Kata Pengantar:
Allah SWT berfirman, bercakap mengenai NabiNya
yang mulia Muhammad (S): ):
﴿إِنَّمَا
أَنتَ مُنذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
Sesungguhnya kamu adalah
seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk (Hadi).
[Al-Ra’d 13: 7],
dan memindahkan
Kota Ilmu ؿ Muhammad (S) dengan Al-Hadi
selepas baginda, ia adalah Ali ibn Abi Talib (as) :
أخرج
ابن جرير الطبري في جامع البيان ( 13/ِ142) بسنده عن ابن عباس، قال: (لما نزلت: "إنما أنت منذر ولكل قوم هاد"
وضع (ص) يده على صدره، فقال: أنا المنذر ولكل قوم هاد، وأوما بيده إلى منكب علي، فقال:
أنت الهادي يا علي، بك يهتدي المهتدون بعدي)
Dikeluarkan
oleh Ibn Jarir Al-Thabari dalam Jami’ Al-Bayan (13/142) dengan sanadnya dari
Ibn Abbas, katanya:
Apabila (ayat ini) diturunkan,
"Sesungguhnya kamu adalah seorang pemberi peringatan; dan bagi
tiap-tiap kaum ada (Hadi) orang yang memberi petunjuk " baginda
(S) meletakkan tangannya pada dada baginda. lalu bersabda: Aku adalah pemberi
peringatan dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk, dan memberi isyarat
dengan tangannya kearah rusuk Ali, lalu bersabda: Engkau pemberi petunjuk
(Al-Hadi) wahai Ali, dengan engkau orang-orang mendapat petunjuk selepasku, [1],
Dan dikeluarkan oleh Al-Hakim Al-Naisaburi
dalam Al-Mustadrak (3/130) Dengan sanadnya dari Ali bin Abi Talib (as),
"إنما أنت منذر ولكل
قوم هاد " قال
علي: (رسول الله صلى الله عليه
وآله المنذر وأنا الهادي).
“Sesungguhnya kamu adalah
seorang pemberi peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk,"
Berkata Ali: «Rasulullah (S) pemberi peringatan (Al-Mundzir), dan aku pemberi
petunjuk (Al-Hadi).”
Al-Hakim berkata: Hadits ini sahih sanadnya
tetapi dia tidak mengeluarkannya.
Hadits dikeluarkan oleh Ibn Abi Hatim dalam
Kitab Tafsirnya (Jilid 7 halaman 2225 nombor 12152) Dengan sanadnya dari Ali
(as),
Bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk, katanya: (Al-Hadi adalah lelaki
dari Bani Hashim.) Ibn Abi Hatim berkata: Ibn Al-Junaid berkata: Ia adalah Ali
bin Abi Talib (ra):[2]
----------------------------------
[1] ˺ Ibn Hajar berkata dalam Fath Al-Bari J hal. 285 mengenai
hadits ini: bahawa isnadnya hasan.
[2] Ibn Abi Hatim telah menyatakan dalam muqaddimah tafsirnya
J 1, hal.14 bahawa beliau meletakkannya di dalam riwayat yang sahih, dan teks perkataannya
untuk anda:. (...aku ditanya dari sekumpulan ikhwan yang mengeluarkan tafsir Al-Quran
secara ringkas dengan sanad-sanad yang sahih ....... aku memberitahu mereka supaya
mencarinya, semoga Allah memberi taufiq dan kepadaNya kita memohon pertolongan,
dan tiada daya dan upaya kecuali dengan Allah. Maka disiasat pengeluaran kesahihan
khabar sanad (perawi) tersebut, dan matannya yang serupa, jika ada tafsiran dari
Rasulullah, (S) - jangan disebut bersamanya dari salah seorang sahabat baginda
yang seperti itu, dan jika aku dapati sahabat baginda yang sepakat menyebutnya
untuk tahap yang paling kanan dengan sanad-sanad yang sahih, dan memanggil kesepakatan
mereka dengan (mempersingkat) isnaad (para perawi), walaupun menyebut perbezaan
mereka dan menyebut, setiap seorang daripada mereka adalah perawi-perawi, memanggil
kesepakatan mereka dengan (mempersingkat) isnaad (para perawi), Jika tidak dapati
seorang sahabat pun dan yang ada dari tabi’ein aku lakukan apa yang terdapat pada
mereka yang disebut sebagai contoh pada para sahabat baginda, dan begitulah
yang dilakukan kepada yang mengikuti tabi’ein dan pengikut-pengikut mereka itu...)
berakhir.
Pengakuan ini adalah pengesahan semua riwayat
dan khabar yang dikumpul di dalam mentafsirkannya, dan ini sudah cukup untuk untuk
mempercayai riwayat ini. yang dikeluarkan oleh Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam
Al-Ausath J, 2, hal. 94 dan J 5 hal 153 -154.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan