Jumaat, 10 Jun 2016

Jalan Keluar Dari Al-Tiih 8 - Jihad:


8 - Jihad:

Allah SWT berfirman:

﴿أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ * الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَلَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَلَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ﴾

Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang yang diperangi, karena sesungguhnya mereka telah dianiaya. Dan sesungguhnya Allah, benar-benar Maha Kuasa menolong mereka itu,* (yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena mereka berkata: "Tuhan kami hanyalah Allah". Dan sekiranya Allah tiada menolak sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa, (([117]).

Wahai mukminin dan mukminah, sesungguhnya para pemerintah yang menguasai umat Islam itu adalah dengan kekuatan, dan mengorbankan darah yang diharamkan Allah dan dengan perencanaan dan tipu daya, dengan menggaji tentera-tentera upahan yang sangat menghinakan, dan memerangi semua orang merdeka yang enggan menyembah undang-undang mereka sendiri, kerana mereka melihat diri mereka sebagai tuhan-tuhan yang wajib ditaat di samping Allah, mereka menganggap diri mereka melebihi manusia lain, ke atas mereka semualah perkataan dan perbuatan, dan manusia dikehendaki memuji dengan perkataan dan berterima kasih dengan perbuatan kepada mereka. Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang takbur yang tidak menyedari kalimah yang baik, tetapi mereka memahami kuasa, dan hanya dengan kuasa sahaja dapat menyelesaikan masalah kita dengan kezaliman orang-orang yang takbur ini, dan inilah nasib kita, Sesungguhnya Allah SWT hendak menguji orang-orang mukmin dengan jihad untuk mengetahui siapa yang benar imannya dan siapa yang dusta dengan iman yang didakwanya.

Allah SWT berfirman:

﴿الم * أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ * أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَنْ يَسْبِقُونَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ * مَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ * وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ﴾

Alif Lam Mim* Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?* Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.* Ataukah orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mengira bahawa mereka akan luput (dari azab) Kami? Amatlah buruk apa yang mereka tetapkan itu.* Barangsiapa yang mengharap pertemuan dengan Allah, maka sesungguhnya waktu (yang dijanjikan) Allah itu, pasti datang. Dan Dialah Yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui.* Dan barangsiapa yang berjihad, maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya dari semesta alam. [118].

Taghut penzalim ini memberi tumpuan di antara dua, kelemahan atau kehinaan. Seperti yang dikatakan Maulana Al-Hussain (as) [119], dan Allah memeliharaan kita dari kehinaan begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang mukmin. Jihad mesti dilakukan terhadap taghut penzalim dan tentera upahan mereka yang menghisap darah umat Islam, sebelum datang hari kita berjalan di atas bumi sementara jasad-jasad mereka tanpa darah dan mati. Tidak boleh bagi seorang muslim mengatakan saya tidak mahu ikut campur dalam politik; kerana setiap Muslim taat dengan keIsalamannya selaras dalam agamanya iaitu berpolitik.

Lihatlah kitab-kitab perundangan Islam (Fiqh Al-Islami) di dalamnya ada hukum-hukum amalan ekonomi (Al-Mu3amalat Al-Iqtishadiyah), kemasyarakatan, kehakiman dan politik. Semua itu lebih banyak daripada hukum-hukum ibadah (Al-Ahkam Al-3ibadah), dan bukankah Al-Quran adalah perlembagaan kehidupan kita dan jalan yang disediakan untuk kita adalah jalan yang lurus yang harus kita berjalan atasnya? Jika kita merenung (mengkaji) Al-Quran dan kita akan dapati ia adalah revolusi para nabi (as) dan orang yang beriman yang tertindas berhadapan dangan taghut penzalim orang-orang yang takbur, dan jika kita merenung (mengkaji) hadits Nabi (S) kita akan dapati ia mengatakan:

أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر

(Jihad yang paling utama adalah kalimat yang benar di hadapan penguasa yang durhaka) [120].

Bahawa dalam hadits ini ia mengutamakan berjihad terhadap pemerintah durhaka, ia adalah kerana mereka menghukum dengan hukum jahiliyah dan mengikuti hawa nafsu dan mengorbankan darah dan harta benda dan kesenangan. Tidak ada yang tinggal pada Islam melainkan menurut kemahuan mereka, dan mereka telah membeli ulamak suuk yang menafsirkan kepada mereka Al-Quran mengikut hawa nafsu dengan menjadikan Uuli l-Amri di dalam ayat:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ﴾

Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan Uuli l-Amri di kalangan kamu. [121]),

Mereka adalah pemerintah yang zalim, bukan dua belas Imam-imam yang maksum (as). Mereka menjadikan Musa, Ali dan Al-Hussein (as) pemberontak (Bughah) kepada imam-imam mereka (pemimpin besar) di zaman mereka iaitu Firaun, Muawiyah dan Yazid (la3nahumu Allah), dan supaya manusia kembali kepada jahiliyah dan tidak ada yang tinggal pada Al-Quran itu melainkan tulisannya dan Islam hanya tinggal nama sahaja.

Dari sini, kita tahu bahawa jihad terhadap pemerintah durhaka (Al-Hakim Al-Jair) adalah Jihad mempertahankan Islam sebagai suatu kemestian bagi umat Islam demi menentang taghut penzalim, orang-orang yang menguasai negara-negara Islam dan menghapuskan tentera upahan mereka, dan menegakkan Kerajaan Ilahiyah Rabbaniyah Islamiyah, dan dengan itu akan terlaksana apa yang telah disyariatkan Allah di dalam Al-Quran dan atas lisan NabiNya yang agung (S) dan apa yang telah dibawa oleh dua belas Imam-imam yang maksum (as) dari Rasulullah (S) pada negara dan penduduknya, dan demi menyebarkan keadilan dan membasmikan kerosakan (Al-Fasad).

Kemestian untuk jihad bersenjata, dan untuk menyediakan umat ini pada peringkat ini diperlukan perkara-perkara berikut, ia adalah: ...
  1. MenyebarkanFiqh agama di kalangan Mukminin
  2. AmarMakruf Nahi Mungkar,
  3. MenyebarkanKonsep Revolusi Islam
  4. MewujudkanKuasa Untuk Jihad



✡✡✡✡✡
                                 
-----------------------
[117] – Al-Hajj 22: 39-40.
[118] – Al-Angkabut 29:1-6.
[119] – Beliau (as) menunjukkan perkataan datuknya Imam Al-Hussein (as): (Ketahuilah bahwasanya anak angkat anak kepada anak angkat telah ditinggalkan di antara kelemahan atau kehinaan dan bagaimana pun ia jauh dariku! Bagaimana mustahilnya bagi kami kehinaan! Allah memeliharaan kami dari kehinaan begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang mukmin. Batu-batu dibersihkan dan orang-orang tua diberi ubat, yang menjejaskan ketaatan adalah kejahatan yang melawan kemuliaan, masa-masa yang menyeramkan keluarga ini kerana kecil bilangannya, dan besarnya bilangan musuh, dan pengkhianatan para penyokong, dan kemudian dia membacakan tamsil, syair:


فإن نهزم فهزامون قدمـاً         وإن نهزم فغير مهزمينا

وما أن طبنا جبن ولكـن         منايانا ودولة آخرينا

فلو خلد الملوك إذا خلدنا     ولو بقي الكرام إذا بقينا
فقل للشامتين بنا أفيقوا        سيلقى الشامتون بما لقينا(
                                       
Al-Ihjtijaj oleh Al-Thabrisi: Jilid 2: halaman 24.
[120] - Musnad Ahmad: Jilid 3: halaman 19, Sunan Al-Nasa’ei: Jilid 7: halaman 161.
[121] – Al-Nisa’ 4:59.




Tiada ulasan: