(Penghulu Dunia Dan Akhirat)
Baginda (S) bersabda
kepada Ali (as):
(يا علي، أنت سيد في الدنيا، سيد في الآخرة،
حبيبك حبيبي، وحبيبي حبيب الله وعدوك عدوي، و عدوي عدو الله، والويل لمن أبغضك بعدي)
(Wahai Ali, engkau adalah tuan (penghulu) di dunia ini, tuan di
akhirat, kekasih engkau adalah kekasihku, kekasihku adalah kekasih Allah dan
musuh musuh engkau, adalah musuhku dan musuh Allah, dan celakalah bagi sesiapa
yang membenci bagi orang-orang yang engkau selepasku) [12]
-----------------------------
[12] Fadhail Al-Shahabah oleh Ahmad bin Hanbal: 2, hal
796 no 1092 - Muhaqqiq kitab berkata, Washiy Allah bin Muhammad Abbas: "rijal-rijal
isnadnya boleh dipercayai (tsiqah), ", Al-Mustadrak - oleh Al-Hakim
Al-Naisaburi:. J 3 hal 128, dan berkata mengenainya: "Sahih mengikut
syarat kedua-dua syeikh dan Abu Al-Azhar dengan kesemua mereka tsiqah. Apabila dengan
sendirinya tsiqah pada hadits kerana asalnya ia sahih, "Tarikh Al-Baghdadi
– oleh Al-Khathib Al-Baghdadi J 9 hal 271
dan berkata mengenainya: " ... Aku katakan: Telah diriwayatkan oleh
Muhammad bin Hamidun Al-Naisaburi dari Muhammad bin Ali bin Sufian Al-Najar
dari Abdul Razaq: Maka dibebaskan Abu Al-Azhar dari jagaannya kerana dia telah melaksanakan
riwayatnya, Wa Allah A’lam", Yanabi’ Al-Mawaddah Lizhawi Al-Qurba - oleh
Al-Qunduzi, J 1, hal 271, dengan lafaz yang hampir, Dar Al-Shahabah - oleh Al-Syaukani:.
hal 212 dari Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dan berkata mengenainya, "katanya
- iaitu Al-Hakim - selepas dia mengeluarkannya, sahih mengikut syarat kedua-dua
syeikh,"
Saya (penulis) katakan:
Sebahagian orang-orang fanatik (taksub)
telah menyempitkan hadits ini hasta demi hasta, Tanpa mencalarkan sanadnya mengupas kulitnya,
di sisi lain, ia menjejaskan perlindungan kesucian yang mereka usahakan untuk
sebahagian dari pemimpin mereka dengan pembohongan dan fitnah, dari musuh-musuh
dan orang-orang yang membenci Ali bin Abi Talib (as): seperti Muawiyah dan orang-orang
yang seperti beliau dari Bani Umayyah, kerana Muawiyah dan Bani Al-Hakkam tetap
dan pasti mereka memusuhi dan membenci Ali (as) dan hadits ini membuktikan
bahawa musuh Ali (as) adalah musuh Allah, dan membencinya dibalas dengan api
neraka jahannam, dan untuk tujuan ini Al-Zhahabi dan lain-lain bermati-matian mengusahakan
hadits ini supaya tidak bermanfaat. Maka adalah didapati mereka teragak-agak dalam
menolak hadits ini, mereka mengembangkan kelemahan dan kerosakan.
Al-Zhahabi dalam Talkhish Al-Mustadrak,
mengaku dan terpaksa sahihkan sanad hadits, dan mendapati tiada pilihan lain
selain mengambil jalan keluar dengan mengingkari matan (isi hadits) dengan alasan
yang lemah selemah sarang labah-labah, dengan mengatakan: Walaupun riwayat ini
tsiqah ia amat buruk (mungkar) tidak jauh dari pendatang baru dan hanya untuk
apa-apa yang berlaku kepada Abd Al-Razak secara tersembunyi dan Ahmad tidak
berani mengucapkannya dan ciptaan tertentu yang ditinggalkannya, dan Abu Al-Azhar
menganggap ia tsiqah yang dipersetujui Abd Al-Razak dari qariahnya hingga ke
Sana’a, beliau berkata, apabila dia mennyerunya, beliau berkata: Adalah wajib
hak kamu atas ucapan ku dan aku menyampaikan hadits yang dia tidak mendengarnya
daripadaku selain engkau, maka aku menyampaikannya demi Allah, hadits ini tertolak)
berakhir.
Saya katakan:
(a) Beliau mengecam matan (isi hadits)
adalah disebabkan mengetahuinya, dan tidak menyembunyikan bau dari kewujudan selsemanya,
ia adalah sikap taksub mazhab dan melindungi nilai untuk menjaga kedudukan dengan
memerangi, menentang dan membenci disebabkan Ali (as), ia adalah sikap taksub yang
batil dan sikap syaitan terhadap Allah, Rasul-Nya (S) dan Ahl Al-Bait (as) dan para
sahabat tidak mencemburui ke atasnya.
(b) Adapun mengapa Abd Al-Razak
menyembunyikan hadits ini dan tidak dengan semua hadits yang ada padanya, seperti
soalan kamu yang dilepaskan di laut, mengapa kamu terlibat?!
Maka antara dua pilihan riwayat
itu lebih manis (bagus), sama ada untuk menyembunyikan kemuliaan Imam Ali (as)
dan Ahl Al-Baitnya yang memperkukuh kejernihan Muawiyah dan Bani Umayyah dan yang
seumpama mereka terhadap Islam, dan ini menyebabkan penyesalan pada hati kecil
(makan hati) dan pedihnya hati di atas pupusnya kebenaran dan perkataan Al-Rasul
Muhammad (S) untuk segelintir yang angkuh yang sewenang-wenangnya mengetuai mereka
dan telah mendatangkan malapetaka pada umat dan negara ini.
Atau memperkatakan riwayat itu mereka dengar dan mengetahui
ia dari hadits-hadits sahih yang menjelaskan Imamah Ahl al-Bait (as), dan
kemudian dengan cepat memilih ketua-ketua mereka atau menafikan kedudukan
mereka (Ahl al-Bait), tambahan pula usaha fiqahak (ulama) sultan untuk menuduh
mereka Syiah, rafidhah (pemberontak), pendusta dan pendatang baru, Dan penyerangan
mereka sampai ke tahap yang tidak dapat didengar dari kata-kata dan tidak disampaikan
berita dari mereka, dan pendekatan ini adalah pemikiran untuk menggantikan selain
dari keluarga Muhammad, mereka amat yakin pada bid'ah mereka, Maka dengan hanya
mendengar orang-orang tertentu menceritakan contoh-contoh riwayat ini, akan
dapat menggambarkannya, kecintaan Syiah (Tasyayu' (التشيع) - yang mengikut atau mendukung) – diriwayatkan sebagai tercela,
dan pendatang baru, pendusta... dan lain-lain, ini yang jika terselamat dari dibunuh
dan dipenjara!
Tetapi kehendak-Allah, yang merencanakan
semua ini dan menzahirkan kebenaran Aali Muhammad (as) Walaupun dengan semua perancangan
(penipuan) dan permusuhan ini. Masih kelihatan riwayat daripada orang-orang
yang tidak mengaut keuntungan dengan kejujuran mereka dan dari mereka bergantung
kepada Bukhari dan Muslim dan lain-lain seperti (Abd Al-Razak Al-Shan'ani)
Walaupun yang kecil ataupun raja yang tidak menerima dari yang dituduh sebagai
Rafidhah atau Tasyayu' (Syiah), tetapi dia tidak berani menuduh sebagai pendusta
atau pendatang baru, dan dengan (demikian) kamu dapati mereka seperti yang
patah sayapnya.
(c) selagi perawi hadits semuanya
dibuktikan tsiqah, maka hadits tersebut adalah sahih dan diterima sebagai hujah,
Padahal telah jelas keredhaan kecaman seuatu kaum.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan