Rabu, 7 Jun 2017

Halaman [9] (Mati Tanpa Imam)




Firman Allah SWT:

وقال تعالى: ﴿وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙوَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾

Dan Kami tidak menurunkan kepadamu Al-Kitab (Al Quran) ini, melainkan agar kamu dapat menjelaskan kepada mereka apa yang mereka perselisihkan itu dan menjadi petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.[Al-Nahl 16: 64].

Tidak terdapat penjelasan (tafsir) bagi ayat (وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ - dan bagi tiap-tiap kaum ada pemberi petunjuk (Hadi) ") di kalangan Al-Sunnah yang diriwayatkan dari Nabi (S) ؿ selain apa yang disebutkan sebelum ini, dan tafsirannya di sisi Ahl Al-Bait (as) dengan jalanؽ Syiah juga telah disebutkan, ia merentang merentasi penguasaan langit dan bumi, dan Dan ikutlah perkataan yang tidak meracuni (menggemukkan) dan tidak menghilangkan rasa lapar.

Para pemberi petunjuk (Al-Hadah) dari itrah (keluarga) Nabi (S) wujud pada setiap zaman, dan Nabi (S) telah menggesa supaya berpegang dengan mereka dan mengikut mereka, dan memberi amaran bahawa sesiapa yang mati tanpa berwalikan mereka matinya adalah mati jahiliah, sebagaimana disebutkan di dalam hadits-hadits berikut:

(من مات بغير إماـم مات ميتة جاهلية)

(Sesiapa yang mati tanpa seorang imam matinya adalah mati jahiliyah.) [3]


----------------------
[3] Hadits ini diriwayat dari Muawiyah bin Abi Sufyan, dari Ibn 'Umar dan dari Abu Hurairah, dengan empat lafaz yang maknanya satu. Hadits pertama seperti yang disebutkan di atas:
Yang kedua adalah:
(من مات وليس عليه إمام مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati dan tiada padanya seorang imam matinya adalah mati jahiliyah),
yang ketiga ialah:
(من مات وليس له إمام مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati dan tiada baginya seorang imam matinya adalah mati jahiliyah),
dan yang keempat ialah:
(ومن مات وليس عليه إمام جماعة فإن موتته موتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati tiada atasnya seorang imam jamaah maka matinya adalah mati jahiliyah) dan diriwayat dari Muawiyah dengan semua kata-kata kecuali yang terakhir, dan disebutkan kepada anda sebahagian sumber yang sahih: Musnad Ahmad J 4 hal 96, dari Muawiyah / Haliyah Al-Auliak oleh Abi Naim J 3 hal 224, diriwayatkan dari Ibn 'Umar, dan berkata mengenainya: " Hadits ini sahih tsabit (kuat) / ... "Sahih Ibn Hibban J 10 hal 434, dari Muawiyah / Musnad Abi Daud Al-Thayalisi hal 259, dari Ibn Umar / Jami’ Al-Jawami’ oleh Al-Suyuthi J 10 hal 197 no 4759/23255, dari Muawiyah, J 10 hal 199 no 4762/23258 dari Ibn Umar / Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Naisaburi 1, hal 77-78, dari Ibn Umar, dan dia sahihkan mengikut syarat syeikhain (Bukhari dan Muslim), dan dipersetujui Al-Zhahabi dalam Talkhish Al-Mustadrak / Al-Mu;jam Al-Kabir oleh Al-Thabrani J 19 hal. 388, dari Muawiyah / Musnad Al-Syamiyin oleh Al-Thabrani J 2, hal 437-438 no 1654, dari Muawiyah / Kanz Al-’Umal oleh Al-Muttaqi Al-Hindi J 1, hal 103 no 464, dari Muawiyah J 6 hal 65 no 14863 dari Ibn Umar / Mujma’ Al=Zawaid oleh Al-Haitsami J 5 hal 218, dari Muawiyah / Al-Jami’ Al-Shahih, dari apa yang tiada dalam Al-Shahihain (Bukhari dan Muslim) oleh Maqbul Al-Wada'ei J 4 Kitab Al-Imarah hal 451, berkata mengenainya: "Hadits ini hasan" / Kitab Al-Sunnah oleh ‘Amru bin Abi ‘Ashim hal 503 no 10577 dari Abi Hurairah dan Muawiyah dengan lafaz:
(من مات وليس عليه إمام مات ميتة جاهلية)
(Sesiapa yang mati tiada baginya seorang imam matinya adalah mati jahiliyah) / Al-Albani mengulas pada Kitab Al-Sunnah di dalam kitabnya, Dzilal Al-Jannah dikeluarkan Al-Sunnah, hal 503 - 504, dengan kata: "Isnadnya hasan..," / dan diriwayatkan oleh Al-Thabrani dalam Al-Ausath Al-Mujma’ J 6 hal 70, dan dituliskan mengenainya oleh Al-Haitsami dalam Mujma’ Al=Zawaid dan berkata mengenainya: " diriwayatkan oleh Al-Thabrani di dalam Al-Ausath di sana ada Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi dan tidak mengenalnya, dan rijal selebihnya adalah rijal yang sahih," Ini adalah satu kekeliruan dan kesilapan Al-Haitsami, kerana Al-Thabrani tidak meletakkan di dalam sanadnya (Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi), tetapi yang ada adalah (Al-‘Abbas Bin Al-Hussain Al-Qunturi), dan terakhir dari rijal-rijal dari guru-guru (Syuyukh) Al-Bukhari. Seperti kata Al-Albani dalam mengulas kata-kata Al-Haitsami, yang berbunyi seperti berikut: "... khususnya telah dinyatakan semula di tempat lain (5/225) dengan lafaz pertama, dan katanya:" Al-Thabrani dalam "Al-Ausath", di dalamnya ada Al-‘Abbas Bin Al-Hassan Al-Qunturi dan tidak mengenalnya, dan rijal selebihnya adalah rijal yang sahih," Saya katakan: yang jelas bahawa Abbas bin Al-Hussain – Al-Qunturi - yang kecil, dia tsiqah dari guru-guru (Syuyukh) Al-Bukhari, saya tidak tahu adakah anda memutarbelitkan "Al-Hussain" dalam salinan (naskhah) "Al-Thabrani" Maka adakah Al-Haitsami tidak kenal atau mengapa?" Sila rujuk Dzilal Al-Jannah pada keluaran Al-Sunnah hal 503-504 nombor 1057 / riwayat Abu Ya’la Al-Maushili dalam musnadnya J 13 hal 366 no 7375 / dan disahihkan Syu’aib Al-Arnauth dalam mengulas pada Musnad Ahmad J 28 no 16.876 hal 88-89, di mana beliau berkata:. "hadits shahih lighairihi..." / dan disahihkan juga Hamzah Ahmad Al-Zain dalam ulasannya mengenai Musnad Ahmad J 13 hal 188 no 16.819, beliau berkata: "sanadnya shahih, dan Abu Bakr adalah Ibn ‘Iyyash dan ‘Ashim adalah Ibn Bahdalah Al-Qarnan kedua-duanya masyhur dalam menghafal perkataan, tetapi kedua-duanya tsiqah, ia pada Al-Thabrani dalam Al-Kabir 19/388 No. 900 dan dalam Al-Ausath 1/417 katanya mengenai Isnad Al-Thabrani dalam Al-Mujma’ 5/218 kedua-duanya lemah tidak disokong kepada Ahmad, dan hadits di sisi Ibn Abi ‘Ashim dalam Al-Sunnah no 1057."
Hasilnya adalah bahawa hadits tersebut disahihkan oleh semua yang berkut - Ibn Hibban , Al-Hakim Al-Zhahabi, Abi Nu’aim, Syu’aib Al-Arnauth, Hamzah Ahmad Al-Zain.  Al-Albani, dan Al-Maqbul Al-Wada'ei.


[8] [9] [10]

Tiada ulasan: