(Taat atau Berpisah Dari Pemberi Petunjuk)
Setiap
peribadi umat tanpa pengecualian, tidak memerlukan bimbingan dari salah seorang
manusia, dengan kata lain menjadikan imam dalam membimbing untuk menyempurnakan
masyarakat manusia. dan seluruh manusia ada kekurangan, dan ini hanya boleh dilakukan
oleh yang mendapat pengesahannya firman Allah SWT:
﴿وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
(dan setiap kaum ada pemberi petunjuk).
Itulah sebabnya kita dapati
Nabi Muhammad (S) telah memberikan penekanan kepada ketaatan kepada pemberi
petunjuk pertama untuk menyokong beliau, mengasihi dan menghormati beliau,
untuk mengesahkan hujah ke atas umat dan melenyapkan alasannya, dan memperteguhkan
perbezaan pada Ali (as) daripada orang lain, yang boleh dicabar kebenarannya
dan kedudukannya. Kita dapati ketaatan pada seseorang seperti ketaatan kepada Nabi
Muhammad (S) selain mentaati Ali Bin Abi Talib (as):
Dari Abi Zhar
(ra), Rasulullah (S) bersabda:
(من أطاعني فقد أطاع الله ومن عصابي فقد عصى الله،
ومن أطاع عليا فقد أطاعني ومن عصى عليا فقد عصاني)
(Sesiapa yang mentaatiku telah taat kepada Allah dan menderhakaiku telah
menderhaka kepada Allah, dan sesiapa yang mentaati Ali dan telah taat kepadaku dan
sesiapa yang menderhakai Ali telah menderhakaiku) [6]
Kita tidak temui seorang
pendamping sebagaimana pendamping Nabi Muhammad (S) selain pendamping baginda Ali
ibn Abi Talib (as).
Dari Abi Zhar
(ra), Rasulullah (S) bersabda:
(يا علي، من فارقني فقد فارق الله ومن فارقك
يا علي فقد فارقني)
(Wahai Ali, sesiapa yang berpisah denganku maka telah berpisah dengan Allah
dan sesiapa yang berpisah dengan engkau wahai Ali telah berpisah denganku) [7]
--------------------
[6] Dikeluarkan - oleh Al-Hakim
Al-Naisaburi dalam Al-Mustadrak: J 3 hal 121, Terbitan Dar Al-Ma’rifah -
Beirut, dan disahihkan dan diikuti Al-Zhahabi dalam Talkhis Al-Mustadrak, dan
juga diriwayatkan Al-Muttaqi Al-Hindi dalam Kanz Al-‘Umal: J 11 hal 614 no 32
973, Dar Al-Shahabah oleh Al-Syaukani fasal Fadhail Ali (as) hal 227, dan dengan
maknanya dalam Zhakhair Al-‘Uqba oleh Al-Muhib Al-Thabari, hal 66, dan juga dalam
Yanabi’ Al-Mawaddah oleh Al-Qunduzi: J 2, hal 313 no 900, dengan sedikit
perbezaan dengan makna yang sama, Al-Riyadh Al-Nadhrah oleh Al-Muhib Al-Thabari
– Terbitan 1 - Mesir – J 2, hal 167, dan yang menyokong hadits ini. yang dikeluarkan
oleh Abdullah bin ‘Adi dalam Al-Kamil J 4
hal 349, dan Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Madinah Dimasyq J 42 hal 270, dengan
sanadnya dari Ya’la bin Marrah Al-Tsaqafi katanys, Aku mendengar Rasulullah (S)
bersabda: (Sesiapa yang mentaati Ali telah mentaatiku dan sesiapa yang menderhakai
Ali telah menderhakaiku, sesiapa yang menderhakaiku telah menderhakai Allah. sesiapa
yang mengasihi Ali telah mengasihiku, dan sesiapa yang mengasihiku telah mengasihi
Allah, dan sesiapa yang membenci Ali telah membenciku, dan sesiapa yang membenciku
telah membenci Allah. Tidak mengasihi engkau melainkan orang mukmin dan tidak
membenci engkau melainkan si kafir atau munafik.) Ibrahim bin Muhammad bin Al-Muid
A-Juaini menyebutnya dalam Faraid Al-Samathin J 1 bab 36 no 131-132 hal 178-179
kedua-dua riwayat dengan makna.:
a – Dari Abi Ayub Al-Ansari
dari Rasulullah (S): (Wahai ‘Ammar mentaati Ali dan mentaatiku adalah mentaati
Allah).
b - Dari Hudzaifah: dari Rasulullah
(S) (Mentaati Ali adalah taat kepadaku menderhakainya telah menderhakaiku).
[7] hadith ini diriwayatkan dalam
beberapa sumber dengan banyak jalan dalam beberapa kalimat dan huruf, seperti
berikut:
Al-Mustadrak:
(يا
علي، من فارقني فقد فارق الله ومن فارقك يا علي فقد فارقني)
(Wahai Ali, sesiapa yang
berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang berpisah dari engkau
wahai Ali telah berpisah dariku)
Al-Mujma’ Al-Zawaid: (Wahai Ali
sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang
berpisah dari engkau wahai Ali telah berpisah dariku)
Tarikh Madinah Dimasyq: (Wahai
Ali sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang
berpisah dari engkau wahai Ali telah berpisah dariku)
Mu’jam Al-Ausath: (sesiapa yang
berpisah dari Ali telah berpisah dariku)
Mu’jam Al-Kabir (sesiapa yang
berpisah dari Ali telah berpisah dariku dan sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah
dari Allah)
Mizan Al-I’tidal: (sesiapa yang
berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang berpisah dari Ali telah
berpisah dariku)
Fadhail Al-Shahabah: (Wahai Ali
bahawa sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang
berpisah dari engkau telah berpisah dariku)
Al-Mustadrak: (sesiapa yang
berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang berpisah dari engkau telah
berpisah dariku)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan