Dan dikeluarkan Al-Kulaini dalam Al-Kafi (J 1,
hal. 191-192.) dengan sanad sahih atau hasan dari Abi Jaafar (as) (pada firman Allah
AWJ:
﴿إِنَّمَا أَنتَ
مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
Sesungguhnya kamu
adalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk
(Hadi). [Al-Ra’d 13: 7],
Rasulullah (S) adalah pemberi peringatan dan
untuk setiap zaman dari kami ada pemberi petunjuk untuk membimbing mereka apa yang
dibawa oleh nabi Allah (S) kemudian pemberi petunjuk selepas baginda adalah Ali
kemudian pada washi-washi seorang demi seorang).
Dan dikeluarkan juga (J 1, hal. 192) Diriwayatkan dari Abi
Bashir katanya: Aku berkata kepada Abi Abdillah (as),"Sesungguhnya kamu adalah
seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada yang memberi petunjuk."
Katanya Rasulullah (S) pemberi peringatan (Al-Munzhir) dan Ali pemberi petunjuk
(Al-Hadi), wahai Aba Muhammad siapakah pemberi petunjuk hari ini? Aku berkata,
Ya, Semoga aku menjadi tebusan tuan, tidakkah ia masih dari tuan Hadi (pemberi
petunjuk) demi Hadi sehingga diserahkan kepada tuan, maka beliau berkata:.
Semoga Allah merahmati kamu, wahai Aba Muhammad, sekiranya apabila diturunkan
ayat ke atas seorang lelaki, kemudian lelaki itu mati akan matilah ayat mahupun
kitab, tetapi ia terus hidup pada orang yang tinggal sebagaimana berlaku pada
orang-orang dahulu.).
Dan dikeluarkan juga dalam Al-Kafi (J 1 hal.192)
dengan sanad dari «Abu Ja'far (as) dalam pada mengatakan firman Allah TWT,
﴿إِنَّمَا أَنتَ
مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
[Sesungguhnya
kamu adalah seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi
petunjuk.] maka beliau berkata: Rasulullah (S) pemberi peringatan (Al-Munzhir)
dan Ali pemberi petunjuk (Al-Hadi), Maka demi Allah, tidak akan pergi dari kami
dan tidak akan terhenti pada kami hingga hari kiamat (Al-Saat).].
Jadi pada dalil naqal disepakati di sisi
kedua-dua firqah (Sunni dan Syi’ei) pada ayat terhadap itrah (keluarga) Nabi
Muhammad (S), mereka adalah para pemberi petunjuk (Al-Hadah) selepas Rasulullah
(S), selagi ada kaum dalam sesuatu zaman mestilah terdapat bagi mereka Had (pemberi
petunjuk) dari Aali (keluarga) Muhammad (S) dan orang-orang yang
mengetahuinya boleh mengetahuinya dan yang jahil atas kejahilannya, dan Al-Quran
Al-Karim yang diturunkan Allah kepada Nabi Mustafa (pilihan)Nya dan diberikannya
penjelasan dan tafsirannys. Allah SWT berfirman:
﴿بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ
الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ
يَتَفَكَّرُونَ﴾
Dengan keterangan-keterangan
dan kitab-kitab. Dan Kami turunkan kepadamu Al-Zikr (Al-Quran), agar kamu
menerangkan pada umat manusia apa yang telah diturunkan kepada mereka dan
supaya mereka memikirkan, [Al-Nahl 16:44].
-------------------------
Disebut di dalam Musnad Ahmad bin Hanbal: J 1, hal 126,
dan disahihkan oleh Ahmad Muhammad Syakir dalam mengulas mengenai Ahmad:.. J 1 hal
48-49 No1041 ketika mengatakan isnadnya sahih, Al-Mutalib bin Ziyad bin Abi
Zuhair Al-Tsaqafi Al-Kufi, tsiqah (dipercayai) Juga di-tsiqah oleh Ahmad dan Ibn
Mu;in dan lain-lain, Al-Bukhari berkata dalam besar 4/7/8 tidak disebut padanya
Jarh (sifat perusak) ... dan hadits ini tambahan Abdullah bin Ahmad.)
Dan dikeluarkan oleh Haitsami dalam Mujma; Al-Zawaid J 7
hal 41, beliau berkata (Diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad Al-Thabrani dalam Al-Shaghirah
dan Al-Ausath dan rijal musnadnya tsiqaat (dipercayai)).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan