Hukum Bersuci (Thaharah)
· Ghusl dan
berwuduk
· Haidh dan
istihaadah
· Mengenai
wanita yang sudah berkahwin
· Perempuan
Simpanan
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 233
Mandi dan berwuduk
Soalam 760 / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh, Saidi wa Maulai Ahmad, dan semoga Allah menempatkan tuan di bumiNya secepat
mungkin dan semua ansar yang terhormat.
Soalan: Apa hukum celak jika cair atau kering, bolehkah
berwuduk dengannya? Apakah hukum seseorang yang memakai celak dan menghabiskan
waktu lama untuk membuang celak, dan dia mungkin terlepas sholatnya dan terpaksa
qadha sholatnya disebabkan perkara ini? Dia bersusah-payah supaya dirinya tidak terdapat titik yang sangat kecil
sehingga dia hampir tidak dapat melihat apa-apa kecuali dengan fokus yang kuat,
dan kemudian mata menjadi merah dan disertai dengan rasa sakit. Apakah hukum mengenai
celak yang ada di dalam kelopak mata (tempat di mana kelopak mata atas dan
bawah bertemu) adakah perlu menghilangkannya untuk berwuduk? Dan maafkan kami,
tuan, atas kekurangan kami di sisi Allah AWJ dan hak tuan , dan semoga Allah
membalas tuan dengan kebaikan dan semoga Allah menyokong tuan dengan kemenangan
yang cepat dan hampir, dan Washalla Allahu 3alaika Wa 3ala Aalaka .
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi
l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina
Wa Salim Tasliman Katsiraa.
Celak, sama ada cair atau kering, tidak merosakkan sah
wudhu melainkan melanggar kawasan bulu mata dengan cara yang melebihi tahap
sederhana. Sekiranya celak digunakan dengan cara semula jadi (biasa), tidak
wajib menghilangkannya untuk berwuduk.
S / Seorang wanita mengatakan bahawa dia adalah seorang
pelajar Hauzah dan bertanya tentang dalil ilmiah mengenai suatu masalah yang
dihidapinya, adalah diketahui bahawa dia bertanya pada para fuqahak akhir zaman
tentang hukum Fiqah dan keterangan ilmiah kerana fenomena (gejala) ini ada padanya,
dia berkata: Saya dapati keluar
________________________
1 - Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, h 96
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 234
udara selepas berwuduk, tetapi dari arah depan (qubul) dan bukan
dari belakang (dubur), maka apakah hukum syar’einya dan apakah huraian ilmiah mengenai
fenomena (gejala) ini?
J / [Hukum syar’einya bahawa ia tidak membatalkan wudhuk.][1]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh, Bapaku
tercinta. Saya mohon kepada Allah agar tuan dan keluarga tuan yang mulia dalam
keadaaan baik. Tuan, saya mempunyai soalan yang datang dari Allah untuk meminta
kami mendapat jawapan. Tuan, ada inai yang terlukis di anggota tubuh, tetapi
mengandungi nisbah pewarna (celupan). Adakah boleh berwuduk dengannya atau
dianggap sebagai penghalang? Semoga Allah memberi tuan ganjaran yang terbaik,
dan kami mohon kepada Allah agar melindungi tuan dan mempercepat penempatan tuan.
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh,
semoga Allah memberkati kamu. Ia tidak dianggap sebagai penghalang selagi ia
telah mewarnakan kulit itu sendiri.][2]
S / Kerana
keadaan perubatan tertentu pada wanita hamil, cairan air mengalir keluar dari
rahim, kemungkinan besar cairan yang mengelilingi janin berada di dalam rahim,
dan waktu pembuangannya sekali di akhir pada bulan ketujuh kehamilan, dan
sekali lagi pada pertengahan bulan kelapan. Persoalannya ialah: Apakah hukum
cairan ini dari segi najis atau kesuciannya?
J / Suci.][3]
S / Saya baru sedar di bawah kuku saya ada
noda dari pewarna kuku yang telah wujud sejak dua minggu lalu, Adakah saya
perlu mengulang sholat dan bersuci (mandi) saya, dan pada hari ini saya
berpuasa. Adakah diterima puasa saya atau telah batal?
______________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, h 119
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) - h 385
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 3,
h 7
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 235
J / [Wal-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa
Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Tidak wajib mengulang ghusl (mandi) dan wudhuk, sholat
dan puasa adalah sah, dan secara amnya air tidak wajib sampai ke bawah kuku.][1]
S / Seorang gadis yang (kembali) suci pada
waktu malam dalam bulan Ramadan, tetapi dia tidak dapat melakukan ghusl kerana
malu pada ayahnya atau saudara-saudaranya, adakah dia harus melakukan ghusl,
atau adakah dia boleh berbuka puasa? Hal yang sama berlaku untuk hukum-hukum
istihaadah, jika seorang gadis tidak dapat ghusl pada waktu fajar dengan alasan
yang sama, apakah penyelesaiannya?
J / [Malu bukanlah alasan untuk tidak melakukan ghusl,
tetapi secara umumnya jika seseorang tidak dapat membersihkan dirinya dengan
air, dia tukar (gantikan) kepada tanah (debu), iaitu tayammum.] [2]
S / Sekiranya matahari terbit dan seorang
wanita mula istihaadah pada waktu pagi (dhuha) atau tengah hari dan tidak
melakukan ghusl, adakah puasanya batal?
J / [Jika dia melanggar ghusl (mandi) wajib, puasanya
tidak sah, dan inilah yang saya sebutkan dalam "Al-Syarai3". Dan jika
tidak melanggar ghusl (mandi) wajib, maka puasanya sah, dan ghusl (mandi) wajib
untuk suci dari istihaadah diperincikan dalam "Al-Syarai3".][3]
S / Adakah wanita yang sedang haid boleh mengambil ghusl
pada ghusl hari Jumaat?
J / [Ya, ia dibenarkan dan dia diberikan ganjaran sebagaimana
diberikan ganjaran kerana mengingati (berzikir) Allah dan untuk dia duduk di
tempat solatnya.][4]
__________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 7, hlm. 63
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 4,
hlm. 6
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Jz 4,
hlm. 14
[4] Kitab Soal-Jawab Fiqh - - Al-Thaharah, hlm.18
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 236
S / Apa hukum wanita yang melambatkan ghusl haid hingga terbit
fajar pada bulan Ramadhan, dan dia berniat melakukan ghusl?
J /] Sekiranya ada alasan seperti tertidur sekali, maka
dia mandi selepas fajar, dan puasanya sah.][1]
S / Sekiranya rambut wanita yang panjang dan ditenun (dijalin)),
maka semasa mandi wajib, wajibkah air sampai ke seluruh rambutnya sehingga air
itu meresap ke seluruh tisu rambut?
J / [Rambut mesti disesuaikan sehingga air mandian
meresap, sehingga anda tahu secara umum bahawa air sampai ke semua helaian
rambut. Dan anda tidak wajib memastikan bahawa air itu sampai ke semua rambut
di kepala.][2]
_________________________
[1] Jabatan Ilmiah, Pejabat Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) -
Muharram 25, 1442 H. - Link ke
penerbitan
[2] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan