Selasa, 13 Jun 2017

[16] (Bahagian Dari Baginda)

Allah menyatakan keagungan :)

﴿إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّـهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّـهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا﴾

Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya. Allah akan melaknatinya di dunia dan di akhirat, dan menyediakan baginya siksa yang menghinakan. [Al-Ahzab 33:57] 

Kita tidak dapati seorang pun yang disakiti akan menyakiti Nabi (S) selain Ali (as):

Rasulullah (S) bersabda:

(علي مني وأنا من علي ولا يؤدي عني إلا أنا أو علي)

(Ali dariku dan aku dari Ali dan tidak dikembalikan padaku, melainkan aku atau Ali)  [14]

Kita tidak dapati seorang pun menghidupkan baginda – bersama Ahl Al-Kisa’ (orang-orang di bawah jubah) - ganjarannya adalah bersama Muhammad (S) dalam darjat baginda pada hari kiamat selain Ali (as):

Dari Ali bin Hussein (ra) dari bapanya, daripada datuknya:

(إن رسول الله (ص)  أخذ بيد حسن وحسن رضي الله عنهما فقال: من أحبني وأحب هذين وأباها وأمهما كان معي في درجتي يوم القيامة(

(Bahawa Rasulullah (S) telah memegang tangan Hassan dan Hussein (ra), lalu bersabda: Sesiapa yang mengasihiku dan kedua-dua budak ini, bapa dan ibunya akan ada bersamaku pada darjatku di hari kiamat.) [15], [16]


-----------------------
Abdullah Al-Thabari: hal 65, Al-Silsilah Al-Shahihah – oleh Al-Albani: J 5 hal 373-374, dan berkata mengenainya: Riwayat dari sekumpulan sahabat ..." dan secara umum, Hadits tersebut adalah sahih dengan seluruhnya mengikut jalan ini," Dar Al-Shahabah – oleh Al-Syaukani:. hal 223-224, disebut dari Al-Aslamani dan dari Saad bin Abi Waqash, beliau berkata: Dikeluarkan Ahmad, Al-Thabrani dan Al-Bazaz, dan rijal-rijal Ahmad tsiqah daripada hadits ‘Amru bin Syas Al-Aslami ... dan dikeluarkan Abu Ya’la, dan Al-Bazaz dan rijal-rijal Abi Ya’la rijal-rijal yang sahih selain kedua-dua rijal dan mereka tsiqah, daripada hadits Sa'ad bin Abi Waqash ". dan tsiqah riwayat Musnad Ahmad, Dr. Hussein bin Abdullah Al-‘Amri dalam mengulas mengenai (Dar Al-Shahabah), hal 223, beliau berkata:" dan rijal-rijal Ahmad tsiqah," Dihidangkan dengan baik dan mahir pada Zawaid Al-Masanid Al-‘Asyarah oleh Al-Bawashiri:. J 9 bab 9 no 8950 hal 266, dari Saad bin Abi Waqash, dan berkata mengenainya: Riwayat oleh Muhammad bin Yahya bin Abi ‘Umar dan riwayatnya tsiqah dan Abu Ya’la, dan Al-Bazaz, "dan dianggap hasan oleh Hamzah Ahmad Al-Zain dalam mengulas Musnad Ahmad J 12 hal 392 no 15902, beliau berkata: "Isnadnya hasan ...." dan dianggap hasan oleh Abdullah bin Dzafir Al-Syahri dalam mengulas Al-Muthallib Al-‘Aliyah oleh Ibn Hajar:. J 16 bab 30, hal 129 no 3938, beliau berkata: ini adalah Hadits ini hasan isnadnya, bahawa Qinan Abdullah dipercaya (shaduq)."
[14] Diriwayatkan oleh Al-Tirmizhi dalam Shahihnya, J 5 hal 299-300 nombor 3803, dan Al-Nasa’ei dalam Al-Sunan Al-Kubra: J 5 hal 45 no 8147, dan Ibnu Majah dalam Sunannya: J 1, hsl 44 no 119, dan Ahmad bin Hanbal di dalam Musnadnya J 4 hal 125 dan Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir: J 4 hal 16, Al-Suyuthi dalam Al-Jami’ Al-Shaghir: J 2, hal 177 no 5595, Al-Muttaqi Al-Hindi dalam Kanz Al-‘Umal:: J 11 hal 603 no 32 913, dan lain-lain.
Dan disahihkan Al-Tirmizhi dalam Shahih-nya, dan Al-Daruquthni dalam Al-Ilzamat dan Al-Tattabi’ - mati 385 H - dikain dan ditahqiq Al-Wada’ei - Dar Al-Kitab Al-‘Ilmiyah- Beirut - Lubnan - Edisi Kedua – 1405 H 1985 M -. hal 94, di mana Al-Daruquthni menyatakan hadits ini antara hadits-hadits yang dilazimi oleh kedua syeikh dan mereka mengeluarkannya dalam Shahih masing-masing.
Dan Al-Wada’ei dalam mengulas Al-Ilzamat wa Al-Tattabi’ oleh Al-Daruquthni. : Sumber yang sama pada sebelumnya ".
Dihukum hasan oleh Al-Albani dalam kitabnya Shahih Sunan Al-Tirmizhi J 3 hal 522 no 3719.
[15] berkata Abu Ali Al-Shawaf dari Abdullah bin Ahmad, (maka hendaklah kamu tolong ceritakan hadits ini iaitu hadits Ali bin Abi Talib, Bahawa Rasulullah (S) telah memegang tangan Hassan dan Hussein (ra), lalu bersabda: Sesiapa yang mengasihiku dan kedua-dua budak ini, bapa dan ibunya adakn bersamaku pada darjatku di hari kiamat. Amir Al-Mutawakkil memukulnya seribu cemeti bila bercakap mengenainya Jaafar bin Abdul Wahid menjadikan apa yang dikatakan kepadanya, ini adalah perbuatan Ahl Al-Sunnah akan terus begitu sehingga dia meninggalkannya) Tahzhib Al-Tahzhib - Ibn Hajar: J 10 hal 384.
[16] Sunan Al-Tirmizhi J 5 hal 305 no 3816, dan dianggap hasan, Musnad Ahmad - Al-Imam Ahmad ibn Hanbal: J 1, hal 77, dan juga Fadhail Al-Shahabah oleh Ibn Hanbal - Dar Ibn Al-Jauzi ditahqiq
Washiy Allah bin Muhammad Abbas - cet 2 - 1420 H - 1999 M, J 2, hal 862-873 no 1185, Al-Mu’jam Al-Kabir oleh Al-Thabrani - ditahqiq Hamdi Abd Al-Majid Al-Saqafi - cet 2 - 1404 H – 1984 M.


[15][16][17]


Tiada ulasan: