Di Manakah Khalifah Quraisy
Tetapi di manakah khalifah Quraisy pada masa
kehidupan Al-Nawawi?! Tidakkah Mamluk (mamālīk – budak (hamba belian)) itu
semuanya dari penjelmaan berkedudukan khalifah Islam dan kamu memanggilnya
dengan panggilan (Amir Al-Mu’minin), dan memerintah ke atas penduduk dan negara
umat yang membinasa dan merusakkan tanah air umat Islam, dan Khalifah Abbasiyah
pada masa itu hanya tinggal nama yang tidak mempunyai sebarang perbezaan, bahkan
khalifah Abbasiyah ini adalah ibarat orang-orangan (pepatung) yang berpakaian
buruk dan lusuh, Mamluk mengutuk mereka dan mereka dibiarkan menakluk dan menguasai
umat, maka di manakah khalifah ini!
Di manakah khalifah Quraisy
dalam era Khilafah Utsmaniyah, yang berjalan selama beberapa abad?!
Di manakan khalifah Quraisy
dalam era pemerintahan selepas Khilafah Utsmaniyah hingga waktu kita sekarang ini?
Ini menunjukkan kekhalifahan,
Imamah dan semua kepimpinan ini adalah batil (tidak sah) selama beberapa abad,
dan bahawa kekhalifahan telah keluar
dari Quraish, bahkan ia telah menyebar-luaskan kejahatan terhadap makhluk Allah,
daripada yang keji dan hina
dalam lembah tidak berakhlak, adakah ini buah dari agama penutup dari semua
semua agama-agama?!
Maka di manakah kedudukan ulama Al-Sunnah khalifah-khalifah
yang merampas kuasa khalifah-khalifah Allah dan Rasul-Nya! Ya, kedudukan mereka
adalah penjelmaan dari ketaatan dan seruan mereka untuk membina khalifah dan
raja mereka, petaka buruk yang tidak dapat dijadikan bahan tertawa!
Jadi, Al-Firqah Al-Najiyah (mazhab yang
selamat) yang terangkum dalam aqidah mereka berwalikan (wala’) dengan khalfah Quraisy
sejak kewafatan Al-Rasul Muhammad (S) dan hingga hari kiamat, tidak berwalikan kepada
orang lain selamanya, selaras dengan khabar baginda (Al-Shadiq Al-Amin) bahawa
khilafah adalah pada Quraisy walaupun manusia hanya tinggal dua orang yang bermakna
hingga hari kiamat.
Al-Nawawi tidak terlepas dari terbatal dakwaannya
bahawa khalifah pada zamannya dari Quraisy seperti ysng disebut oleh Ibn Hajar:
(Dan telah dinyatakan
olehnya bahawa kaum Khawarij pada zaman Khilafah Bani Umayyah menamakan seorang
demi seorang khalifah yang bukan daripada kaum Quraisy dan juga mendakwa khalifah
keturunan hamba dan khatb di Mesir, Syam, Hijaz, dan sebahagian daripada mereka
di Iraq, juga khalifah di Baghdad selama satu tahun dan tempoh dari keturunan
hamba di Mesir, sama seperti mereka di Maghribi, selama lebih daripada dua ratus tahun dan mendakwa
khalifah Abd Al-Mu’min, Shohib bin Tumarat bukan dari Quraisy serta semua yang
datang selepasnya di Maghribi hingga ke hari ini) [39]
sekarang mari kita dengar dari Ibn Hajar untuk melihat
berapa banyak kecacatan (Jarh) berlaku apabila ia menyentuh untuk menjelaskan
(syarah) hadits-hadits ini, di mana beliau berkata:
(Hadits ketiga hadits Ibn 'Umar
لا يزال هذا الامر في قريش ما بقي
منهم اثنان
Akan tetap urusan ini di tangan Quraisy,
hingga manusia tinggal tersisa dua orang.
Al-Kirmani berkata, Tiada kerajaan pada masa kami dari orang-orang
Quraisy, maka bagaimana pula ia berlawanan dengan hadits? Dan jawapannya adalah
di negara sebelah barat para khalifah dari Quraish dan juga di Mesir dan dikesan
di negara sebelah Barat adalah Al-Hafshani Pemerintah Tunisia dan yang lain-lain
yang dikaitkan dengan Abu Hafsh hamba Abd Al-Mu’min, Shohib bin Tumarat, yang menjadi
pemerintah pada abad keenam mendakwa menjadi Al-Mahdi menewaskan
pengikutnya di banyak tempat di Barat dan menamakan diri mereka sebagai khalifah
dan mereka adalah Abd Al-Mu’min dan keturunannya kemudian berpindah kepada
keturunan Abu Hafsh, Abd Al-Mu’min bukan dari Quraisy dan telah dipanggil sebagai
Khalifah, dia dan keluarganya, tetapi Abu Hafsh tidak mendakwa ia dari kaum
Quraisy pada zamannya, tetapi mendakwa sebahagian dari anak-anaknya dan apabila
melampaui urusan ini lalu
mereka mendakwa mereka adalah keturunan Abu Hafsh, Umar bin Al-Khattab dan bukan
lagi di tangan mereka kini melainkan Maghribi yang berhampiran dengannya, dan
yang lain bersama Bani Al-Ahmar mereka mempunyai kaitan dengan Al-Ansar dan bahagian
Timur bersama Bani Marrain, dan mereka ini dari Barbar. Dan pada pendapat yang
mengatakan khalifah dari Mesir ia adalah benar, tetapi tiada penyelesaian padanya
dan tiada kaitannya tetapi jika ianya hanyalah nama khilafah sahaja dan ia kemudiannya
adalah khabar yang membawa makna pada perkara ini, jika tidak, perkara ini
telah terkeluar dari Quraish pada kebanyakan negara dan ianya hanya dibawa pada
zahirnya dan mereka yang mengatasinya atas pertimbangan urusan rakyat di
kebanyakan negara, walaupun mereka bukan dari kalangan Quraish tetapi mereka mengetahui
kedudukan kekhalifahan pada kaum Quraisy dan menjadikan tujuan perkara itu akan
hanya dinamakan dengan khilafah yang tidak bebas dari pemerintahan dan yang
pertama ditunjukkan. dan
Allah lebih mengetahui) [40]
Maka Al-Kirmani cuba untuk memperbaiki kecacatan
ini, tetapi kecacatan telah berkembang luas untuk ditutupnya, Ianya ditutup dengan
menjauhkan kecacatan daripada beberapa aspek, maka telah terbuktilah bahawa kekhalifahan
telah keluar dari Quraish yang diakui oleh Ibn Hajar Al-‘Asqalani,
--------------------------
[39] Fath Al-Bari - Ibn Hajar: J 13, hal 104..
[40] Fath Al-Bari - Ibn Hajar: J 6, hal 390.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan