Jumaat, 9 Jun 2017

[11] (Taat atau Berpisah Dari Pemberi Petunjuk)

(Taat atau Berpisah Dari Pemberi Petunjuk)

Setiap peribadi umat tanpa pengecualian, tidak memerlukan bimbingan dari salah seorang manusia, dengan kata lain menjadikan imam dalam membimbing untuk menyempurnakan masyarakat manusia. dan seluruh manusia ada kekurangan, dan ini hanya boleh dilakukan oleh yang mendapat pengesahannya firman Allah SWT:
﴿وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ
(dan setiap kaum ada pemberi petunjuk).


Itulah sebabnya kita dapati Nabi Muhammad (S) telah memberikan penekanan kepada ketaatan kepada pemberi petunjuk pertama untuk menyokong beliau, mengasihi dan menghormati beliau, untuk mengesahkan hujah ke atas umat dan melenyapkan alasannya, dan memperteguhkan perbezaan pada Ali (as) daripada orang lain, yang boleh dicabar kebenarannya dan kedudukannya. Kita dapati ketaatan pada seseorang seperti ketaatan kepada Nabi Muhammad (S) selain mentaati Ali Bin Abi Talib (as):

Dari Abi Zhar (ra), Rasulullah (S) bersabda:

(من أطاعني فقد أطاع الله ومن عصابي فقد عصى الله، ومن أطاع عليا فقد أطاعني ومن عصى عليا فقد عصاني)

(Sesiapa yang mentaatiku telah taat kepada Allah dan menderhakaiku telah menderhaka kepada Allah, dan sesiapa yang mentaati Ali dan telah taat kepadaku dan sesiapa yang menderhakai Ali telah menderhakaiku) [6]

Kita tidak temui seorang pendamping sebagaimana pendamping Nabi Muhammad (S) selain pendamping baginda Ali ibn Abi Talib (as).

Dari Abi Zhar (ra), Rasulullah (S) bersabda:

(يا علي، من فارقني فقد فارق الله ومن فارقك يا علي فقد فارقني)

(Wahai Ali, sesiapa yang berpisah denganku maka telah berpisah dengan Allah dan sesiapa yang berpisah dengan engkau wahai Ali telah berpisah denganku) [7]

--------------------
[6] Dikeluarkan - oleh Al-Hakim Al-Naisaburi dalam Al-Mustadrak: J 3 hal 121, Terbitan Dar Al-Ma’rifah - Beirut, dan disahihkan dan diikuti Al-Zhahabi dalam Talkhis Al-Mustadrak, dan juga diriwayatkan Al-Muttaqi Al-Hindi dalam Kanz Al-‘Umal: J 11 hal 614 no 32 973, Dar Al-Shahabah oleh Al-Syaukani fasal Fadhail Ali (as) hal 227, dan dengan maknanya dalam Zhakhair Al-‘Uqba oleh Al-Muhib Al-Thabari, hal 66, dan juga dalam Yanabi’ Al-Mawaddah oleh Al-Qunduzi: J 2, hal 313 no 900, dengan sedikit perbezaan dengan makna yang sama, Al-Riyadh Al-Nadhrah oleh Al-Muhib Al-Thabari – Terbitan 1 - Mesir – J 2, hal 167, dan yang menyokong hadits ini. yang dikeluarkan oleh Abdullah bin ‘Adi dalam Al-Kamil  J 4 hal 349, dan Ibn ‘Asakir dalam Tarikh Madinah Dimasyq J 42 hal 270, dengan sanadnya dari Ya’la bin Marrah Al-Tsaqafi katanys, Aku mendengar Rasulullah (S) bersabda: (Sesiapa yang mentaati Ali telah mentaatiku dan sesiapa yang menderhakai Ali telah menderhakaiku, sesiapa yang menderhakaiku telah menderhakai Allah. sesiapa yang mengasihi Ali telah mengasihiku, dan sesiapa yang mengasihiku telah mengasihi Allah, dan sesiapa yang membenci Ali telah membenciku, dan sesiapa yang membenciku telah membenci Allah. Tidak mengasihi engkau melainkan orang mukmin dan tidak membenci engkau melainkan si kafir atau munafik.) Ibrahim bin Muhammad bin Al-Muid A-Juaini menyebutnya dalam Faraid Al-Samathin J 1 bab 36 no 131-132 hal 178-179 kedua-dua riwayat dengan makna.:
a – Dari Abi Ayub Al-Ansari dari Rasulullah (S): (Wahai ‘Ammar mentaati Ali dan mentaatiku adalah mentaati Allah).
b - Dari Hudzaifah: dari Rasulullah (S) (Mentaati Ali adalah taat kepadaku menderhakainya telah menderhakaiku).
[7] hadith ini diriwayatkan dalam beberapa sumber dengan banyak jalan dalam beberapa kalimat dan huruf, seperti berikut:
Al-Mustadrak:
(يا علي، من فارقني فقد فارق الله ومن فارقك يا علي فقد فارقني)
(Wahai Ali, sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang berpisah dari engkau wahai Ali telah berpisah dariku)
Al-Mujma’ Al-Zawaid: (Wahai Ali sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang berpisah dari engkau wahai Ali telah berpisah dariku)
Tarikh Madinah Dimasyq: (Wahai Ali sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah dan sesiapa yang berpisah dari engkau wahai Ali telah berpisah dariku)
Mu’jam Al-Ausath: (sesiapa yang berpisah dari Ali telah berpisah dariku)
Mu’jam Al-Kabir (sesiapa yang berpisah dari Ali telah berpisah dariku dan sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah)
Mizan Al-I’tidal: (sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang berpisah dari Ali telah berpisah dariku)
Fadhail Al-Shahabah: (Wahai Ali bahawa sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang berpisah dari engkau telah berpisah dariku)
Al-Mustadrak: (sesiapa yang berpisah dariku telah berpisah dari Allah, sesiapa yang berpisah dari engkau telah berpisah dariku)


[10] [11][12]


Tiada ulasan: