Sabtu, 17 Jun 2017

[23] [24] (Dipegang Janjinya Melunasi Kasihnya)

(Dipegang Janjinya Melunasi Kasihnya)

Kita tidak dapati sesiapa sahaja yang mati dalam membencinya mati dalam keadaan jahiliyah selain membenci Ali ibn Abi Talib (as):

عن علي (ع) قال: [طلبني رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فوجدني في جدول نائما فقال: قم ما ألوم الناس يسمونك أبا تراب قال فرأى كأني وجدت في نفسي من ذلك فقال قم فوالله لأرضينك أنت أخي وأبو ولدي تقاتل عن سنتي وتبرئ ذمتي من مات في عهدي فهو كنز الله ومن مات في عهدك فقد قضى نحبه ومن مات يحبك بعد موتك ختم الله له بالأمن والايمان ما طلعت الشمس أو غربت ومن مات يبغضك مات ميتة جاهلية وحوسب بما عمل في الإسلام]

Dari Ali (as) katanya: [Rasulullah, mencariku dan kemudian mendapati aku di tempat tidur, lalu baginda bersabda: Bangun, Apa yang diejek orang dengan memanggil engkau sebagai Abu Turab, kata Ali, kerana mereka melihat seolah-olah begitu dan dapati diri aku seperti itu. lalu baginda bersabda, bangun maka demi Allah aku lebih redha atasmu, engkau adalah saudaraku dan bapa anak-anakku, engkau telah berjuang atas sunnahku dan kamu menyembuhkan (membebaskan) suara hatiku, bagi sesiapa yang mati dengan janjiku, maka dialah khazanah Allah dan sesiapa yang mati dengan janji engkau telah mati melunasi kasihnya, sesiapa yang mati dalam mengasihimu selepas kematianmu ditamatkan Allah bagimya dengan keselamatan dan iman sebagai matahari terbit atau terbenam, dan sesiapa yang mati dalam membencimu matinya mati jahiliyah dan dihisab yang dai amalkan dalam Islam] [27]

-------------------------
[27] Musnad Abi Ya’la J 1, hal 402 no 528: Abu Ya’la: Diceritakan kepada kami Sawid bin Sa’id, diceritakan kepada kami Zakaria bin Abdullah bin Yazid Al-Shahbani dari Abd Al-Mu’min dari Abi Al-Mughirah dari Ali, katanya: Rasulullah (S) mencariku dan didapati aku ada ditempat tidur, lalu bagida bersabda: .... Dikeluarkan oleh Al-Bawashiri dalam Athaf Al-Khairah Al-Maharah pada Zawaid Al-Masanid Al-‘Asyarah: J 9 hal 267-268 nombor 8957 dan berkata: diriwayatkan oleh Abu Ya’la dengan sanad riwayatnya tsiqah.
Abdullah Bin Zafar Al-Syahri berkata dalam mentahqiq Al-Muthalib Al-‘Aliyah oleh Ibn Hajar J 16 hal 140-141 no 3942, selepas menyebut kesaksian Ibn 'Umar: Hadits tidak diketahui diterima Al-Anjabbar seperti yang dituliskan atasnya oleh Al-Hafiz dalam syarah Al-Nakhbah hal 42.. Oleh itu, hendaklah diangkat hadits ini dengan kesaksian ini ke darjat hasan lighairih, dan Allah lebih mengetahui.
Al-Haitsami berkata mengenaiya dalam Majmu’ Al-Zawaid 9/121-122: Diriwayatkan oleh Abu Ya’la dan di mana ada Zakaria Al-Ashbahani - begitu juga - dia adalah dhaif.
Saya katakan:
Yang patut diherankan adalah Al-Haitsami, dia di sini telah mendhaifkan Zakaria Al-Ashbahani [Al-Shabahani], dan dalam sanad yang lain di dalam Musnad Ahmad bin Hanbal diadili sebagai tsiqah bagi riwayat sanad kerana padanya ada Zakaria Al-Shabahani:
Musnad Ahmad bin Hanbal J 1, hal 403.:
Diceritakan kepada kami Abdullah diceritakan kepadaku oleh bapaku, cerita dari Thalaq bin Ghanam bin Thalaq, cerita dari Zakaria bin Abdullah bin Yazid daripada bapanya, katanya diceritakan kepadaku Syeikh dari Bani Asad apa yang dikatakan Syaqiq dan apa yang dikatakan Zar dari Abdullah katanya: Aku melihat Rasulullah (S) menyeru dengan seruan ini secara terbalik atau baginda menyebut dua kali kepada mereka, aku berharap aku seorang daripada mereka.
Al-Haitsami berkata mengenai hadits ini:
[Diriwayatkan oleh Ahmad, Al-Bazaz dan Al-Thabrani, rijal Ahmad tsiqah] Majmu’ Al-Zawaid J 10 hal 51.
Maka [Zakaria Al-Shabahani] dalam sanad ini dianggap oleh Al-Haitsami tsiqah, dan dalam sanad bagi hadits yang teksnys atas keutamaan Amirul Mukminin Ali (as) dianggap dhaif! Saya tidak tahu apa yang memberi kesan kepada orang ramai apabila mereka melihat hak Ali bin Abi Talib (as) yang begitu jelas dalam riwayat mereka!
Zakharia Al-Shabahani:
Disebut oleh Ibn Hiban dalam Al-Tsiqaat, 8/202.
Disebut oleh Ibn Abi Hatim dalam Al-Jarh wa Al-Ta’dil dan juga tidak disebut padanya jarh (cacat), J3 hal 598 no 2704.
Dianggap tsiqah oleh Ahmad Muhammad Syakir dalam mentahqiq Musnad Ahmad J 4 hal 503 nombor 826, di mana beliau berkata: Zakaria bin Abdullah bin Yazid: Tsiqah, disebut oleh Ibn Haban dalam Al-Tsiqaat, dan diterjemah Al-Bukhari dalam Al-Kabir.. tidak disebut padanya jarh (cacat), dan begitu juga Ibn Abi Hatim: seperti di dalam Al-Ta’jil hal 138 ... dan lain-lain

Dan dihasankan oleh Syu’aib Al-Arnauth dalam mentahqiq Musnad Ahmad J 6 hal 376-377 no 3826, ia berkata: Zakaria bin Abdullah bin Yazid: - dia adalah Al-Shabahani – ramai yang meriwayatkan mengenainya, disebut oleh Ibn Hiban dalam Al-Tsiqaat, dan diterjemah Al-Bukhari dalam Tarikh Al-Kabir 3/424, Ibn Abi Hatim:. dalam Al-Jarh wa Al-Ta’dil 3/598, tidak menyebut sebagai cacat dan tidak adil, dan diterjemah oleh Al-Hafidz dalam Al-Ta’jil hal 138, beliau berkata bahawa Al-Azdi menyebutnya dalam "Al-Dhu’afaa’" dan berkata hadits mungkar, dan Al-Azdi kadang kala medhaifkan tanpa hujah.
Oleh itu hadits tersebut adalah sahih dan rijal sanadnya tsiqah. Bagi kesaksian dari hadits Ibn 'Umar seperti yang dikeluarkan Al-Thabrani: Al-Mu’jam Al-Kabir - oleh Al-Thabrani J 12 hal 321, Mujma’ AL-Zawaid 9/121:
وعن ابن عمر قال بينا انا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في ظل بالمدينة ونحن نطلب عليا إذ انتهينا إلى خائط فنظرنا إلى علي وهو نانم في الأرض وقد اغبر فقال:
[لا ألوم الناس يكنونك أبا تراب] فلقد رأيت عليا تغير وجهه، واشتد ذلك عليه. فقال [ألا أرضيك ياعلي ؟[ . قال: بلى يا رسول الله، قال: [أنت أخي ووزيري تقضي ديني، وتنجز موعودي، وتبرئ ذمتي، فمن أحبك في حياة مني فقد نحبه، ومن أحبك في حياة منك بعدي ختم الله له بالأمن والإيمان وأمنه يوم الفزع، ومن مات وهو يبغضك يا علي مات ميتة جاهلية يحاسبه الله بما عمل في الإسلام]
Dari Ibn ‘Umar katanya, Aku bersama dengan Rasulullah, (S) di pinggir Madinah dan kami mencari Ali, apabila kami berhenti di suatu batasan (Khaith) kami melihat Ali yang sedang tidur di atas tanah dan berdebu lalu baginda bersabda:

[Tidak diejek orang menjadikan engkau sebagai Aba Turab] Aku melihat berubah air muka Ali, dan semakin bertambah perubahannya. Lalu baginda bersabda: [Tidakkah aku redha padamu ya Ali?]. Ali berkata: Ya, wahai Rasulullah. Baginda bersabda lagi: [Engkau adalah saudaraku dan wazirku (penolongku) pelaksana agamaku, dan menyempurnakan janjiku, dan kamu menyembuhkan hatiku, maka sesiapa yang kasih padamu dalam kehidupanku kita kasih padanya, dan sesiapa yang kasih padamu dalam kehidupanmu selepasku Allah akan menyempurnakan baginya keselamatan dan iman serta keselamatan pada hari kejutan (Al-Faza’), sesiapa yang mati dan dia membenci engkau wahai Ali matinya mati jahiliyah dihisab Allah dalam apa yang dia amalkan dalam Islam]



[21] [22][23] [24] ✡ [25]



Tiada ulasan: