitnya, di sisi lain, ia menjejaskan perlindungan kesucian yang mereka usahakan untuk sebahagian dari pemimpin mereka dengan pembohongan dan fitnah, dari musuh-musuh dan orang-orang yang membenci Ali bin Abi Talib (as): seperti Muawiyah dan orang-orang yang seperti beliau dari Bani Umayyah, kerana Muawiyah dan Bani Al-Hakkam tetap dan pasti mereka memusuhi dan membenci Ali (as) dan hadits ini membuktikan bahawa musuh Ali (as) adalah musuh Allah, dan membencinya dibalas dengan api neraka jahannam, dan untuk tujuan ini Al-Zhahabi dan lain-lain bermati-matian mengusahakan hadits ini supaya tidak bermanfaat. Maka adalah didapati mereka teragak-agak dalam menolak hadits ini, mereka mengembangkan kelemahan dan kerosakan.
Al-Zhahabi dalam Talkhish Al-Mustadrak, mengaku dan terpaksa sahihkan sanad hadits, dan mendapati tiada pilihan lain selain mengambil jalan keluar dengan mengingkari matan (isi hadits) dengan alasan yang lemah selemah sarang labah-labah, dengan mengatakan: Walaupun riwayat ini tsiqah ia amat buruk (mungkar) tidak jauh dari pendatang baru dan hanya untuk apa-apa yang berlaku kepada Abd Al-Razak secara tersembunyi dan Ahmad tidak berani mengucapkannya dan ciptaan tertentu yang ditinggalkannya, dan Abu Al-Azhar menganggap ia tsiqah yang dipersetujui Abd Al-Razak dari qariahnya hingga ke Sana’a, beliau berkata, apabila dia mennyerunya, beliau berkata: Adalah wajib hak kamu atas ucapan ku dan aku menyampaikan hadits yang dia tidak mendengarnya daripadaku selain engkau, maka aku menyampaikannya demi Allah, hadits ini tertolak) berakhir.
Saya katakan:
(a) Beliau mengecam matan (isi hadits) adalah disebabkan mengetahuinya, dan tidak menyembunyikan bau dari kewujudan selsemanya, ia adalah sikap taksub mazhab dan melindungi nilai untuk menjaga kedudukan dengan memerangi, menentang dan membenci disebabkan Ali (as), ia adalah sikap taksub yang batil dan sikap syaitan terhadap Allah, Rasul-Nya (S) dan Ahl Al-Bait (as) dan para sahabat tidak mencemburui ke atasnya.
(b) Adapun mengapa Abd Al-Razak menyembunyikan hadits ini dan tidak dengan semua hadits yang ada padanya, seperti soalan kamu yang dilepaskan di laut, mengapa kamu terlibat?!
Maka antara dua pilihan riwayat itu lebih manis (bagus), sama ada untuk menyembunyikan kemuliaan Imam Ali (as) dan Ahl Al-Baitnya yang memperkukuh kejernihan Muawiyah dan Bani Umayyah dan yang seumpama mereka terhadap Islam, dan ini menyebabkan penyesalan pada hati kecil (makan hati) dan pedihnya hati di atas pupusnya kebenaran dan perkataan Al-Rasul Muhammad (S) untuk segelintir yang angkuh yang sewenang-wenangnya mengetuai mereka dan telah mendatangkan malapetaka pada umat dan negara ini.
Atau memperkatakan riwayat itu mereka dengar dan mengetahui ia dari hadits-hadits sahih yang menjelaskan Imamah Ahl al-Bait (as), dan kemudian dengan cepat memilih ketua-ketua mereka atau menafikan kedudukan mereka (Ahl al-Bait), tambahan pula usaha fiqahak (ulama) sultan untuk menuduh mereka Syiah, rafidhah (pemberontak), pendusta dan pendatang baru, Dan penyerangan mereka sampai ke tahap yang tidak dapat didengar dari kata-kata dan tidak disampaikan berita dari mereka, dan pendekatan ini adalah pemikiran untuk menggantikan selain dari keluarga Muhammad, mereka amat yakin pada bid'ah mereka, Maka dengan hanya mendengar orang-orang tertentu menceritakan contoh-contoh riwayat ini, akan dapat menggambarkannya, kecintaan Syiah (Tasyayu' (التشيع) - yang mengikut atau mendukung) – diriwayatkan sebagai tercela, dan pendatang baru, pendusta... dan lain-lain, ini yang jika terselamat dari dibunuh dan dipenjara!
Tetapi kehendak-Allah, yang merencanakan semua ini dan menzahirkan kebenaran Aali Muhammad (as) Walaupun dengan semua perancangan (penipuan) dan permusuhan ini. Masih kelihatan riwayat daripada orang-orang yang tidak mengaut keuntungan dengan kejujuran mereka dan dari mereka bergantung kepada Bukhari dan Muslim dan lain-lain seperti (Abd Al-Razak Al-Shan'ani) Walaupun yang kecil ataupun raja yang tidak menerima dari yang dituduh sebagai Rafidhah atau Tasyayu' (Syiah), tetapi dia tidak berani menuduh sebagai pendusta atau pendatang baru, dan dengan (demikian) kamu dapati mereka seperti yang patah sayapnya.
(c) selagi perawi hadits semuanya dibuktikan tsiqah, maka hadits tersebut adalah sahih dan diterima sebagai hujah, Padahal telah jelas keredhaan kecaman seuatu kaum.


[13][14][15]



Tiada ulasan: