Khamis, 16 Jun 2016

Soalan 651: Maryam Goncang Batang Kurma


Soalan 651:
بسم الله الرحمن الرحيم،
والحمد لله رب العللمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan selawat Allah atas Muhammad dan Aali Muhammad imam-imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktirafan

Al-Salamu 3alaika Ya Waliyu Allah, Salam atas kamu Wahai Wali Allah. Wahai Imam, Ya Ahmad Al-Hassan
Wahai Maulai!

Apakah tafsiran ayat 25 Surah Maryam?

بسم الله الرحمن الرحيم،
﴿وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا﴾

Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, [Maryam 19:25] 


والسلام عليكم ورحمة الله وبركلته.
.
Kiriman: Najmah Al-Jiddi, Australia

Jawapan:

بسم الله الرحمن الرحيم،
والحمد لله رب العللمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
.                          
﴿فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا*  فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَـٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا * فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِي قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيًّا *  وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا * فَكُلِي وَاشْرَبِي وَقَرِّي عَيْنًا ۖ فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَدًا فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَـٰنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيًّا * فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ ۖ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا * يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا *فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ ۖ قَالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا *قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّـهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا * وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا * وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا﴾
     
Maka Maryam mengandungnya, lalu ia menyisihkan diri dengan kandungannya itu ke tempat yang jauh.* Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, dia berkata: "Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi barang yang tidak berarti, lagi dilupakan".* Lalu ia diseru dari dari tempat yang rendah:" Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai.* Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu,.* maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: "Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang manusiapun pada hari ini". * Maka Maryam membawa anak itu kepada kaumnya dengan menggendongnya. Kaumnya berkata: "Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar..* Hai saudara perempuan Harun, ayahmu sekali-kali bukanlah seorang yang jahat dan ibumu sekali-kali bukanlah seorang pezina," * maka Maryam menunjuk kepada anaknya. Mereka berkata: "Bagaimana kami akan berbicara dengan anak kecil yang masih di dalam buaian?".* Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku Al-Kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi,.* dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) shalat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup;.* dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka.* Dan kesejahteraan semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan pada hari aku dibangkitkan hidup kembali".[19: 22-33] 

Maryam (as) seorang perempuan. Seorang perempuan biasanya sukar untuk menggoncang pokok kecil, bagaimana dengan pokok kurma yang kukuh batangnya. Malahan ia sukar digoncang oleh orang lelaki apatah lagi seorang perempuan? Tambahan pula Maryam baru bersalin (melahirkan)) dan dengan itu dia sedang tertekan dan perlukan kerehatan dan harus ada bantuan orang lain yang akan memberikan kepadanya makanan yang dia perlukan; Telah menjadi kebiasaan kepada manusia dalam perkara ini supaya bertimbang rasa dengan seorang perempuan yang baru bersalin dan ia didatangi sebahagian saudara-mara perempuan untuk memenuhi keperluan-keperluannya, Betapa kejamnya isteri-isteri dan orang-orang pada masa itu, bukankan tidak akan disayangi Allah orang yang tidak menyayangi Maryam yang tidak putus-putus beribadah kepadaNya sehingga terpaksa menggoncang pangkal pohon kurma?!

Apakah ia tidak mungkin bagi Allah menjatuhksn buah kurma masak (ruthab) dari pohon kurma dengan apa jua sebab yang dikehendaki Allah. Mengapa tidak terus diberikan kepada Maryam seperti yang berlaku kepadanya sebelumnya ketika dia berada di rumah ibadat, makanan didatangkan kepadanya tanpa sebarang usaha (kerja) dan kini ketika kesihatan badan dan dirinya tertekan dan dia sangat perlukan agar didatangkan makanan kepadanya tanpa sebarang usaha?!!!

Hakikat sebenar Allah perintahkan kepada Maryam supaya menggoncang pangkal pohon kurma adalah disebabkan dia keluar dari rumah ibadat dan terputus ibadahnya kepada Allah dan pergi kepada dunia manusia, dengan itu dia perlu digantikan dengan satu usaha untuk mendapatkan makanannya dan dia perlu membuat satu usaha untuk memelihara bakal Khalifah Allah Isa (as), dan satu usaha untuk menjaga dirinya. Kini dia beramal (berkerja) dengan sebab dan musabab. Ini adalah risalah (arahan) yang disampaikan kepada Maryam (as) supaya menggoncang pangkal pohon kurma.

Persoalannya, adakah dengan menggoncang pangkal pohon kurma dia telah membuat suatu usaha? Dan mengapakah Allah tidak mengansihaninya dengan didatangkan makanan seperti sebelumnya? Jawapannya mudah. Ia adalah untuk mengetahui bagaimana Maryam menggoncang pangkal pohon kurma itu, ia bukanlah untuk membincangkan kekuatan dia menggoncang tetapi dia hanya perlu mematuhi perintah Allah dan meletakkan tangannya pada batang pohon kurma itu dan batang pohon kurma itu akan mula bergegar dengan kuat dan menggugurkan buah-buah kurma yang masak (ruthab), dan ini adalah perintah dengan tujuan Al-Hikmah (kebijaksanaan). Maka sebagai tambahan kepada perkara di atas boleh diperolehi dalam bentuk ini iaitu mengendurkan kepelikan dan ketakutan Maryam (as) akibat daripada peristiwa ini, seperti yang berlaku pada Musa (as),

﴿وَأَلْقِ عَصَاكَ ۚ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًا وَلَمْ يُعَقِّبْ ۚ يَا مُوسَىٰ لَا تَخَفْ إِنِّي لَا يَخَافُ لَدَيَّ الْمُرْسَلُونَ﴾

Dan (sekarang) campakkanlah tongkatmu. Maka apabila ia melihat tongkatnya itu bergerak cepat tangkas, seolah-olah seekor ular jahat, berpalinglah dia melarikan diri dan tidak menoleh lagi. (Lalu ia diseru): " Wahai Musa, janganlah takut, Sesungguhnya orang yang dijadikan rasul, tidak takut di hadapan-Ku,. [L-Naml 27:10]

﴿َوَأَنْ أَلْقِ عَصَاكَ ۖ فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّىٰ مُدْبِرًا وَلَمْ يُعَقِّبْ ۚ يَا مُوسَىٰ أَقْبِلْ وَلَا تَخَفْ ۖ إِنَّكَ مِنَ الْآمِنِينَ﴾

dan lemparkanlah tongkatmu. Maka tatkala Musa melihatnya bergerak-gerak seolah-olah dia seekor ular yang jahat, larilah ia berbalik ke belakang tanpa menoleh. (Kemudian Musa diseru): "Hai Musa datanglah kepada-Ku dan janganlah kamu takut. Sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang aman. [Al-Qashash 31 28:31]

Kalaulah Maryam (as) duduk dekat pohon kurma dan batang pohon kurma itu bergoncang dengan kuat tanpa diketahuainya, dia pasti terkejut dan takut, tetapi jika berlaku seperti yang diterangkan Allah Taala ia tidak akan mengejutkannya. Maryam disuruh menggoncang batang pohon itu dan tidak hanya meletakkan tangannya pada pohon kurma itu, kerana Allah tidak menyuruhnya supaya meletakkan tangannya pada batang pohon itu dan pohon kurma itu akan bergoncang; kerana ini juga akan memeranjatkan orang ramai dan mungkin meninggalkannya, tetapi Dia menyuruh Maryam supaya menggoncang batang pohon kurma itu dengan tangannya, dengan itu mereka mengetahui dia mahu menggoncang pohon kurma itu dan pohon kurma itu bergegar dengan kehendak Allah, sehingga mereka tidak akan terperajat apabila pohon kurma itu bergegar dan tidak pula akan takut; kerana diketahui akan terlaksana apa yang kamu mahu lakukan mengikut kehendak Allah untuk mendapatkannya, dan dengan itu punca pohon kurma itu bergegar akan diketahui oleh Maryam sesungguhnya ia dari Allah, dan perkara itu akan lebih memberi ketenangan, bukan ketakutan, tetapi juga menampakkan kuasa ketuhanan yang mengelilingi Maryam (as) dan untuk diri Maryam (as). Maka Maryam (as) belajar bahawa ada malaikat-malaikat yang melindungi dan menjaganya dari tipu daya dan menyelamatkannya dari orang-orang yang akan berkata:

﴿يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا﴾
"Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar.) [19:27]

dan ini merupakan kejadian (menggoncang batang pohon kurma itu) satu perkara yang mengasingkan kehendak ketuhanan dan yang boleh dicapai hanyalah dengan kehendak Allah. Maka Maryam (as) tahu apabila diperintahkan supaya menggoncang batang pohon kurma itu pada hari itu supaya menggunakan dan mengamalkan sebab-musabab bagi mendidik (tarbiyah) dan membesarkan Khalifah Allah sehingga waktu diutusnya nanti. Maryam (as) tidak terperanjat dengan bergoncangnya batang pohon kurma itu sebagai mana Musa (as) terperanjat apabila tongkat yang dicampaknya bertukar menjadi ular, Maryam (as) telah lemah dan letih kerana baru bersalin. Allah memberi dan menyampai RahmatNya, Dia tidak mahu memeranjatkan Maryam, dengan menggoncang batang pohon kurma itu, Maryam (as) belajar dari bergegarnya batang pohon itu menunjukkan ada kuasa yang besar di sekelilingnya; kuasa ini telah menggoyahkan batang pohon yang sukar untuk digoncang, dan juga menggegar-gegarkannya bersungguh-sungguh sehingga gugur buah kurma (ruthab) dengan mudah, dan ini membuat Maryam (as) bertambah tenang dirinya dan bertambah kuat azamnya untuk berhadapan dengan kata-kata mereka:

﴿يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا﴾
"Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar.) [19:27]

kedatangan bayi yang baru lahir kepada mereka yang menunggu-nunggu dan orang-orang yang sepatutnya memberi pertolongan.kepadanya, dia tidak didatangkan kepada orang Yahudi yang degil, tetapi ia datang kepada mereka yang sedang menunggu kelahirannya yang lebih awal menjadi terkejut bahawa perempuan yang baru melahirkannya adalah Maryam (as), kini datang kepada mereka Maryam dengan anak yang baru lahir yang telah ditunggu-tunggu kelahirannya, tetapi mereka menunggu kelahiran anak dari ibu bapa Maryam khususnya, Di mana tidak berlaku sebarang perubahan besar hanya diganti dengan yang melahirkan itu adalah Maryam dan menjadikan kelahiran yang ditunggu-tunggu adalah anak kepada Maryam (as), maka kata-kata mereka telah diarahkan kepada Maryam (as) ia adalah kata-kata yang paling kotor dan tuduhan yang sangat berat bagi seorang wanita dan ia adalah sangat keterlaluan

﴿يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا﴾
"Hai Maryam, sesungguhnya kamu telah melakukan sesuatu yang amat mungkar.) [19:27]

Iaitu Isa (as) sesuatu yang palsu! Ia adalah anak haram! Ini adalah kalimat orang-orang yang beriman yang menunggu-nunggu, mereka adalah orang-orang yang mempercayainya. Secara khususnya orang yang ikhlas menunggu, bagi mereka yang akan terjadi dari bapa Maryam (as)!! Apa yang mungkin ditunggu pada Maryam (as) dari sisi lain dari orang-orang Yahudi orang-orang yang menjadikan anggapan dari ulamak Al-Haikal (rumah ibadat) dan pengikut mereka kerana mereka sebelum kejadian ini membenci Maryam (as) dan yang dinantikan di kalangannya adalah mukjizat yang diperlukan untuk Maryam (as) supaya dirinya terus hidup dari tipu daya mereka, iaitu budak yang berkata-kata di dalam buaian, maka dengan kehendak Allah supaya akan beriman sebahagian orang-orang yang sampai mukjizat ini di hadapan mereka, mereka beriman kerana mereka percaya kepada yang ghaib dan sekali-hali tidak beriman mereka yang mahukan mukjizat yang menarik, Mereka mengatakan ucapan (budak) tersebut pada lidah syaitan dari golongan jin lalu mereka mengatakan ia adalah ilusi (waham), dan ini menunjukkan mereka tidak mempunyai hujah untuk mengingkarinya seperti halnya dengan kebanyakan manusia yang sentiasa tenggelam itu. Kembalilah Isa (as) kepada kebiasaan (tabi’ei) sebagai seorang budak lelaki untuk memasuki dunia yang penuh ujian dan mencapai keputusan dalam ujian-ujian untuk menjadi matang dan menyedari keadilan Allah maka terlupalah apa yang berlaku dan diucapkan dalam: buaian sepertiman ia terlupa halnya di alam Al-Zhar kerana dihijab dengan jasad. Maryam membawa Isa (as) untuk ditarbiyah dan memeliharanya sehingga Allah mengutusnya untuk membawa risalahNya, dan juga pada masa yang sama, kejadian ini menjadikan penantian berterusan di antara orang yang beriman mengikut bilangan mereka ketika diutus Isa (as) terdapat orang-orang yang menunggunya dan bersedia semasa ketiadaannya, yang berterusan dari kelahiran hingga ia diutus lalu mereka bersamanya menolong agama Allah.

Dari Al-Kanasi katanya:

Aku bertanya kepada Aba Ja’far (as), adakah Isa Ibn Maryam (as) ketika dia bercakap dalam buaian dia adalah Hujah Allah kepada umat manusia pada zamannya? Beliau berkata: Pada masa itu ia adalah seorang nabi. Hujah Allah yang belum diutus. Apakah engkau tidak mendengar firman Allah pada:

قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّـهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا * وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا
            
Berkata (Isa): "Sesungguhnya aku ini hamba Allah (Abdullah), Dia memberiku Al-Kitab dan Dia menjadikan aku seorang nabi,.* dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) shalat dan (menunaikan) zakat selama aku hidup

Aku bertanya. Adakah pada hari itu Hujah Allah atas Zakaria dalam keadaan itu, sedangkan dia di dalam buaian, beliau berkata: Isa dalam keadaan itu adalah tanda bagi manusia dan sebagai rahmat dari Allah kepada Maryam apabila dia bercakap melaluinya dan dia adalah seorang nabi yang berhujah kepada sesiapa yang mendengar kata-kata beliau dalam keadaan itu kemudian dia diam tidak berkata-kata sehingga dua tahun berlalu. dan adalah Zakaria hujah Allah AWJ kepada manusia selepas Isa berdiam diri dua tahun dan kemudian Zakaria meninggal dunia, dab mewariskan anaknya Yahya kitab dan hikmah, dia seorang anak kecil. Apakah engkau tidak mendengar AWJ berfirman:

﴿َيا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا﴾

Wahai Yahya, ambillah Al-Kitab itu dengan sungguh-sungguh. Dan kami berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak, [Maryam 19:12]

Pada ketika itu Isa (as) berumur tujuh tahun, yang berkata-kata dengan nubuwah dan risalah apabila diwahyukan Allah Taala kepadanya. Isa adalah hujah atas Yahya dan ke atas manusia seluruhnya dan tidak ditinggalkan bumi ini, Wahai Aba Khalid satu hari tanpa hujah Allah ke atas manusia sejak Allah ciptakan Adam (as) menghuni bumi. Kemudian aku bertanya: Semoga aku menjadi tebusan tuan, adakah Ali (as) hujah dari Allah dan Rasul-Nya kepada umat ini semasa hayat Rasulullah (S)? Beliau berkata; Ya ditegakkan bagi manusia dan nisbahnya itu diketahui dan diseru mereka kepada wilayahnya dan diperintahkan mereka untuk taat kepadanya. Aku bertanya, Adakah taat kepada Ali (as) diwajibkan ke atas manusia semasa hayat Rasulullah (S) dan selepas kematian baginda? Beliau berkata; Ya, tetapi dia diam tidak berkata-kata di sisi Rasulullah (S) dan taat kepada Rasulullah (S) oleh umatnya dan kepada Ali (as) semasa hayat Rasulullah (S) dan ia adalah ketaatan kepada Allah dan kepada Rasul-Nya atas manusia seluruhnya dan bagi Ali (as) selepas kewafatan Rasulullah (S) dan Ali (as) adalah seorang yang bijak lagi berilmu.[1]




Ahmed Hassan
Muharram Al-Haram 1432 H



✡✡✡✡✡
                                 
-----------------------
[1] Al-Kafi: Jilid 1: halaman 383


Tiada ulasan: