Kajian Ilmiah
·
Hubungan
antara sumbang mahram dan evolusi
·
Kenyataan bahawa
Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam
·
Dalam pendekatan
ilmiah
·
Kajian
kehamilan Maryam (as)
·
Homoseksual
·
Perhambaan
dan eksploitasi seksual
·
Pengorbanan
dan altruisme
·
Gen dan
hubungan dengan lebih daripada satu wanita
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 42
Kajian Ilmiah >> Hubungan antara sumbang mahram dan
evolusi
S: Mengapa Qabil membunuh Habil? Adakah benar
bahawa Adam mahu masing-masing mengahwini pasangan kembar yang lain, tetapi Qabil
menolak? Oleh itu, Adam memerintahkan mereka untuk mempersembahkan korban untuk
memastikan perkara ini?!
J / [Bismillahi r-Rahmani r-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina.
Terdapat banyak kekeliruan tentang hal ini,
dan kebenarannya adalah Allah SWT melarang perkahwinan adik-beradik dalam Ummul
Kitab,[1] dan semua Syari’at dan Kitab As-Samawiyah
menyatakan ianya adalah haram, dan dalam Syari’at Adam juga seperti itu. Jadi
masalah perkahwinan anak-anak Adam (as) adalah seperti berikut: Hawa melahirkan
anak-anal Adam (as) Qabil dan kemudian Habil, Qabil berkahwin dengan
seorang wanita yang mana Allah SWT telah ciptakan untuknya dan dia seorang wanita
tidak baik, dan Habil berkahwin dengan seorang wanita yang Allah telah ciptakan
untuknya dan dia adalah seorang wanita solehah. Dan Allah menciptakan
kedua-dua isteri seperti mana Dia sebelum ini telah menciptakan Adam dan Hawa,
yang bermaksud Allah telah mencipta dua isteri untuk Qabil dan Habil dengan
KudratNya SWT.
Kemudian Allah memerintahkan Adam (as) untuk
melantik Habil (as) sebagai penggantinya (washiy). Oleh itu, apabila Qabil
tahu perkara ini, beliau membantah perintah pelantikan tersebut, jadi Adam
memaklumkan kepadanya bahawa perintah itu adalah dari Allah dan bukan dari
dirinya sendiri, dan beliau memerintahkan mereka untuk mempersembahkan korban
kepada Allah. Lalu Habil mempersembahkan domba (biri-biri) yang gemuk
manakala Qabil mempersembahkan gandum yang rusak, jadi persembahan Habil
diterima dan dijilat api. Maka niat jahat Qabil terhadap Habil membara
dalam jiwanya, dan syaitan (laknahu Allah) membisikan supaya membunuh
saudaranya. Dan jiwanya, yang cenderung kepada kejahatan, dia cenderung
untuk membunuh saudaranya. Maka Qabil membunuh Habil kerana hasad dengki,
kerana dia adalah pengganti (washiy) Adam. Oleh itu janji yang dibuat oleh
Iblis (laknahu Allah) akan menggoda,
___________________
[1] - Diriwayatkan Zaraarah dari Abi Abdillah (as): (Adam (as) mendapat
anak Syets dan namanya hadiah Allah, dia adalah washiy pertama yang dilantik
sebagai washiy umat manusia di atas bumi. Kemudian dilahirkan selepas Syets,
Yafits, dan apabila Allah Azza wa Jalla menetapkan dan sampai kepada
perkembangan kelahiran apa yang kamu lihat dan apa yang terjadi adalah yang
berkembang dari Al-Qalam dan melarang apa yang diharamkan Allah Azza wa Jalla
(perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki. Diturunkan
selepas ‘Ashar hari Khamis Hauraa’ (bidadari) dinamakan dan diberikan
kedudukannya dari syurga, Allah Azza wa Jalla memerintahkan Adam mengahwinkan
Syets sebagai isteri dengannya, dan kemudian diturunkan selepas ‘Ashar esoknya
Hauraa’ (bidadari) daripada Syurga dengan suatu kedudukan dan Allah Allah Azza
wa Jalla mengarahkan Adam mengahwinkan Yafits sebagai isteri dengannya, Syets
dikurniakan anak lelaki dan Yafits dikurniakan anak perempuan, maka Allah Allah
Azza wa Jalla mengarahkan Adam dengan menetapkan supaya anak perempuan Yafits
berkahwin dengan anak Syets, maka dilaksanakan, maka anak-anak yang terpilih
dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah dari keturunan mereka. Dengan itulah
Allah melarang supaya apa yang mereka katakan Perintah (perkahwinan) antara
saudara-perempuan dengan saudara lelaki) Man La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid. 3,
halaman 381 hadits 4337.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 43
lalu dia menggoda Qabil dan dia (pemilik
badannya) dijangkiti dengan penyakit Iblis iaitu mementingkan diri
(Al-Ana, keakuan-ego) dan keangkuhan, dan salah satu perkara yang
mengiringi "keakuan" adalah penyakit hasad dengki.
Bagi keturunan seterusnya, isteri Habil yang
mengandung melahirkan anak lelaki, dan kemudian, Syets dan Yafits dilahirkan
untuk Adam (as). Jadi isteri Syets melahirkan seorang anak lelaki dan
seorang perempuan dan isteri Yafits melahirkan seorang anak perempuan, maka
anak Habil berkahwin dengan anak perempuan Syets, dan anak Syets berkahwin
dengan anak perempuan Yafits. (sepupu – pent)
Keturunan nabi-nabi (as) adalah dari mereka,
dan ini adalah kata yang muktamad, dan apa-apa jua perkataan luar dari
kenyataan ini hanyalah datang dari orang yang akan berdusta kepada Allah dan
Rasul-Nya.[1]
Al-Syed Ahmed Al-Hassan (as) menjelaskan
hubungan antara zina yang haram (sumbang mahram) dan evolusi dalam buku kitabnya
Wahmu l-Ilhad:[2]
[Mereka yang mendakwa mewakili agama telah
menghadapi kesukaran apabila cuba untuk mengenalpasti isteri kepada anak-anak
Adam (as). Kebanyakan dari mereka bukan sahaja meyakini yang saudara lelaki
mengahwini saudara wanita, malah mereka turut mengatakan bahawa Hawa dicipta
dari rusuk Adam. Idea ini wujud dalam agama Yahudi dan Kristian, dan akhirnya
berjangkit kepada mazhab Sunni. Mereka telah menjadikan umat manusia sebagai
hasil dari perkahwinan Adam dengan tubuh badannya sendiri, dan hasil dari
perhubungan sumbang mahram antara saudara lelaki dan perempuan. Isu ini telah
digunakan oleh ateis yang mendukung evolusi ke atas pendukung agama yang
meyakini idea penciptaan terus. Secara saintifiknya telah diketahui bahawa
mawas-mawas peringkat atas akan mengelak dari melakukan sumbang mahram. Jadi
mengapa Allah menciptakan manusia yang mengamalkan sumbang mahram di awal
penciptaannya?!
Penghujahan seperti ini tidak boleh digunakan
ke atas para Imam Ahl Al-Bayt (as) kerana mereka telah lama menolak fitnah ini
ke atas Adam dan keturunannya. Walau bagaimanapun, malangnya sesetengah ahli
tafsir Quran Syiah telah menggunapakai fitnah ini atas sebab ia berselari
dengan makna literal (zahir) Quran yang dibayangkan oleh mereka, serta ia turut
disebutkan di dalam sesetengah riwayat, walaupun para Imam telah menerangkan
bagaimana kaedah menyelesaikan percanggahan.
__________________
1 - Kitab Mutasyabihaat Jz 4, hlm 204
2 - Kitab Ilusi Atheisme (Wahmu l-Ilhad): Kajian
Ke Atas Kaitan Antara Sumbang Mahram Dan Evolusi- (Edisi 3) hlm 166-185
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 44
Oleh itu, bagaimana orang-syiah Syiah ini
boleh mengabaikan urusan Taqiyah dan kaedah yang telah ditetapkan oleh para
Imam, iaitu “kebenaran terletak bertentangan dengan musuh” apabila kita
dihadapkan dengan percanggahan ini? Kami akan memberi jawapan kepada isu ini
dengan memeriksa pendapat dan menjelaskan kebenaran.
Yahudi dan Kristian:
Orang Yahudi dan Nasrani percaya bahawa
keturunan Adam (as) adalah hasil dari sumbang mahram dan perkahwinan saudara
lelaki dengan saudara perempuan, dan mereka percaya bahawa Hawa diciptakan dari
tulang rusuk Adam dan mereka adalah asal-usul kepercayaan yang rosak ini, dan
dari mereka dipindahkan ke Al-Sunnah dan sebahagian orang-orang Syiah.
Ia disebutkan dalam Perjanjian Lama - Taurat
mengenai penciptaan Hawa:
Lalu Tuhan Al-Ilah (Al-Rabb Al-Ilah) membuat
manusia itu tidur nyenyak; ketika ia tidur, Tuhan Al-Ilah mengambil salah satu
rusuk dari padanya, lalu menutup tempat itu dengan daging.
Dan dari rusuk yang diambil Tuhan Al-Ilah dari
manusia itu, dibangun-Nyalah seorang perempuan, lalu dibawa-Nya kepada manusia
itu. [1]
Anthony Fekry mengatakan dalam penafsirannya
mengenai ayat ini dari Taurat:
"Hawa dibuat oleh Allah dari tulang rusuk
Adam, tulang rusuk di sebelah jantung, dan di bawah lengan, sehingga Dia akan
mengelilinginya dengan cintanya dan melindunginya dengan lengannya. Dia bukan
dari kepala Adam sehingga melonjak ke atasnya, atau bukan dari kakinya sehingga
Adam boleh menginjak-injaknya Lalu Allah mengambil tulang rusuk dari Adam, ia adalah
mulia dari yang lain, iaitu salah satu tulang rusuk Adam, tetapi apa yang
diberikan kepadanya selepas itu adalah menjadi temannya. Demikianlah, segala
yang dimuliakan oleh Allah kepada kita sebagai membalas jasa, Dia memberi kita
berkah dua kali lipat[2].
Bapa Tadros Yaqoub berkata:
"Dia memberitahu kami tentang penciptaan
Hawa sebagai satu-satunya isteri Adam, dia membawanya kepadanya dari sisinya
setelah dia jatuh dalam keadaan lesu dan dia tidur ... Adam melihat bahawa dia
adalah tulang dari tulangnya dan daging dari dagingnya, dan dia memanggil dia
wanita kerana dia berasal dan diambil dari seorang lelaki (manusia).” [3].
_________________________
[1] Perjanjian Lama Kejadian 2:
21-22
[2] Tafsiran Alkitab -
Perjanjian Lama - Pastor Anthony Fekry
[3] Tafsiran Kitab Suci -
Perjanjian Lama - Bapa Tadros Yacoub
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 45
Itu disebutkan dalam Perjanjian Lama - Taurat
- mengenai keturunan Adam:
"Dan Qabil bersetubuh dengan isterinya
dan mengandunglah perempuan itu, lalu melahirkan Henokh; kemudian Qabil mendirikan
suatu kota dan dinamakan kota itu menurut nama anaknya Henokh."[1].
Dalam penjelasannya mengenai ayat ini dari
Taurat - Perjanjian Lama, Anthony Fekry mengatakan:
"Isteri Qabil adalah saudara
perempuannya, dan Allah pertama kali membiarkan ini membesarkan keturunan. Henok
adalah yang ketiga dari Adam dalam hubungannya dengan Qabil, dan dia mempunyai
nama yang sama, Akhnokh yang hampir sama, yang ketujuh dari Adam dalam
hubungannya dengan Seth [2].
Satu pernyataan akan muncul mengenai bagaimana
kepercayaan yang rosak ini bertentangan dengan fakta-fakta yang ada dalam ilmu
biologi, dan bagaimana kepercayaan rosak ini meletakkan manusia pada tahap di
bawah cimpanzi, gorila dan beberapa haiwan lain yang menghindari sumbang
mahram.
Kata-kata ulama Al-Sunnah:
Banyak ulama Al-Sunnah dan ahli tafsir mereka bersetuju
dengan kepercayaan Yahudi dan Kristian mengenai penciptaan Hawa dan keturunan
Adam, kerana pada mereka Hawa isteri Adam (as) yang diciptakan dari tulang
rusuknya, dan anak lelaki Adam menikah dengan anak perempuannya, dan dengan
demikian mereka membuat Adam berkahwin antara mereka, dan para nabi dan aushiak
serta keturunan Adam adalah hasil dari sumbang mahram, dan ini adalah contoh
(model) fatwa dan qaul (kata-kata/pendapat) mereka.
Wanita diciptakan dari tulang rusuk bengkok:
S / Nabi Al-Mustafa (S) bersabda:
اِسْتَوْصُوْا
بِالنِّسَاءِ فَإِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ
Sampaikanlah pesan kebaikan pada para
wanita karena sesungguhnya wanita itu diciptakan dari tulang rusuk. Hadits
ittifaq.
Syeikh Syu'aib Al-Arna'uth berkata: dalam tahqiq
(pemeriksaan) dan ta’liq (ulasan) terhadap Kitab (Riyadhu Al-Shalihin) karangan
Imam Al-Nawawi di bawah hadits ini, mengulas hadits ini dengan mengatakan:
Kata-kata di sini adalah tamsil (perumpamaan).
_______________________
1 - Perjanjian Lama Kejadian 4:17
2 - Penjelasan Alkitab - Perjanjian Lama -
Pendeta Anthony Fikri
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 46
[Dan dalam riwayat yang disebutkan dalam kitab
Ash-Shahihain:
المَرأةُ كالضِّلَعِ إنْ
أقَمْتَهَا كَسَرْتَهَا، وَإن اسْتَمتَعْتَ بِهَا، اسْتَمتَعْتَ وفِيهَا عوَجٌ
"Wanita itu seperti tulang rusuk, jika
kamu meluruskannya, maka kamu boleh mematahkannya, dan jika kamu hanya ingin
bersenang-senang dengannya maka kamu boleh merasa puas tetapi dia akan tetap
bengkok."] (pent.)
Kesamarannya adalah seperti yang dinyatakan
dalam riwayat kedua:
(المَرأةُ كالضِّلَعِ) Wanita
itu seperti tulang rusuk. Bukanlah wanita itu diciptakan dari tulang rusuk Adam
kerana sebahagian dari mereka memahamkannya, dan pada Al-Sunnah ianya sesuatu
yang tidak sahih.
Fadhilatu Al-Syeikh: Inilah yang dikatakan
oleh Syeikh Al-Arna'uth dengan satu huruf (abjad), walaupun Nabi Al-Mustafa (S),
berkata dengan satu huruf dan dengan jelas: Bahawa wanita itu diciptakan dari
tulang rusuk dan ini membenarkannya - saya kira - pada firman Yang Maha Tinggi:
﴿الذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾
Yang telah menciptakan kamu dari seorang diri,
dan menciptakan dari padanya isterinya; [Surah Al-Nisaa’ ayat 1] dan pada
firmanNya SWT
﴿هُوَ ا لذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا﴾
Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang
satu dan dari padanya Dia menciptakan isterinya, [Surah Al-A’raf ayat 189]
dan pada firmanNya SWT
﴿وَمِنْ
آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا
إِلَيْهَا﴾
Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah
Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu
cenderung dan merasa tenteram kepadanya, [Surah Al-Rom ayat 21] dan pada
firmanNya SWT
﴿وَالله
جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا﴾
[Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari
diri-diri kamu sendiri] [Surat Al-Nahl, ayat 72]
Tetapi ahli tafsir mengkatakan: Bahawa:
wanita, adalah Hawa diciptakan dari tulang rusuk Adam (as).
Fadhilatu Al-Syeikh: Apakah apa yang dikatakan
oleh Syeikh Al-Arna'uth itu benar atau salah? Dan apakah arahan kamu untuk hadits
yang menuntutnya:
المَرأةُ كالضِّلَعِ إنْ
أقَمْتَهَا كَسَرْتَهَا، وَإن اسْتَمتَعْتَ بِهَا، اسْتَمتَعْتَ وفِيهَا عوَجٌ
"Wanita itu seperti tulang rusuk, jika
kamu meluruskannya, maka kamu boleh mematahkannya, dan jika kamu hanya ingin
bersenang-senang dengannya maka kamu boleh merasa puas tetapi dia akan tetap
bengkok."?
Menghasilkankepada kita
pendapat yang tidak adil.
Jawapan 1: Makna zahir hadits adalah bahawa
wanita - apa yang dimaksudkan adalah Hawa (as) - diciptakan dari tulang rusuk
Adam, dan ini tidak bertentangan dengan hadits lain di mana wanita itu
disamakan dengan tulang rusuk. Sebaliknya, dia menggunakan perumpamaan mesra. Dan
ia bengkok misalnya, kerana asalnya ia darinya. Maknanya: bahawa wanita itu
diciptakan dari tulang rusuk yang bengkok, maka tidak dinafikan kebengkokannya.
Sekiranya suaminya ingin meletakkannya di jalan untuk menghilangkan bengkoknya,
ini membawa kepada perselisihan dan perpisahan, iaitu mematahkannya. Dan jika
dia bersabar dengan keadaan buruknya dan fikirannya yang lemah seperti kebengkokannya,
perkara itu akan berlanjutan dalam pergaulan mereka. Seperti yang dijelaskan
dalam huraian hadits ini, di antaranya Al-Hafidz Bin Hajar dalam (Al-Fath)
(6/368) rahimhu Allah bagi kesemuanya. Dengan demikian adalah jelas bahawa
menafikan penciptaan Hawa dari tulang rusuk Adam adalah tidak betul. Semoga Allah
memberikan kejayaan, dan semoga Allah berkatilah Nabi kita Muhammad, keluarga
dan sahabatnya dan salam sejahtera.
Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah dan Fatwa
Ketua: Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz
Naib Ketua: Abdul Aziz Aali Al-Sheikh
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 47
Ahli: Abdullah bin Ghadian
Ahli: Saleh Al-Fawzan
Ahli: Bakr Abu Zaid [1]
Mengenai perkahwinan saudara lelaki dan perempuan
(sumbang mahram), Ibn Katsir berkata di dalam tafsirnya:
"Adalah dikhabarkan dari kedua-dua
golongan salaf dan khalaf (dahulu dan kemudian), bahawa Allah Ta’ala
mensyari’atkan kepada Adam (as), untuk menikahkan anak-anak perempuannya kepada
anak-anak lelakinya kerana keperluan (dharurat). Tetapi mereka mengatakan:
Seorang lelaki dan seorang perempuan dilahirkan setiap kali dikandungnya, jadi
dia menikahkan yang perempuan dari satu kandungan dengan lelaki dari kandungan yang
lain. dan saudara perempuan Habil adalah gadis buruk, dan saudari Qabil yang rendah hati, jadi dia ingin merebutnya
daripada saudaranya, tetapi Adam menolak untuk melakukan itu kecuali mereka
memberikan persembahan qurban, jadi barang siapa yang diterima qurbannya, dia
menjadi miliknya. Maka mereka persembahkan qurban, dan qurban dari Habil diterima,
dan tidak diterima dari Qabil, dan perkara mereka berdua diceritakan oleh Allah
di dalam Kitab-Nya.
Berikut ini diebutkan kata-kata pentafsir:
As-Sudai mengatakan - seperti yang disebutkan
- dari Abu Malik, dari Abu Salih, dari Ibnu Abbas - dan dari Murrah, dari Ibn
Mas’ud - dan dari beberapa orang para sahabat Nabi (S); Bahawa tidak tumpah
darah bayi yang baru dilahirkan kecuali lahir bersamanya seorang budak
perempuan, lalu akan dinikahkan budak lelaki satu rahim dengannya dengan budak
perempuan rahim yang lain ini, dan budak perempuan satu rahim dengannya akan
dinikahkan dengan budak lelaki pada rahim yang lain. Sehingga dia mempunyai dua
anak lelaki, kedua-dua mereka dipanggil: Qabil dan Habil. Qabil adalah anak
sulung dari mereka, dan dia mempunyai saudara perempuan yang lebih baik
daripada saudara perempuan Habil, dan jika Habil meminta untuk menikah dengan
saudara perempuan Qabil, lalu dia menolaknya dan berkata: Dia adalah adikku,
dia dilahirkan bersamaku, dan dia lebih baik daripada adikmu, dan aku lebih
berhak menikahinya. Oleh itu, bapanya memerintahkannya supaya dinikahkannya
dengan Habil, tetapi dia menolak, dan kedua-dua mereka mempersembahkan korban
kepada Allah AWJ, mana di antara mereka lebih layak untuk budak perempuan itu,
dan Adam, (as) jauh dari mereka berdua, dia pergi ke Makkah melihatnya, Allah AWJ
berfirman: Adakah engkau tahu bahawa Aku mempunyai rumah di bumi? Dia berkata: tidak
Ya Allah. Dia berfirman: Aku mempunyai rumah di Makkah, maka pergilah ke sana.
Adam berkata kepada langit: Peliharalah anakku dengan amanah, tetapi dia
menolaknya. Dan dia berkata ke bumi, ia menolak. Dan dia berkata kepada gunung,
ia menolak. Dia berkata kepada Qabil, Lalu Qabil berkata: Ya, bapa pergi dan kembali
dan temui keluarga bapa sesuka hati. Ketika Adam berangkat untuk mempersembahkan
korban, dan Qabil merasa bangga dengannya, dia berkata: Aku lebih berhak
mendapatkannya daripada kamu.
___________________
[1] Kitab Fatwa Jawatankuasa Tetap Kajian Ilmiah
dan Fatwa. Ketua Ibn Baz. Fatwa No. (20053)
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 48
Dia adalah adikku, dan aku lebih tua daripada
kamu, dan aku adalah washiy bapaku. Dan ketika mereka berkorban, Habil korbankan
unta muda yang gemuk, dan Qabil korbankan setangkai gandum, dan pada dia mempunyai
gandum yang baik, tetapi dia menuai (meleraikan) dan memakannya. Maka api itu
turun dan memakan korban Habil, dan meninggalkan korban Qabil, sehingga dia
marah dan berkata: Aku akan membunuhmu supaya engkau tidak menikah adikku. Habil
berkata: Allah hanya menerima orang bertaqwa. Diriwayatkan oleh Ibn Jarir.
Ibnu Abi Hatim berkata: Al-Hasan bin Muhammad
bin Al-Sabah beritahu kepada kami, Hajjaj memberitahu kami, dari Ibn Juraij,
Ibn Khutsaim beritahu padaku, katanya: Saya datang bersama Sa’eid bin Jubair,
dan dia memberitahu ku dari Ibnu Abbas, dia berkata: Dilarang mengahwini wanita
dari saudaranya kembarnya, dan dia memerintahkan agar menikah selain dari saudara
kembarnya, seorang lelaki dan seorang wanita dilahirkannya dalam rahim yang
sama, Walaupun mereka seperti itu, dia dilahirkan oleh seorang wanita sederhana,
dan seorang lagi anak (lelaki) yang jelek dan buruk dilahirkannya. Lalu yang buruk
berkata: Tidak, aku lebih berhak untuk adikku, maka mereka mempersembahkan
korban, diterima dari pemilik kibasy, dan itu tidak diterima dari pemilik
tanaman, lalu dibunuhnya. sanadnya baik[1].
Akan diterangkan kerosakan aqidah ini, kesalahan
dan penyelewengan ilmunya dari aqidah yang benar, dan akan diterangkan
bagaimana ianya meletakkan manusia pada tahap di bawah haiwan yang lain.
Pernyataan sebahagian fuqaha’ Syiah:
Ada sebahagian fuqaha’ Syiah yang mengikuti
para ulama Al-Sunnah dan mereka tidak melihat apa-apa yang salah dengan
mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara kandung (sumbang
mahram), dan cukup bagi saya memetik sebahagian dari ucapan mereka:
Dalam Tafsir Al-Mizan, Muhammed Husain Al-Thabathaba’ei
mengatakan:
"Ucapan mengenai pembiakan peringkat
kedua manusia”:
Peringkat pertama manusia, iaitu Adam dan
isterinya, dikandung oleh pasangan, dan melahirkan anak lelaki dan perempuan
(saudara kandung lelaki dan perempuan), begitu juga keturunan ini dengan
berpasangan di antara mereka, dan mereka adalah saudara kandung lelaki dan
perempuan, atau dengan kaedah lain? Pada zahirnya terpisah dari firman Yang
Maha Tinggi, dan Dia berkembang biak dari keduanya ramai lelaki dan wanita dari
apa yang dikemukakan oleh ayat itu, berdasarkan apa yang telah disebutkan di
atas dari pendekatan bahawa ada keturunan manusia yang
______________________
1 - Ibn Katsir - Tafsir Ibn Kathir: Tafsir
al-Ma'idah Ayat 27-31
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 49
hanya berakhir dengan Adam dan isterinya tanpa
orang lain, lelaki atau perempuan, turut serta dalam hal itu, dan Al-Quran
tidak menyebutkan berkembang biaknya kecuali salah satu dari mereka walaupun
ada bersama orang lain dalam hal itu, dia akan mengatakan dari keduanya dari
mereka dan orang lain berkembang biak, atau dia menyebutnya dengan pengucapan
yang sesuai. Sudah diketahui umum bahawa prinsip keturunan dibatasi pada Adam
dan isterinya, yang mengharuskan anak lelaki mereka berkahwin dengan anak
perempuan mereka.
Adapun hukum yang diharamkan dalam Islam, dan
juga syari’at yang mendahuluinya, menurut apa yang dikatakan, itu adalah hukum disyari’atkan
yang mengikuti pembaikan dan perosakan, itu bukanlah bahagian yang tidak dapat
diubah, dan kawalannya berada di tangan Allah Yang Maha Suci yang melakukan apa
yang Dia kehendaki di mana ada kemungkinan suatu hari Dia akan mengizinkannya
untuk dipanggil keperluan tersebut. Kemudian melarangnya selepas itu kerana
meningkatnya keperluan dan tindak balas terhadap penyebaran maksiat dalam
masyarakat.[1]
Al-AThabathaba’ei menyimpulkan bahawa manusia
adalah hasil sumbang mahram antara putera dan puteri Adam (as) dengan bayangan yang jelas dari FirmanNya SWT:
﴿وَبَثَّ مِنْهُمَا
رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً﴾
Dan dari pada keduanya Allah lahir laki-laki
dan perempuan yang banyak.
Dengan menganggap bahawa ayat itu tidak
menyebut asal usul keturunan lain selain mereka berdua.
Dan sebenarnya pada zahir ayat itu berbicara
tentang jiwa-jiwa (diri-diri) di langit pertama atau di syurga di mana Adam (as)
diciptakan, jadi walaupun kita mengatakan: Ayat itu menunjukkan bahawa
keturunan itu terbatas pada Adam dan Hawa, masih ada ayat yang berbicara
tentang jiwa-jiwa (diri-diri), dan itu adalah bukti jelas bahawa jiwa Hawa
diciptakan dari jiwa Adam (as), jadi ciptaan ini bermaksud pecahan jiwanya dari
jiwa Adam (as), dan bukan bahawa tubuh Hawa diciptakan dari bahagian tubuh Adam
(as) seperti dalam Taurat dan seperti yang dipercayai oleh beberapa ulama Al-Sunnah.
Penciptaan Adam (as) di bumi atau turunnya ke
bumi lebih lewat daripada penciptaan dirinya.
Diri (jiwa) Adam (as) diciptakan di langit
dari tanah liat yang diangkat dan roh ditiupkan padanya. Kemudian dari jiwa
Adam (as) diciptakan jiwa Hawa (as).
________________
1 - Tafsir Al-Mizan oleh Syed Al-AThabathaba’ei
- Jz 4, hlm. 144 145
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 50
Kemudian dari mereka diciptakan jiwa anak-anak
Adam (as) yang selebihnya, dan jiwa isteri dua anak lelaki Adam, adalah dari
jiwa-jiwa ini.
Ini jelas ditunjukkan oleh ayat itu, dia
SWT berfirman:
﴿يَا
أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ
وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ
وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا﴾
Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada
Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan darinya dicipta
isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan
perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan-Nya kamu saling
meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya
Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.[1]
Secara umum, makna yang jelas dari ayat itu
tidak dapat menjadi bukti bahawa kemanusiaan adalah hasil perkahwinan saudara
kandung lelaki dan perempuan (sumbang mahram), seperti yang mereka dakwa,
sehingga mereka yang tidak menerima apa yang telah dikemukakannya - dengan
kejelasannya yang kuat - dalam makna ayat dan bahawa ia berbicara tentang jiwa (nafs)
sebagaimana yang dijelaskannya. [menciptakan kamu dari seorang diri (nafs),
dan darinya dicipta isterinya] juga mematuhi bahawa apa yang telah kami
kemukakan adalah cara untuk memahami maksudnya yang jelas, dan dengan itu
penjelasannya menjadi serupa dengannya dan dia tidak dapat menganggapnya
sebagai sandaran aqidahnya, maka tidak diambil aqidah itu dari yang serupa.
Juga: Kami memetik pendapat lain dari salah
seorang ulama Syiah, Nasir Makarim Syirazi:
Bagaimana perkahwinan anak-anak Adam?:
Yang Maha Suci berfiman: "dan dari
pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak."
Ungkapan ini diarahkan dari fakta bahawa penyebaran keturunan Adam, dan
pembiakannya, hanya berlaku melalui Adam dan Hawa, iaitu, tanpa ada yang ketiga
mengganggu itu.
Dengan kata lain: bahawa keturunan manusia
yang ada berakhir dengan Adam dan isterinya, tanpa penyertaan lelaki atau
perempuan lain dalam hal itu.
Ini mensyaratkan bahawa anak-anak Adam (lelaki
dan perempuan) berkahwin sesama mereka, kerana jika keturunan dilipatgandakan
dengan cara perkahwinan mereka dengan orang lain dari mereka, itu tidak benar
dan tidak betul untuk mengatakan: "Dari keduanya."
_________________
[1] Surah An-Nisa: 1
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 51
Tajuk ini juga telah disebutkan dalam beberapa
hadits, dan tidak ada alasan untuk terkejut atau kagum, kerana menurut
kesimpulan yang datang dalam sekumpulan hadits yang disebarkan dari dari Ahl Al-Bayt
(as), bahawa jenis perkahwinan ini diizinkan, kerana belum ada hukum tentang
haramnya "saudara menikahi saudaranya – (saudara kandung)."
Sangat jelas bahawa kesucian sesuatu
bergantung pada larangan Allah Yang Maha Suci terhadapnya, jadi apa yang
menghalangi keperluan mendesak dan kepentingan tertentu yang dikehendaki
sesuatu itu dibenarkan pada satu masa, dan kemudian dilarang pada waktu yang
lain.
Namun, dia telah dinyatakan dalam hadits-hadits
lain bahawa anak-anak Adam tidak mengahwini saudara perempuan mereka, dan ianya
sangat dipersalahkan bagi mereka yang berpegang pada pendapat ini dan mengikuti
ajaran ini.
Dan jika, ketika hadits-hadits saling
bertentangan, kita harus memberi keutamaan kepada yang bertepatan dengan makna
yang jelas dari Al-Qur'an, maka kita harus memilih kelompok pertama, kerana ia bertepatan
dengan makna yang jelas dari ayat ini . Seperti yang saya diberitahu sebelum
ini.
Kemudian ada kemungkinan lain yang mengatakan:
Anak-anak Adam mengahwini manusia yang tinggal yang mendahului Adam dan
keturunannya, kerana Adam - menurut beberapa riwayat - bukan manusia pertama
yang mendiami bumi.
Kajian dan penyelidikan ilmiah hari ini telah
menunjukkan bahawa spesies manusia telah hidup di bumi sejak zaman yang sangat
kuno, sedangkan tarikh kemunculan "Adam" di bumi belum lama berlalu. Oleh
karena itu, mesti diterima teori yang mengatakan: bahawa ada kehidupan di bumi
sebelum Adam, manusia lain bila dibandingkan ketiadaan mereka yang lain dengan
penampilan Adam kita, jadi apa yang menghalang "anak-anak Adam" dari menikahi
sisa-sisa spesies manusia sebelumnya pada akhir kepupusannya?
Tetapi kemungkinan ini juga tidak sesuai
dengan makna yang jelas dari ayat ini dan kajian ini perlu lebih meluas lagi
kerana ia tidak dapat menampung bidang ini.[1]
__________________
[1] Surah An-Nisa: 1
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 52
Mereka mengatakan: Ada sekumpulan riwayat yang
mengatakan bahawa kemanusiaan adalah hasil dari sumbang mahram, dan mereka mengungguli
riwayat perkawinan sumbang
mahram kerana sesuai dengan bukti Al-Quran yang mereka bayangkan, Oleh kerana
mereka menganggap ayat itu berbicara mengenai jasad dan hanya menyebutkan Adam
dan Hawa, sedangkan pada zahirnya jelas bahawa ia berbicara tentang jiwa (diri-nafs)
dan bukan tentang jasad. [menciptakan kamu dari satu diri, dan darinya
dicipta isterinya]. Pada masa yang sama, mereka lupa atau mengabaikan
bahawa riwayat yang mereka ungguli
sesuai dengan aqidah orang-orang yang menentang keluarga Muhammad (as). Dan banyak
riwayat mereka yang dipersetujui dengan orang-orang yang menentang, tetapi
taqiyah dikeluarkan, dan ada aturan yang bijak dalam perselisihan mereka. Yang
pertama adalah tiada keutamaan pada riwayat yang mengatakan sumbang mahram.
Kerana ini sesuai dengan penentang keluarga Muhammad (as) dan sesuai dengan orang-orang
Yahudi dan Nasrani, dan mereka adalah pemilik aqidah dan panduan yang tidak
betul dalam perselisihan mereka yang bertentangan, jadi yang pertama adalah megambil
riwayat yang menafikannya.
Tambahan kepada apa yang ditemukan oleh Al-AThabathaba’ei
sebagai bukti dalam mempertimbangkannya, ia adalah riwayat Al-Ihtijaj:
"Dalam Al-Ihtijaj, dari Al-Sajjad (as)
dalam percakapannya dengan Qurashi di mana dia menggambarkan perkahwinan Habil
dengan Loza, saudara perempuan Qabil, dan perkahwinan Qabil dengan Aqlima saudara
perempuan Habil, katanya: Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ia anak-anak mereka
berdua? Dia menjawab:Ya. Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ini adalah amalan
orang-orang Majusi pada hari ini. Lalu katanya lagi: orang-orang Majusi melakukannya
setelah ada larangan dari Allah, Kemudian lalu berkata kepadanya: Jangan mengingkarinnya,
ia adalah syari’at yang diberikan Allah, bukankah Allah menciptakan isteri Adam
darinya dan kemudian menghalalkan padanya? Itu adalah syari’at yang
disyari’atkan kepada mereka, lalu Allah menurunkan larangannya selepas itu -
dari hadits.
Saya katakan: Inilah yang disebutkan dalam hadits
yang sesuai dengan makna yang jelas dari Al-Kitab (Al-Quran) dan
pertimbangannya, dan ada riwayat lain yang bertentangan dengannya, dan ianya
menunjukkan bahawa mereka meng dikahwinkan dengan orang yang diturunkan kepada
mereka dari bidadari dan jin-jin, dan kamu tahu kebenarannya.[1]
Sekiranya kita meneliti riwayat Al-Ihtijaj,
kita akan dapati bahawa ia menyebutkan masalah lain, iaitu bahawa Hawa
diciptakan dari bahagian tubuh Adam, dan ini bererti bahawa mereka juga
mempercayai perkara ini, jadi riwayat yang mereka percaya adalah jelas di
dalamnya
______________________
[1] Tafsiran Al-Mizan oleh Syed Al-AThabathaba’ei:
Tafsiran Surat Al-Nisa, Ayat: 1
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 53
bahawa dia mengatakan bahawa Hawa diciptakan
dari bahagian tubuh Adam, seperti dalam Taurat dan seperti yang katakan orang awam.
Dari Abi Hamzah Al-Tsimali, dia berkata: [Aku
mendengar Ali bin Al-Husain (as) berbicara dengan seorang lelaki dari kaum
Quraisy, katanya: Apabila Allah mengampunkan Adam, Adam telah mengadakan
perhubungan badan dengan Hawa, dan beliau tidak pernah lakukannya sejak mereka
diciptakan. Beliau hanya melakukan perkara tersebut di bumi setelah Tuhan
mengampunkan beliau. Adam kemudiannya akan menyucikan Al-Bait dan kawasan suci
sekitarnya, dan jika beliau ingin bersama dengan Hawa, beliau akan meninggalkan
Al-Haram (kawasan suci) tersebut, dan membawa Hawa bersamanya. Apabila Al-Haram
dibenarkan, mendatanginya dilonggarkan lalu mereka berdua bersuci (mandi) untuk
mengagungkan Al-Haram, kemudian kembali ke halaman (Baitullah) Al-Haram. Adam mempunyai
20 orang anak lelaki dan 20 orang anak perempuan, seorang lelaki dan seorang
perempuan setiap kali Hawa hamil. Pada kehamilan pertama, Hawa melahirkan Habil
dan seorang bayi perempuan bernama Aqlima. Pada kehamilan kedua, beliau
melahirkan Qabil dan Loza. Loza adalah anak perempuan Adam yang paling cantik.
Apabila mereka cukup umur, Adam berasa risau akan terjadi perselisihan
antara Habil dan Qabil, maka beliau memanggil mereka dan bersabda: "Aku
akan mengahwinkan kamu wahai Habil dengan Loza, dan mengahwinkan kamu wahai
Qabil dengan Aqlima." Qabil berkata: "Aku tidak bersetuju dengan
perkara ini. Mengapa kamu mengahwinkan aku kepada adik perempuan Habil yang
hodoh dan mengahwinkan Habil kepada adik perempuan ku jelita?" Adam bersabda:
"Aku akan membuat keputusan ini dengan undian. Jika undian Qabil jatuh
kepada Loza,. Jika undian Habil itu jatuh kepada Aqlima, maka aku akan
mengahwinkan kamu dengan beliau." Mereka berdua bersetuju dengan cadangan
Adam (as), lalu mereka membuat undian. Undian Habil jatuh kepada Loza, adik
kepada Qabil, sementara undian Qabil jatuh kepada Aqlima, adiknya Habil. Maka
Adam mengahwinkan mereka seperti yang Allah kehendaki.
Kemudian Allah mengharamkan perkahwinan sesama
saudara selepas itu. Katanya: Beliau ditanya (Al-Qurashi) samada kedua mereka
mempunyai anak? Dia menjawab:Ya. Dia berkata kepada Al-Qurashi: Ini adalah
amalan orang-orang Majusi pada hari ini. Lalu berkata Ali bin Al-Husain (as):
orang-orang Majusi melakukannya setelah ada larangan dari Allah, Kemudian Ali
bin Al-Husain (as) berkata kepadanya: Jangan mengingkarinnya, ia adalah
syari’at yang diberikan Allah, bukankah Allah menciptakan isteri Adam darinya
dan kemudian menghalalkan padanya? Itu adalah syari’at yang disyari’atkan
kepada mereka, lalu Allah menurunkan larangannya selepas itu.[1]
___________________
.[1] Al-Ihtijaj oleh Syeikh Al-Tabarsi:
Jilid 2, ms 43-44
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 54
Dan akan ada riwayat-riwayat yang jelas dari
keluarga Muhammad (shalawatu Allah 3alaihim), mereka yang mengingkari perbuatan
ini, dan ada orang-orang yang mengatakan bahawa anak-anak Adam melakukannya
walaupun haiwan-haiwan menghindarinya. Ini telah terbukti secara ilmiah
sekarang dalam masyarakat cimpanzi dan gorila, kerana mereka sering menghindari
sumbang mahram, jadi bagaimana mereka yang menggelarkan diri mereka sebagai orang
agama mengaitkan perbuatan ini kepada manusia ?!
Adakah diterima akal bahawa mereka menentang
evolusi kerana mereka enggan memiliki nenek moyang yang sama antara manusia dan
cimpanzi atau mereka menolak asal-usul tubuh manusia yang jauh dari kera, dan pada
masa yang sama, mereka menempatkan manusia moden - dan khususnya Adam dan
anak-anaknya - pada tahap yang jauh di bawah tahap kera, sehingga pembiakan
saudara kandung lelaki dan perempuan yang biasanya dielakkan oleh masyarakat cimpanzi
dan gorila selama berjuta-juta tahun dipraktikkan dan dipersetujui di kalangan
manusia, dan mana-mana manusia; Nabi Allah Adam dan anak-anak aushiak mereka
(as)?!
Masalah sumbang mahram dan keserasian
antara agama dan evolusi:
Saya meletakkan masalah ini dan menjawabnya
untuk menyatakan kebenaran dan menyempitkan jalan keluar penentangan.
Maksud masalah sumbang mahram berkaitan
evolusi adalah: Sekiranya ada evolusi, Sekiranya ada perkembangan (evolusi),
maka Adam atau salah seorang dari bapa-bapa yang sedarah dengannya yang
mendahuluinya kemungkinan besar merupakan hasil sumbang mahram, jadi tidak ada syari’at
(undang-undang) yang melarangnya, jadi mengapa sumbang mahram tidak berlaku pada
masyarakat tersebut, seperti yang memungkinkan jika tiada syari’at yang
melarangnya?!!!
Orang yang dapat mengatasi masalah ini adalah
orang yang tidak mempercayai bahawa manusia adalah hasil sumbang mahram yang
berlaku antara putera dan puteri Adam. Para ulama agama tidak dapat mengarahkan
masalah ini kepada masalah yang dipersetujui antara evolusi dan agama; Kerana
mereka menganggap bahawa sumbang mahram pada zaman Adam adalah masalah semula
jadi dan menganggapnya sebagai perkahwinan yang disyari’atkan. Oleh itu,
masalah ini tidak wujud di kalangan ulama Yahudi dan Kristian, dan kebanyakan ulama
dan ahli tafsir Al-Sunnah, dan ramai ulama dan ahli tafsir Syiah; Kerana mereka
menganggap bahawa seluruh umat manusia berasal dari hasil sumbang mahram,
menurut kepercayaan mereka bahawa anak-anak lelaki dan perempuan Adam berkahwin
satu sama lain, dan kemanusiaan adalah hasil pembiakan ini yang bahkan
bertentangan dengan bahagian biologi tubuh yang menolak sumbang mahram.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 55
Mengenai keluarga Muhammad, ini adalah
pernyataan yang salah dan tidak benar, dan para imam dari keluarga Muhammad (as)
telah menyatakan bahawa ia adalah palsu (batil), dan riwayat-riwayat yang
diterima dari keluarga Muhammad (as). menyangkal penyelewengan ini terhadap
Adam dan keturunannya dan sumbang mahram itu dilarang dalam syari’at Adam (as).
Diriwayatkan Zaraarah dari Abi Abdillah
(as): (Adam (as) mendapat anak Syets dan namanya hadiah Allah, dia adalah
washiy pertama yang dilantik sebagai washiy umat manusia di atas bumi. Kemudian
dilahirkan selepas Syets, Yafits, dan apabila Allah Azza wa Jalla menetapkan
dan sampai kepada perkembangan kelahiran apa yang kamu lihat dan apa yang
terjadi adalah yang berkembang dari Al-Qalam dan melarang apa yang diharamkan
Allah Azza wa Jalla (perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara
lelaki. Diturunkan selepas ‘Ashar hari Khamis Hauraa’ (bidadari) dinamakan dan
diberikan kedudukannya dari syurga, Allah Azza wa Jalla memerintahkan Adam
mengahwinkan Syets sebagai isteri dengannya, dan kemudian diturunkan selepas
‘Ashar esoknya Hauraa’ (bidadari) daripada Syurga dengan suatu kedudukan dan
Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam mengahwinkan Yafits sebagai isteri
dengannya, Syets dikurniakan anak lelaki dan Yafits dikurniakan anak perempuan,
maka Allah Allah Azza wa Jalla mengarahkan Adam dengan menetapkan supaya anak
perempuan Yafits berkahwin dengan anak Syets, maka dilaksanakan, maka anak-anak
yang terpilih dari Nabi-nabi dan Rasul-rasul adalah dari keturunan mereka.
Dengan itulah Allah melarang supaya apa yang mereka katakan Perintah
(perkahwinan) antara saudara-perempuan dengan saudara lelaki.[1]
Apa yang disebutkan dalam beberapa riwayat
mengenai perkahwinan dari anak-anak Adam yang soleh, bahawa mereka adalah para bidadari,
maka apa yang dimaksudkan di sini adalah sifat diri mereka yang berhubung dengan
tubuh mereka, sama seperti jiwa (diri) Adam terhubung dengan tubuh manusia bumi,
dan itu adalah permulaan perjalanan Adam dan keturunannya di bumi, walaupun
jiwa (diri) ini dicipta di langit dari tanah yang dipertingkatkan dan ditiup (roh)
sebelum diturunkan dan berhubung dengan badan.
Jawapan kepada masalah:
Dari yang disebutkan di atas jelas bahawa
mereka yang dapat mengemukakan masalah seperti itu adalah mereka yang
mempercayai apa yang dikatakan oleh para imam bahawa umat manusia bukan hasil
dari perzinaan atau sumbang mahram.
______________________
1 - Man La Yahdhuruhu Al-Faqih: Jilid. 3,
halaman 381 hadits 4337.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 56
Mengenai tanggapan itu, cukup untuk
mengatakan: Tidak ada dalil atas tidak adanya Syariah yang mengharamkan
perkahwinan sumbang sebelum Adam (as) di antara kaum-kaum awal dari mana Adam (as)
turun. Mungkin ada kewajipan awal untuk umat-umat ini setimpal dengan kemampuan
penjagaan mereka, Sudah pasti bahawa orang atau kumpulan manusia yang
mendahului bapa kita Adam (as) mempunyai tanggung jawab, walaupun tanggung
jawab mereka sederhana yang sesuai dengan keadaan mereka. dan tidak ada yang
dapat memastikan bahawa larangan perkahwinan sesama muhrim bukan merupakan bahagian
dari undang-undang mereka, tetapi sebenarnya larangan tersebut sudah pasti dan
pena dijalankan sesuai dengan riwayat-riwayat dan apa yang ditulis oleh Al-Qalam,
maka ia adalah undang-undang yang berlaku untuk Adam dan anak-anaknya atau
mereka yang mendahului mereka yang diberi tanggung jawab.
Adapun jawapan kepada masalah ini dari sudut ilmu,
telah terbukti bahawa evolusi biologi pada umumnya cenderung mencegah sumbang
mahram dengan memilih genetik yang membawa kepada pencegahannya, atau mari kita
katakan bahawa badan yang dibina dengan peta genetik yang mengandungi genetik
yang mendorong tubuh menahan diri dari melakukan sumbang mahram akan lebih
cenderung bertahan, Dan bahawa dalam masalah yang terdapat secara semula jadi,
evolusi berjaya mencegah dengan nyata dan jelas, dan genus (genetik) Homo
itu dari hal-hal tersebut, dan kami percaya bahawa pertumbuhan peta genetik dikawal
selia untuk menjangkau badan-badan menahan diri dari perkara ini.
Dan jika kita melihat spesies kera besar yang
paling dekat dengan manusia, ia adalah cimpanzi, kita akan mendapati bahawa cimpanzi
betina, ketika dia mencapai usia dewasa, meninggalkan keluarganya untuk pergi
dan berkahwin dengan keluarga lain, kata Dr. Jane Caudall [1], salah
seorang pakar yang terkenal mengenai masyarakat cimpanzi:
“No Consortships, either observed or inferred,
have involved mothers and sons or maternal siblings. No male has ever been
observed to try to take his mother or sister on a consortship.
____________
[1] Dr. Jane Caudall adalah ahli
primatologi, etiologi dan antropologi Britain, yang dianggap sebagai pakar
cimpanzi terkemuka di dunia, dan terkenal kerana kajiannya selama 45 tahun
mengenai interaksi sosial dan rahsia cimpanzi liar di Taman Negara Gombe Stream
di Tanzania.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 57
Because the father – daughter relationship is
not known, there are likely to be occasions when such pairs go off together.
But again, the fact that the older males tend to be less sexually interested in
young females of their own community can reduce the likelihood of incestuous
consortship of this sort”.
“Tidak
ada hubungan yang berterusan antara ibu dan anak mereka atau antara saudara
kandung ibu yang disimpulkan atau diperhatikan. Juga, tidak ada percubaan yang
jantan untuk terlibat dalam hubungan yang berterusan dengan saudara atau
ibunya. Kerana hubungan ayah - anak yang betina tidak diketahui dan jelas bagi
mereka, kes-kes yang melibatkan hubungan antara mereka adalah mungkin. Tetapi
sebenarnya, lelaki yang lebih tua cenderung kepada kurang berminat secara
seksual terhadap betina yang muda dalam komuniti mereka, dan ini mengurangkan
kemungkinan berlaku sumbang mahram seperti ini (iaitu antara ayah dan anak betina
[1].
"Cimpanzi betina muda kadang-kadang
enggan untuk berhubungan dengan jantan yang jauh lebih tua dan ianya
menunjukkan bahawa ini boleh menjadi mekanisme lain untuk meminimumkan
perkawinan sumbang mahram"
Cimpanzi betina muda kadang-kadang menolak dari
melayan untuk berpacaran dengan jantan yang jauh lebih tua dari mereka. Beberapa
sarjana percaya bahawa ayat ini adalah untuk mengurangkan kadar berlaku sumbang
mahram. [2]
"Di Gombe ada peralihan tetap, atau pendatang
(cimpanzi betina yang meninggalkan komuniti kelahiran mereka untuk bergabung
dengan komuniti jiran), dan peralihan sementara, atau pengunjung (cimpanzi betina
yang mengunjungi komuniti kejiranan untuk jangka masa pendek, biasanya dalam
jangka waktu kitaran kesuburan pembiakan, kemudian mereka kembali ke kumpulan
masyarakat asal
__________________
[1] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns
of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 470
[2] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns
of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 469
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 58
Di samping itu, cimpanzi betina kecil tertentu
boleh terus bergerak maju dan mundur di antara komuniti. "
"Dalam bentuk gabungan bagi menjauhkan
diri, ada pergerakan cimpanzi betina yang tetap. Mereka adalah pendatang (cimpanzi
betina yang meninggalkan komuniti kelahiran untuk bergabung dengan komuniti
jiran) atau pengunjung yang melakukan pemindahan sementara (cimpanzi betina yang
mengunjungi komuniti jiran untuk jangka masa yang agak pendek, biasanya dalam jangka
waktu kitaran kesuburan pembiakan dan kemudian kembali ke kumpulan asal mereka)
Oleh itu, sebahagian cimpanzi betina terus bergerak maju-mundur di antara
komuniti.[1]
"Pada cimpanzi yang hidup bebas, Jane
Goodall telah memerhatikan pantang larang sumbang mahram. Ibu cimpanzi tidak
membenarkan anak cimpanzi jantan mereka untuk mengawan (hubungan seks) mereka, cimpanzi
betina tidak mengawan dengan saudara cimpanzi yang jantan dan cimpanzi betina
tidak mengawan cimpanzi jantan yang lebih tua dalam kumpulan keluarga mereka. Oleh
itu cimpanzi-cimpanzi ini tidak ada kaitan secara biologi, mereka telah membesar
dalam kumpulan keluarganya dan tidak menunjukkan tingkah laku seksual antara
satu sama lain."
Jane Goodall menyatakan bahawa cimpanzi yang
hidup bebas menganggap sumbang mahram sebagai pantang larang, kerana ibu tidak
membenarkan anak mereka berkahwin dengan mereka, saudara yang betina tidak
mengawan dengan saudara cimpanzi jantan mereka, dan cimpanzi betina tidak
mengawan dengan cimpanzi jantan yang lebih tua dalam kumpulan keluarga.
Walaupun cimpanzi ini tidak ada hubungan secara biologi, mereka dibesarkan
dalam kumpulan keluarga yang sama dan tidak menunjukkan tingkah laku seksual
antara satu sama lain.[2]
Sekiranya anggota komuniti cimpanzi
mengelakkan sumbang mahram dan fenomena penghindaran sumbang mahram berlaku di
dunia haiwan, apa yang menghalangnya daripada hadir dan biasa di masyarakat
Homo - boneka -
_____________________
[1] (Goodall, The Chimpanze of Gombe: Patterns
of Behavior) Jane Caudall, Cimpanzi Gombe – Corak Tingkah Laku - hlm 86
[2] Laman web rasmi Central Washington
University, Amerika Syarikat
Central Washington University. Chimpanzee
and Human Communication Institute, Soalan Lazim. Terdapat di: http://www.cwu.edu/chci/frequently-askedquestions
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 59
dan keadaan mereka sebelum Adam (as)
benar-benar menjauhkan diri dari sumbang mahram!
Terutama dengan adanya penghalang biologi
untuk sumbang mahram. Tubuh badan yang dibina di atas peta genetik yang
mengandungi genetik yang menyebabkan tubuh badan dapat mengelakkan sumbang
mahram akan menjadi peta genetik yang berjaya secara semula jadi yang akan mempersilakan
pemilihan semula jadi, yang bermaksud bahawa ia akan menjadi keadaan yang
paling mampu bertahan; Kerana peta genetik yang tidak mengandungi genetik ini
akan mengalami kepupusan dan hilangnya kerana akan mematikan genetik terpendam yang
kesannya akan dapat dilihat melalui sumbang mahram atau perkahwinan muhrim,
kerana tubuh badan yang dibangun di atas peta genetik yang tidak mengandungi genetik
untuk mencegah sumbang mahram tidak akan dapat membesarkan keturunan seperti
yang lain; Kerana sumbang mahram akan menyebabkan peningkatan kemungkinan
terjadinya bencana gen mematikan laten yang menyebabkan pembunuhan keturunan,
dan oleh itu peta genetik yang membenarkan sumbang mahram akan hilang di
hadapan peta genetik yang tidak membenarkannya dalam perlumbaan evolusi dan
kelangsungan hidup, dan seiring dengan berjalannya waktu, kelangsungan hidup
adalah untuk peta genetik yang membina badan yang mengelakkan sumbang mahram,
dan untuk ini adalah wajar bahawa apabila cimpanzi dan gorila betina mencapai
usia dewasa, keluarga mereka berhijrah untuk menikah dengan keluarga dan cimpanzi
asing yang lain.
"Genetik mematikan adalah genetik yang
membunuh pembawanya. Adapun mematikan genetik terpendam, seperti mana-mana genetik
terpendam, kesannya tidak jelas melainkan diberikan dalam dos berganda.
Sebenarnya, mematikan genetik terpendam berjaya dalam kumpulan genetik kerana
kebanyakan individu yang membawa genetik ini hanya mempunyai satu salinannya,
dan oleh itu sama sekali tidak mengalami kesannya. Tambah pula bahawa mana-mana
genetik mematikan jarang berlaku kerana jika ia berlaku dan menjadi biasa, ia
menemui salinannya sendiri dan akan membunuh pembawanya.
Tetapi banyak jenis genetik mematikan mungkin tersedia
ada, yang bermaksud kita mungkin masih akan dewasa dengannya. Anggaran dalam
beberapa buah buku menunjukkan kehadiran dua genetik mematikan sebagai purata
pada setiap orang. Dan jika pasangan lelaki dan wanita secara rawak,
kemungkinan besar adalah bahawa dua genetiknya yang mati tidak sepadan dengan
dua genetik yang mematikannya, sehingga mereka yang muda tidak akan mengalami
kesan genetik yang mematikan. Tetapi jika seorang saudara mengahwini adiknya,
atau seorang ayah mengahwini anak perempuannya, Keadaan akan berbeza secara
tidak menyenangkan.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 60
Apa pun mematikan genetik terpendam sangat
jarang terjadi pada seluruh komuniti, kemungkinan yang masih tinggi yang membimbangkan
adalah genetik yang sepadan dengan genetik yang dapat menandinginya. Dan jika
anda mengira jumlahnya, anda akan melihatnya, pada mematikan genetik terpendam
yang dibawa, jika saya berkahwin dengan adik saya, 1/8 anak kecil mati akan
mati ketika lahir atau mati ketika masih kecil. Dan sehubungan dengan itu,
kematian pada masa dewasa lebih dahsyat lagi, pada tahap genetik, daripada
kematian ketika lahir. Genetik mati ketika lahir tidak membuang banyak masa dan
tenaga yang penting pada ibu bapanya.
Tetapi tidak kira bagaimana anda melihat kepahitannya, sumbang mahram tidak
terlalu berbahaya, tetapi ia boleh terjadi. Oleh itu, pemilihan berdasarkan
mengelakkan sumbang mahram sama kuatnya dengan tekanan pemilihan yang diukur
secara semula jadi.
Mungkin sekarang ahli antropologi yang
keberatan dengan penafsiran Darwin untuk mengelakkan sumbang mahram tidak
menyedari isu Darwin yang mereka lawan. Sebenarnya, hujah-hujah yang mereka
kemukakan kadangkala terlalu lemah sehingga tidak bernilai mengemukakan
permohonan peribadi peribadi yang terdesak. Mereka mengatakan, sebagai contoh,
jika eklektikisme (teori permilihan) Darwin benar-benar membuat kita tidak suka
melakukan sumbang mahram, kita tidak perlu melarangnya. Pantang larang itu
hanya tumbuh kerana nafsu yang berkaitan dengan sumbang mahram menimpa
individu. Oleh karena itu, tidak mungkin aturan menentang sumbang mahram
memiliki fungsi (biologis), Sebaliknya, ia jelas semata-mata (keseronokan). Tetapi
bantahan ini mungkin serupa dengan: "Tidak perlu meletakkan kunci."
pada suis permulaan (penghidup) automatik bagi kereta, kerana kereta dilengkapi
dengan kunci di pintunya. Oleh itu, kunci pemula (penghidup) tidak boleh
menjadi alat anti-kecurian, tetapi ia mempunyai kepentingan aturan adat semata-mata. "Untuk tujuan ini, ahli
antropologi cenderung menekankan bahawa pantang larang berbeza mengikut budaya
yang berbeza, dan definisi kekeluargaan juga berbeza. Mereka nampaknya percaya
bahawa ini akan melemahkan cita-cita Darwin dan penyokongnya untuk menjelaskan
penghindaran sumbang mahram. Tetapi kita mengatakan bahawa hasrat seksual tidak
boleh menjadi fenomena niat yang disesuaikan Darwin kerana budaya yang berbeza
lebih suka melakukan hubungan seksual dalam situasi yang berbeza. Nampaknya
sangat mungkin bagi saya untuk mengelakkan sumbang mahram pada manusia, Seperti
pada haiwan lain, ini adalah hasil dari pemilihan pengesanan Darwin yang kuat.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 61
Dan yang terburuk bukan hanya menggauli dengan
orang yang dekat dengan anda secara genetik. Pergaulan dengan orang asing juga
mungkin buruk kerana ketidaksesuaian genetik antara pelbagai kaum. Ada pun had
purata keadaan yang terbaik, tidak mudah untuk menjangkanya dengan tepat.
Adakah anda sepatutnya berkahwin dengan sepupu pertama, kedua atau ketiga?
Patrick Bateson telah berusaha untuk
mengetahui apa yang lebih disukai burung puyuh Jepun dalam hal ini. Dalam eksperimen
pembentukan struktur anatomi yang disebut alat Amsterdam, burung diminta
memilih pasangan lawan jenis yang disusun di belakang tingkap kaca kecil, dan
didapati bahawa burung lebih suka sepupu kelas pertama daripada adik beradik jantan
dan betina dan burung yang tidak berkaitan dengan sebarang hubungan (keluarga).
Percubaan tambahan juga menunjukkan bahawa burung puyuh muda belajar memantau
ciri-ciri pasangannya, dan kemudian cenderung pada tahap selanjutnya dalam
hidupnya untuk memilih pasangan seksualnya sehingga menyerupai pasangannya,
tetapi tidak pada tahap yang besar..
Oleh itu, nampaknya burung puyuh menghindari
sumbang mahram dengan tidak adanya hasrat dalamannya terhadap burung yang membesar
bersamanya. Sebaliknya, haiwan lain melakukan hal yang sama dengan mematuhi peraturan
sosial, khususnya peraturan penyebaran yang dimandatkan secara sosial. Singa
jantan, misalnya, menjauhkan diri dari kelompok patriarki (ketua jantan),
kerana yang betina tetap dari kerabatnya untuk menggodanya dan tidak kahwin
kecuali mereka berjaya menaklukkan kumpulan lain. Dalam masyarakat cimpanzi dan
gorila, kecenderungan bagi wanita untuk pergi mencari pasangan dalam kumpulan
lain. Sebenarnya, kedua pola penyebaran ini, serta sistem yang diterapkan oleh
burung puyuh, dijelmakan dalam budaya manusia yang berlainan.[1]
Dengan kata lain, hasilnya adalah bahawa kita
secara biologi membina tubuh kita untuk mengelakkan sumbang mahram, dan ini
adalah hasil semula jadi evolusi dan kelangsungan hidup genetik yang paling
mampu bertahan dalam persaingan di antara mereka, dan perkara beberapa haiwan
mengelakkan sumbang mahram dibuktikan dengan eksperimen, dan dengan demikian
membuktikan terbatalnya kepercayaan orang Yahudi,
______________________
[1] The Selfish Gene (Genetik Keakuan) oleh
Dr. Dawkins: hlm. 173-174
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 62
orang-orang Kristian, ulama Al-Sunnah, dan sesiapa
yang mengikuti mereka dengan ajaran ini dari ulama Syiah, dan terbukti kebenaran
yang diungkapkan oleh keluarga Muhammad (as) lebih dari seribu tahun yang lalu.
Adakah orang yang berlaku adil terhadap
keluarga Muhammad (as):
Sekiranya ada seseorang yang mencari kebenaran
mencukupilah baginya khabar (riwayat) dari keluarga Muhammad (as) lebih dari
seribu tahun yang lalu mengenai hakikat perkara ini yang dibuktikan oleh Ilmu
Hadits, dan menentang mereka (as) untuk mengawal kepalsuan pada zaman mereka, yang mengatakan: Kemanusiaan adalah hasil
perkahwinan adik beradik (saudara lelaki dan perempuan) - sumbang mahram.
sementara mazhab-mazhab Muslim yang lain mengatakan bahawa kemanusiaan adalah
hasil perkahwinan saudara lelaki dan perempuan, kita dapati keluarga Muhammad (as),
mereka dengan jelas menerangkan bahawa adalah tidak benar bahawa kedua-dua
putera Adam mengahwini wanita yang tidak berkaitan dengan darjat kekeluargaan
yang diharamkan berkahwin.
Sheikh Al-Saduq meriwayatkan dalam "3illal
Al-Syarai3" - Bab mengenai cara memulakan keturunan:
Diceritakan kepada kami Muhammad Ibn Al-Hasan Bin
Ahmad Bin Al-Walid (ra), katanya: diceritakan kepada kami Ahmad Bin Idris dan Muhammad
Bin Yahya Al-Attar, mereka semua berkata: diceritakan kepada kami Muhammad bin
Ahmad bin Yahya bin Imran al-Ash'ari diceritakan kepada kami, dia berkata:
Ahmad bin al-Hasan bin Ali bin Faddal memberitahu kami dari Ahmad bin Ibrahim bin
Ammar.Dia berkata: Kami diberitahu oleh Bin Nuwayh, yang menceritakannya dari
Zurarah, yang berkata: Abu Abdillah (as) ditanya bagaimana keturunan Adam (as)
bermula, kerana kita mempunyai orang-orang yang mengatakan: Allah TWT , mewahyukan
kepada Adam (as) supaya mengahwinkan anak perempuannya dengan anak-anak lelakinya,
dan bahawa seluruh ciptaan ini berasal dari saudara lelaki dan perempuan?
Jadi Abu Abdullah (as) berkata: "Maha Suci
Allah yang jauh lebih Tinggi KebesaranNya dari yang demikian itu; katanya,
“bahawa Allah Azza wa Jall menciptakan ciptaan-Nya yang dikasihi-Nya, para nabi
dan rasul dan orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan dan laki-laki Muslim
dan perempuan dari yang haram?!
Tidak mempunyai keupayaan mencipta mereka dari yang Halal?!
Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia mereka pada kehalalan, yang
suci bersih dan baik. Demi Allah aku telah mengetahui bahawa salah seekor dari
adik haiwan (betina) telah disembunyikan dari abangnya, maka apabila dia
bersama dengan adiknya yang betina itu dan telah didedahkan kepadanya. Maka,
apabila dia tahu itu adalah saudaranya, dia tarik keluar bahagian peribadinya
dan dipegang digigitnya dengan giginya sehingga putus, maka dia jatuh lalu
mati.
Zurarah berkata: Kemudian dia (as) ditanya
tentang penciptaan Hawa, dan dikatakan kepadanya: Beberapa orang di antara kita
mengatakan bahawa Allah AWJ menciptakan Hawa dari memindahkan tulang rusuk kiri
Adam?
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 63
Dia berkata: "Maha Suci Allah yang jauh
lebih Tinggi KebesaranNya dari apa yang dikatakan demikian itu; katanya,
“bahawa Allah TWT menciptakan bagi isteri Adam bukan dari tulang rusuknya, dan menjadikan
jalan bagi salah seorang dari orang-orang aib untuk berbicara, mengatakan
bahawa Adam berkahwin dengan sebahagian darinya dari tulang rusuknya. Apa yang
ditentukan Allah antara kita dan mereka, lalu dia berkata: Bahawa apabila Allah
TWT menciptakan Adam dari tanah dan memerintahkan para malaikat sujud
kepadanya, lalu mereka jatuh (bersujud), kemudian menciptakan seorang makhluk
untuknya, lalu diletakkan lubang kecil di antara pinggulnya, sehingga wanita
itu akan mengikuti lelaki itu. Lalu dia datang untuk bergerak, maka
diperhatikan dia bergerak, dan ketika dia memperhatikannya, dia dipanggil untuk
menjauh darinya, dan ketika memandang perempuan itu, dia melihat peribadi yang
baik yang menyerupai rupanya, kecuali dia seorang wanita. Maka dia bercakap
dengannya dalam bahasanya (Adam) sendiri. Adam berkata kepadanya: Siapa kamu?
Dia berkata: Allah menciptaku seperti yang kau dapat lihat. Adam berkata pada
saat itu: Ya Tuhan, siapakah mahluk yang baik ini siapa yang membuat aku lupa dan
mendekatinya dan memandangnya? Lalu Allah berfirman: Ini adalah umatku, Hawa,
dan dia suka bersamamu, dia akan menghiburmu, berbicara kepada kamu, dan mengikut
perintahmu. Dia berkata: Ya, wahai Tuhan, dan bagi-Mu pujian dan terima kasih
selama aku ada. Lalu Allah TWT berfirman: Oleh itu, lamarlah dia kepadaku,
kerana dia adalah hambaku, dan dia juga memperbaiki untuk syahwat. Dan Allah meletakkan
syahwat padanya, dan sebelum itu mengajarkan padanya makrifah, sehingga dia
berkata: Ya Tuhan, aku melamarnya kepadaMu, maka apakah Engkau redha demikian
itu? Dia berfirman: RedhaKu agar engkau mengajarnya sebagai pengajar agamaKu. Adam
berkata: Itu untukmu, ya Tuhan, jika kamu menghendakinya. Dia berfirman: Engkau
telah menghendakinya, dan aku telah menikahkannya, jadi dia menyertai kamu. Adam
berkata: Datanglah kepadaku. Hawa berkata: Bahkan engkaulah yang datang kepadaku,
Allah AWJ memerintahkan Adam untuk berdiri di hadapannya, lalu Adam pergi
berdiri di sisinya. Dan jika bukan kerana itu, wanita akan pergi kepada lelaki
sehingga keduanya berbicara, maka ini adalah kisah Hawa (as).[1]
Dia juga meriwayatkan: [Bapaku, semoga Allah
merahmatinya, berkata: Diceritakan kepada kami Muhammad bin Yahya Al-Attar, dari
Al-Husayn bin Al-Hasan bin Aban, dari Muhammad bin Auramah, dari Al-Nawfali, dari
Ali bin Daud Al-Yaqubi, dari Al-Hasan bin Muqatil, yang mendengar Zurarah
berkata: Abu Abdullah (as) telah ditanya mengenai permulaan Keturunan Adam,
bagaimana ianya, dan [bagaimana] permulaan pembiakan keturunan Adam, bagi
orang-orang di kalangan kita mengatakan bahawa Allah Azza wa Jall mewahyukan
kepada Adam untuk mengahwinkan anak-anak perempuannya kepada anak-anak
lelakinya, dan semua penciptaan ini berasal dari adik beradik.
______________________
[1] 3illal Al-Syarai3 oleh Syeikh Al-Shaduq
- Jz 1 hlm 17-18
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 64
Maka Abu Abdullah (as) berkata: "Maha
Suci Allah yang jauh lebih Tinggi KebesaranNya dari yang demikian itu; katanya,
“Bahawa Allah Azza wa Jall menciptakan ciptaan-Nya yang dikasihi-Nya dan para
nabi dan rasul dan orang-orang mukmin, laki-laki dan perempuan dan laki-laki
Muslim dan perempuan dari yang haram?! Tidak mempunyai keupayaan mencipta mereka
dari yang halal?! Sesungguhnya Allah telah mengambil perjanjian setia mereka
pada kehalalan, yang suci bersih dan baik. Demi Allah aku telah mengetahui
bahawa salah seekor dari adik haiwan (betina) telah disembunyikan dari
abangnya, maka apabila dia bersama dengan adiknya yang betina itu dan telah
didedahkan kepadanya. Jadi, apabila dia tahu itu adalah saudaranya, dia tarik
keluar bahagian peribadinya dan dipegang digigitnya dengan giginya sehingga
putus, maka dia jatuh lalu mati. Dan haiwan lain ibunya telah disembunyikan
darinya supaya dia melakukan perkara yang sama! Jadi bagaimana pula dengan
manusia yang mempunyai sifat manusia yang utama dan berpengetahuan?! Adakah itu
satu generasi dari penciptaan ini - yang kamu lihat - yang mahukan pengetahuan
dari kalangan ahli keluarga nabi-nabi mereka, dan mereka mengambil pengetahuan
dari punca yang mereka tidak diperintahkan untuk mengambilnya, jadi akhirnya
mereka berada dalam apa yang kamu lihat dalam kesesatan dan kejahilan ilmu,
[seperti] perkara-perkara yang lepas sejak awal penciptaan Allah, dan itu amat
mustahil.
Kemudian beliau berkata: Celakalah mereka! Di
manakah Fuqaha’ penduduk Hijaz dan Fuqaha’ penduduk Iraq yang tidak berbeza
mengenainya, bahawa Allah Azza wa Jall memerintahkan pena (Al-Qalam), jadi ia
berlari (menulis) di Lauh Mahfudz (Papan Terpelihara) yang melindungi semua apa
yang akan berlaku sehingga hari kiamat, [iaitu] dua ribu tahun sebelum dicipta
Adam. Dan semua Kitab-kitab Allah di mana Al-Qalam berlari,
termasuk Larangan (perkahwinan) adik-adik bersaudara antara lelaki
dan perempuan adalah Haram. Dan kita lihat empat Kitab-kitab terkenal di
dunia ini; Taurat, Injil, Zabur, dan Furqan, Allah telah turunkan kepada mereka
dari Lauh Mahfudz kepada Rasul-Nya (as), ia adalah Taurat kepada Musa, Zabur
kepada Nabi Daud, Injil kepada Isa, dan Al-Qur'an kepada Muhammad, dan kepada
Nabi-nabi (as), dan Kitab-kitab tersebut tidak pernah menghalalkan
[adik-beradik dan saudara-saudara berkahwin]. Saya mengatakan bahawa sesiapa
yang mengatakannya atau yang serupanya hanyalah mahu mengukuhkan hujah-hujah oleh
golongan Magi. (Majusi). Apakah mereka mahu memerangi Allah...) [1]
__________________
[1] 3illal Al-Syarai3 oleh Syeikh Al-Shaduq
- Jz 1 hlm 17-18
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 65
Naluri dan sumbang mahram
Mereka yang mengatakan bahawa kemanusiaan
adalah hasil perkahwinan saudara kandung (sumbang mahram), menganggap tindakan
keterlaluan yang dikutuk oleh para imam (as) ini sebagai tidak bertentangan
dengan naluri semula jadi.
Al-Thabathaba’ei berkata:
"Dalil bahawa naluri tidak menafikannya
dari segi penghindaran naluri adalah peredarannya di kalangan orang Majusi dalam
masa yang panjang, menurut apa yang diceritakan oleh sejarah, dan hukumnya tersebar
di Rusia, menurut apa yang dikatakan, serta berlakunya kejadian sumbang mahram bukan
dengan jalan berdua-duaan yang sah di Eropah."[1]
Dengan kata lain, Al-Thabathaba’ei mengatakan:
Amalan sebahagian manusia untuk suatu tindakan tertentu untuk jangka waktu yang
panjang dan pengaturan suatu hukum untuk diamalkan di antara mereka adalah dalil
bahawa masalah tersebut tidak bertentangan dengan sifat manusia atau
penghindaran naluri.
Saya tidak fikir bahawa saya perlu memberi
komen mengenai bukti tahap kegilaan ini, tetapi untuk menarik perhatian kepada
penyebaran perkahwinan sesama jenis (liwat dan lesbianisme), terutama pada zaman
sekarang, sehingga masalah di banyak negara di dunia datang untuk
menghalalkannya dengan undang-undang sivil. Homoseksual dan lesbianisme (secara
sah di beberapa negara tidak bertentangan dengan naluri dari segi penolakan
naluri mengikut kaedah Al-Thabathaba’ei dengan cara membuat kesimpulan?!.[2]
_____________________
[1] Tafsir Al-Mizan oleh Syed Al-Thabathaba’ei
- Tafsir Surat Al-Nisa, ayat: 1
[2] Kitab
Ilusi Atheisme (Wahmu l-Ilhad): Tanda-tanda Ketuhanan di Alam
Semesta - (Edisi 3), hlm.186 - 187
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan