7 - Taqiyah:
Kita semua mengamalkan Taqiyah dalam
kehidupan harian kita.
Manusia mempunyai sifat semula jadi (tabi’ei) untuk mengelakkan
kerosakan jasmaninya (fizikal), bahkan haiwan tanpa menggunakan kata-kata juga
berbuat demikian, tetapi kita perlu ukuran peraturan tertentu
(pengkanunan) tabiat ini berdasarkan undang-undang Islam, Taqiyah di dalam
Islam adalah satu dari jenis ibadah yang penting yang mesti dipatuhi bagi orang-orang
mukmin yang ingin melakukannya (iltizam dengannya) dengan sempurna dan betul. Meninggalkan
Taqiyah pada maknanya adalah haram sebagaimana (haram) beramal dengannya bukan pada
maknanya yang dikatakan (dilemukakan) oleh seorang mukmin pada makna yang rosak.
Ramai daripada orang-orang mukmin bersenang-senang dalam bertaqiyah,
dan sedikit daripada orang-orang mukmin bersenang-senang dalam bertaqiyah sesuai
dengan apa yang telah diriwayatkan dari para Imam (as) yang melarang mengenai
perkara berlebih-lebihan dan bersenang-senang dalam bertaqiyah, diriwayatkan dari
Al-Shadiq (as) sesuatu yang bermaksud: (Taqiyah adalah agamaku dan agama bapa-bapaku)
[113].
Dan dari beliau (as): (Sesiapa yang tidak bertaqiyah tiada agama
baginya,) [114].
Seperti yang disebut oleh beliau (as) sesuatu yang bermaksud: (Sesungguhnya
kamu, jika kamu diseru untuk menyokong kami, Taqiyah akan lebih kamu cintai
daripada bapa kamu sendiri) [115].
Walaupun beliau (as) menegaskan supaya bertaqiyah dan beramal dengannya
pada maknanya menyebut bahawa sebahagian daripada mereka gagal menolong Aali
Muhammad (as) dengan alasan Taqiyah, terutama pada zaman kemunculan Imam Mahdi
(as)!!
Jadi Taqiyah tidak bermakna meninggalkan jihad dan beramal (berjuang)
di jalan Allah, tetapi ia bermakna untuk melakukannya dengan berhati-hati,
sebagai contoh: Jika kamu mahu untuk membunuh ular berbisa (beracun), kamu perlu
mendekatinya secara senyap-senyap dan kemudian memukul kepalanya, tetapi jika dijejaskan
dengan banyak bunyi ketika menghampirinya akan menyedarkan ular ini dan mungkin
ia mula menyerang kamu.
Dan dri Abi Ja'far (as) dalam Shahih Al-Hazhaa’: (Demi Allah, aku lebih
suka sahabat-sahabatku pada kewarakan mereka, kefaqihan mereka dan mereka banyak
menyimpan hadits-hadits kami...) [116].
Menyimpan hadits Ahl Al-Bait dari yang bukan ahlinya termasuk orang-orang
yang tidak memperkatakan terhadap Imamah Aali Muhammad (as), yang menentang (berdegil)
terhadap mereka dan terkeluar dari wilayah mereka.
✡✡✡✡✡
-----------------------
[113] – Al-Mahasan: Jilid 1: halaman 255, Da3aim Al-Islam: Jilid 1:
halaman 110.
[114] – 3awali Al-Liaali: Jilid 1: halaman 432, Aawail
Al-Muqalaat: halaman 216...
[115] – Dari Abi Hamzah Al-Tsimali, beliau berkata, Abu Abdillah (as) berkata:
(Bumi tidak akan kekal kecuali terdapat padanya seorang ‘Alim dari kami yang
‘arif (mengenal) yang Haq dari yang Batil, beliau berkata: Namun diadakan
Taqiyah untuk mengekalkan darah dengannya, maka jika sampai Taqiyah Darah maka
tidak adalah Taqiyah, dan Demi Allah, jika kamu diseru untuk menyokong kami,
Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada bapa dan ibu kamu sendiri, dan jika
Qa'im (as) bangkit dia tidak perlu bertanya kepada kamu tentangnya. Dan bangkit
kebanyakan dari kamu dari orang prang menafik disekat oleh Allah) Tahzhib
Al-Ahkam: Jilid 6: halaman 172.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan