Isnin, 19 Jun 2017

[27] (Kepimpinan dihadkan dari Ahl Al-Bait Baginda)

(Kepimpinan dihadkan dari Ahl Al-Bait Baginda)

Di sini Nabi Muhammad (S) menghadkan: contohnya , petunjuk, tidak diterima pembinaan makna (takwil -tafsiran) sama sekali dan selamanya, untuk menutup mulut mereka yang tidak mahu percaya dan merasa ragu-ragu seperti peranan Ahl Al-Bait (as) kepada umat adalah seumpama bahtera Nuh (as), sesiapa yang menaiki bahtera untuk membimbing mereka kepada keselamatan, dan sesiapa yang ketinggalan atau mengikuti orang lain selain mereka akan tenggelam, binasa dan tersesat.

Pengajaran dari perumpamaan bahtera Nuh (as),

Pertama: Seperti mana Bahtera Nuh (as), ia adalah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan diri dari lemas tenggelam, dan Ahl Al-Bait (as), mereka adalah satu-satunya jalan untuk menyelamatkan diri dari fitnah (godaan), kesesatan dan perselisihan, dan ini bermakna Imamah dan kekhalifahan tidak lain hanya dihadkan kepada mereka sahaja.

Kedua: Begitu juga oleh kerana semua orang yang tidak menaiki Bahtera Nuh (as) akan menerima nasib tenggelam dan musnah di dunia dan akhirat, begitulah juga orang-orang yang tidak menaiki Bahtera Ahl Al-Bait (as) dan menjadikan mereka pemimpin-pemimpin,  akan menerima nasib lemas tenggelam dalam taufan banjir kesesatan dan fitnah dan penyelewengan.

-----------------------
Sambungan... )
Fadhail Al-Shahabah – oleh Ahmad bin Hanbal: J 2, hal 987 no 1402, Al-Bahar – Al-Zakhar: Al-Bazaz: J 11 hal 329 no 5142, Al-Mustadrak Al-Hakim Al-Naisaburi J 3 hal 150-151, J 3 hal 343, dan berkata megenainya: "Hadits ini sahih mengikut syarat Muslim tetapi dia tidak mengeluarkannys, "Al-Mu’jam Al-Kabir – oleh Al-Thabrani: J 3 hal 35-36 no 2636, no 2637, dan no 2638, Nawadir Al-Ushul Al-Hakim Al-Tirmizhi: J 2 hal 840 no 1133, Al-Jami’ Al-Shaghir – oleh Al-Suyuthi:. J 1 hal 373 no 2442, J 2 hal 533 no 8162, Ihya’ Al-Maiyit - oleh Al-Suyuthi: hal 20-21 no 24 dari Ibn Al-Zubair no 25, dari Ibn Abbas no 26, dari Abu Zhar, no 27 dari Abi Sa’id Al-Khudri, Kanz Al-‘Umal - oleh Al-Muttaqi Al-Hindi: J 12 hal 94-99 no 34 144, no 34 151, no 34.169, dan no 34170, Mujma’ Al-Zawaid – oleh Al-Haitsami: J 9 hal 168, Al-Shawa’eiq Al-Mahraqah – oleh Ibn Hajar Al-Haitsami J 2 bab Al-Aman bi Baqaihim hal 207, mengatakan, "Ada banyak jalan yang menguatkan antara satu sama lain (seperti orang rumah saya) dalam novel (مثل أهل بيتي - perumpamaan Ahl Baitku), ada riwayat (إنما مثل أهل بيتي -  sesungguhnya perumpamaan Ahl Baitku) riwayat lain (إن مثل أهل بيتي bahwa perumpamaan Ahl Baitku) dan ada riwayat
(ألا إن مثل أهل بيتي فيكم مثل سفينة نوح في قومه من ركبها نجا ومن . تخلف عنها غرق)
(Ingatlah sesungguhnya perumpamaan Ahl Baitku pada kamu adalah seperti Bahtera Nuh sesiapa dari kamu yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam),
ada pula riwayat
(من ركبها سلم ومن لم يركبها غرق وإن مثل أهل بيتي فيكم مثل باب حطة في بني إسرئيل من دخله غفر له)
(sesiapa yang menaikinya akan terselamat dan sesiapa yang meninggalkannya akan tenggelam, dan sesungguhnya perumpamaan Ahl Al-Baitku pada kamu adalah seperti pintu benteng Bani Israil, sesiapa yang memasukinya ia akan diampuni dosa-dosanya.) Sabil Al-Huda wa Al-Risyad - oleh Al-Shalahi Al-Syami: J 11 hal 11-12, beliau berkata megenainya: " Al-Hafiz Abu Al-Khabar Al-Sakhawi berkata: Sebahagian jalan hadits ini menguatkan satu sama lain," Nidzam Darar Al-Samathain - oleh Al-Zurundi Al-Hanafi: hal 235 Yanabi’ Al- Mawaddah Lizhawi Al-Qurba: J 1 hal 92-94, J 2 hal 190, Al-Mu’talif wa Al-Mukhtalif oleh Al-Darquthni wafat 385 H - ditahqiq. Dr. Maufiq bin Abdullah bin Abdul Qadir - Dar Al-Gharib Al-Islami - Beirut - cet 1 -1402 H 1986 M: J 2 hal 1046, Dakhair Al-‘Uqba - oleh Al-Muhib Al-Thabari,:. hal 20, Kifayah Al-Thalib - oleh Al-Kanji Al-Syafi’ei hal 378-379, Rasyfah Al-Shadi – oleh Abu Bakar Al-Hadhrami hal 79-80 Al-Fath Al-Kabir oleh Al-Nabahani - Dar Al-Kitab Al-‘Arabi - Beirut - J 3 hal 133, Al-Biladaniyat – oleh Muhammad bin Abd Al-Rahman Al-Sakhawi wafat 902 H – Ditahqiq oleh Hussam bin Muhammad Al-Qathan - Dar Al-‘Atha’- cet 1-1422 H 2001 M: hal 186-187, dan berkata mengenainya: "Hadits ini hasan," dan kemudian sebagai menolak ke atas Al-Bazaz dalam mengatakan Abu Zhar bersendirian pada meriwayatkan hadits ini, hal 188-189:. " tetapi tidak demikian, dalam bab dari Ibn Abbas, Abu Al-Zubair dan Abu Sa'id Al-Khudri – (ra) - dan sebahagiannya menguatkan satu sama lain dan dengan itu ianya hasan, " Dar Al-Shahabah. - oleh Al-Syaukani: bab 3 fasal 1 hal 268 no 12, Al-Siraj Al-Munir pada syarah Al-Jami’ Al-Shaghir – oleh Al-‘Azizi:.J 3 hal 279 dan berkata mengenainya:"Isanadnya hasan.".


[26][27] [28]


Tiada ulasan: