Rabu, 14 Jun 2017

[18] (Saudara Kepada Baginda)

(Saudara Kepada Baginda)

Kita tidak dapati seorang pun menjadi saudara Nabi (r) selain Ali bin Abi Talib (as).

Nabi (S) bersabda:

(... وأما أنت يا علي فأخي وأبو ولدي ومني(...

(... Adapun engkau, wahai Ali adalah saudaraku bapa kepada anak-anakku dan dariku...) [20]

Ali (as) berkata:

(أنا عبد الله، وأخو رسوله (ص). وأنا الصديق الأكبر. لا يقولها بعدي إلا كذاب صليت قبل الناس لسبع سنين(

(Aku adalah hamba Allah dan saudara RasulNya (S) dan aku adalah Al-Shadiq Al-Akbar. Tidak ada yang mengatakan hal ini setelahku kecuali ia seorang pendusta. Aku sholat tujuh tahun sebelum orang lain sholat.) [21].



-----------------
[20] Al-Mustadrak – oleh Al-Hakim Al-Naisaburi : J 3 hal 217, beliau berkata Al-Hakim: Hadits ini sahih mengikut syarat Muslim dan tidak mengeluarkannya) dipersetujui Al-Zhahabi dalam Takhlish Al-Mustadrak mengikut syarat Muslim.
[21] Sunan Ibn Majah J 1, hal 44, no 120, Diriwayatkan oleh Al-Hakim dalam Al-Mustadrak dari Al-Minhal. Beliau berkata: Ia sahih mengikut syarat kedua-dua syeikh. Atas ulasan Muhammad Fuad Abd Al-Baqi. Dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah Al-Kufi dalam Al-Mushannif: - J 7 hal 498 bab 18 no 21 dengan lafaz yang sama [مفتر] selepas perkataan [كذاب], dan hal 497 bab 18 no 16 dengan sanad lain dengan lafaz
[أنا عبد الله، وأخو رسوله (ص). لم يقلها أحد قبلي ولا يقولها أحد بعدي إلا كذاب مفتر]
[Aku adalah hamba Allah dan saudara RasulNya (S) dan tidak ada seorang pun yang mengatakannya sebelumku dan tidak ada seorang pun yang mengatakannya selepasku kecuali ia seorang pendusta yang mengada-adakan] Dikeluarkan oleh Al-Dhahak dalam Al-Ahad wa Al-Matsani J 1, hal 148 no 178, dengan tambahan [مفتري] selepas [كذاب]. Dikeluarkan oleh ‘Amru bin Abi ‘Ashim dalam Kitab Al-Sunnah hal 584 no 1324, dengan lafaz Al-Dhahak itu. Dan dikeluarkan oleh Al-Nasa’ei dalam Sunan Al-Kubra: J 5 hal 106-107 no 8395, dan dalam Khashaish Amirul Mukminin (as), hal 46. Dan dikeluarkan oleh Al-Bawashiri dalam Mishbah Al-Zujajah dalam Zawaid Ibn Majah – ditahqiq oleh Dr. ‘Awadh Al-Syahri, cetakan 1 tahun 1425 H, 2004 M hal 159-160, Dengan isnadnya dari ‘ibad bin Abdullah, berkata mengenainya: "Isnad ini sahih, rijal-rijalnya tsiqah.” Dan dikeluarkan oleh Abu Nu’aim Al-Asbahani dalam Musnad Abi Hanifah, hal. 211 dengan sanadnya dari Fadhil bin Sa’ad bin Jaafar bin Jaafar bin ‘Amru bin Harits dari bapanya dari Ali bin Abi Talib (as).
Dan diikuti oleh Al-Zhahabi Al-Hakim dalam Talkhlish, beliau berkata: dari ‘Ibad bin Abdullah, telah didhaifkan oleh Al-Madini.
Aku katakan:
‘Ibad bin Abdullah menyebut Ibn Hibban dalam Al-Tsiqat (J 5 hal 141), dan Al-‘Ajali menganggap tsiqah dalam Ma’rifah Al-Tsiqat (J 2, hal 17 no 840), dan berkata mengenainya: "Kufi Tabi’ei tsiqah" dan didhaifkan oleh Al-Madini yang tidak dapat dijelaskan, dan kaedah itu dianggap telah menjadi nash atas tsiqah bagi yang terdahulu jika bertemu dengan Al-Mushannif yang samar-samar dan tidak boleh ditegakkan pada ‘Ibad hanya menjadikan ia Syiah kerana meriwayatkan kelebihan Ahl al-Bayt (as), yang berlawanan dengan apa yang dia percaya daripada menjadikan Ali (as) lebih utama dari keutamaan Aba Bakr dan Umar dan ini mendhaifkan sanad yang taksub kepada mazhab, dan dia bukan muktabar dan tidak diberi perhatian kepadanya.
Maka Ibad bin Abdullah tidak bersendiri pada khabar ini, tetapi menyusuli beliau Zaid bin Wahab, seperti yang disampaikan oleh Ibn Abi Syaibah Al-Kufi dalam Al-Mushannif (J 7 hal 497 bab 18 no 16) dengan lafaz berikut:
Diceritakan kepada kami Abdullah bin Namir, Al-Harits bin Hashirah, Diceritakan kepadaku Abu Sulaiman bin Al-Jahni - iaitu Zaid bin Wahab, katanya, Aku mendengar dari Ali di atas mimbar, dia berkata:
(أنا عبد الله، وأخو رسوله (ص). لم يقلها أحد قبلي ولا يقولها أحد بعدي إلا كذاب مفتر)
(Aku adalah hamba Allah dan saudara RasulNya (S) tidak ada seorang pun yang mengatakannya sebelumku dan tidak ada seorang pun yang mengatakannya selepasku kecuali ia seorang pendusta yang mengada-adakan). Sanad Ibn Abi Syaibah sahih.
a. Abdullah bin Al-Namir: dari Rijal Al-Shihah Al-Sunnah, dianggap tsiqah oleh Yahya bin Mu’in, Ibn Hiban, Al-’Ajali dan Ibn Saad, kata Abu Hatim: Ia adalah urusan yang lurus. Lihat Tahzhib Al-Tahzhib oleh Ibn Hajar: J 6 hal 52 nombor 110, Al-Zhahabi menyifatkannya [Al-Hafiz tsiqah Al-Imam] lihat Sir I’lam Al-Nubala’: J 9 hal 244 nombor 70 ..
b. Al-Harits bin Hashirah: dianggap tsiqah oleh Yahya bin Mu’in, Al-Nasa’ei, Al-’Ajali, Ibn Namir dan Ibn Hiban, dan berkata Al-Aajuri dari Abi Dawud: Syi’ei yang benar. Lihat Tahzhib Al-Tahzhib oleh Ibn Hajar: J 2, hal 121 No. 236.
Walaupun ia tidak terkecuali daripada fanatik mazhab dan yang sangat berpegang perkataan mazhab mereka itu dan mereka yang bersemangat di Kufah dalam tasyaiyu’ (Syiah) dan dia beriman akan kembali semula, dan kebanggaan ini menyelubunginya, kerana dia tidak ada kena mengena dengan penyimpanan dokumen yang mendhaifkannya dalam naqal.
c. Zaid bin Wahab Abu Sulaiman bin Al-Jahani: dari Rijal Al-Shihah Al-Sunnah, dianggap tsiqah oleh Yahya bin Mu’in, Ibn Kharasy, Ibn Hiban, Ibn Saad dan Al-’Ajali, kata Al-A’masy: Apabila diceritakan kepada kamu bin Wahab dari seseorang seolah-olah kamu mendengar dari orang yang menceritakan kepada kamu dengan selamat pada masa kehidupan Nabi (S) dan berhijrah kepada baginda dan tidak disedarnya, dimana Nabi (S) wafat sebelum baginda melihat Zaid bin Wahab. Lihat Tahzhib Al-Tahzhib oleh Ibn Hajar: J 3 hal 368 no 781
Jadi, hadits tersebut tidak menjadi sahih oleh dirinya sendiri, ia tidak dapat tidak disahihkan oleh orang lain, adakah jika kita mahu merendahkannya dengan  mengatakan bahawa hadits ini hasan.
Ada juga susulan kedua seperti yang dinyatakan Al-Bawasiri dalam Zawaid Ibn Majah, di mana beliau berkata: (diriwayatkan oleh Muhammad bin Yahya bin Abi ‘Umar dalam "Musnadnya" dari jalan Abi Yahya dari Ali ibn Abi Talib dengan isnad dan matannya ada tambahan pada penghujungnya: lalu dikatakan lelaki itu menjadi gila) lihat Mishbah Al-Zujajah dalam Zawaid Ibn Majah – ditahqiq oleh Dr. ‘Audh Al-Syahri dan cetakan 1 tahun 1425 H, 2004 M: hal 160, Berikut ini dibawakan lafaz seperti yang dikeluarkan oleh Al-Muttaqi Al-Hindi dalam Kanz Al-‘Umal J 13 hal 129 nombor 36 410: dari Abi Yahya katanya: Aku mendengar Ali berkata:

(أنا عبد الله، وأخو رسوله، لا يقولها أحد بعدي إلا كذاب. فقالها رجال فاصابه جنة)

(Aku adalah hamba Allah dan saudara RasulNya (S) tidak ada seorang pun yang mengatakannya selepasku kecuali ia seorang pendusta lalu dikatakan lelaki itu menjadi gila).

Maka jadilah dari riwayat ini hadits ketiga: (‘Ibad bin Abdullah, Zaid bin Wahab dan Abu Yahya).


[17][18][19]


Tiada ulasan: