Khamis, 9 Jun 2016

Jalan Keluar Dari Al-Tiih 6 - Sabar:


6 - Sabar:

﴿يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ * وَلا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ * وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ﴾

Hai anakku, dirikanlah shalat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan. * Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. * Dan sederhanakanlah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. Sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai. [98].

Dan Abi Abdillah (as): Rasulullah (S) bersabda: (Allah tidak berhajat bagi sesiapa yang tidak manfaatkan hartanya dan tubuhnya) [99].

Dan dari Rasul Allah (S)

وعن رسول الله (ص) عندما سئل من أشد الناس بلاءً في الدنيا؟ فقال: (النبيون ثم الأمثل فالأمثل، ويبتلى المؤمن بعد على قدر أيمانه وحسن أعماله، فمن صح أيمانه وحسن عمله اشتد بلاؤه، ومن سخف إيمانه وضعف عمله قل بلاؤه)

Apabila ditanya siapakah manusia yang paling teruk ujian (bala) di dunia? Baginda bersabda: (Nabi-nabi kemudian yang seumpamanya dan yang seumpamanya, dan orang mukmin dibelenggu mengikut kadar imannya dan amalan-amalan baiknya. Sesiapa yang benar imannya dan baik amalannya lebih teruk ujiannya (bala). Sesiapa yang cetek imannya dan lemah amalan-amalannya sedikitlah ujiannya) [100].

Amirul Mukminin (as) berkata:

لو أحبني جبل لتهافت

Sekalipun sebuah gunung mencintai saya, ia akan runtuh (juga) [101].

Beliau (as) juga berkata:

من أحبنا أهل البيت فليستعد للبلاء جلباباً

Barang siapa yang menyintai kami Ahl Al-Bait, maka bersiaplah untuk menjadikan ujian (bala) itu sebagai bajunya [102].

Seorang mukmin yang ditimpa musibah ia mestilah sabar sebagai senjata yang kuat berhadapan dengan musibah-musibah dan ujian-ujian tersebut.

Sabar di jalan Allah termasuk ibadah-ibadah terbesar dan mempunyai banyak aspek: termasuk kesabaran dalam ibadah, dan kesabaran terhadap maksiat, dan kesabaran dalam musibah, dan mudah-mudahan dengan pengesahan kesabaran yang paling besar dari menanggung kesusahan dan musibah yang dihadapi oleh orang mukmin yang ikhlas dalam mentaati Allah, kerana ia menghadapi kebatilan, taghut penzalim yang terlibat dalam kemewahan lagi jahil, Bersabarlah wahai mukminin dan mukminat atas kejahatan yang berada di bawah daripada taghut penzalim dan hamba-hamba mereka daripada orang-orang yang terlibat dalam kemewahan dan kejahilan, dan mereka yang mengigit agama kamu dengan geraham (kuat), dan bersabarlah dengan kehidupan yang sempit, dan tidak tertolak diri kamu punca-punca yang membinasakannya. Kehidupan ini adalah saat-saat kematian yang tidak dilihat oleh manusia, ia hanyalah seperti saat-saat yang tidak lama untuk tinggal di dalamnya bagi orang-orang yang mengetahui.
.
Dan ketahuilah bahawa dunia ini dipisahkan dari Muhammad bin Abdullah (S) di mana tiada kebaikan di dalamnya, maka ketahuilah untuk memperbaiki agama kamu untuk memperbaiki dunia kamu dan akhirat kamu,.Rasulullah (S) bersabda: (Sungguh akan datang pada manusia suatu zaman tidak menyerah agar orang mematuhi agamanya, melainkan akan lari dari satu daratan tinggi ke satu daratan ting­gi, dan dari satu batu ke batu seperti seekor musang dengan anak-anaknya. Lalu mereka bertanya, Bilakah zaman itu, Ya Rasulullah? Baginda bersabda: Jika tidak ada kerhidupan melainkan bermaksiat kepada Allah, maka pada masa itu telah musnah hidup membujang Lalu mereka bertanya: Ya Rasulullah kami diperintahkan berkahwin!! Baginda bersabda: Ya, tetapi apabila masa seorang lelaki musnah di tangan ibu bapanya, pada yang tidak mempunyai dua ibu bapa musnah di tangan isteri dan anak-anaknya, jika ia tidak mempunyai isteri dan anak-anaknya akan (musnah) di tangan saudara-mara dan jiran-jirannya. Lalu mereka bertanya: Bagaimana itu, Ya Rasulullah? Baginda bersabda:: dipinjamkan kepadanya dengan kehidupan yang sempit dan mereka tidak mampu sehingga mereka meletakkan punca-punca yang membinasakannya) [103] .

Wahai saudara-saudara yang dikasihi yang menanggung kesusahan dan yang menerima sebahagian kecil yang halal, dan sebahagian kecil yang berjalan tempang di atas dunia. Penzalim taghut dan pembantu-pembantu mereka tidak bertolak ansur dengan mereka, kelapangan (Faraj) Aali Muhammad adalah kelapangan yang hampir, Insya-Allah, Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, dan kesusahan akan diikuti dengan kesenangan. Dari Rasulullah (S): Baginda bersabda: (Janganlah tertipu oleh mereka yang bersegera (gopoh) yang menggoda dengan keselamatan (kedamaian) yang telah menarik dan menggosok dengan tipu daya tersebut untuk menuju Dar Al-Suuk (tempat yang rosak), Peralihan akan berakhir dan lonjakan pasti akan berlaku. Sesungguhnya ia tidak meninggalkan dunia kamu ini untuk jauh daripada perkara yang lepas, kecuali seperti penumpang yang bertolak ansur atau pemerah susu yang menjengkelkan, maka untuk apa kamu ragu-ragu dan apa yang kamu tunggu? Maka demi Allah apa yang kamu jadi di dunia seakan-akan tidak seperti itu, Dan apa yang meletakkan dinya di akhirat, maka ia telah bersedia untuk dibawa dan tidak tamat tempoh untuk dipindahkan dan ditambah pula persediaan untuk menghampiri perjalanan. Ketahuilah bahawa setiap manusia atas sesuatu yang didatangkan akan datang, dan apa yang tinggal di belakang adalah penyesalan) [104].
                                    
Jika ia adalah hampir seribu empat ratus tahun dunia ini, hanya tinggal tidak jauh dari apa yang lepas selain penumpang yang bertolak ansur, maka ketahuilah apa yang kekal pada dunia hari ini bukanlan dengan sesuatu yang sedikit untuk disebut atau digambarkan, kerana mungkin Imam Mahdi (as) muncul pada tahun ini atau pada tahun-tahun berikutnya, maka apakah kita akan kekal lalai (leka) mencari sesuatu atas permintaan dunia dan dilalaikan dengan apa yang dicadangkan kepada kita? (Manusia tertidur, apabila mati maka baru terjaga.) [105].

Ditanya kepada Abu Dzar (ra): Mengapakah kita semua membenci kematian?” beliau menjawab: “Karena kamu memakmurkan dunia kamu dan merusak akhirat kamu, sehingga kamu benci untuk berpindah dari tempat yang makmur ke tempat yang rusak dan terbengkalai.” [106].

Allah mencipta kita untuk beribadah maka pada masa ini kita wajib beribadah, dan di samping itu untuk mencari rezeki dan bekerja, bukan sebaliknya.

Rasulullah (S) bersabda: (Wahai manusia, rezeki dibahagi-bahagikan bukan semata-mata untuk seorang lelaki yang telah dibahagikan untuknya. Maka, carilah rezeki itu dan tempoh umur itu terhad tidak akan melebihi bagi seseorang dari kadar ketentuannya ...) [107].

Dan Baginda (S) bersabda ketika meninggalnya seseorang: (Wahai manusia ternyata mereka meneruskan atas apa yang mereka fahami tentang akhirat kamu dan berpaling dari apa yang menjamin dunia kamu ...) [108].

Ali (as) berkata: (kamu tidak akan terlepas apa bahagian kamu carilah rezeki itu, kamu tidak akan sedar apa yang sesuai dengan kamu maka kumpullah yang diperolehi) [109].

Beliau (as) berkata: (akan datang ajal kamu, Maka, carilah rezeki, akan datang kepada kamu kadar ketentuan untuk kamu, maka kurangkanlan apa yang diperolehi) [110].

Beliau (as) berkata lagi: (Sungguh hairan bagi yang mengetahui bahawa Allah telah menentukan kadar rezekinya dan bahwasanya usahanya itu tidak menambahkan kadar perolehannya tetapi dia tetap tekun berminat untuk mendapatkan rezeki itu) [111].

Dan ketahuilah bahawa hadits-hadits ini tidak bercanggah dengan usaha mencari rezeki yang dikhaskan untuk dunia ini, tetapi bertentangan dengan mencari rezeki yang membuat kamu meninggalkan ibadah, atau dengannya ia menyekat atau melambatkan (menunda-dunda) sholat di luar waktunya, atau membinasakan tubuh badan kamu dalam mencari rezeki, kerana tubuh badan kamu, mempunyai haknya atas kamu.

Dan ketahuilah bahawa yang menghalang usaha tubuh badan seseorang tidak akan ada kekuatan untuk beribadat, maka kita mesti memberi masa untuk beribadat yang wajib dan mustahab (sunat), kerana kita berjanji melaksanakannya, terutamanya jangan meninggalkan sholat malam atas apa jua keadaan.

Imam Al-Hassan (as) berkata: (Wahai pencari yang tidak berjihad dengan jihad pemenang dan tidak bergantung kepada takdir pergantungan orang yang menyerah, maka hendaklah mencari keutamaan dari sunnah yang terkumpul dalam mencari kemurnian (kemuliaan), dan bukannya kesucian (kemuliaan) itu menghalang mencari rezeki mahupun, dengan sebab mencari keutamaan, kerana rezeki dibahagi-bahagikan dan ajal ditetapkan dan bersifat tamak adalah warisan orang yang berdosa) [112].



✡✡✡✡✡
                                 
-----------------------
[98] – Luqman 31:17-19.
[99] - Al-Kafi: Jilid 2: halaman  256, Bihar Al-Anwar: Jilid 64: halaman  215.
[100] - Al-Kafi: Jilid 2: halaman  252, Wasail Al-Syiah (Aali Al-Bait): : Jilid 3: halaman  261.
[101] - Nahj Al-Balaghah dengan syarah Mohammad Abduh: Jilid 4: halaman  26, Bihar Al-Anwar: Jilid 34: halaman  284.
[102] - Nahj Al-Balaghah dengan syarah Mohammad Abduh: Jilid 4: halaman  26.
[103] - Mustadrak Al-Wasail: Jilid 11: halaman  388, Syarah Ibn Abi Al-Hadid: Jilid 10: halaman  37.
[104] - Bihar Al-Anwar: Jilid 74: halaman  183, Nahj Al-Sa3adah: Jilid 7: halaman  61.
[105] - Khashaish Aimmah:. halaman  112, Hadits tentang Imam Ali (as).
[106] – Berkata seorang lelaki kepada Abu Zhar – (rahmah Allah atasnya) -: Mengapakah kita semua membenci kematian?” beliau menjawab: “Karena kamu memakmurkan dunia kamu dan merusak akhirat kamu, sehingga kamu benci untuk berpindah dari tempat yang makmur ke tempat yang rusak dan terbengkalai) Al-I3tiqadat Fi Din Al-Imamiyah: halaman  57.
[107] - Mustadrak Al-Wasail: Jilid 13: halaman  29, Bihar Al-Anwar: Jilid 74: halaman  179..
[108] - Bihar Al-Anwar: Jilid 74: halaman  182, Nahj Al-Sa3adah: Jilid 7: halaman  329.
[109] - Mustadrak Al-Wasail: Jilid 13: halaman  33, Nahj Al-Sa3adah: Jilid 7: halaman  330..
[110] – Mustadrak Al-Wasail: Jilid 13: halaman  32, Nahj Al-Sa3adah: Jilid 7: halaman  330..
[111] - Mustadrak Al-Wasail: Jilid 13: halaman  33, pendekatan kebahagiaan Jilid 74: halaman  330..
[112] – Al-Hikayat oleh Al-Mafid: halaman  95.




Tiada ulasan: