Allah menyatakan keagungan :)
﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ
اللَّـهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا﴾
Sesungguhnya
orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya. Allah akan melaknatinya di
dunia dan di akhirat, dan menyediakan baginya siksa yang menghinakan. [Al-Ahzab
33:57]
Kita tidak dapati seorang pun yang disakiti akan
menyakiti Nabi (S) selain Ali (as):
Rasulullah (S) bersabda:
(علي مني وأنا من علي ولا يؤدي عني إلا أنا أو علي)
(Ali
dariku dan aku dari Ali dan tidak dikembalikan padaku, melainkan aku atau Ali) [14]
Kita tidak dapati seorang pun menghidupkan
baginda – bersama Ahl Al-Kisa’ (orang-orang di bawah jubah) - ganjarannya adalah
bersama Muhammad (S) dalam darjat baginda pada hari kiamat selain Ali (as):
Dari Ali bin Hussein (ra) dari bapanya,
daripada datuknya:
(إن رسول الله (ص) أخذ بيد
حسن وحسن رضي الله عنهما فقال: من أحبني وأحب هذين وأباها وأمهما كان معي في درجتي
يوم القيامة(
(Bahawa Rasulullah (S)
telah memegang tangan Hassan dan Hussein (ra), lalu bersabda: Sesiapa yang mengasihiku
dan kedua-dua budak ini, bapa dan ibunya akan ada bersamaku pada darjatku di hari
kiamat.) [15], [16]
-----------------------
Abdullah Al-Thabari: hal 65, Al-Silsilah
Al-Shahihah – oleh Al-Albani: J 5 hal 373-374, dan berkata
mengenainya: Riwayat dari sekumpulan sahabat ..." dan secara umum, Hadits
tersebut adalah sahih dengan seluruhnya mengikut jalan ini," Dar Al-Shahabah – oleh Al-Syaukani:. hal 223-224, disebut dari Al-Aslamani dan dari
Saad bin Abi Waqash, beliau berkata: Dikeluarkan Ahmad, Al-Thabrani dan Al-Bazaz,
dan rijal-rijal Ahmad tsiqah daripada hadits ‘Amru bin Syas Al-Aslami ... dan
dikeluarkan Abu Ya’la, dan Al-Bazaz dan rijal-rijal Abi Ya’la rijal-rijal yang sahih
selain kedua-dua rijal dan mereka tsiqah, daripada hadits Sa'ad bin Abi Waqash
". dan tsiqah riwayat Musnad Ahmad, Dr. Hussein bin Abdullah Al-‘Amri
dalam mengulas mengenai (Dar Al-Shahabah), hal 223, beliau
berkata:" dan rijal-rijal Ahmad tsiqah," Dihidangkan dengan baik dan mahir
pada Zawaid Al-Masanid Al-‘Asyarah oleh Al-Bawashiri:. J 9 bab 9 no 8950 hal 266,
dari Saad bin Abi Waqash, dan berkata mengenainya: Riwayat oleh Muhammad bin
Yahya bin Abi ‘Umar dan riwayatnya tsiqah dan Abu Ya’la, dan Al-Bazaz, "dan
dianggap hasan oleh Hamzah Ahmad Al-Zain dalam mengulas Musnad Ahmad J 12 hal 392
no 15902, beliau berkata: "Isnadnya hasan ...." dan dianggap hasan
oleh Abdullah bin Dzafir Al-Syahri dalam mengulas Al-Muthallib Al-‘Aliyah oleh Ibn
Hajar:. J 16 bab 30, hal 129 no 3938, beliau berkata: ini adalah Hadits ini
hasan isnadnya, bahawa Qinan Abdullah dipercaya (shaduq)."
[14] Diriwayatkan oleh Al-Tirmizhi dalam
Shahihnya, J 5 hal 299-300 nombor 3803, dan Al-Nasa’ei dalam Al-Sunan Al-Kubra:
J 5 hal 45 no 8147, dan Ibnu Majah dalam Sunannya: J 1, hsl 44 no 119, dan
Ahmad bin Hanbal di dalam Musnadnya J 4 hal 125 dan Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam
Al-Kabir: J 4 hal 16, Al-Suyuthi dalam Al-Jami’ Al-Shaghir: J 2, hal 177 no 5595,
Al-Muttaqi
Al-Hindi dalam Kanz Al-‘Umal:: J 11 hal 603 no 32 913, dan
lain-lain.
Dan disahihkan Al-Tirmizhi
dalam Shahih-nya, dan Al-Daruquthni dalam Al-Ilzamat dan Al-Tattabi’ - mati 385
H - dikain dan ditahqiq Al-Wada’ei - Dar Al-Kitab Al-‘Ilmiyah- Beirut - Lubnan
- Edisi Kedua – 1405 H 1985 M -. hal 94, di mana Al-Daruquthni menyatakan hadits
ini antara hadits-hadits yang dilazimi oleh kedua syeikh dan mereka mengeluarkannya
dalam Shahih masing-masing.
Dan Al-Wada’ei dalam mengulas Al-Ilzamat wa
Al-Tattabi’ oleh Al-Daruquthni. : Sumber yang sama pada sebelumnya ".
Dihukum hasan oleh Al-Albani dalam kitabnya Shahih
Sunan Al-Tirmizhi J 3 hal 522 no 3719.
[15] berkata Abu Ali Al-Shawaf dari Abdullah
bin Ahmad, (maka hendaklah kamu tolong ceritakan hadits ini iaitu hadits Ali
bin Abi Talib, Bahawa Rasulullah (S) telah memegang tangan Hassan dan Hussein
(ra), lalu bersabda: Sesiapa yang mengasihiku dan kedua-dua budak ini, bapa dan
ibunya adakn bersamaku pada darjatku di hari kiamat. Amir Al-Mutawakkil
memukulnya seribu cemeti bila bercakap mengenainya Jaafar bin Abdul Wahid menjadikan
apa yang dikatakan kepadanya, ini adalah perbuatan Ahl Al-Sunnah akan terus begitu
sehingga dia meninggalkannya) Tahzhib Al-Tahzhib - Ibn Hajar: J 10 hal 384.
[16] Sunan Al-Tirmizhi J 5 hal 305 no 3816,
dan dianggap hasan, Musnad Ahmad - Al-Imam Ahmad ibn Hanbal: J 1, hal 77, dan
juga Fadhail
Al-Shahabah oleh Ibn Hanbal - Dar Ibn Al-Jauzi ditahqiq
Washiy Allah bin Muhammad Abbas - cet 2 - 1420
H - 1999 M, J 2, hal 862-873 no 1185, Al-Mu’jam Al-Kabir oleh Al-Thabrani - ditahqiq
Hamdi Abd Al-Majid Al-Saqafi - cet 2 - 1404 H – 1984 M.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan