Rabu, 7 Jun 2017

dari halaman [5]

Sudah tentulah, riisalah ini ditujukan kepada Al-Sunnah pada dasarnya, untuk melihat kedudukan Al-Mahdi (as) pada keingkarannya dan kesahihannya, dan supaya mereka tahu sejauh mana penipuan sebahagian ulama akan persetujuan mereka, tidak lain dalam menghadapi tanggapan kebenaran oleh keinginan dan ketaksuban mereka. Terhad kepada sumber yang kini mereka terbitan dari Bab yang diwajibkan.

Hadits yang diriwayatkan dari Ibn Mas’ud, dan dari Tsauban dengan dua matan Tidak ada dalil bahawa keduanya Hadits adalah satu, kita boleh menganggap kedua-dua Hadits ini walaupun sama, ianya sama-sama dalam perkataan tidak bermakna satu dalam riwayat, dan kami dalam risalah (tulisan) ini akan membingungkan pendapat mengenai perkara ini dan jangan kita menanggap kedua-dua Hadits itu adalah Hadits yang satu yang kadang-kadang kita menganggap satu riwayat yang baru yang kadang-kadang matannya diriwayatkan secara ringkas dan yang lain dengan matan yang terperinci.


والحمد لله أولا وآخرا.

Alhamdulillah dari Awal hingga akhir.


Syeikh Nadzim Al-‘Uqaili
13 – Zhu Al-Qad3idah --1,434 H
19-9-2013 M


 [5] [6] [7]



Tiada ulasan: