Ahad, 18 Jun 2017

[26] (Pengesahan Imamah dari Ahl Al-Bait Baginda)

(Pengesahan Imamah dari Ahl Al-Bait Baginda)

[Datang kepada Nabi (S). (dua tokoh-tokoh terkenal Kristian bernama) Al-Aqib dan Al-Thaiyib, Maka keduanya diajak kepada sumpah laknat, atas bersumpah laknat (bermubahalah) pada keesokan harinya. pada esoknya Rasulullah (S) keluar membawa All, Fatimah, Al-Hasan dan Husain (as), kemudian menjemput mereka berdua tetapi mereka menolak untuk menyahutnya dan mengakuinya dengan penuh harapan. Katanya: Maka Rasulullah (S) bersabda, demi Zhat yang mengutusku dengan kebenaran, jika mereka mengatakan tidak, akan dihujani ke atas mereka lembah api," Jabir berkata: kepada merekalah diturunkan (ayat)
" ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم"
[kami memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, perempuan-perempuan kami dan perempuan-perempuan kamu, diri-diri kami dan diri-diri kamu.]
Jabir berkata: diri-diri kami dan diri-diri kamu," adalah Rasulullah (S) dan Ali bin Abi Talib "anak-anak kami," adalah Al-Hassan dan Al-Hussein dan "perempuan-perempuan kami," adalah Fatimah].

Dari apa yang tersebut di atas diketahui bahawa Nabi Muhammad (S) adalah peribadi pertama yang mengesahkan orang yang memberi petunjuk (Al-Hadah), Imam-imam dan khalifah-khalifah selepas baginda dan menjalankan kuat kuasa itu oleh diri baginda sendiri, supaya ditaati, dipatuhi, diminta bimbingan dan dikasihi dan berwilayahkan (berwalikan mereka), untuk meletakkan batu asas yang kuat bagi kepimpinan (imamah) agama penutup, dan untuk menegakkan hujah muktamad (qath’ei) bagi seluruh umat.

Maka wajiblah atas umat pada setiap masa (zaman) untuk mengenali Imam pada masanya dan mengikutinya dan berusaha untuk mendokong dan membantunya, untuk dibimbing kepada kebenaran seluruhnya, dan untuk mengelakkan kesia-siaan, kesesatan, penyelewengan dan berpecah belah. Imam-imam adalah pemberi bimbingan - seperti yang dikemukakan terdahulu – hanyalah dari itrah (keluarga) Nabi (S) semata-mata, mereka adalah bahtera penyelamat yang tidak akan selamat dari fitnah (bencana) lautan selain dari menaiki bahtera mereka (as):

قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): (مثل أهل بيت مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها غرق)

Rasulullah (S) bersabda: (Perumpamaan Ahl Al-Bait adalah seperti Bahtera Nabi Nuh sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam) [27]

----------------------
[27] Hadits ini diriwayatkan dari banyak jalan dengan lafaz yang sangat hampir, sebagaimana berikut:
Al-Mustadrak:
(ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من قوم من ركبها نجا ومن . تخلف عنها غرق)
(Ingatlah sesungguhnya perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa dari kamu yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam),
(مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها غرق).
(Perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa dari kamu yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam).
Majmu’ Al-Zawaid:
(مثل أهل بيتي كمثل سفينة نوح من ركب فيها نجا ومن تخلف عنها غرق ومن قاتلنا في آخر زمان كمن قاتل مع الدجال)
(Perumpamaan Ahl Al-Baitku adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam, dan sesiapa yang memperjuangkan kami di akhir zaman adalah seperti mereka yang berperang melawan Dajjal) Dari Al-Bazaz dan Al-Thabrani dengan sanadnya dari Abi Zhar.
(مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها سلم ومن تركها غرق)
(Perumpamaan Ahl Al-Baitku adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa yang menaikinya selamat dan sesiapa yang meninggalkannya tenggelam) Dari Al-Bazaz dengan sanadnya dari Abdullah bin Al-Zubair.
(مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها فيها نجا ومن تخلف عنها غرق)
(Perumpamaan Ahl Al-Baitku adalah seperti Bahtera Nuh, sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam) Dari Al-Bazaz dan Al-Thabrani dengan sanad kedua-duanya dari Ibn Abbas.
(إنما مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح من ركبها نجا ومن تخلف عنها غرق وإنما مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطة في بني إسرئيل من دخله غفر له)
(Sesungguhnya perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam, dan sesungguhnya perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti pintu benteng Bani Israil, sesiapa yang memasukinya ia akan diampuni dosa-dosanya), dari Al-Thabrani dengan sanadnya dari Abu Sa’id Al-Khudri.
Al-Jami’ Al-Shaghir oleh Al-Suyuthi:
(إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح، من ركبها نجا ومن تخلف عنها هلك)
(Sesungguhnya perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh, sesiapa yang menaikinya akan selamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan binasa),
(مثل أهل بيتي مثل سفينة نوح من ركبها نجا، ومن تخلف عنها غرق).
(perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa yang menaikinya akan selamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam).
Kita dapat lihat betapa hampirnya lafaz-lafaz tersebut, dan sekarang kami sampaikan sumber-sumber yang disenaraikan:


[25] [26][27]

Tiada ulasan: