anita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 181
Mengenai perkahwinan >> Kehamilan dan
melahirkan anak
S / Apakah hukum amalan bayi tabung uji
bagi orang-orang yang tidak mempunyai zuriat secara tabiei (semula jadi) kerana
penyakit kedua-dua ibu bapa atau salah seorang daripada mereka melainkan dengan
cara ini?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Dibolehkan mengambil telur daripada isterinya
dan disenyawakan dengan benih suaminya dan ditanam dalam rahim isterinya.
S / Adakah dibenarkan untuk pemindahan telur
wanita yang disenyawakan oleh sperma suaminya dalam rahim lain atau rahim
tumpang, dan rahim lain dari pasangan muhrim atau pasangan bukan muhrim? Dan ia
kerana kegagalan rahim isteri atau tiada rahim?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Boleh meletakkan telur yang disenyawakan oleh
seorang wanita dengan sperma suaminya di dalam rahimnya, dan tidak boleh
meletakkan telur dalam rahim wanita lain walaupun isteri kedua wanita lain bagi
lelaki itu.] [2]
S / Apakah hukum pengklonan manusia dalam
rahim atau bukan rahim?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Adalah dibenarkan mengambil sel pasangan dan
diimplan dalam rahim isterinya, dan dibenarkan telur dari isteri atau mana-mana
perempuan yang lain berada dalam keadaan di mana nukleus digantikan dengan
nukleus sel yang diambil dari pasangan.][3]
__________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 165
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 166
[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 182
S / Untuk memeriksa sperma lelaki dan
mengetahui apa yang ada di dalamnya mengenai potensi pembiakan dan adalah
mustahil baginya untuk melakukan itu melalui isterinya? ! Adakah dibenarkan mengeluarkan
air mani dengan cara lain daripada isterinya?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Melancap dilarang jika dilakukan dengan tubuh
manusia itu sendiri, dan ia dibenarkan melalui tubuh isterinya.] [1]
S / Ketika hamil bulan keenamnya, dan
pemeriksaan ultrasound menunjukkan bahawa kehamilan itu mungkin akan keluar
bayi yang cacat, atau lemah akalnya, kerana penggunaan pil dan ubat-ubatan.
Bolehkah digugurkan kerana kurang sempurna kejadiannya?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Tidak dibenarkan melainkan apabila ia
mengancam kepada kehidupan ibu.] [2]
S / Bolehkah saya menggunakan IUD (alat
kontrsepsi berupa kumparan kecil panjangnya 3 cm dimasukkan ke dalam rahim
untuk mencegah kehamilan), yang menghalang saya dari hamil, dan adakah
dibenarkan (berusaha) untuk membawa saya menjadi seorang lelaki?
J / [Boleh digunakan dengan keizinan suami,
dan tidak dibenarkan (berusaha) menjadi seorang lelaki.] [3]
S (S2)/ jika menghadkan dengan pencegahan
hamil, yang dipanggil (IUD) yang diletakkan oleh doktor, adakah boleh bagi
seorang wanita untuk berbuat demikian; adalah diketahui proses ini melibatkan
kajian semula oleh doctor yang bertanggungjawab yang berkaitan dengan
proses itu?
_____________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 167
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 181
[3] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, hlm. 134
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 183
J / [Dibolehkan.][1]
S / Dengan nama Allah, Yang Maha Bismillahi R-Rahmani
R-Rahim, Tuan. saya mempunyai pertanyaan mengenai penyusuan anak. Adakah wanita
boleh meminta suaminya untuk upah senilai menyusukan anaknya?
Dan soalan kedua: Bagaimana dengan layanan
wanita itu kepada suaminya di rumah, apakah dia terpaksa dan berkewajiban untuk
melayaninya?
Saya meminta maaf kepada tuan dan meminta
pengampunan Allah kerana saya mengajukan soalan kepada tuan. Saya mohon kepada Allah
agar memberi tuan kejayaan dalam semua kebaikan dan menjadikan tuan dan semua
orang yang bekerja teguh dengan Yamani Aali Muhammad dan menjadikan kita
perisai untuk melindungi Hujjah Allah di bumi-Nya demi haq pemilik tulang rusuk
yang patah. Dalam perlindungan dan penjagaan Allah, wahai saudara-saudara yang
beriman.
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Semoga Allah memberikan kejayaan yang terbaik
untuk anda, berkenaan dengan hukum-hakam perkahwinan dan hak dan kewajiban
isteri dan apa yang berkaitan dengan anak-anak, penyusuan dan lain-lain yang
telah saya sebutkan dalam Kitab Al-Syarai3, dan anda dapat membaca dan
mengetahui hukum-hakamnya dengan jelas, dan ia diterbitkan dan berikut adalah
beberapa perkara yang tertulis dalam Al-Syarai3 mengenai penyusuan susu ibu:
Mengenai penyusuan susu ibu: ibu tidak
berkewajiban untuk menyusui anaknya, dan dia berhak menuntut biaya menyusui
anaknya, dan dia dapat mengupahnya jika dia tidak dapat menyusuinya. Bapa mesti
membayar biaya penyusuan jika anak itu tidak mempunyai wang, dan ibunya boleh
menyusukannya sendiri atau orang lain, dan dia berhak mendapat bayaran
tersebut. Dan Allah menekankan pada hambanya. Dan tempoh akhir penyusuan adalah
dua tahun, dan dibenarkan untuk membataskannya hingga dua puluh satu bulan, dan
lebih baik ia tidak memendekkan dari tempoh itu. Dibolehkan melebihi dua tahun,
satu bulan atau dua bulan. Bapa tidak perlu membayar upah lebih dari dua tahun.
Dan ibu lebih berhak
________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 3, hlm. 73
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 184
untuk menyusukannya jika dia meminta apa yang
dia meminta sesuatu yang lain. Dan jika dia meminta tambahan, bapanya akan
melepaskannya dan menyerahkannya kepada orang lain. Dan jika seorang wanita
asing menderma untuk menyusukannya, ibu akan mengambil derma, maka dia lebih
berhak mendapatkannya. Dianjurkan: agar anak itu disusui dengan susu ibunya,
kerana itu lebih baik.] [1]
S: Apakah hukum mengenai akad tersebut, iaitu,
membuang dan memotong ovari dengan tujuan untuk tidak mempunyai anak
selama-lamanya, untuk meletakkan tekanan dan intoleransi wanita, seperti yang
didakwa.
J / [Dibolehkan, tetapi bagi wanita yang sudah
berkahwin, kerelaan dan persetujuan suami mesti diambilkira.] [2]
S / Untuk mencegah kehamilan, terdapat
pelbagai operasi, termasuk menghubungkannya dengan operasi pembedahan, termasuk
pil kontraseptif dan gegelung (IUD). Apa hukum operasi atau ubat-ubatan jika
mereka mencegah kehamilan sepenuhnya atau untuk jangka waktu tertentu? Dan
apakah hukum seseorang yang dipaksa kerana badan yang sihat, atau takutkan
keluarga (besar), risau akan pendidikan dan kemiskinan?
J / [Dibolehkan menggunakan kaedah yang
mencegah kehamilan dan yang disebutkan dalam pertanyaan (ikat, ubat-ubatan,
IUD), dan tidak boleh menggugurkan janin setelah persenyawaan.] [3]
S / Adakah dibenarkan menggugurkan janin yang
tidak cukup empat bulan ketika roh tidak memasukinya, dan ini disebabkan oleh
keadaan hidup dan kesihatan, dan kehamilan ini berlaku terhadap keluarganya
kerana mereka menggunakan penghalang untuknya ?
J / [Tidak dibenarkan melainkan ada bahaya
yang pasti bagi kehidupan ibu semasa hidupnya.] [4]
S / Seseorang yang beriman dengan dakwah ini menyumbangkan
sperma kepada saudaranya yang mandul dan mensenyawakan dengan telur isteri saudaranya
dan menhasilkan seorang wanita, perbuatan ini membuka perasaan sehingga mereka
tidak terpisah
__________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 6, hlm. 73
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 1, hlm. 36
[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
[4] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 1, hlm. 37
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 185
antara satu sama lain, sehingga mereka tidak berpisah tetapi
ia tidak menyenangkan dalam hal menghiasi diri dan kehornatan, dan perkara ini
1 tahun yang lalu, dan sekarang saudaranya telah dirawat dan Isterinya telah hamil
oleh sperma suaminya, kerana dia tidak mengetahui hukum Islam, dan penderma
mempunyai anak, termasuk satu lelaki, dan bagaimana dia berurusan dengan anak
itu, dan apakah hukum mengenai anaknya ini?
J / Pada Hukum Syariah: Ini adalah tindakan
yang tidak dibenarkan, yang mana seorang wanita hamil dengan air mani lelaki
selain suaminya.
Adapun hukum mengenai anak yang dilahirkan
sebagai akibat dari apa yang anda lakukan kerana kejahilan dan tidak mengetahui
hukumnya, ini dihukumkan sebagai syubhah. Ini disebabkan oleh pemilik air mani.
Dia adalah ayahnya dan anak-anaknya, anak kepada saudara-saudaranya, dan ibunya
adalah orang yang mengandungkannya, dan anak-anak mereka yang meng dikandungnya
juga adalah saudara kandungnya.][1]
S / Apa makna aturan kecurigaan, apakah dia
Ibn Haram atau tidak, dan bagaimana kita menghilangkan kecurigaan ini dan
mengetahui kebenaran perkara tersebut? Adakah saya memberitahu gadis itu ketika
dia dewasa, juga anak-anak saya tentang kebenaran, dan paman anak-anak, atau
tidak? Apa tugas Ali terhadap anak itu?
J / [Putra kecurigaan dikaitkan dengan ibu
bapanya dan dia bukan anak terlarang, semoga Allah memberkati anda.
Mengenai memberi tahu gadis itu ketika dia
dapat mengetahui hal-hal, ini adalah perkara yang perlu, Allah memberkati anda.
Ada juga perkara penting, iaitu anak-anak ibunya yang memiliki telur itu adalah
saudara-saudaranya dari ibu , dan anak-anak ayahnya yang memiliki air itu
adalah saudara-saudaranya dari ayah. Adapun tugasmu terhadapnya, adalah tugas
seorang ayah terhadap anak perempuannya.] [2]
S / Sudah menjadi hal biasa pada zaman kita
bahawa doktor mencadangkan agar wanita menggunakan anestesia epidural[a] (bius)
ketika melahirkan anak untuk mengurangkan kesakitan. Apakah nasihat tuan untuk
melakukannya, atau adakah ini mengambil sebahagian daripada upah untuk
kelahiran anak itu, seperti yang dijelaskan?
____________________
[1] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah,
Jilid 1, hlm.37
[2] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah,
Jilid 1, ms 38
Wanita Dalam
Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 186
J / [J / Sebaiknya dielakkan jika tidak perlu
(dharurat).] [1]
S / Saya seorang wanita hamil dan darah telah
turun dengan kesakitan yang amat sangat, dan saya tidak tahu sama ada janin di
dalam perut saya mati atau tidak, dan saya tidak dapat pergi ke hospital untuk
memastikan bahawa dia sudah mati, dan dia masih di dalam perut saya. Apa yang
harus saya lakukan berkaitan dengan sholat dan puasa?
J / [Anda mesti sholat dan berpuasa.] [2]
S / Adakah darah yang turun pada wanita hamil
akibat kecacatan pada uri atau tembuni dianggap darah istihaadah?
J / [Menurut keadaan yang disebutkan di atas,
ia dianggap darah istihaadah.] [3]
S / Ada seorang lelaki dan isterinya yang
tidak mempunyai anak, jadi mereka memutuskan untuk pergi berjumpa doktor, dan
sperma diambil dari suami dan disenyawakan dengan telur dari isteri,
dan doktor berkata kepada mereka: Selepas sekarang ini tidak perlu lagi kami
mengambil dari kamu kerana pada kami ada banyak lagi, dan ini dapat dibuatkan
penyelesaian yang akan bertahan selama bertahun-tahun. Dan apabila anda
memerlukan anak sahaja kami akan memindahkannya kepada isteri kamu.
Persoalannya di sini adalah: Sekiranya
suaminya meninggal dunia dan setelah bertahun-tahun si isteri menginginkan anak
dengan persetujuan dan kerelaan keluarganya, bolehkah dia pergi berjumpa doktor
untuk mensenyawakan sperma dari suaminya yang sudah meninggal dunia, dan
apa hukum anak ini , bagaimana dia harus diperlakukan, dan siapa yang berhak
atas anak ini?
J / [Dibolehkan jika dia tidak menikah setelah
kematian suaminya (iaitu dia tidak berkahwin dengan yang lain), dan anak
ini akan dihubungkan dengan suaminya yang telah meninggal dunia
itu.] [4]
_________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 36
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 37
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm. 6
[4] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm. 35
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 187
S / Adakah bapa dan ibu boleh memilih jantina
janin, anak lelaki atau perempuan, menggunakan teknologi moden, jika mereka
mempunyai keinginan untuk mendapatkan anak tertentu?
J / [boleh][1]
S / Apa hukum menggugurkan kandungan yang
tidak sempurna (cacat) di dalam rahim?
J / [Sekiranya kehamilan membahayakan ibu atau
janin akan menyebabkan bahaya yang tidak tertanggung oleh ibu bapa, maka
janin boleh digugurkan.] [2]
S / Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengatakan dalam
jawapan salah seorang saudara tentang keguguran janin: (J 93 / .. atau janin
akan menyebabkan bahaya yang tidak tertanggung oleh ibu bapa, maka
janin boleh digugurkan). Adakah mungkin menggugurkan janin kerana ibu bapa
ingin menjaga dan membesarkan anak-anak yang lain dan tidak mampu mempunyai
anak lagi, dan kedatangan anak ini akan menyebabkan mereka terhalang pelajaran
dan menjalani kehidupan normal, Adakah perkara ini tergolong dalam perkara yang
tidak tertanggung oleh ibu bapa?
J / Tidak dibenarkan menggugurkan janin
mengikut anggapan di atas.] [3]
S / Seorang wanita ansariah dan suaminya ansar
telah menyuruh isterinya menggugurkan janinnya kerana keadaan kewangan yang
sukar dan mereka telah mempunyai anak-anak .. Dia mengancamnya dengan
perceraian jika dia tidak melaksanakan apa yang disuruhnya supaya dilakukan. Si
isteri bertanya apa yang harus dia lakukan dalam hal ini dan adakah dia boleh
menggugurkan janin tersebur?
J / [Tidak boleh menggugurkan janin, dan
mudah-mudahan Allah menjadikan rezeki mereka bertambah dengan janin ini.
____________________
1 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz
4, hlm 35
2 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz
4, hlm.36
3 - Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 188
Secara umum, saya secara peribadi menawarkan
khidmat kepada mereka dengan apa yang saya dapat dari Allah SWT untuk menjaga
bayi yang baru lahir ini dan menyediakan apa yang dia perlukan, insya Allah.
Sila hubungi pejabat untuk mengatur apa yang
diperlukan.] [1]
S / Adakah suami isteri dibenarkan untuk tidak
mempunyai anak terus menerus kerana alasan tertentu atau tanpa alasan? Adakah
suami boleh menjalani pembedahan untuk mengelakkan spermatogenesis proses
(pembentukan dan pematangan sel sperma)?
J / Dibolehkan mengelakkan diri dari
melahirkan anak dengan persetujuan antara pasangan, dan lelaki itu dapat
melakukan pembedahan untuk memutuskan aliran air mani, tetapi lebih baik hanya
memadai dengan penyelesaian sementara.] [2]
S / Adakah diperbolehkan untuk melakukan
proses melahirkan anak melalui tabung uji, seperti yang terkenal di banyak
hospital swasta yang mengkhususkan perkara ini untuk mereka yang sama sekali
tidak dapat mempunyai anak? Ini jika pembentukan dari kedua belah pihak
ayah dan ibu?
J / [boleh.] [3]
__________________
[1] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz
5, hlm. 25
[2] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz
5, hlm. 29
[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan