Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 115
S / Ada urusan oleh sebahagian saudara ansar
dengan isteri mereka di mana terdapat banyak cacian dan kutukan, dan mungkin ada
perkara lain yang kita malu untuk membicarakannya, begitu juga diperlakukan
dengan memukul mereka. Ini saya tidak bercakap untuk diri sendiri, tetapi untuk
perkara sebenar yang menimbulkan kesedihan di hati kita. Dan saya mohon kepada Allah
agar memberikan kejayaan kepada saudara-saudara kita dalam setiap kebaikan dan
mengganti urusan-urusan ini dengan saling bekerja sama di mana saudara-saudara ansar
ansariah sampai kepada Allah dan menolong Muhammad dan keluarga Muhammad dengan
lidah dan senjata.
J / [Suami dan isteri adalah dua orang yang
terikat dengan akad (ikatan perkahwinan), jadi sudah pastilah mereka bukan seorang,
melainkan mereka berdua, oleh itu mesti ada perselisihan dan perbezaan antara
mereka dalam banyak perkara, dan ini memerlukan kesabaran dan timbang rasa masing-masing
antara satu sama lain, dan harus ada kasih sayang dan belas kasihan antara
pasangan untuk meneruskan kehidupan bersama, jika tidak, pertembungan antara
mereka adalah petunjuk kegagalan salah satu dari mereka atau kegagalan sosial
mereka bersama-sama, dan untuk alasan ini Allah SWT mendesak agar beberapa
anggota masyarakat yang dekat dengan mereka, yang merupakan keluarga suami dan
keluarga isteri, campur tangan untuk membimbing pasangan suami isteri dan
memberi nasihat kepada mereka dan menyelesaikan masalah yang menyebabkan
perselisihan antara mereka. FirmanNya:
﴿وَإِنْ
خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَمًا مِّنْ
أَهْلِهَا إِن يُرِيدَا إِصْلَاحًا يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا ﴾
Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara
mereka berdua maka lantiklah "orang tengah", seorang dari keluarga
lelaki dan seorang dari keluarga perempuan. Jika kedua-dua "orang tengah"
itu bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua berpakat
baik. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi Amat mendalam
pengetahuanNya.[1]
Adapun apabila suami memukul isteri ia adalah
haram dan tidak dibenarkan kecuali dalam hal nusyuz (enggan mentaati perintah),
dan ini adalah keadaan khas, iaitu menahan diri (meninggalkan) isteri dari
tempat tidur perkahwinan, dan tidak dibenarkan memukul secara kejam.[2]
S / Seseorang memukul isterinya dengan teruk
sehingga kesannya terlihat pada tubuhnya, begitu juga dengan anak perempuannya,
kerana menolak pertunangan anak perempuannya. Apakah dikenakan diyah (denda)
kepadanya, atau apa hukum kerana memukul?
______________________
[1] Surah Al-Nisa’ 4: 35
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz
6, hlm.62
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 116
J / Dia harus meminta pengampunan atas apa
yang dia lakukan. Bagi diyah (denda), orang yang menjadi mangsa boleh membawa
perkara itu ke Mahkamah Syariah untuk melihat apakah ada sesuatu yang patut dikenakan
diyah atau tidak.[1]
S / Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Salamu
3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh
Saya bersumpah kepada tuan demi Bapa Tuan, Muhammad
Ibn Al-Hasan Al-Askari, semoga salam Allah atasnya, dan semoga Allah
mempercepat kezuhuran tuan berdua. Mereka para ansar tuan disebabkan akhlak
mereka, sehingga kami menjauhi kebenaran. Dan suami saya sekarang menentang
kami dengan tingkah lakunya dan mengatakan dia sudah selesai, dan menjumpai
hujah terhadap saya, Dia telah meninggalkan mendidik anak-anak dan
tanggungjawab, dan saya tidak melihat dia terganggu (berpaling) pada dunia dan
mereka mengatakan sudah cukup kami beriman. Adakah ini benar, itu adalah kalimah
yang dia katakan, jadi di mana akhlak Al-Muhammadiyah, saya tidak melihat
apa-apa kecuali penghinaan, kesalahan (kekeliruan) dan pertemuan antara mereka terhadap manusia, adakah dakwah ini
sampai seperti ini dan sedikit musykil yang mengancam kita, apakah ini benar? Bilakah
tuan akan datang dan memberi kami keselamatan dan kestabilan? Ketika kami
melihat penampilan tuan yang mulia, adakah wajib baginya untuk memberitahu saya
tentang adab buruk, kerana kepulangan itu akan melarikan diri, dan saya
katakan, saya adalah salah seorang ansar Imam, saya harap bahawa tuan akan
menjelaskan kepada saya dan saya harap tuan akan mengirimkan nasihat kepada
mereka, saya bersumpah kepada anda demi hakimiyah Allah, agar memberi saya jawapan
yang cepat, saya mohon, dan saya menunggu tuan untuk melindungi kami dari
ketidakadilan yang kami jalani. Wal-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh.
J / [Jawapan: Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu
Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Saya mohon kepada Allah agar mengislah keadaan
semua orang-orang beriman, lelaki dan wanita, untuk kebaikan akhirat dan dunia
mereka, Sesungguhnya para Nabi dan washi-washi datang untuk memperbaiki manusia
dan menyebarkan akhlak yang baik di kalangan manusia, dan barang siapa yang
mengatakan bahawa dia adalah Syiah (pengikut) Muhammad dan keluarga Muhammad,
dia harus berakhlak dengan akhlak yang baik dan bersikap baik dengan
keluarganya dan manusia. Wal-Salam 3alaikum, Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.[2]
____________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Juz 3, hlm. 38
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 6, hlm 99
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 117
S / Al-Salam 3alaikum, Ya Qaim, Aali Muhammad
Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.
Adakah seorang ansar berhak mencaci, memaki
dan memukul isterinya? Dan setiap kesalahan yang berlaku di rumah dia
menyalahkan isterinya? Contohnya: ketika dia memberikan sesuatu kepada
isterinya dan setelah beberapa lama dia menginginkannya semula dan isterinya
berkata, "Kau telah lupa," katanya, "Tentu saja engkau lupa
kerana engkau tidak pedulikan aku, dan hanya Allah sahaja yang tahu betapa saya
mencintainya dan mengambil berat tentang perkara yang paling mudah?" Saya
meminta ampunan kepada Allah dan kepada tuan, saidi, kerana saya menyebabkan
tuan terganggu, kerana saya tahu tuan apabila tuan mendengar ada kesalahan pada
mana-mana ansar, tuan akan terluka. Saya menunggu jawapan tuan, dan apa sahaja jawapannya,
saya akan menerimanya, wahai penyejuk mataku, dan saya bersumpah demi ibu tuan,
Al-Zahraa’, agar tidak melupakan saya dalam doa tuan.
J / Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh. Sudah tentu, mencaci dan memaki tidak dibenarkan dan ini tidak
dipertikaikan lagi. Hubungan antara pasangan suami isteri seharusnya menjadi
hubungan kasih dan sayang, bukan menghina, dan kedua-dua pihak diminta untuk
mengatasinya.[1]
S / Ketika kita berbicara tentang mendera
isteri yang nusyuz dalam konteks agama, semua orang bersetuju bahawa itu adalah
penderaan yang tidak adil, tetapi ketika kita sampai pada kenyataan hidup, situasinya
sangat berbeza, dan dengan pukulan yang teruk dan penderaan fizikal terhadap
isteri akan meningkat. Apakah batasan memukul isteri, khususnya, dan apakah
hukuman bagi suami yang melanggar batasan ini? Dan tidakkah membetulkan dan
memperbaiki diri menjadi lebih berkesan dan lebih baik dengan sabar dan
perlakuan yang baik dan bukannya menyakitkan badan yang menimbulkan perasaan
terhina, terutama jika ia terhadap orang yang lebih lemah dan dalam
perlindungan dan penjagaannya?
J / [Memukul
isteri bukanlah keadaan semula jadi atau keadaan di mana sah diamalkan pada
kebiasaannya, Sebaliknya, dalam Daulah Al-Ilahiyah, jika isteri mengajukan
tuntutan saman terhadap suami yang mendera, dia akan diperiksa, dan jika suami
didapati bersalah, dia akan dihukum.][2]
________________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
- hlm 338
[2] - Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 4, hlm. 46
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 118
S / Ada seorang ansar, isterinya tidak sholat,
dan dia juga seorang ansariah, dan dia (suami) melakukan segala daya upaya untuk
membuatnya bersholat, dan dia menggunakan semua cara syar’ei untuk membuatnya
bersholat, tetapi tidak berhasil. bolehkah dia memukulnya supaya sholat
atau menceraikannya?
J / [Dia hendaklah menasihatinya,
membentaknya, mendorongnya (memberi semangat) supaya sholat dan
meneruskan perkara ini, dan janganlah memukulnya atau menceraikannya.][1]
S / Ramadan Karim dan semoga sepanjang tahun tuan,
keluarga, kerabat dan ansar tuan dengan ribuan kebaikan.
Soalan yang saya sampaikan kepada tuan, Imamku
tersayang, dari salah seorang ansariah:
Salam atasmu, Ya maulai. semoga rohku menjadi
tebusan untukmu, Ya maulai saya mempunyai soalan mengenai masalah sosial.
Adakah suami boleh memukul isterinya kerana
dia marah dan gelisah kerana tidak diperhatikan apa yang dia perlukan dan tidak
disediakan keperluan yang diperlukan untuk rumah, dan jika ini tidak tersedia, ia
boleh menyebabkan kecederaan fizikal isterinya selain keadaan psikologi. Adalah
diketahui bahawa dia mempunyai wang untuk membeli barang keperluan, tetapi ...
adakah perlawanannya itu dianggap tidak berakhlak??
Tuan, wahai yang berlaku adil bahkan bagi sesiapa
yang menyerangnya secara tidak adil, adakah suami ini adil? Dia menegaskan
bahawa dia tidak akan memberikan apa yang dia (isterinya) mahukan. Menurutnya, ini
untuk melawan ego, dan ini semua ditakutan demi ego. Dan setiap kali berlaku
perselisihan, dia menuduh isterinya sesuatu yang tidak diredhai oleh Allah, dan
itu bukan penghinaan dan.. dan.. dan..
Semoga Allah membalas tuan dengan ganjaran
yang terbaik, wahai orang-orang rahmat. Apa pendapat tuan tentang perkara ini?
_______________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 4, hlm. 47
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 119
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh
Al-Hamdu Lillahi, semoga Allah memberkati anda
Masalah suami memukul isterinya kerana perbalahan
antara mereka adalah tidak berakhlak dan sama sekali ditolak.
Harus diingat bahawa satu-satunya masalah di
mana perundangan membenarkan menyentuh permukaan badan yang boleh menyebabkan memukul
adalah sekiranya si isteri menjauhkan diri (menghalang) dari suaminya. Secara
peribadi, saya menasihatkan suami seperti itu untuk bersabar dan berusaha untuk
melakukan pembaikan atau berpisah dengannya, walaupun dia berhak memaksanya.
Juga, suami dan isteri mesti memahami bahawa
masing-masing mempunyai tubuh yang berbeza, dan tubuh badan adalah terdiri dari
unsur kimia yang terdedah kepada tekanan dalaman akibat rembesan hormon dan
lain-lain. Dan faedah memahami masalah ini dapat mengelakkan banyak masalah
daripada berlaku. Sebagai contoh, jika seorang wanita mengetahui bahawa dia
terdedah semasa kitaran haidnya terhadap rembesan dalaman yang membawa kepada
ketidakseimbangan keadaannya. Sarafnya mungkin dapat mengawal dirinya sendiri
dan bukan menjadi sasaran yang mudah untuk dilakukan provokasi (membangkitkan
kemarahan) sederhana, yang akan membawa kepada masalah besar. Juga, jika suami
memahami hal ini, dia akan mengambil kira isterinya dalam perkara ini atau
dalam hal kehamilan dan situasi lain yang menyebabkan ketidakseimbangan keadaan
saraf isteri, juga lelaki dan wanita mengalami banyak tekanan di tempat kerja
atau di jalanan, mungkin ada pemandu kereta yang mengganggu dan berkelakuan
buruk, yang mengubah hari suami atau isteri dengan keburukan menjadi hari yang
buruk dan menjadikannya sasaran mudah untuk melakukan provokasi dan menjadikan
sebarang masalah mudah menjadi masalah besar..
Akibatnya, kita mesti memahami bahawa badan
kita adalah mesin kimia yang penuh dengan reaksi, dan sebarang keadaan khas
atau tingkah laku luaran boleh mempengaruhinya dan menjadikannya bergelora dan
sasaran mudah untuk memprovokasi. Satu-satunya jalan penyelesaian adalah dengan
berusaha memperbaiki diri, kita menjadikannya mengawal gangguan tubuh kita dan
tidak membiarkannya memimpin kita ke mana sahaja yang diinginkannya. Sekiranya
kita tidak berjaya mengurangkannya sepenuhnya, sekurang-kurangnya kita
mengurangkannya secara minimum dan dengan itu mencapai manfaat besar bagi diri
kita sendiri dan orang di sekeliling kita dengan mengurangkan jumlah masalah
atau menghapus sepenuhnya dari kehidupan kita.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 120
Mengenai masalah menyediakan keperluan isteri,
ini adalah tugas suami selagi dia mempunyai cukup wang untuk itu.[1]
Mengenai jenayah dan bunuh diri sebagai masalah sosial, dia (as) menulis:
[Pesalah dan pembunuh itu mungkin menjadi
mangsa.
Dan bunuh diri kebanyakannya sering kali
menjadi mangsa.
Apabila anda meletakkan individu, kumpulan,
atau seluruh masyarakat dalam keadaan yang melampau dan keterlaluan, jangan
mengharapkan mereka bertindak secara semula jadi atau berakhlak.[2]
Salah seorang pengikut menulis ulasan ini di
pos: Segala sesuatu yang berlaku adalah hasil dari jauh atau dekatnya manusia dari
Allah Ta’ala. Ketika ibu membuang anak-anaknya, tindakan ini adalah tindakan
kesyaitanan. Walau apa pun keadaannya, aqidahnya tetap ada berakar umbi dan ia
yang mengawal tindakan seseorang.
J / [Semoga Allah memberkati kamu, saudara
yang dikasihi. Sekurang-kurangnya, ada berjuta-juta ibu yang ateis atau tidak
mempercayai kewujudan Tuhan dan mereka tidak kecewa dengan membuang anak-anak
mereka atau membunuh mereka.[3]
S / Saya menyampaikan masalah ini kepada tuan.
Kami ingin menjelaskan perkara ini agar kami tidak melakukan sesuatu yang tidak
diredhai Allah (Azza wa Jalla). Adik perempuan saya seorang yang beriman dan
suaminya tidak beriman dan dia mempunyai empat orang anak-anak. Dia membakar
dirinya kerana suaminya menderanya, kerana dia memperlakukan isterinya dengan
pukulan yang sangat teruk, sehingga terdapat tanda-tanda pukulan itu jelas pada
tubuhnya, selain penghinaan dan penganiayaan. dan hari-hari terakhir, kira-kira
tiga hari sebelum kematiannya, ketika didera oleh suaminya meningkat, dia
bahkan dihalang dari masuk ke biliknya sendiri, memasuki
_______________________
[1] Ulasan di Laman Facebook Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) - pada 3 Jun 2018
[2] Catatan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) di
laman Facebook rasminya - pada 19 Oktober 2020 - Link ke siaran
[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 121
dapur dan tidur di luar biliknya ... dll, dan
juga dia dihalang dari menghubungi keluarganya, Sehingga menguatkan dia
melakukannya kerana dia kehilangan kawalan terhadap dirinya sendiri, yang
menyebabkan dia membakar dirinya sendiri. Adalah diketahui bahawa
perkara-perkara inilah yang dia katakannya semasa di hospital sebelum kematiannya,
di mana dia berbaring di hospital selama lebih kurang (13 hari) Juga,
pernyataan ini ditulis oleh penyiasat Syar’ei dari mahkamah. Kini suaminya akan
ditangkap dan dia kini dalam pelarian, Maka puak suami mengambil (tawaran –
3thwah) dari puak isterinya, sekitar sebulan, dan kemudian sidang kesukuan
(puak) akan diadakan. Apa yang ingin kami dapat penjelasan dari tuan adalah:
1. Adakah dibenarkan memenjarakan suami,
kerana dialah yang membunuhnya?
2. Adakah dibenarkan untuk mengambil
penghakiman puak yang nilainya lebih kurang (20 hingga 30) juta dinar? Inilah
yang selalunya menjadi kebiasaan penghakiman puak.
Dan sekarang mereka mengatakan bahawa mereka
mengenepikannya dari dituntut dan kami akan mengadakan penghakiman puak pada
sidang yang dijadualkan selepas tiga hari. Dan apakah nasihat tuan kepada kami
tuan?
J / Suami boleh dipenjara dan dihukum jika dia
telah menyakiti isterinya sedemikian rupa sehingga si isteri telah membunuh
dirinya sendiri. Juga dibenarkan untuk mengambil penghakiman puak untuk seorang
wanita, jika terbukti bahawa suami membunuhnya.
Adapun masalah mengenepikan tuntutan dan
menerima penghakiman puak, ini terserah kepada keluarga wanita. Sekiranya
mereka memutuskan untuk mengetepikannya, lebih baik mereka menjamin hak mereka
terlebih dahulu.[1]
S / Tuan, apakah hukum saudara (abang) memukul
adik perempuannya?
J / [Tidak dibenarkan.] [2]
____________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 5, ms 49
[2] Ulasan Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - pada 2 Julai 2018
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 122
S / Tuan, saya mohon maaf atas pertanyaan ini.
Sebahagian orang Arab hingga hari ini berkhatan (khitan) kepada gadis-gadis.
Adakah khitan ini benar?
J / [Tidak] [1].
S: Apakah hukum khitan (sunat) dalam Islam?
J / [Tidak dibenarkan.] [2]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh
Allahumma Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad,
Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima. Al-Salamu Ya Maulai Ahmad Al-Hassan
Al-Yamani. Tuan, saya seorang ansariah, tetapi keluarga saya tidak, namun
mereka mendesak saya supaya mengundi dan jadi saya pergi [mengundi]. Walau
bagaimanapun saya merosakkan undi dan menandakan lebih daripada satu nama dan
saya tidak tahu siapa mereka ... adakah cara ini dilarang (haram), atau
bagaimana? Saya harapkan jawapannya. Adakah ini dianggap berdosa pada saya,
atau bagaimana?
J / [Bismillahi
R-Rahmani R-Rahim. Wal-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa
Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima
Semoga Allah memberikan anda kejayaan. Jika
anda terpaksa (dipaksa) mengenai perkara ini, maka Allah akan mengampunkan anda,
dan Dialah sebaik-baik Pemberi ampun. Dan saya bermohon kepada Allah agar Dia
memberi anda yang terbaik di akhirat dan dunia.
Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh
________________________
[1] Ulasan di Laman Facebook Rasmi - Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) pada 22 Ogos 2018
[2] Jabatan Ilmiah, Pejabat Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - 24 Rajab 1442 H - Link ke siaran
[3] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui
Internet Jz 6, hlm. 57
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan