(Kepimpinan dihadkan dari Ahl Al-Bait Baginda)
Di sini Nabi Muhammad
(S) menghadkan: contohnya , petunjuk, tidak diterima pembinaan makna (takwil -tafsiran) sama sekali dan selamanya, untuk menutup
mulut mereka yang tidak mahu percaya dan merasa ragu-ragu
seperti peranan Ahl Al-Bait (as) kepada umat adalah
seumpama bahtera Nuh (as), sesiapa yang menaiki bahtera untuk membimbing mereka
kepada keselamatan, dan sesiapa yang ketinggalan atau mengikuti orang lain
selain mereka akan tenggelam, binasa dan tersesat.
Pengajaran dari
perumpamaan bahtera Nuh (as),
Pertama: Seperti mana Bahtera Nuh (as), ia adalah satu-satunya
jalan untuk menyelamatkan diri dari lemas tenggelam, dan Ahl Al-Bait (as), mereka
adalah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan diri dari fitnah (godaan), kesesatan
dan perselisihan, dan ini bermakna Imamah dan kekhalifahan tidak lain hanya dihadkan
kepada mereka sahaja.
Kedua: Begitu juga oleh kerana semua orang yang
tidak menaiki Bahtera Nuh (as) akan menerima nasib tenggelam dan musnah di
dunia dan akhirat, begitulah juga orang-orang yang tidak menaiki Bahtera Ahl Al-Bait
(as) dan menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, akan menerima nasib lemas tenggelam dalam taufan
banjir kesesatan dan fitnah dan penyelewengan.
-----------------------
Sambungan... )
Fadhail Al-Shahabah – oleh Ahmad bin Hanbal: J 2, hal
987 no 1402, Al-Bahar – Al-Zakhar: Al-Bazaz: J 11 hal 329 no 5142, Al-Mustadrak
Al-Hakim Al-Naisaburi J 3 hal 150-151, J 3 hal 343,
dan berkata megenainya: "Hadits ini sahih mengikut syarat Muslim tetapi dia
tidak mengeluarkannys, "Al-Mu’jam Al-Kabir – oleh Al-Thabrani: J 3 hal 35-36 no 2636, no 2637, dan no 2638, Nawadir Al-Ushul Al-Hakim Al-Tirmizhi: J 2 hal 840 no 1133, Al-Jami’ Al-Shaghir –
oleh Al-Suyuthi:. J 1 hal 373 no 2442, J 2 hal 533 no
8162, Ihya’ Al-Maiyit - oleh Al-Suyuthi: hal 20-21 no 24 dari Ibn
Al-Zubair no 25, dari Ibn Abbas no 26, dari Abu Zhar, no 27 dari Abi Sa’id Al-Khudri,
Kanz
Al-‘Umal - oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 12 hal 94-99 no 34
144, no 34 151, no 34.169, dan no 34170, Mujma’ Al-Zawaid – oleh Al-Haitsami: J 9 hal 168, Al-Shawa’eiq Al-Mahraqah – oleh Ibn Hajar Al-Haitsami J 2 bab Al-Aman bi Baqaihim hal 207, mengatakan, "Ada banyak jalan yang menguatkan
antara satu sama lain (seperti orang rumah saya) dalam novel (مثل
أهل بيتي - perumpamaan Ahl
Baitku), ada riwayat (إنما
مثل أهل بيتي - sesungguhnya perumpamaan Ahl Baitku) riwayat lain
(إن مثل أهل
بيتي – bahwa perumpamaan
Ahl Baitku) dan ada riwayat
(ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح في
قومه من ركبها نجا ومن . تخلف
عنها غرق)
(Ingatlah sesungguhnya perumpamaan
Ahl Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa dari kamu yang
menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam),
ada pula riwayat
(من ركبها سلم ومن لم يركبها غرق وإن مثل أهل
بيتي فيكم مثل باب حطة في بني إسرئيل من دخله غفر له)
(sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan
sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam, dan sesungguhnya perumpamaan Ahl
Al-Baitku pada kamu adalah seperti pintu benteng Bani Israil, sesiapa yang
memasukinya ia akan diampuni dosa-dosanya.) Sabil Al-Huda wa Al-Risyad -
oleh Al-Shalahi Al-Syami: J 11 hal 11-12, beliau berkata megenainya:
"
Al-Hafiz Abu Al-Khabar Al-Sakhawi berkata: Sebahagian
jalan hadits ini menguatkan satu sama lain," Nidzam Darar Al-Samathain - oleh Al-Zurundi Al-Hanafi: hal 235 Yanabi’ Al- Mawaddah
Lizhawi Al-Qurba: J 1 hal 92-94, J 2 hal 190, Al-Mu’talif wa
Al-Mukhtalif oleh Al-Darquthni wafat 385 H - ditahqiq.
Dr. Maufiq bin Abdullah bin Abdul Qadir - Dar Al-Gharib Al-Islami - Beirut - cet
1 -1402 H 1986 M: J 2 hal 1046, Dakhair Al-‘Uqba - oleh Al-Muhib Al-Thabari,:. hal
20, Kifayah Al-Thalib - oleh Al-Kanji Al-Syafi’ei hal 378-379, Rasyfah Al-Shadi
– oleh Abu Bakar Al-Hadhrami hal 79-80 Al-Fath Al-Kabir oleh Al-Nabahani - Dar Al-Kitab
Al-‘Arabi - Beirut - J 3 hal 133, Al-Biladaniyat – oleh Muhammad bin Abd Al-Rahman
Al-Sakhawi wafat 902 H – Ditahqiq oleh Hussam bin Muhammad Al-Qathan - Dar Al-‘Atha’-
cet 1-1422 H 2001 M: hal 186-187, dan berkata mengenainya: "Hadits ini hasan,"
dan kemudian sebagai menolak ke atas Al-Bazaz dalam mengatakan Abu Zhar bersendirian
pada meriwayatkan hadits ini, hal 188-189:. " tetapi tidak demikian, dalam
bab dari Ibn Abbas, Abu Al-Zubair dan Abu Sa'id Al-Khudri – (ra) - dan sebahagiannya
menguatkan satu sama lain dan dengan itu ianya hasan, " Dar Al-Shahabah. -
oleh Al-Syaukani: bab 3 fasal 1 hal 268 no 12, Al-Siraj Al-Munir pada syarah Al-Jami’ Al-Shaghir –
oleh Al-‘Azizi:.J 3 hal 279 dan berkata mengenainya:"Isanadnya
hasan.".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan