Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 216
Keibuan Dan Didikan >> Hukum-hukum
Syari’ah
S / Tuan anak saudara perempuan saya berumur sepuluh tahun, dan puasa wajib atasnya. Dia tinggal di Amerika, dan siang hari panjang bagi mereka. Dia sangat lemah dan tidak mempunyai cukup tenaga untuk melawannya. Dia bahkan tidak dapat bercakap. Kakak saya memberitahu saya bahawa dia sangat letih dan sedang meningkat remaja, adakah dia harus berpuasa? Adalah diketahui bahawa ayahnya tidak menerima bahawa dia berbuka puasa, dan ibunya melihat keadaannya.
J / [Secara amnya, puasa tidak membahayakan,
insya Allah. Saya juga mempunyai anak perempuan berusia sembilan tahun yang
fizikalnya tidak kuat dan dia berpuasa, dan Al-Hamdu Lillah. Secara amnya, jika
anda yakin bahawa berpuasa membahayakannya, dia boleh berbuka puasa dan qadha’
(ganti) pada waktu yang lain.][1]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh.
Bapaku .. Salah seorang ansariah mengemukakan
soalan ini, memohon kepada Allah agar diberikan jawapannya. Soalan: Ketika saya
dalam keadaan tidak suci, saya berdiri seperti sholat di depan anak perempuan
kecil saya kerana dia selalu bersholat dengan saya, tetapi saya tidak
mengulangi ucapan sholat, saya hanya berselawat atas Muhammad dan keluarga
Muhammad semasa melakukan semua perbuatan sholat ini. Adakah ini dibenarkan?
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh.
Semoga Allah memberkati kamu. Ia dibenarkan.]
[2]
S / Kami mengetahui dari imam bahawa boleh
mencium tangan ibu bapa dan anak-anak kecil. Adakah hal itu juga dibenarkan
bagi saudara lelaki dan perepuan dan mu’alim, yakni dibenarkan mencium tangan
orang-orang bukan ulamak?
J / [Hindarkannya, semoga Allah memberi anda
kejayaan dan membimbing langkah anda, kerana ini adalah sunnah yang buruk dan
sering menimbulkan kesombongan, Sebaliknya, orang tua, anak lelaki, isteri dan
suami, memandangkan jarak fizikal mereka, tidak mungkin mencium tangan ayah,
ibu, anak lelaki, suami atau isteri akan menjadi penyebab kesombongan mereka.]
[3]
_________________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - h 296
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) - h 394
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 34
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 217
S / Pada usia berapa dilarang bagi ibu bapa
untuk melihat bahagian peribadi anak-anak mereka?
J / [Ibu bapa seharusnya tidak melihat
bahagian peribadi anak mereka - anak-anak kecil - kecuali sejauh mana keperluan
pembersihan dan seumpamanya. Jika anak dapat membersihkan diri dari kekotoran
dan mencuci dirinya dan memakai pakaiannya sendiri tanpa memerlukan pertolongan
ibu bapa, maka ibu bapa harus mengelak daripada memandang peribadi bahagian
anak kerana tidak ada keperluan.][1]
S / Apakah isteri wajib menjaga anak,
membersihkannya, memberinya makan dan memperhatikannya, dan jika dia tidak
melakukannya, dia berdosa, seperti mana dia berdosa kerana tidak perkenankan
permintaan suaminya seboleh mungkin?
Dan bagaimana jika dia memutuskan untuk
belajar atau bekerja, bahkan selama beberapa jam, apakah ia menjadi kewajiban
suami di sini untuk menjaga anak kerana dia tidak akan dapat melakukannya, atau
apakah ia kewajiban suami?
Adakah hak penjagaan adalah tanggungjawab
isteri atau tanggungjawab suami, dan jika isteri melakukannya ia adalah secara
mustahab seperti memasak dan membersihkan rumah suaminya?
J / Perhatian pada anak-anak adalah kewajiban
bagi kedua pasangan, dan masing-masing mengikut waktu yang ada padanya.
Sekiranya suami bekerja dan isteri tidak bekerja, maka bahagiannya dalam
menjaga anak adalah yang lebih besar.
Adapun melakukan pekerjaan rumahtangga
perkahwinan, walaupun ia bukan kewajiban dalam akad nikah, tetapi dia harus
melakukan bahagian pekerjaan yang berkaitan dengan kehidupan isteri sendiri.
Contohnya, dia harus membersihkan rumah di mana dia tinggal di dalamnya begitu
juga isterinya yang tinggal bersamanya harus memasak untuk dirinya sendiri dan
anak-anaknya ... dll.][2]
____________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh – Al-Taharah,
hlm.11
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 5, hlm. 24
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 218
S / Al-Salamu 3alaikum Saiyidi Yamani Aali
Muhammad Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh
Saya ada soalan, tuan, dan saya harap mendapat
jawapan daripada tuan. Mengenai menonton drama bersiri dan filem-filem, sama
ada dalam bahasa Arab atau asing, seperti Turki, Hindi atau Inggeris.
Karya-karya ini biasanya: bersiri-siri, terutama bahasa Turki, episodnya panjang
dan banyak pula episodnya. Maksudnya, banyak masa terbuang untuk mengikutinya.
Ia tidak mengandungi idea sosial yang penting dan berguna. Ia menunjukkan perkara-perkara
negatif dalam masyarakat, politik, sains fiksyen, tetapi mengandungi apa jua jenis
cerita seperti di atas. Karya-karya tersebut biasanya mengandungi: Wanita yang
tidak senonoh, bersekedudukan intim, berpakaian pornografi, hubungan cinta yang
tidak syar’ei, percampuran antara lelaki dan wanita yang tidak terkawal oleh
peraturan syari’ah. Sindiran, tanda, dan pandangan terlarang antara lelaki dan
wanita. Dan menzahirkan semua atau beberapa perkara ini disebutkan dalam
kejadian semula jadi dan kejadian berulang. Maksudnya, mempersembahkannya
sebagai perkara semula jadi dan karya itu tidak dikritik.
Adakah dibenarkan menonton karya-karya ini?
Adakah hukumnya berbeza di antara sama ada
penonton adalah lelaki atau wanita, anak-anak lelaki atau perempuan, berkahwin
atau tidak, Seorang remaja yang mudah terpengaruh kepercayaannya dan fikirannya
atau orang dewasa kurang terpengaruh. Apakah kewajipan ibu bapa terhadap
anak-anak mereka sekiranya mereka menonton karya ini? Saya harap mendapat
jawapan penuh, tuan, Wahai yang dirahmati Allah, dan saya mohon maaf kerana
terlalu panjang.
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh
Semoga Allah memberkati anda
Dari sudut hukum syar’ei, menonton filem atau drama
bersiri di atas adalah dibolehkan (mubah) selagi tidak ada apa-apa di dalamnya
yang menimbulkan rangsangan seksual.]
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 219
Saya faham bahawa kita boleh membiarkan
anak-anak kita tidak menonton siri dan filem ini? Bagaimana kita membuang
bahaya dari mereka?
Semoga Allah memberkati anda
Saya telah memberi anda hukum syar’ei di atas,
tetapi jika anda mahukan nasihat saya, tentunya lebih baik mengarahkan
anak-anak anda belajar, meneliti dan membuat kerja-kerja bermanfaat sebanyak
mungkin, dan jangan biarkan mereka membuang masa mereka.
S / Allahumma Shalli 3alaa Muhammad Wa Aali
Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima Katsira. Al-Salamu
3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh Wahai bapaku, saya bermohon kepada
Allah agar tuan dan keluarga tuan yang diberkati dalam keadaan baik dan sihat dan
semua orang-orang yang beriman lelaki dan wanita, insya Allah, dan untuk menganugerahkan
dengan pembukaan yang nyata, insya Allah.
Adakah dibenarkan untuk menyanyikan lagu-lagu
untuk kanak-kanak (bayi) baru lahir? Atau kanak-kanak secara umum? Wal-Salamu
3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Wal-Hamdu
Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Lagu-lagu dengan muzik secara umum tidak
dibenarkan, tetapi jika kamu maksudkan ibu-ibu yang mendodoikan (melagukan)
untuk anak-anak mereka, maka tidak ada masalah dengannya.][2]
S / Bayi perempuan saya berumur 5 bulan dan
saya ingin tahu tempoh awal melengkapkan penyusuan, adakah ia tidak diberi
makanan selain susu untuk tempoh dua tahun? Dan saya juga berharap yang
membolehkan saya ya tuan, adalah untuk
______________________
[1] Ulasan Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - pada 17 Jun 2018
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, h 66
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 220
menyeru suami saya dan saudara-saudara saya di
negara ini, dan bagi saya dengan kemuliaan diri tuan yang bersih dan suci,
bahawa tuan ahli semua yang terbaik. Segala puji bagi Allah semata-mata.
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Washalla
Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim
Taslima.
Anda boleh memberi dia makanan dan Allah
memberkati anda padanya, tetapi adalah makruh (dibenci) bagi ibu yang
menyusukan bayinya dari susunya ketika dia sedang hamil, dan saya bermohon
kepada Allah memberikan anda kejayaan bagi semua yang baik dan menjauhkan anda dari
segala yang jahat di dunia dan di akhirat, dan Allah memberikan pertolongan
kepada anda dengan pertolongan yang bernilai dan pertolongan anda kepada
agamaNya.][1]
S / Perkara ini sering berlaku di kalangan
sebahagian orang kerana tidak mengetahuinya, iaitu: Sekiranya seorang ibu
menyusui anaknya atau anak perempuannya dengan neneknya (ibu kepada
emak) menyusu sepenuhnya hingga kenyang, apakah ini menyebarkan keselamatan
(perlindungan) antara bapa susuan dan ibunya?
J / Tidak terbit dalam keadaan yang disebutkan
di atas, tetapi yang lebih utama meninggalkan perkara sedemikian.][2]
S / Seorang wanita datang kepada saya dan dari
penampilannya diketahui dia berkelakuan buruk dan penzina, menghisap dadah dan
melakukan semua perkara terlarang dan tidak ambil peduli. Dia meninggalkan bayi
perempuan berusia satu bulan, iaitu meninggalkannya kepada isteri saya, dan ibu
bayi itu pergi selama berbulan-bulan. Bayi perempuan itu dibesarkan bersama
saya dan sekarang dia berusia 8 bulan dan kami semua berteman dengannya, Adakah
saya boleh memelihara anak ini dan memberikan sijil ke rasmi supaya dia tidak
akan kehilangan pelajaran dan lain-lain pada masa hadapan, adalah diketahui
bahawa ibunya datang menemuinya beberapa kali dan dia membiarkannya dibesarkan
dan tidak mengambilnya kerana dia tinggal di jalanan dan tidak mempunyai tempat
perlindungan?
________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 76
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 5, hlm.22
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 221
J / Masalah membesarkannya dan mendaftarkannya
dengan sijil rasmi tidak ada masalah padanya, tetapi mesti juga ada kenyataan
mengenai keadaannya dan bahawa dia bukan anak perempuan Salibiyah (Kristian),
tetapi dia adalah anak angkat dan perlu untuk memelihara
hak-hak waris.][1]
S / Adakah ayah atau ibu boleh meminta anak
perempuannya yang sudah berkahwin semasa dia berada di rumah suaminya untuk
membayar sejumlah wang secara paksa, dengan menuntut hak untuk membesarkan
mereka semasa dia berada di rumah mereka?
J / [Dia tidak wajib membayar apa-apa.][2]
________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah – Jz 4, hlm. 49
[2] Jabatan Ilmiah, Pejabat Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - Rajab 24, 1442 H - Link ke
penerbitan
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan