Khamis, 27 Julai 2017

Pendahuluan


Pendahuluan


بسم الله الرحن الرحيم،

والحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.,
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para imam dan Mahdi-mahdi serta salam pengiktirafan.

Segala puji bagi Allah, seperti halnya dia adalah ahli keluarganya yang pada kami adalah jalur keturunan yang disucikan dan rahsia ibunya Fatimah (as) yang membukakan yang tersembunyi dan rahsia-rahsia, dan rahsia-rahsia tersebut dibukakannya dengan jelas (Pergerakan Al-Sufyani) dan yang berkaitan dengannya, selepas banyaknya kecelaruan, yang bertentengan dengan Al-Kitab di mana ia terhenti di tengah-tengah jalan kebingungan, maka dimulai menyediakan riwayat yang lain tanpa pertimbangan, bahkan memasukkan antara satu sama lain dan diterima pakai tanpa kawalan yang boleh diterima, ini menambahkan lagi kesilapan yang berlaku akibat daripada analisa yang berdasarkan prasangka, hakikat bahawa Al-Yamani adalah dari Yaman, dan membatasi Al-Sufyani kepada seorang peribadi yang berasal dari lembah kering (Al-Wadi Al-Yabis), dan keturunannya dari anak ‘Utbah bin Abu Sufyan dan perkara-perkara separa lain yang dibina atas simbol rahsia (kod).

Sudah tentu penggunaan simbol bahasa adalah bagi orang-orang mengentahuinya, maka pada lazimnya ia didatangkan untuk menyembunyikan perkara itu pada pendengar atau pembaca, dan pada masa yang sama ianya menjelaskan kepada mereka mengenainya, dan ini bermakna terdapat orang yang berkenaan dengan simbol rahsia (kod).ini, tetapi yang terjadi kewujudannya tidak difahami oleh manusia.

Sejak simbol rahsia ini telah muncul daripada sumber tuan penciptaannya, adalah perlu mempunyai kefahaman (faqih) yang dihargai sebagaimana yang mereka inginkan, iaitu Yamani  mereka dan Qaim mereka, Ahmad Al-Hassan (as).

Maka telah mengurangkan dan menggagalkan pena-pena tanpa mencapai hakikat bahawa riwayat-riwayat ini dijelaskan secara tersusun dan memperlakukannya dalam bentuk mendedahkan kehebatan dalam mengatakannya dan mereka adalah Aali Muhammad (as), Demi umurku, bahawa telah diberitahu dalam penerangan dan penjelasan kebenaran dalam bentuk yang cukup adil yang dikeluarkan oleh mereka yang tidak dapat keluar dari kebijaksanaan (hikmah) yang hanya bersumber daripada mereka, dengan riwayat-riwayat yang berbeza pada sumber, zaman, perkataan, penceritaan dan bahasa. Maka dengan semua penyatuan ini bagi petunjuk-petunjuk terhadap sesatu perkara, tetapi berlakunya salah satu daripadanya menjelaskan kepada perkara yang lain secara misteri dari aspek penjelasan dan pandangan, semua ini mendedahkan tanpa ragu-ragu keabsahan seruan dakwah yang mulia ini, dan hakikat bahawa waris sebenar bagi Aali (keluarga) Muhammad adalah Ahmad Al-Hassan (as).yang menjadi makna pada simbol-simbol rahsia ini dan yang dibuka dan diterangkannya, bahkan banyak yang lain-lain darinya.

Selepas ketidakupayaan masyarakat untuk mendedahkan hakikat Al-Sufyani dan Al-Yamani dan lain-lain, dan kenyataan-kenyataan beliau (as) bagi kedua-duanya itu adalah jelas menyokong apa yang diwarisi daripada datuk-datuknya yang disucikan, adalah bodoh meletakkan keraguan bahawa ia bukan pewaris keturunannya itu. Dengan semua yang diterangkannya tentang kebenarannya selepas mengalahkan semua penjelasan terhadapnya, sepatutnyalah dia yang berhak dan benar-benar memiliknya, tidak syak lagi dan itulah yang sepatutnya.

Apa yang disebutkan di dalam kitab ini adalah dengan kemurahan hati beliau (as). Kalaulah bukan dia siapa lagi yang boleh menerangkan dan menggariskan pergerakan penampilan dan peranan watak-watak yang disebut dalam riwayat-riwayat dan yang selain dari itu untuk apa yang telah menjadi keistimewaan pada kitab ini dari kitab yang lain yang menyingkap Al-Sufyani tanpa mengetahui identitinya.

Pembaca akan dapati apa yang diterangkan olehnya adalah gambaran sebenar Al-Sufyani, dan sejauh mana ancamannya kepada umat Islam, dan sebagai maklumat utama yang begitu banyak disertakan, juga menyingkap sebahagian yang berkaitan dengan dua peribadi lain lagi yang mengiringi pergerakan Al-Sufyani, Al-Yamani dan Al-Khurasani, dan yang berhadapan dengan Al-Yamani sebagai pemelihara kesesatan dan pemilik panji-panji hidayah yang menjadi tempat berlindung yang melindunginya, dan tidak kepada yang lain daripadanya berhubung dengan zaman kezuhuran.

Sebelum mengakhirinya, saya bermohon kepada Allah agar memberi taufik kepada Al-Ustaz Adil Al-Sa’idi bagi semua yang terbaik, dan untuk menjadikan apa yang diusahakannya suatu syafaat kepadanya. Dan hadiah amal yang berterusan bagi mereka yang mencari kebenaran, sesungguhnya Dia Yang Maha Suci Pelindung orang-orang mukmin..

Abdul ‘Ali Al-Manshuri
Lima belas Sya’ban Al-Ma’dzam 1434 H




Sebelum << Kandungan >> Selepas


Tiada ulasan: