Selasa, 28 Jun 2016

Soalan 674: Déjà Vue (Mimpi Menjadi Nyata)



Soalan 674: Mengapa kita kadang-kadang merasa bahawa sesuatu terjadi pada kita telah terjadi pada kita sebelumnya (Déjà Vue)? Apakah ada rahasia di sebalik keadaan ini? Dan apakah ada sesuatu yang boleh kita pelajari darinya?

Dikirim oleh : Caroline Horn - Jerman

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم
                                        والحمد الله رب العاملين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما

Roh manusia boleh melihat kepada beberapa perkara ghaib masa hadapan melalui pembacaannya pada Lauh Tulisan penghapusan dan ketetapan-ketetapan [*] di langit diturunkan dalam banyak cara; antaranya cara penjelasan dan pengetahuan yang merupakan rukya (penglihatan) yang anda lihat semasa tidur, sehingga anda menyedari seperti yang melihat perkara yang sebenarnya selepas suatu tempoh masa. Dan kadang-kadang sebahagiannya anda melihat rukya (mimpi) dan melupainya apabila terjaga tetapi apabila kejadian itu berlaku dalam realiti anda menyedari bahawa ia telah berlaku kepada anda sebelumnya, jadi anda sama ada ingat bahawa ia telah berlaku dalam suatu rukya sebelumnya dan anda telah lupa atau anda tidak menyedari bahawa ia telah berlaku dalam suatu rukya sebelumnya, oleh itu anda tidak mengetahui mengapa anda merasakan peristiwa ini pernah berlaku kepada anda pada masa lalu.


Ahmad Al-Hassan

Jamadi Al-Tsani / 1433 H



✡✡✡✡✡
                         

------------------------  
* Untuk lebih lanjut tentang Lauh Tulisan penghapusan dan pengesahan, lihat Terjemahan, Al-Mutasyabihaat Jilid 1 oleh Imam Ahmad al-Hassan as , Soalan 19. Dari Kitab Mutasyabihat Muhkamaat dan Mutasyabihat


Tiada ulasan: