Soalan 122: Pernikahan Sementara
بسم الله الرحمن الرحيم،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Soalan 122 Apakah hukum mengenai pernikahan sementara, dan apakah dibenarkan untuk menlafazkannya dengan muhrim dengan tujuan hanya menghalalkan perbualan sahaja? Maksudnya, tidak benar-benar berkahwin jika ada kebebasan peribadi untuk orang ini dan tidak mungkin berkahwin. Tujuannya supaya tidak jatuh kepada yang terlarang, semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan ganjaran yang terbaik.
بسم الله الرحمن الرحيم،
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
J / [Perkahwinan sementara dibenarkan.
1- Perkahwinan sementara dan kekal diperlukan
saksi-saksi (dua saksi yang adil) atau isytihar, dan ada salah satu darinya
sudah memadai. [1]
2 - Tempoh minimum untuk akad (ikatan)
perkahwinan sementara adalah enam bulan.
Perbualan wanita dengan lelaki tidak dilarang
(haram), dan menghalalkannya tidak perlukan perkahwinan.]
______________
Para imam menetapkan kewajiban bersaksi dalam
pernikahan sementara (mut’ah), serta menetapkan banyak syarat yang harus
dipenuhi dalam pernikahan sementara itu. Bahkan, hal itu diriwayatkan dari Imam
Al-Shadiq (as) bahawa mut’ah itu mempunyai tujuh puluh syarat, seperti di dalam
riwayat berikut:
Dari Mufaddal bin Omar, atas kewibawaan
Al-Shadiq (as) - dalam hadis yang panjang - dia berkata: Aku berkata: Wahai
tuan, bagaimana dengan mut’ah. Katanya: Mut’ah halal dan bebas. Dan ia dibuktikan
dengan Firman Allah Jalla Tsanauhu, pada wanita yang berkahwin dengan wali dan
saksi:
﴿ وَلَا
جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ
أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ ۚ عَلِمَ
اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا
إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا ۚ﴾
Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang
wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengahwini
mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka,
dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kahwin dengan mereka secara
rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf.
iaitu: (disaksikan (keistimewaannya), dan perkataan
yang terkenal adalah dengan wali dan saksi. Sesungguhnya ia memerlukan, wali
dan saksi dalam perkahwinan, untuk meneguhkan keturunan, nasab keturunan yang sah,
yang berhak mendapat warisan, dan FirmanNya:
﴿وَآتُوا
النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن
طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا﴾
(Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu
maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka
dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka
makanlah (gunakanlah) pemberian itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik
kesudahannya..)
Dan jadikanlah perceraian pada wanita yang
sudah berkahwin itu tidak dibenarkan, kecuali dengan dua saksi yang adil dari orang
Islam, Dan dia mengatakan dalam semua saksi-saksi mengenai darah dan harta kesopanan,
dan milikan:
﴿وَاسْتَشْهِدُوا
شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ ۖ فَإِن
لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ
الشُّهَدَاءِ﴾
dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi
lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki,
maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang
kamu persetujui menjadi saksi,) ..... sehingga Al-Mufaddal bin Omar berkata:
Mufaddal berkata: Wahai tuan, apakah syarat-syarat
mut’ah? Dia (as) berkata: (Wahai Mufaddal, dia memiliki tujuh puluh syarat,
siapa yang melanggar salah satu darinya telah menzalimi dirinya sendiri). Perawi
berkata: Aku (Mufaddal) berkata: Wahai tuan, aku akan tunjukkan kepada tuan apa
yang aku pelajari dari tuan tentangnya.
Al-Shadiq (as) berkata: Katakanlah, Wahai
Mufaddal, bahawa kamu mengetahui perbezaan antara perkahwinan dan mut’ah dari
apa yang aku sampaikan kepadamu. Perkahwinan baginya ada mahar dan hadiah dan
pada mut’ah ada ganjaran, ini adalah perbezaan antara keduanya. Mufaddal
berkata: Ya, Tuan, saya tahu itu. Al-Shadiq (as) berkata: Katakanlah,
"Wahai Mufaddal." Dia berkata: "Ya, tuan, tuan telah
memerintahkan kami untuk tidak menikmati pelacuran, tidak terkenal membuat kerusakan,
atau tidak gila, dan mengajak bermut’ah untuk melakukan maksiat. Sekiranya itu
jawapannya, maka haram mut’ah baginya. Dan jika kita bertanya apakah dia belum
berpunya, apakah dia seorang ibu yang sibuk dengan suami, atau sedang hamil,
atau dalam iddah? Sekiranya dia sibuk dengan salah satu dari tiga perkara itu,
maka tidak dibenarkan baginya. Dan jika dia telah berlalu, maka katakan
kepadanya: Siapkanlah dirimu pada Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya (S),
perkahwinannya bukan berzina, untuk tempoh yang dimaklumkan dengan ganjaran yang
ditentukan, iaitu satu jam , sehari, dua hari, sebulan, dua bulan, setahun,
atau kurang dari itu, atau lebih. dan ganjaran (mas kahwin) adalah apa yang
telah dipersetujuinya, seperti sebentuk cincin, kasut berharga, atau sejumlah
kurma kering, hinggalah lebih daripada itu dalam nilai dirham, atau tawaran
yang kamu berpuas hati dengannya. Sekiranya kamu memberinya mahar yang
dihadiahkan kepada wanita yang kamu nikahi, perempuan yang difirman Allah itu: maka
makanlah (gunakanlah) pemberian itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik
kesudahannya). Dan rujuklah kata-kata itu hingga selesai ucapan, kemudian
katakan kepadanya: Bahawa kamu tidak mewarisi apa-apa dariku atau aku mewarisi dari
kamu, dan bahawa air yang kumiliki, aku letakkan padamu di mana sahaja yang aku
mahu, dan kamu harus melakukan istibraa’ (pengosongan rahim) selama empat puluh
lima hari, atau satu kitaran haid, berapa pun jumlah harinya. Sekiranya dia
mengatakan: Ya, dia mengulangi kata-kata itu lagi dan laksanakan akad nikah
dengannya, dan jika dia menyukainya kamu dan kamu menyukainya, kamu berdua akan
meningkatkan jangka masa. Dan itu adalah apa yang telah dinyatakan kepada kami dari
tuan dari ucapanmu: (Sekiranya kami dapat melapangkan dari yang haram kepada
yang halal, itu lebih kami sukai daripada orang yang melihat pada yang haram (dari
ucapanmu): Sekiranya kata-katanya diterima akal, maka dia mesti mengatakan apa
yang dia cuba katakan tentang dirinya sendiri, dan tiadalah menjadi salah pada
kamu) dan Amirul Mukminin berkata: (Sekiranya bukan kerana itu tidak akan ada zina
lagi kecuali lelaki atau perempuan yang celaka, kerana bagi umat Islam diberi keselesaan
mut’ah dari berzina.
Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿وَمِنَ
النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ
عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ* وَإِذَا
تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ
وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ ﴾
(Dan di antara manusia ada orang yang
ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada
Allah atas isi hatinya, padahal ia adalah penentang yang paling keras. Dan
apabila ia berpaling (dari kamu), ia berjalan di bumi untuk mengadakan
kerusakan padanya, dan merusak tanam-tanaman dan binatang ternak, dan Allah
tidak menyukai kebinasaan.).
Dan itu ada dalam Kitab penebusan dosa tentang
kamu: (Bahawa sesiapa yang (azal) mengeluarkan
air mani di luar rahim wanita yang sudah dinikahinya, maka fidyah untuk nutfah
(air mani) itu adalah sepuluh dinar, ia sesuatu yang tepat (baik), dan salah
satu syarat Mut'ah adalah bahawa air maninya baginya diletakkan di mana sahaja
dikehendaki oleh orang yang menikmatinya. Sekiranya ia dimasukkan ke dalam
rahim dan melahirkan anak darinya, ayah tidak berhak atasnya.) Mustadrak
Al-Wasail oleh Mirza Al-Nuri Jz 41, hlm. 474-477, Al-Hidayah Al-Kubra oleh
Hussain bin Hamdan Al-Khusaibi: hlm. 423, Al-Hadaik Al-Naadhirah - oleh ditahqiq
oleh Al-Bahrani: Jz 42, halaman 169, Bihar Al-Anwar: Jz 35. Hlm.26
Terdapat banyak syarat selain daripada yang
disebutkan di atas oleh Imam Al-Shadiq dan imam-imam lain, yang kini tidak
dapat saya kaji. Maka sesiapa yang mahu mengambil maklumat menyeluruh dia harus
mengkaji lanjutannya dari kitab-kitab hadits. (pengulas).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan