Pakaian dan perhiasan wanita
• Pakaian wanita
• Kecantikan
• Barang kemas wanita
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 144
Pakaian wanita
S / Apakah hukum syar’ei memakai seluar dengan
tudung kepala (hijab), dan juga apakah hukum syar’ei bagi jubah secara Islam?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Seorang wanita tidak wajib menutup muka,
tangan atau kakinya. Diwajibkan ke atasnya meliputi (menutupi) bahagian
badannya dengan perlindungan yang sebenar, yang bermaksud bahawa tidak boleh
berpakaian nipis atau ketat yang menggambarkan apa yang ada di bawahnya, dengan
berseluar, sebagai contoh, jika seorang wanita memakai jubah (pakaian longgar)
atau jaket yang menutupi hingga ke lutut dan tidak menzahirkannya, ia tidak
sempit (ketat) hingga menggambarkan apa yang ada di bawahnya, tidak ada masalah
baginya, bahkan kadang-kadang boleh menjadikan wanita itu lebih terlindung.
Jika seluar yang dipakai oleh wanita dan tiada memakai apa-apa di atasnya iaitu
tidak ada tudung kepala, ini tidak dibenarkan dan dianggap tidak berhijab
secara syar’ei, bahkan mengikut keinginan nafsu dengan memakai seluar dengan
cara ini mendedahkan sebahagian besar rambut dan kepala.][1]
S / Adakah rahang (dagu) wajib (ditutup) bagi
wanita, dan berapakah kadar jarak bagi rahang (dagu)? Saya harap dapat dibalas
dengan cepat?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Dibolehkan bagi seorang wanita mendedahkan
wajahnya (muka), dan kawasan di bawah rahang (dagu) bukan merupakan bahagian
wajah, jadi ia mesti ditutup. [2]
__________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 133
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 4, hlm. 89
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 145
S / Sekiranya seorang wanita telah berhijab selama
dua puluh tahun, dan dia mempunyai pita video mengenai upacara perkahwinannya,
dan perkahwinan itu sebelum berhijab, adakah orang asing atau mana-mana lelaki
boleh menonton pita ini, atau adakah dibenarkan untuk mana-mana lelaki asing
menonton gambar wanita tanpa hijab yang tersimpan lebih dari dua puluh tahun
dan dia sekarang berhijab? Mohon tuan nasihatkan kami, semoga Allah memberi
ganjaran kepada tuan, dan kami berterima kasih kepada tuan.
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Tidak dibenarkan lelaki asing menontonnya, dan
lebih baik dia rosakan gambar atau filem tersebut.
Semoga Allah memberi segala kebaikan kepada
anda.
Wal-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh.] [1]
S / Terdapat sebahagian hukum Syari’at yang
khusus untuk wanita yang tidak dipatuhi seperti perkara hijab (tudung), minyak
wangi dan memakai kasut tumit tinggi: pakaian yang ketat dan lain-lain barang
hiasan, semua bentuk menyeru kepada makruf dan mencegah yang mungkar yang
sebahagiannya kadang-kadang digunakan sehingga mengundang kepada masalah besar.
Sehingga sedikit sebanyak boleh membawa kesan buruk sehingga mungkin berlaku
penceraian. Apakah penyelesaiannya, di mana kita ketahui bahawa wanita ansariah
harapan Yamani Aali Muhammad (as) untuk dibimbing kepada keadaan yang diredhai
Allah AWJ dan menyeru saya menetapkan pendirian saya atas wilayahnya dan sumpah
setia (bai’ah) saya kepadanya dan mengislah agama saya, dan saya tidak mahu
kehilangan keluarga saya. Maaf kerana mengganggu tuan.
Wal-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
_________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 6, hlm. 67
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 146
Untuk hijab (tudung) wajib syar’ei dan pada
wanita mematuhi had yang digariskan oleh hijab syar’ei yang telah diterangkan
pada masa lalu. Jika sesiapa yang tidak mematuhinya ia telah melakukan yang
haram dan dengan itu akan dapat kesan-kesan (implikasi) ukhrawi dan duniwi
akibat pelanggaran hukum-hukum (hudud) Allah SWT ini. Adalah wajib bagi suami
menyuruh dan membimbing isterinya untuk berhijab dan mengikut hudud (ketentuan)
syari’ah. Tetapi dia tidak boleh menceraikan isterinya yang tidak mematuhi
hijab syar’ei. Begitu juga ia tidak boleh meletakkan minyak wangi wanita jika
ada kemungkinan bahawa akan terdapat atau tempat lalu orang lelaki bukan
muhrim, tetapi sebahagian bahan minyak wangi untuk merangsang nafsu berahi
tentulah tidak sesuai untuk diletakkan pada seorang wanita yang dihormati di
luar bilik tidurnya kerana ia khusus untuk merangsang nafsu berahi suaminya. Adapun
kasut bertumit tinggi atau menggunakan warna tertentu tidak ada masalah
memakainya, ia dibolehkan (mubah) dan tidak ada masalah padanya. Pakaian yang
ketat, ia tidak dibenarkan. Pakaian yang ketat begitu menampakkan bentuk tubuh
wanita.[1]
S / Semasa menyampaikan dakwah di salah sebuah
Forum untuk asing... Seseorang bertanya: Apa pendapatnya - iaitu Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) - tentang pemakaian niqab? [2]
J / [Niqab dibenarkan tetapi tidak wajib.]
[3]
S / Apakah mengenakan penyepit rambut besar di
bawah hijab kepala, yang menjadikan kepala besar sebesar dua kepala, yang mana
disamakan dalam hadits-hadits dengan bonggol unta,[4] dibolehkan
atau makruh ... atau adakah amalan yang haram?
________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, hlm. 62
[2] Kami memendekkan soalan agar lebih jelas.
[3] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, hlm. 112
[4] Kitab Al-Taj:
قال النبي )صلى الله عليه وآله):
(صنفان من أهل النار لم أرهما: قوم معهم سياط كأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات مميلات مائلات، رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحها – الخ)
Nabi (S) bersabda: "Ada dua jenis dari
ahli Neraka yang belum pernah kulihat: kaum yang dipukulkan kepada masusia
dengan cambuk, seperti ekor lembu, dan wanita yang berpakaian (tetapi) telanjang,
menarik dan memikat, kepalanya seperti bonggol unta yang bergoyang, mereka
tidak akan masuk Syurga dan mereka tidak menemui wangiannya – hingga akhir.) Kitab
Al-Taj, Jz 3, Kitab Pakaian, hlm.179 dan 289 - Link
ke sumber
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 147
Semoga dalam kesejahteraan, Saidi wa Maulai,
dan semua orang yang menyayangi tuan.
J / [... Memakai sesuatu di rambut, walaupun
menonjolkan tudung (hijab), adalah dibenarkan dan tidak dilarang.
Secara umum, agama mendesak wanita untuk
memperhatikan perhiasannya di rumah dan suaminya, kerana ini adalah alasan yang
sangat penting untuk perpaduan keluarga dan menghalangi suami untuk memikirkan
yang lain daripada isterinya, Wal-3iyazha Billah.][1]
S / Wahai cahaya mata saya, saya mempunyai
pertanyaan tentang memakai pakaian sholat dalam bentuk abaya (Jubah labuh-longgar)
ketika ziarah tempat-tempat suci sahaja; Adakah boleh memakainya, tuan? Kerana
ketika memasuki pemeriksaan mereka dilarang memakainya, dan walaupun hanya
menutupi abaya sahaja, warnanya berbeza dan warnanya gelap. Saya mohon agar tuan
mendoakan saya. Anak (perempuan) tuan.
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh. Semoga Allah memberkati anda. Tidak diwajibkan memakai abaya atau
baju kancing luar atau apa-apa selain daripada hijab biasa. Mewajibkan memakai
abaya ketika ziarah tempat-tempat suci adalah perbuatan yang salah dan
kadangkala lebih banyak bahaya daripada manfaatnya.]
Ya, Tuan, walaupun bersarung kaki mereka tidak
menerimanya jika longgar di tempat-tempat suci, dan mereka tidak membenarkan
kita masuk sehingga setelah menggantikannya dengan sarung kaki tebal.
J / [Saya tidak mempunyai apa-apa pada masa
ini untuk mengubah apa yang ditetapkan oleh mereka yang menguasai tempat-tempat
suci ini, mereka mengenakan undang-undang menurut pandangan mereka, walaupun
mereka sangat terhad dan sempit. [2]
S / Telah terjadi sebahagian wanita menyertai perbarisan
dan saya telah melihat bahawa rambut mereka terdedah di hadapan lelaki dengan alasan
menghidupkan kembali syiar dan bersimpati dengan (memperingati) Al-Fatimiyat?
_______________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
hlm. 341
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
hlm. 350
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 148
Dan mungkin ada yang berusaha memperindah
tindakan mereka dengan ungkapan yang disebut dalam ziarah ke tempat suci ini
(mereka muncul dari rintihan, menyebarkan perasaan di pipi, menampar
wajah-wajah pengunjung)..?
J / Tidak dibenarkan bagi seorang wanita untuk
memperlihatkan rambutnya di hadapan orang asing (ajnabi), dan alasan tersebut
tidak benar, meskipun mereka percaya bahawa yang dimaksud dengan kunjungan
(ziarah) tersebut adalah keluar sebahagian puteri Nabi dengan mendedahkan
kepala dan rambut mereka, karena jika mereka keluar dalam keadaan seperti ini,
musuh-musuh akan memaksa mereka setelah menyerang dan membakar khemah. sehingga
mereka tidak memilih cara keluar seperti ini, dan oleh karena itu mereka tidak
melakukan apa jua pelanggaran (maksiat), sedangkan orang-orang yang mempamerkan
diri dengan mendedahkan rambut dan hijab mereka atas kehendak bebasnya sendiri,
maka ia adalah bermaksiat kepada Allah Yang Maha Suci, dan tidak berguna alasan
bagi mereka karena mereka menginginkan ketaatan dan ibadah, karena Allah Yang
Maha Suci, lebih mulia dari disembah dengan melakukan maksiat.[1]
S / Apakah aurat seseorang yang wajib ditutup
oleh lelaki dan wanita?
J / [Apa yang boleh ditunjukkan oleh seorang
wanita di hadapan bukan muhrim adalah wajah (muka), tangan dan kaki. Apa yang
dibenarkan seorang wanita untuk menunjukkan di depan muhrimnya adalah leher dan
apa yang ada di atasnya dan juga apa yang perlu dibukanya semasa berwuduk dari
tangan, pertengahan kaki dan apa yang ada di bawah. Suami boleh melihat seluruh
badannya.
Adalah wajib bagi lelaki untuk menutupnya dari
yang serupa (seorang lelaki) dan seorang wanita adalah qubul dan dubur, tetapi
lebih baik menutupi apa yang ada di antara pusat dan lutut. Dan wajib bagi wanita
pada wanita menutupnya adalah qubul dan dubur, tetapi lebih baik menutupi dari payudara
dan ke bawah hingga ke lutut.
Dan wanita itu menutupnya dari anak lelaki
yang mumaiyiz (boleh membeza) apa yang ditutup kepada muhrimnya. [2]
S / Adakah boleh bagi wanita memakai pakaian
yang menunjukkan daya tarikannya (kecantikan) di hadapan saudaranya yang sudah
baligh, ayah atau anak lelaki yang sudah baligh, yang juga menutup aurat yang
wajib, tentu saja, seperti memakai baju tidur atau "Al-Atak".
________________________
[1] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah,
Bahagian 5, hlm. 6
[2] Kitab Jawapan Fiqh – Al-Taharah, hlm. 9
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 149
dan jika ianya dilarang, maka apakah had daya
tarikan (kecantikan) wanita jika orang yang melihatnya adalah salah seorang
dari yang disebutkan, diharap jelaskan jawapannya secar terperinci.
[Dia berfirman:
﴿وَقُل
لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا
يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ
آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي
أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ
التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ
الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن
زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ
الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.)[1]
Apa yang boleh ditunjukkan oleh wanita di
hadapan ajnabi adalah wajah, dua tangan dan kaki (mata kaki), dan boleh
ditunjukkan oleh wanita di hadapan muhrimnya adalah leher dan ke atas, dan
anggota untuk wuduk iaitu tangan, dan pertengahan kaki dan bawah, dan bagi
suami seluruh badannya.]
Saya telah membaca jawapan tuan (Shalawatu Rabbi
3alaika). Tuan telah mendedahkan kepada kami kebenaran-kebenaran yang kami
tidak ketahui sebelum ini, dan terima kasih kepada kamu Ahl Al-Bait. (Salamu
Allah 3alaikum.) kami telah diterangi dengan cahaya kamu, Saya bermohon kepada
Allah agar menambahkan makrifah dari tuan dan meningkatkan nilai sumber yang
lebih banyak lagi.
Saya ingin bertanya kepada tuan, dan bahawa
saya masih tersembunyi beberapa perkara dengan mengharapkan tuan menerangkannya
kepada kami dan mendapat faedah dengannya, ia merupakan selain dari masalah di
atas:
S1 : Apa yang dimaksudkan dengan (الزينة - perhiasan) dalam ayat yang mulia, dan apa yang terkait di sisi
wanita?
Apakah had umurnya? ..
﴿الطِّفْلِ الَّذِينَ
لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ﴾
Kanak-kanak yang tidak memandang lagi pada
aurat wanita?
Dan apa yang dimaksudkan dengan ayat ini :
﴿ وَلا يَضْرِبْنَ
بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ﴾
........Dan janganlah mereka memukulkan kakinya
agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. .... ?
_____________________
[1] Surah Al-Nur: 31
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 150
J / [Perhiasan bagi wanita adalah semua yang
mesti ditutup dari dipandang ajnabi (orang luar), ia termasuk seluruh badan
kecuali muka dan tangan dan kaki.
Kanak-kanak yang di bawah jagaan seorang
wanita adalah seorang mumaiyiz, dan biasanya selepas cukup tempoh tujuh tahun,
mungkin pada umur lapan tahun atau sembilan atau sepuluh atau selepasnya,
mengikut keadaan kanak-kanak lelaki itu dan disedarinya. Dan yang dimaksudkan
dengan firman Allah SWT:
﴿وَلا
يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ﴾
Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan: adalah berpunca dari bunyi gelang kaki.]
S / Saya telah baca jawapan tuan yang
menerangkan ketetapan yang diwajibkan atas wanita memakai tudung, tetapi saya
tidak tahu apakah had tudung bagi wanita jika dilihat oleh ibu dan neneknya
salah seorang daripada ibu bapa dan mereka dapatkan, atau mukallaf seperti
kakak saudara dari salah satu daripada ibu bapa dan anak-anak
perempuan dan anak perempuan saudara dan lelaki dan perempuan mereka jika
mereka menginap bersama, atau anak-anak lelaki dan perempuan suami selepas
bersama, emak saudara atau bapa saudara sebelah kedua ibu bapanys, ibu saudara
perempuan ibu dan saudara perempuan dari ibu kepada kedua kedua ibu
bapanya?
Apakah had tudung bagi wanita jika dilihat
oleh anak-anak yang mumaiyiz, sama ada kanak-kanak itu lelaki atau perempuan
dari anak-anaknya dan jika mereka menginap bersama, atau saudara-saudaranya,
atau siapa yang tidak noleh menyertai mereka dengan anak-anak yang mumaiyiz?
Apakah had tudung bagi wanita jika dilihat
anak-anak lelakinya yang melihatnya atau anak-anak perempuannya atau orang lain
yang berada di atas usia mumaiyiz dan di bawah umur mukallaf?
J / [Adalah wajib menutupnya dari pandangan wanita dari kakak (saudara) perempuannya di dalam ayat:
﴿وَقُلْ
لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ﴾
Katakanlah kepada wanita yang beriman:
"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, ,
Iaitu dari dilihat. Maka tidak dibenarkan
seorang wanita melihat aurat saudara perempuannya, serta memelihara dan
menutupi 'auratnya kepada wanita lain dari melihatnya. Ini adalah wajib.][1]
___________________
[1] Kitab Jawapan Fiqh – Al-Taharah, hlm. 11
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 151
S / Adakah wanita boleh memilih warna tudung (hijab)
yang dipakai di kepalanya atau pakaiannya yang lain, atau kualiti kainnya
(contohnya, seluar itu terbuat dari kain biasa, misalnya, dan yang lain adalah
linen atau yang dipanggil Al-Kabawi), jika memenuhi had hukum syari’ah, atau
haruskah dia meninggalkan warna atau jenis kain tertentu?
J / [Dibolehkan memakai warna dan jenis kain
apa pun jika pakaian itu mempunyai had hukum syari’ah yang saya jelaskan
sebelumnya.][1]
S: Apakah hukum memakai stoking telus bagi
wanita?
J / [Dibolehkan menunjukkan wajah, telapak
tangan dan kaki seorang wanita, dan dia mesti benar-benar menutup semua bahagian
yang lain, kerana memakai stoking telus (sarung kaki) tidak wajib bagi wanita.]
[2]
S / Apa hukum mendedahkan wajah wanita di
negara yang lazim menutupinya, dan menutup wajah dengan lebih utama atau
menutupinya, dan adakah Al-Zahraa’ (as) menutup wajahnya?
J / [Dibolehkan untuk seorang wanita mendedahkan
wajah, dan Al-Zahraa’, Shalawatu Allah 3alaiha, tidak menutup wajahnya, dan
juga Nabi Muhammad (S) tidak memerintahkan isterinya untuk menutup wajah mereka.
Ya, wanita di Semenanjung Arab menutup wajah mereka ketika bepergian, bukan kerana
alasan syari’ah, tetapi hanya kerana panas terik matahari, Adapun negara atau
masyarakat di mana menutupi wajah adalah diutamakan, maka lebih baik
menutupinya dalam memandangkan kebiasaan yang berlaku, tetapi itu bukan suatu
yang diwajibkan. Tidakkah anda melihat bahawa seorang wanita dalam ibadah haji mendedahkan
wajahnya? Jika ia adalah wajib atau mustahab, maka sepatutnya ia lebih
diperketatkan dan digalakkan ketika Haji, di mana wanita itu dikelilingi oleh
suasana ibadah dan para jemaah lelaki. Islam menyokong memberikan wanita
melaksanakan peranannnya secara sempurna, dan menutupi wajah adalah satu
halangan kepada betapa banyak sekali
________________________
1 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah -
Bahagian 1 ms 41
2 - Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 152
pekerjaan yang dapat dilakukan oleh wanita dan
kreativiti mereka dan melaluinya dapat mereka memberi sumbangan besar kepada
masyarakat.
S / Saya mempunyai seorang adik perempuan yang
berumur 12 tahun, dan, Al-Hamdu Lillah, dia beriman dengan Al-Haq dan ingin
mematuhi syari’at Allah SWT, dan saya sudah lama mengatakan kepadanya bahawa
dia mukallaf (diberati syarak) sejak umurnya sembilan tahun mengikut tarikh
Hijriah, dan dia ingin memakai tudung (Hijab), tetapi ayah dan ibu saya sangat
keberatan, dan setiap kali perkara ini dibincangkan, pertengkaran besar akan
berlaku, dan saya tahu bahawa tuan ada pendirian lain dari nasihat sebelumnya,
pada saudara-saudara lelaki dan perempuan (para ansar) untuk tidak membiarkan
tindakan mereka menghalang manusia daripada dakwah, tetapi saya tidak tahu apa
had-hadnya? Hijab adalah wajib dan ia adalah Syari’at Allah, dan juga kita
ketahui bahawa dalam Al-Quran Al-Karim Allah berfirman:
﴿وَوَصَّيْنَا
الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا ۖ وَإِن
جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ
تَعْمَلُونَ﴾.
Dan Kami wajibkan manusia (berbuat) kebaikan
kepada dua orang ibu-bapaknya. Dan jika keduanya memaksamu untuk
mempersekutukan Aku dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu,
maka janganlah kamu mengikuti keduanya. Hanya kepada-Ku-lah kamu kembali, lalu
Aku khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. [Al-‘Angkabut 29:8]
Adakah kami akan terus berbincang dengan mereka
(yang setiap kali menimbulkan pertengkaran), atau apakah ada cara lain untuk
meyakinkan mereka, atau hanya memakainya dan meletakkannya di depan peristiwa
yang telah terjadi (seperti yang terjadi pada saya)?
J / Saya mohon kepada Allah agar memberkati anda
dan keluarga anda dan memberikan anda yang terbaik untuk akhirat dan dunia.
Dialah pelindungku dan Dialah yang melindungi orang-orang yang soleh. Jangan
tertunggu-tunggu untuk taat kepada Allah atas pendapat orang tua anda, tetapi
berbuat baiklah kepada mereka dan atas pendapat mereka dalam apa jua keadaan.
Semoga Allah memberi kejayaan kepada anda dan membetulkan kesilapan anda.
Pakailah tudung (Hijab) dan, insya Allah, Allah akan mempermudahkan urusan anda
untuk kebaikan akhirat dan dunia anda.][2]
S / Adakah boleh mengambil gambar wanita
dengan kepalanya yang tidak ditutup dengan tujuan membuat pasport, adalah
diketahui bahawa ini adalah syarat dari negara di mana mereka berada?
_________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm.37
[2] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 153
J / [Jika dia dipaksa untuk mengambil gambar
dan hijabnya adalah rambut palsu atau rambut sintetik di kepalanya, dan tidak
dibenarkan bagi seorang wanita untuk mendedah kepalanya di hadapan orang
asing.][1]
S / Seorang wanita bersholat dan semasa sholat
didapati bahawa sebahagian dari tubuhnya telah terbuka, adakah sholatnya sah
atau batal?
J / [Tutup dan sambung, sholatnya sah.]
[2]
S / Apa hukum mengenai peraturan wanita atau
wanita tua dari segi hukum syar’ei tentang hijab (tudung kepala) dan apa yang
diperbolehkan bagi mereka untuk tidak menutupinya di hadapan orang asing?
J / [Dia mesti menutup rambut dan badannya,
kecuali jika dia tidak dapat melakukannya kerana kecacatan atau penyakit.]
[3]
______________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 38
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm. 12
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 5, hlm. 25
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan