Isnin, 12 Jun 2017

[15] (Haram Menyakitinya)

(Haram Menyakitinya)

Allah Jalla Jalalahu berfirman:


﴿إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾


Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri. Yang demikian itu suatu penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang besar, [Al-Maidah 5:33] 

Kami tidak dapati seseorang yang disakiti telah menyakiti Nabi Muhammad (S) selain Ali dan keluarganya (as)

Rasulullah (S) berkata:

(من آذى عليا آذاني)

(Sesiapa yang menyakiti Ali adalah menyakitiku) [13]


---------------------------
(sambungan ...)
(d) kemudian hadits ini tidak banyak perbezaannys dari beberapa hadits yang diakui masyarakat tentang kesahihannya, seperti mana hadits yang disabdakan Nabi Muhammad (S) mengenai Ahl Baitnya (as) dengan maknanya:

(أنا حرب لمن حاربتم وسلم لمن سلمتم)
(Aku perangi orang-orang yang memerangi kamu dan berdamai dengan orang-orang yang berdamai dengan kamu),

(من آذكم فقد آذاني)
(Sesiapa yang menyakiti kamu adalah menyakitiku),
(من أحبكم فقد أحبني ومن أبغضكم فقد أبغضني)
(Sesiapa yang mengasihi kamu telah mengasihiku dan sesiapa yang membenci kamu telah membenciku),
dan lain-lain,
Semuanya membuktikan bahawa Muawiyah dan yang seumpamanya adalah musuh Allah, Al-Rasul dan Ahl Al-Bayt (as). Maka ia telah merobek kamu dan tidak dapat kamu perbaiki selamanya.
(e) Walaupun kesahihan isnad hadits ini, Abd Al-Razak telah disokong dengan satu riwayat lain selain (Abi Al-Azhar) dan yang menyusulinya adalah (Muhammad bin Ali bin Sufian Al-Shan'ani Al-Najar) seperti yang dibawakan terdahulu dari Al-Khathib Al-Baghdadi, dan kamu mengiktiraf Al-Zhahabi yang sama dengan ikutannya ini
apabila beliau berkata:
(... dan diikuti Muhammad bin Ali bin Sufian Al-Shan'ani Al-Najar, yang berkata: Diceritakan kepada kami Abd Al-Razak: diberitahu kepada kami Muammar dari Al-Zuhri, dari Abdullah bin Abdullah bin ‘Utbah, dari Ibn Abbas, Rasulullah (S) melihat Ali, lalu baginda bersabda: "Engkau adalah penghulu di dunia ini, penghulu di akhirat, kekasih adalah kekasihku, dan kekasihku adalah kekasih Allah dan musuhmu adalah musuhku, dan musuhku adalah musuh Allah, maka celakalah sesiapa yang membenci engkau selepasku ") Sir I’lam Al-Nubala’ oleh Al-Zhahabi: J 9 hal 574-575.
Kemudian datang kepada kita yang lain dengan kecacatan yang lain pula untuk menolak hadits yang mulia ini, walaupun Mu’ammar anak saudara seorang Rafidhi (!), Yang memasukkan hadits ini ke dalam Kitab Mu’ammar, saya tidak tahu adakah khabarnya itu dari Mu’ammar yang sama atau anak saudaranya atau diturunkan kepadanya!
Kita akan mendengar perubahan ini seperti yang disampaikan oleh Al-Zhahabi:
 (... Dari Abi Hamad bin Al-Syarqi dan ditanya mengenai hadits Abi Al-Azhar, dari Abd Al-Razak, mengenai keutamaan Ali, beliau berkata: Ini adalah batil, disebabkan di dalamnya ada Mu’ammar, dia adalah anak saudara seorang Rafidhi (Syi’ah), dan Mu’ammar mungkin mengambilnya dari kitabnya, lalu dia memasukkan hadits ini, dan Muammar ingin menakut-nakutkan, Tiada siapa yang dapat mengkajinya, Disahihkan Abd Al-Razak di dalam kitab anak saudara Mu’ammar) Sir I’lam Al-Nubala’ oleh Al-Zhahabi:  J 9 hal 575-576.
Saya tidak tahu adakah seseorang boleh mendengar dalam kitab atau membacanya! Tetapi bagaimanapun Al-Zhahabi sendiri berpaling membekalkan penolakan, di mana beliau berkata kata-kata ini menakut-nakutkan:
 (Saya berkata: cerita ini dihentikan; Mu’ammar bukanlah seorang syeikh yang bodoh (lalai) untuk disebarkan ke atasnya, dia seorang penghafal yang melihat pada hadits Al-Zuhri) Sir I’lam Al-Nubala’ oleh Al-Zhahabi:  J 9 hal 575-576.
[13] Al-Tarikh Al-Kabir - oleh Al-Bukhari: J 6 hal 306-307 no 2482, Musnad Ahmad:. J 3 hal 483, Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim Al-Naisaburi: J 3 hal 122, dan berkata mengenainya: "Hadits ini sahih isnadnya dan tidak meneluarkannya", dipersetujui Al-Zhahabi dalam Talkhish Al-Mustadrak, beliau berkata: "sahih"  Mujma’ Al-Zawaid – oleh Al-Haitsami: J 9 hal 129, dari ‘Amru bin Syas Al-Aslami, dan berkata mengenainya: Diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Thabrani secara ringkas dan Al-Bazzar meringkaskan mengenainya dan rijal-rijal Ahmad boleh dipercayai (tsiqah)", dan dari Sa’ad bin Abi Waqash, dan berkata mengenainya: yang diriwayatkan oleh Abi Ya’la dan Al-Bazaz secara ringkas dan rijal-rijal Abi Ya’la rijal-rijal yang sahih selain Mahmud bin Khadasy dan Qinan kedua-duanya tsiqah," Al-Mushnaf - Ibn Abi Syaibah Al-Kufi: J 7 hal 502, Musnad Abi Ya’la Al-Maushili: J 2, hal 109, Shahih Ibn Hiban J 15 p 360, Al-Jami’ Al-Shaghir. - oleh Al-Suyuthi: J 2, hal 547 no 8266, Kanz Al-‘Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 11 hal 601 no 32901, Al-Shahabah - Ibn Hajar Al-‘Asqalani: J 4 hal 534, Sabil Al-Huda wa Al-Risyad - oleh Al-Shalahi Al-Syami:  J 11 hal 293, Dakhair Al-‘Uqba oleh Ahmad bin


[14][15][16]


Tiada ulasan: