Selasa, 24 Ogos 2021

Soalan 122: Pernikahan Sementara

 Soalan 122: Pernikahan Sementara

 

بسم الله الرحمن الرحيم،

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Soalan 122 Apakah hukum mengenai pernikahan sementara, dan apakah dibenarkan untuk menlafazkannya dengan muhrim dengan tujuan hanya menghalalkan perbualan sahaja? Maksudnya, tidak benar-benar berkahwin jika ada kebebasan peribadi untuk orang ini dan tidak mungkin berkahwin. Tujuannya supaya tidak jatuh kepada yang terlarang, semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan ganjaran yang terbaik.

بسم الله الرحمن الرحيم،

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  

J / [Perkahwinan sementara dibenarkan.

1- Perkahwinan sementara dan kekal diperlukan saksi-saksi (dua saksi yang adil) atau isytihar, dan ada salah satu darinya sudah memadai. [1]

2 - Tempoh minimum untuk akad (ikatan) perkahwinan sementara adalah enam bulan.

Perbualan wanita dengan lelaki tidak dilarang (haram), dan menghalalkannya tidak perlukan perkahwinan.]

 

______________

 

Para imam menetapkan kewajiban bersaksi dalam pernikahan sementara (mut’ah), serta menetapkan banyak syarat yang harus dipenuhi dalam pernikahan sementara itu. Bahkan, hal itu diriwayatkan dari Imam Al-Shadiq (as) bahawa mut’ah itu mempunyai tujuh puluh syarat, seperti di dalam riwayat berikut:

Dari Mufaddal bin Omar, atas kewibawaan Al-Shadiq (as) - dalam hadis yang panjang - dia berkata: Aku berkata: Wahai tuan, bagaimana dengan mut’ah. Katanya: Mut’ah halal dan bebas. Dan ia dibuktikan dengan Firman Allah Jalla Tsanauhu, pada wanita yang berkahwin dengan wali dan saksi:

﴿‏ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ أَوْ أَكْنَنتُمْ فِي أَنفُسِكُمْ ۚ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَٰكِن لَّا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَن تَقُولُوا قَوْلًا مَّعْرُوفًا ۚ﴾

Dan tidak ada dosa bagi kamu meminang wanita-wanita itu dengan sindiran atau kamu menyembunyikan (keinginan mengahwini mereka) dalam hatimu. Allah mengetahui bahwa kamu akan menyebut-nyebut mereka, dalam pada itu janganlah kamu mengadakan janji kahwin dengan mereka secara rahasia, kecuali sekedar mengucapkan (kepada mereka) perkataan yang ma'ruf.

iaitu: (disaksikan (keistimewaannya), dan perkataan yang terkenal adalah dengan wali dan saksi. Sesungguhnya ia memerlukan, wali dan saksi dalam perkahwinan, untuk meneguhkan keturunan, nasab keturunan yang sah, yang berhak mendapat warisan, dan FirmanNya:

﴿وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا﴾‏

(Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya..)

Dan jadikanlah perceraian pada wanita yang sudah berkahwin itu tidak dibenarkan, kecuali dengan dua saksi yang adil dari orang Islam, Dan dia mengatakan dalam semua saksi-saksi mengenai darah dan harta kesopanan, dan milikan:

﴿وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ ۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ﴾

dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu persetujui menjadi saksi,) ..... sehingga Al-Mufaddal bin Omar berkata:

Mufaddal berkata: Wahai tuan, apakah syarat-syarat mut’ah? Dia (as) berkata: (Wahai Mufaddal, dia memiliki tujuh puluh syarat, siapa yang melanggar salah satu darinya telah menzalimi dirinya sendiri). Perawi berkata: Aku (Mufaddal) berkata: Wahai tuan, aku akan tunjukkan kepada tuan apa yang aku pelajari dari tuan tentangnya.

Al-Shadiq (as) berkata: Katakanlah, Wahai Mufaddal, bahawa kamu mengetahui perbezaan antara perkahwinan dan mut’ah dari apa yang aku sampaikan kepadamu. Perkahwinan baginya ada mahar dan hadiah dan pada mut’ah ada ganjaran, ini adalah perbezaan antara keduanya. Mufaddal berkata: Ya, Tuan, saya tahu itu. Al-Shadiq (as) berkata: Katakanlah, "Wahai Mufaddal." Dia berkata: "Ya, tuan, tuan telah memerintahkan kami untuk tidak menikmati pelacuran, tidak terkenal membuat kerusakan, atau tidak gila, dan mengajak bermut’ah untuk melakukan maksiat. Sekiranya itu jawapannya, maka haram mut’ah baginya. Dan jika kita bertanya apakah dia belum berpunya, apakah dia seorang ibu yang sibuk dengan suami, atau sedang hamil, atau dalam iddah? Sekiranya dia sibuk dengan salah satu dari tiga perkara itu, maka tidak dibenarkan baginya. Dan jika dia telah berlalu, maka katakan kepadanya: Siapkanlah dirimu pada Kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya (S), perkahwinannya bukan berzina, untuk tempoh yang dimaklumkan dengan ganjaran yang ditentukan, iaitu satu jam , sehari, dua hari, sebulan, dua bulan, setahun, atau kurang dari itu, atau lebih. dan ganjaran (mas kahwin) adalah apa yang telah dipersetujuinya, seperti sebentuk cincin, kasut berharga, atau sejumlah kurma kering, hinggalah lebih daripada itu dalam nilai dirham, atau tawaran yang kamu berpuas hati dengannya. Sekiranya kamu memberinya mahar yang dihadiahkan kepada wanita yang kamu nikahi, perempuan yang difirman Allah itu: maka makanlah (gunakanlah) pemberian itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya). Dan rujuklah kata-kata itu hingga selesai ucapan, kemudian katakan kepadanya: Bahawa kamu tidak mewarisi apa-apa dariku atau aku mewarisi dari kamu, dan bahawa air yang kumiliki, aku letakkan padamu di mana sahaja yang aku mahu, dan kamu harus melakukan istibraa’ (pengosongan rahim) selama empat puluh lima hari, atau satu kitaran haid, berapa pun jumlah harinya. Sekiranya dia mengatakan: Ya, dia mengulangi kata-kata itu lagi dan laksanakan akad nikah dengannya, dan jika dia menyukainya kamu dan kamu menyukainya, kamu berdua akan meningkatkan jangka masa. Dan itu adalah apa yang telah dinyatakan kepada kami dari tuan dari ucapanmu: (Sekiranya kami dapat melapangkan dari yang haram kepada yang halal, itu lebih kami sukai daripada orang yang melihat pada yang haram (dari ucapanmu): Sekiranya kata-katanya diterima akal, maka dia mesti mengatakan apa yang dia cuba katakan tentang dirinya sendiri, dan tiadalah menjadi salah pada kamu) dan Amirul Mukminin berkata: (Sekiranya bukan kerana itu tidak akan ada zina lagi kecuali lelaki atau perempuan yang celaka, kerana bagi umat Islam diberi keselesaan mut’ah dari berzina.

Yang Maha Kuasa berfirman:

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِوَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ ﴾‏

(Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah atas isi hatinya, padahal ia adalah penentang yang paling keras. Dan apabila ia berpaling (dari kamu), ia berjalan di bumi untuk mengadakan kerusakan padanya, dan merusak tanam-tanaman dan binatang ternak, dan Allah tidak menyukai kebinasaan.).

Dan itu ada dalam Kitab penebusan dosa tentang kamu: (Bahawa sesiapa yang  (azal) mengeluarkan air mani di luar rahim wanita yang sudah dinikahinya, maka fidyah untuk nutfah (air mani) itu adalah sepuluh dinar, ia sesuatu yang tepat (baik), dan salah satu syarat Mut'ah adalah bahawa air maninya baginya diletakkan di mana sahaja dikehendaki oleh orang yang menikmatinya. Sekiranya ia dimasukkan ke dalam rahim dan melahirkan anak darinya, ayah tidak berhak atasnya.) Mustadrak Al-Wasail oleh Mirza Al-Nuri Jz 41, hlm. 474-477, Al-Hidayah Al-Kubra oleh Hussain bin Hamdan Al-Khusaibi: hlm. 423, Al-Hadaik Al-Naadhirah - oleh ditahqiq oleh Al-Bahrani: Jz 42, halaman 169, Bihar Al-Anwar: Jz 35. Hlm.26

Terdapat banyak syarat selain daripada yang disebutkan di atas oleh Imam Al-Shadiq dan imam-imam lain, yang kini tidak dapat saya kaji. Maka sesiapa yang mahu mengambil maklumat menyeluruh dia harus mengkaji lanjutannya dari kitab-kitab hadits. (pengulas).

Tiada ulasan: