Firman Allah SWT:
وقال
تعالى: ﴿وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي
اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙوَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾
Dan Kami tidak
menurunkan kepadamu Al-Kitab (Al Quran) ini, melainkan agar kamu dapat
menjelaskan kepada mereka apa yang mereka perselisihkan itu dan menjadi
petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.[Al-Nahl 16: 64].
Tidak terdapat penjelasan (tafsir) bagi ayat (وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ - dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk (Hadi)
") di kalangan Al-Sunnah yang diriwayatkan dari Nabi (S) ؿ selain apa yang disebutkan sebelum ini, dan tafsirannya di sisi Ahl Al-Bait
(as) dengan jalanؽ Syiah juga telah disebutkan, ia merentang merentasi penguasaan langit
dan bumi, dan Dan ikutlah perkataan yang tidak meracuni (menggemukkan) dan tidak
menghilangkan rasa lapar.
Para pemberi petunjuk (Al-Hadah) dari itrah
(keluarga) Nabi (S) wujud pada setiap zaman, dan Nabi (S) telah menggesa supaya
berpegang dengan mereka dan mengikut mereka, dan memberi amaran bahawa sesiapa yang mati tanpa berwalikan mereka matinya
adalah mati jahiliah, sebagaimana disebutkan di dalam hadits-hadits berikut:
(من
مات بغير إماـم مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati
tanpa seorang imam matinya adalah mati jahiliyah.) [3]
----------------------
[3] Hadits ini diriwayat dari Muawiyah bin Abi
Sufyan, dari Ibn 'Umar dan dari Abu Hurairah, dengan empat lafaz yang maknanya
satu. Hadits pertama seperti yang disebutkan di atas:
Yang kedua adalah:
(من مات وليس عليه إمام
مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati dan tiada padanya seorang
imam matinya adalah mati jahiliyah),
yang ketiga ialah:
(من مات وليس له إمام مات
ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati dan tiada baginya seorang
imam matinya adalah mati jahiliyah),
dan yang keempat ialah:
(ومن مات وليس عليه إمام
جماعة فإن موتته موتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati tiada atasnya seorang imam
jamaah maka matinya adalah mati jahiliyah) dan diriwayat dari Muawiyah dengan semua
kata-kata kecuali yang terakhir, dan disebutkan kepada anda sebahagian sumber yang
sahih: Musnad Ahmad J 4 hal 96, dari Muawiyah / Haliyah Al-Auliak oleh Abi Naim
J 3 hal 224, diriwayatkan dari Ibn 'Umar, dan berkata mengenainya: " Hadits
ini sahih tsabit (kuat) / ... "Sahih Ibn Hibban J 10 hal 434, dari
Muawiyah / Musnad Abi Daud Al-Thayalisi hal 259, dari Ibn Umar / Jami’
Al-Jawami’ oleh Al-Suyuthi J 10 hal 197 no 4759/23255, dari Muawiyah, J 10 hal
199 no 4762/23258 dari Ibn Umar / Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Naisaburi 1, hal
77-78, dari Ibn Umar, dan dia sahihkan mengikut syarat syeikhain (Bukhari dan
Muslim), dan dipersetujui Al-Zhahabi dalam Talkhish Al-Mustadrak / Al-Mu;jam
Al-Kabir oleh Al-Thabrani J 19 hal. 388, dari Muawiyah / Musnad Al-Syamiyin
oleh Al-Thabrani J 2, hal 437-438 no 1654, dari Muawiyah / Kanz Al-’Umal oleh
Al-Muttaqi Al-Hindi J 1, hal 103 no 464, dari Muawiyah J 6 hal 65 no 14863 dari
Ibn Umar / Mujma’ Al=Zawaid oleh Al-Haitsami J 5 hal 218, dari Muawiyah / Al-Jami’
Al-Shahih, dari apa yang tiada dalam Al-Shahihain (Bukhari dan Muslim) oleh
Maqbul Al-Wada'ei J 4 Kitab Al-Imarah hal 451, berkata mengenainya: "Hadits
ini hasan" / Kitab Al-Sunnah oleh ‘Amru bin Abi ‘Ashim hal 503 no 10577
dari Abi Hurairah dan Muawiyah dengan lafaz:
(من مات وليس عليه إمام
مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati tiada baginya seorang imam
matinya adalah mati jahiliyah) / Al-Albani mengulas pada Kitab Al-Sunnah di dalam
kitabnya, Dzilal Al-Jannah dikeluarkan Al-Sunnah, hal 503 - 504, dengan kata:
"Isnadnya hasan..," / dan diriwayatkan oleh Al-Thabrani dalam Al-Ausath
Al-Mujma’ J 6 hal 70, dan dituliskan mengenainya oleh Al-Haitsami dalam Mujma’
Al=Zawaid dan berkata mengenainya: " diriwayatkan oleh Al-Thabrani di dalam
Al-Ausath di sana ada Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi dan tidak mengenalnya,
dan rijal selebihnya adalah rijal yang sahih," Ini adalah satu kekeliruan
dan kesilapan Al-Haitsami, kerana Al-Thabrani tidak meletakkan di dalam
sanadnya (Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi), tetapi yang ada adalah (Al-‘Abbas
Bin Al-Hussain Al-Qunturi), dan terakhir dari rijal-rijal dari guru-guru (Syuyukh)
Al-Bukhari. Seperti kata Al-Albani dalam mengulas kata-kata Al-Haitsami, yang
berbunyi seperti berikut: "... khususnya telah dinyatakan semula di tempat
lain (5/225) dengan lafaz pertama, dan katanya:" Al-Thabrani dalam "Al-Ausath",
di dalamnya ada Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi dan tidak mengenalnya, dan rijal
selebihnya adalah rijal yang sahih," Saya katakan: yang jelas bahawa Abbas
bin Al-Hussain – Al-Qunturi - yang kecil, dia tsiqah dari guru-guru (Syuyukh)
Al-Bukhari, saya tidak tahu adakah anda memutarbelitkan "Al-Hussain"
dalam salinan (naskhah) "Al-Thabrani" Maka adakah Al-Haitsami tidak kenal
atau mengapa?" Sila rujuk Dzilal Al-Jannah pada keluaran Al-Sunnah hal 503-504
nombor 1057 / riwayat Abu Ya’la Al-Maushili dalam musnadnya J 13 hal 366 no
7375 / dan disahihkan Syu’aib Al-Arnauth dalam mengulas pada Musnad Ahmad J 28 no
16.876 hal 88-89, di mana beliau berkata:. "hadits shahih lighairihi..."
/ dan disahihkan juga Hamzah Ahmad Al-Zain dalam ulasannya mengenai Musnad
Ahmad J 13 hal 188 no 16.819, beliau berkata: "sanadnya shahih, dan Abu
Bakr adalah Ibn ‘Iyyash dan ‘Ashim adalah Ibn Bahdalah Al-Qarnan kedua-duanya
masyhur dalam menghafal perkataan, tetapi kedua-duanya tsiqah, ia pada Al-Thabrani
dalam Al-Kabir 19/388 No. 900 dan dalam Al-Ausath 1/417 katanya mengenai Isnad
Al-Thabrani dalam Al-Mujma’ 5/218 kedua-duanya lemah tidak disokong kepada Ahmad,
dan hadits di sisi Ibn Abi ‘Ashim dalam Al-Sunnah no 1057."
Hasilnya adalah bahawa hadits tersebut disahihkan
oleh semua yang berkut - Ibn Hibban , Al-Hakim Al-Zhahabi, Abi Nu’aim, Syu’aib Al-Arnauth,
Hamzah Ahmad Al-Zain. Al-Albani, dan Al-Maqbul
Al-Wada'ei.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan