Isnin, 16 Ogos 2021

Masalah Pergantian Hukum Syar’ei

Masalah Pergantian Hukum Syar’ei

(Hukum masa depan yang bertentangan dengan hukum sebelumnya)

 

Keterangan Imam Ahmad (as) dalam menjawab balas bagi hukum yang bertentangan dengan hukum sebelumnya

Dalam: Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5 Soalan Akhir

Pada 3 Syawal 1441 Hijrah.(26 Mei 2020)

 

S / Dalam soalan terakhir saya, saya ingin memetik soalan dan jawapan sebelumnya mengenai penjualan ansuran:

[Jual secara kredit (bayaran tertunda - ansuran) dengan tambahan harga adalah riba, tetapi pertanyaannya adalah: siapa yang menentukan harga barangan tersebut, kerana ada di antara mereka yang mengatakan bahawa saya menjual satu penjualan dan semuanya secara ansuran, tetapi harganya lebih tinggi daripada harga pasaran, dan pertanyaan saya adalah mengenai ukuran yang dipertimbangkan, apakah harga komoditi di pasar, atau bahawa pemilik kedai itu sendiri yang menentukan harganya?

 

J / Orang yang menentukan harga adalah pemilik kedai, iaitu jika dia mengatakan: Saya menjual pada harga ini sekarang dan saya menjual dengan harga yang lebih tinggi pada pembayaran tertunda (kredit - ansuran), maka itu adalah riba. Bagi kenaikan harga di pasaran, ia tidak diukur; Oleh kerana para peniaga menetapkan harga yang berbeza-beza sesuai dengan keadaan masing-masing. Harganya, jika sangat tinggi, juga ada masalah.]

 

Dan persoalannya: ungkapan "Maksud saya, jika dia mengatakan: Saya menjual pada harga ini sekarang dan menjual pada harga yang lebih tinggi pada pembayaran tertunda (kredit - ansuran), maka itu adalah riba," mungkin difahami darinya bahawa boleh dilakukan penjualan secara ansuran ketika bunga (faedah) tersebut tidak melebihi had keuntungan maksimum di pasaran negara seperti yang kita tahu ia dianggap batal apa yang ada dalam hukum ini, dan secara umum kami ingin bercakap walaupun secara ringkas mengenai masalah pembatalan.

 

Jawapan balas / Apa-apa hukum syar’ei yang saya kemukakan di masa depan yang bertentangan dengan hukum sebelumnya dianggap telah membatalkannya, dan ini diamalkan (digua pakai) pada hukum terakhir. Begitu juga, mana-mana imam yang membuat hukum dianggap terbatal hukum imam sebelumnya jika kedua-dua hukum tersebut bertentangan..

Ini adalah peraturan umum yang saya letakkan di hadapan anda dalam semua keadaan, sama ada anda mempelajarinya atau sesuatu yang lain.

Peraturan ini juga berlaku pada hukum-hukum para imam sebelumnya (as), misalnya: percanggahan antara hukum Imam Al-Ridha dan Imam Al-Shadiq tidak perlu dibincangkan sekiranya kalam keduanya telah terbukti, maka hukum Imam Al-Ridha menggantikan hukum Imam Al-Shadiq (as).

Pembatalannya mempunyai banyak sebab, tetapi ketika berada dalam kehidupan khalifah Ilahi yang sama, biasanya disebabkan oleh penerimaan atau manusia kerana mereka telah mencetak (melakukan) banyak perkara yang salah dan ada hukum-hukum Syari’ah yang paling mudah, sehingga mereka dibiarkan beberapa ketika.

Sebagai contoh, dalam tempoh menunggu Al-Qur'an, Al-Qur'an mengikuti hukum Agama Al-Ahnaf sebelumnya hingga beberapa ketika.

Allah SWT berfirman:

﴿وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِّأَزْوَاجِهِم مَّتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ 

{Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (iaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya)}  [Al-Baqarah: 240.]

Kemudian datanglah hukum pembatalannya dalam ayat Allah SWT berfirman:

﴿وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ۖ ﴾‏

“Orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (ber'iddah) empat bulan sepuluh hari.” (Al-Baqarah: 2:34).

Kiblat: kiblat dijadikan sebagai ujian bagi mereka, dijadikan ia pada satu masa dalam satu arah dan kemudian pada waktu yang lain ke arah yang lain ... dll.

Umumnya khusus mengenai dakwah ini, jika anda membaca pada awal "Al-Syarai'3", saya mengatakan bahawa hukum-hukum yang disebutkan itu sesuai untuk waktu tertentu, "bahawa saya menjelaskan apa yang dikatakan, dan yang berkenaan hadir, dan waktunya telah tiba, dan kemudian merujuk apa yang tidak sesuai dengan waktunya."

Kita mohon kepada Allah agar mempermudah segala urusan untuk menjelaskan apa yang dikehendaki Allah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Ini adalah catatan terakhir dari pertanyaan fiqah dan jawapannya hingga pada malam kedua puluh sembilan Syawal 1441 Hijrah (21 Jun 2020)

 

Contoh hukum yang berubah:

 

1.   Hukum Anak Baru Lahir >> Perubahan hukum Khitan (Khatan –sunat)

 

Hukum Anak Baru Lahir (Post di Al-Mahdyoon pada 22-03-2011)

 أحكام الولادة

Memperkatakan dalam: Sunnah anak baru lahir, dan yang berkenaan dengannya.

………..

…….

 

Dan Sunnah hari ketujuh ada empat perkara:

 

1.    Bercukur rambut

2.    khatan,

3.    menindik telinga dan [5],

4.    aqiqah.

………..

…….

 

Berkhatan: mustahab pada hari yang ketujuh [8], walaupun ia boleh dilambatkan. Jika telah baligh dan tidak berkhatan, dia wajib berkhatan sendiri. Dan berkhatan adalah wajib. sekiranya orang kafir yang belum berkhatan masuk Islam, ia wajib berkhatan, walaupun sudah tua.

………..

…….

 

Qaim Aali Muhammad

Imam Ahmad Al-Yamani

____________________

[1] ……………

……………….

[5] Dari Harun, dari Ibn Shidqah katanya, Imam Shadiq Ja'far bin Muhammad (as) berkata bahawa menindik telinga anak-anak adalah sunnah, berkhatan pada hari ketujuh adalah sunnah, Memandang rendah perempuan-perempuan mulia bukanlah sunnah dan ini bukanlah sesuatu yang wajib, dan apa-apa lebih baik daripada kemuliaan?

 

Di dalam surat Al-Redha (as) kepada Al-Ma’amun: .. Sunnah berkhatan adalah kewajipan bagi lelaki dan kemuliaan bagi perempuan.

 

Dan menindik di bahagian lemak (tebal) di telinga kanan dan kiri, subang di kanan, dan anting-anting di kiri (atau sebaliknya – pent.) seperti diriwayatkan dari mereka (as)?

………………

……………..

[8] Rasulullah (S) bersabda: Khatankan anak-anak kamu dalam masa tujuh hari, ia lebih bersih dan lebih suci, bahawa bumi najis oleh air kencing tidak bersunat empat puluh hari.

 

Hukum Khitan tersebut digantikan dengan

Post terbaru dalam Kitab Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) Mengenai Wanita (Edisi 2021) hlm. 122

 

S / Tuan, saya mohon maaf atas pertanyaan ini. Sebahagian orang Arab hingga hari ini berkhatan (khitan) kepada gadis-gadis. Adakah khitan ini benar?

J / [Tidak] [1].

 

S: Apakah hukum khitan (sunat) dalam Islam?

J / [Tidak dibenarkan.] [2]

 

 

Tiada ulasan: