Sabtu, 18 Jun 2016

Soalan 656: Melambat-Lambatkan Bulan Haram

Soalan 656:  Melambat-Lambatkan Bulan Haram
:
بسم الله الرحمن الرحيم

Apa yang dimaksudkan dengan mengundur-undurkan (bulan) dan mempersesuaikan dengan bilangan  (bulan) yang telah diharamkan Allah di dalam ayat yang mulia:

﴿إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ ۖ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عَامًا وَيُحَرِّمُونَهُ عَامًا لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّـهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّـهُ ۚ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَالِهِمْ ۗ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ٣٧ 

Sesungguhnya mengundur-undurkan bulan haram itu adalah menambah kekafiran. Disesatkan orang-orang yang kafir dengan mengundur-undurkan itu, mereka menghalalkannya pada suatu tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain, agar mereka dapat mempersesuaikan dengan bilangan yang Allah mengharamkannya, maka mereka menghalalkan apa yang diharamkan Allah. (Syaitan) menjadikan mereka memandang perbuatan mereka yang buruk itu. Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir.
[Al-Taubah 9:37] 
       

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

Pengirim Zainab - UAE

Jawapan:
     
بسم الله الرحمن الرحيم
                                        ً                                                                                
والحمد لله رب العالمين،
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما


Mengundur-undurkan adalah melewat-lewatkan (mentakhir). Mereka berada dalam kejahilan (jahiliyah) lalu melambat-lambatkan bulan haram (bulan suci) dan menukar ketetapan masanya (kalendar) menurut keinginan mereka sendiri.


Ahmad Al-Hassan

Rabi3 Al-Tsani / 1433 H


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: