(Baginda Isytihar Perang)
Kita tidak dapati seseorang yang diperangi adalah memerangi
Rasulullah (S) selain Ali (as) dan Ahl Bait Baginda..
Nabi (S) bersabda kepada Ali, Fatimah dan Al-Hussein:
(أنا سلم لمن سالمتم، وحرب لمن حاربتم)
(Aku
berdamai kepada orang-orang yang berdamai dengan kamu, dan beperang dengan
orang-orang yang memerangi kamu) [17]
Kita tidak dapati Nabi (S) telah menghubungkan wilayah
(kuasa) baginda dengan mana-mana wilayah pun selain Ali bin Abi Talib (as):
Rasulullah (S) bersabda:
(من كنت مولاه فعلي مولاه)
(Sesiapa yang menjadikan aku Maulanya
(penguasa) maka Ali adalah Maulanya) [18]
Kita tidak dapati seorang wazir (menteri/pembantu) Nabi
Muhammad (S) selain Ali bin Abi Talib (as).
Nabi (S) bersabda kepada Ali (as):.
(أما ترضى أن تكون مني بمنزلة هارون من موسىّ(
(Tidakkah engkau redha berada di sisiku seperti kedudukan
Harun di sisi Musa) [19]
-------------------------
Sambungan... )
J 3 hal 50 no 2654, kecil - Al-Mu’jam Al-Shaghir - oleh
Al-Thabarani, J 2 hal 70-71, Kanz
Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 12 hal 97 no 34 161,
dan hal 103 no 34 196 dan J 13, hal 639 no 37 613, Al-Manaqib - oleh Al-Maufiq Al-Khawarizmi hal
138 no 156, Thabaqat Al-Muhadditsin dengan Ashbahan oleh Abdullah bin Hibban yang meninggal dunia 329 H:. J 4 hal 80-81,
No. terjemahan 555, Tarikh Baghdad oleh Al-Khatib Al-Baghdadi J 13 hal 286, Tarikh Madinah Dimasyq oleh Ibn ‘Asakir:
J 13, hal 196, Asad Al-Ghabah – oleh Ibn Al-Atsir: J 4 hal 29, Tahzhib Al-Kamal - oleh
Al-Mazi:.,
J 6 hal 227-228, Sabil
Al-Huda wa Al-Risyad - oleh Al-Shalahi Al-Syami, J 11 bab 10
hal 57-58, Dar Al-Shahabah
– oleh Al-Syaukani: bab 3 fasal 1 hal 269 no 21, dianggap
Isnadnya Ahmad Syakir pada tahqiqnya dalam Musnad Ahmad: J 1 hal 112-113 hadits
No. 576.
[18] Diriwayat juga dengan makna ini dengan lafaz (...لمن سالمهم،..
لمن حاربهم - ...sesiapa yang berdamai dengan mereka....
sesiapa yang memerangi mereka) dan (لمن سالمكم،.. لمن حاربكم - sesiapa yang berdamai dengan kamu ... sesiapa yang memerangi kamu).
Dsn dalam banyak sumber, termasuk Sunan Al-Tirmizhi J 5 hal 360 no 3962, Sunan
Ibn Majah J 1, hal 52, no 145 Musnad Ahmad bin Hanbal: J 2, hal 1442, Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim
Al-Naisaburi: J 3 hal 149, dia berkata mengenainya: "Hadits
ini hasan dari hadits Abi Abdillah Ahmad bin Hanbal dari Talid bin Sulaiman,
maka aku tidak dapati riwayat selainnya" . Menurut beliau, satu lagi saksi
dari Zaid bin Arqam dan Al-Zhahabi
berdiam diri mengenainya, Al-Dar Al-Mantsur – oleh
Al-Suyuthi: J 5 hal 199, Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 12 hal
97 no 34 164, Amali Al-Mahamili - oleh Al-Hussein bin Ismail Al-Mahamili: hal 446-447, Al-Mu’jam Al-Kabir – oleh Al-Thabarani: J 3 hal 40
no 2619, juga diriwayatkan dalam Al-Mu’jam Al-Shaghir wa Al-Ausath, Mujma’ Al-Zawaid – oleh Al-Haitsami: J 9 hal 169 Al-Bidayah
Al-Hidayah oleh Ibn Katsir -, J 8 hal 223, Sir I’lam Al-Nubala’ oleh Al-Zhahabi: J 3 hal 257-258, Tarikh
Madinah Dimasyq oleh Ibn ‘Asakir: J 8 hal
223, Tarikh Baghdad oleh Al-Khatib
Al-Baghdadi: J 7 hal 144, Syazahid Al-Tanzil - Al-Hakim Al-Haskani: J 2, hal 44 no 665, Al-Manaqib - oleh Al-Maufiq Al-Khawarizmi hal
149 no 150 no 177, Dar Al-Shahabah
– oleh Al-Syaukani: bab 3 fasal 1 hal 269 no 419, dan dianggap
hasan Al-Albani di dalam kitab Shahihnya Al-Jami’ Al-Shaghir: J 1, hal 306
no 1462..
[18] dan memadalah dalam kita sahihkan hadith ini dengan kata-kata
Ibn Hajar Al-‘Asqalani di dalam Fath Al-Bari (J 7 hal 61): (Adapun hadits - من كنت
مولاه فعلي مولاه - Sesiapa
yang menjadikan aku Maulanya (penguasa) maka Ali adalah Maulanya - diriwayatkan
oleh Al-Tirmidzi dan Al-Nasa’ei dan sangat banyak jalannya telah dimuatkan Ibn ‘Uqdah
dalam Kitab Mufrad dan banyak isnadnya sahih dan hasan diriwayatkan dari Imam
Ahmad katanya, apa yang kita sampaikan dari salah seorang sahabat yang disampaikan
oleh Ali bin Abi Talib).
[19] Sahih Bukhari: J 4 hal 208 Sahih Muslim: J
7 hal120.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan