Isnin, 23 Ogos 2021

Kehamilan dan melahirkan anak

 anita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 181

  

Mengenai perkahwinan >> Kehamilan dan melahirkan anak

 

S / Apakah hukum amalan bayi tabung uji bagi orang-orang yang tidak mempunyai zuriat secara tabiei (semula jadi) kerana penyakit kedua-dua ibu bapa atau salah seorang daripada mereka melainkan dengan cara ini?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Dibolehkan mengambil telur daripada isterinya dan disenyawakan dengan benih suaminya dan ditanam dalam rahim isterinya.

 

S / Adakah dibenarkan untuk pemindahan telur wanita yang  disenyawakan oleh sperma suaminya dalam rahim lain atau rahim tumpang, dan rahim lain dari pasangan muhrim atau pasangan bukan muhrim? Dan ia kerana kegagalan rahim isteri atau tiada rahim?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Boleh meletakkan telur yang disenyawakan oleh seorang wanita dengan sperma suaminya di dalam rahimnya, dan tidak boleh meletakkan telur dalam rahim wanita lain walaupun isteri kedua wanita lain bagi lelaki itu.] [2]

 

S / Apakah hukum pengklonan manusia dalam rahim atau bukan rahim?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Adalah dibenarkan mengambil sel pasangan dan diimplan dalam rahim isterinya, dan dibenarkan telur dari isteri atau mana-mana perempuan yang lain berada dalam keadaan di mana nukleus digantikan dengan nukleus sel yang diambil dari pasangan.][3]

__________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 165

[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 166

[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 182

 

S / Untuk memeriksa sperma lelaki dan mengetahui apa yang ada di dalamnya mengenai potensi pembiakan dan adalah mustahil baginya untuk melakukan itu melalui isterinya? ! Adakah dibenarkan mengeluarkan air mani dengan cara lain daripada isterinya?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Melancap dilarang jika dilakukan dengan tubuh manusia itu sendiri, dan ia dibenarkan melalui tubuh isterinya.] [1]

 

S / Ketika hamil bulan keenamnya, dan pemeriksaan ultrasound menunjukkan bahawa kehamilan itu mungkin akan keluar bayi yang cacat, atau lemah akalnya, kerana penggunaan pil dan ubat-ubatan. Bolehkah digugurkan kerana kurang sempurna kejadiannya?

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin.

Tidak dibenarkan melainkan apabila ia mengancam kepada kehidupan ibu.] [2]

 

S / Bolehkah saya menggunakan IUD (alat kontrsepsi berupa kumparan kecil panjangnya 3 cm dimasukkan ke dalam rahim untuk mencegah kehamilan), yang menghalang saya dari hamil, dan adakah dibenarkan (berusaha) untuk membawa saya menjadi seorang lelaki?

 

J / [Boleh digunakan dengan keizinan suami, dan tidak dibenarkan (berusaha) menjadi seorang lelaki.] [3]

 

S (S2)/ jika menghadkan dengan pencegahan hamil, yang dipanggil (IUD) yang diletakkan oleh doktor, adakah boleh bagi seorang wanita untuk berbuat demikian; adalah diketahui proses ini melibatkan kajian semula oleh doctor yang bertanggungjawab yang berkaitan dengan proses itu?

 

_____________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 167

[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 181

[3] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 2, hlm. 134

 

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 183

 

J / [Dibolehkan.][1]

 

S / Dengan nama Allah, Yang Maha Bismillahi R-Rahmani R-Rahim, Tuan. saya mempunyai pertanyaan mengenai penyusuan anak. Adakah wanita boleh meminta suaminya untuk upah senilai menyusukan anaknya?

Dan soalan kedua: Bagaimana dengan layanan wanita itu kepada suaminya di rumah, apakah dia terpaksa dan berkewajiban untuk melayaninya?

Saya meminta maaf kepada tuan dan meminta pengampunan Allah kerana saya mengajukan soalan kepada tuan. Saya mohon kepada Allah agar memberi tuan kejayaan dalam semua kebaikan dan menjadikan tuan dan semua orang yang bekerja teguh dengan Yamani Aali Muhammad dan menjadikan kita perisai untuk melindungi Hujjah Allah di bumi-Nya demi haq pemilik tulang rusuk yang patah. Dalam perlindungan dan penjagaan Allah, wahai saudara-saudara yang beriman.

J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.

Semoga Allah memberikan kejayaan yang terbaik untuk anda, berkenaan dengan hukum-hakam perkahwinan dan hak dan kewajiban isteri dan apa yang berkaitan dengan anak-anak, penyusuan dan lain-lain yang telah saya sebutkan dalam Kitab Al-Syarai3, dan anda dapat membaca dan mengetahui hukum-hakamnya dengan jelas, dan ia diterbitkan dan berikut adalah beberapa perkara yang tertulis dalam Al-Syarai3 mengenai penyusuan susu ibu:

Mengenai penyusuan susu ibu: ibu tidak berkewajiban untuk menyusui anaknya, dan dia berhak menuntut biaya menyusui anaknya, dan dia dapat mengupahnya jika dia tidak dapat menyusuinya. Bapa mesti membayar biaya penyusuan jika anak itu tidak mempunyai wang, dan ibunya boleh menyusukannya sendiri atau orang lain, dan dia berhak mendapat bayaran tersebut. Dan Allah menekankan pada hambanya. Dan tempoh akhir penyusuan adalah dua tahun, dan dibenarkan untuk membataskannya hingga dua puluh satu bulan, dan lebih baik ia tidak memendekkan dari tempoh itu. Dibolehkan melebihi dua tahun, satu bulan atau dua bulan. Bapa tidak perlu membayar upah lebih dari dua tahun. Dan ibu lebih berhak

 

________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 3, hlm. 73

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 184

 

untuk menyusukannya jika dia meminta apa yang dia meminta sesuatu yang lain. Dan jika dia meminta tambahan, bapanya akan melepaskannya dan menyerahkannya kepada orang lain. Dan jika seorang wanita asing menderma untuk menyusukannya, ibu akan mengambil derma, maka dia lebih berhak mendapatkannya. Dianjurkan: agar anak itu disusui dengan susu ibunya, kerana itu lebih baik.] [1]

 

S: Apakah hukum mengenai akad tersebut, iaitu, membuang dan memotong ovari dengan tujuan untuk tidak mempunyai anak selama-lamanya, untuk meletakkan tekanan dan intoleransi wanita, seperti yang didakwa.

J / [Dibolehkan, tetapi bagi wanita yang sudah berkahwin, kerelaan dan persetujuan suami mesti diambilkira.] [2]

 

S / Untuk mencegah kehamilan, terdapat pelbagai operasi, termasuk menghubungkannya dengan operasi pembedahan, termasuk pil kontraseptif dan gegelung (IUD). Apa hukum operasi atau ubat-ubatan jika mereka mencegah kehamilan sepenuhnya atau untuk jangka waktu tertentu? Dan apakah hukum seseorang yang dipaksa kerana badan yang sihat, atau takutkan keluarga (besar), risau akan pendidikan dan kemiskinan?

J / [Dibolehkan menggunakan kaedah yang mencegah kehamilan dan yang disebutkan dalam pertanyaan (ikat, ubat-ubatan, IUD), dan tidak boleh menggugurkan janin setelah persenyawaan.] [3]

                      

S / Adakah dibenarkan menggugurkan janin yang tidak cukup empat bulan ketika roh tidak memasukinya, dan ini disebabkan oleh keadaan hidup dan kesihatan, dan kehamilan ini berlaku terhadap keluarganya kerana mereka menggunakan penghalang untuknya ?

J / [Tidak dibenarkan melainkan ada bahaya yang pasti bagi kehidupan ibu semasa hidupnya.] [4]

                      

S / Seseorang yang beriman dengan dakwah ini menyumbangkan sperma kepada saudaranya yang mandul dan mensenyawakan dengan telur isteri saudaranya dan menhasilkan seorang wanita, perbuatan ini membuka perasaan sehingga mereka tidak terpisah

 

__________________

[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 6, hlm. 73

[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 1, hlm. 36

[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya

[4] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet Jz 1, hlm. 37

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 185

 

antara satu sama lain, sehingga mereka tidak berpisah tetapi ia tidak menyenangkan dalam hal menghiasi diri dan kehornatan, dan perkara ini 1 tahun yang lalu, dan sekarang saudaranya telah dirawat dan Isterinya telah hamil oleh sperma suaminya, kerana dia tidak mengetahui hukum Islam, dan penderma mempunyai anak, termasuk satu lelaki, dan bagaimana dia berurusan dengan anak itu, dan apakah hukum mengenai anaknya ini?

J / Pada Hukum Syariah: Ini adalah tindakan yang tidak dibenarkan, yang mana seorang wanita hamil dengan air mani lelaki selain suaminya.

Adapun hukum mengenai anak yang dilahirkan sebagai akibat dari apa yang anda lakukan kerana kejahilan dan tidak mengetahui hukumnya, ini dihukumkan sebagai syubhah. Ini disebabkan oleh pemilik air mani. Dia adalah ayahnya dan anak-anaknya, anak kepada saudara-saudaranya, dan ibunya adalah orang yang mengandungkannya, dan anak-anak mereka yang meng dikandungnya juga adalah saudara kandungnya.][1]

                     

S / Apa makna aturan kecurigaan, apakah dia Ibn Haram atau tidak, dan bagaimana kita menghilangkan kecurigaan ini dan mengetahui kebenaran perkara tersebut? Adakah saya memberitahu gadis itu ketika dia dewasa, juga anak-anak saya tentang kebenaran, dan paman anak-anak, atau tidak? Apa tugas Ali terhadap anak itu?

J / [Putra kecurigaan dikaitkan dengan ibu bapanya dan dia bukan anak terlarang, semoga Allah memberkati anda.

Mengenai memberi tahu gadis itu ketika dia dapat mengetahui hal-hal, ini adalah perkara yang perlu, Allah memberkati anda. Ada juga perkara penting, iaitu anak-anak ibunya yang memiliki telur itu adalah saudara-saudaranya dari ibu , dan anak-anak ayahnya yang memiliki air itu adalah saudara-saudaranya dari ayah. Adapun tugasmu terhadapnya, adalah tugas seorang ayah terhadap anak perempuannya.] [2]

 

S / Sudah menjadi hal biasa pada zaman kita bahawa doktor mencadangkan agar wanita menggunakan anestesia epidural[a] (bius) ketika melahirkan anak untuk mengurangkan kesakitan. Apakah nasihat tuan untuk melakukannya, atau adakah ini mengambil sebahagian daripada upah untuk kelahiran anak itu, seperti yang dijelaskan?

 

____________________

[1] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jilid 1, hlm.37

[2] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jilid 1, ms 38

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 186

 

J / [J / Sebaiknya dielakkan jika tidak perlu (dharurat).] [1]

 

S / Saya seorang wanita hamil dan darah telah turun dengan kesakitan yang amat sangat, dan saya tidak tahu sama ada janin di dalam perut saya mati atau tidak, dan saya tidak dapat pergi ke hospital untuk memastikan bahawa dia sudah mati, dan dia masih di dalam perut saya. Apa yang harus saya lakukan berkaitan dengan sholat dan puasa?

J / [Anda mesti sholat dan berpuasa.] [2]

                 

S / Adakah darah yang turun pada wanita hamil akibat kecacatan pada uri atau tembuni dianggap darah istihaadah?

J / [Menurut keadaan yang disebutkan di atas, ia dianggap darah istihaadah.] [3]

 

S / Ada seorang lelaki dan isterinya yang tidak mempunyai anak, jadi mereka memutuskan untuk pergi berjumpa doktor, dan sperma diambil dari suami dan disenyawakan dengan telur dari isteri, dan doktor berkata kepada mereka: Selepas sekarang ini tidak perlu lagi kami mengambil dari kamu kerana pada kami ada banyak lagi, dan ini dapat dibuatkan penyelesaian yang akan bertahan selama bertahun-tahun. Dan apabila anda memerlukan anak sahaja kami akan memindahkannya kepada isteri kamu.

Persoalannya di sini adalah: Sekiranya suaminya meninggal dunia dan setelah bertahun-tahun si isteri menginginkan anak dengan persetujuan dan kerelaan keluarganya, bolehkah dia pergi berjumpa doktor untuk mensenyawakan sperma dari suaminya yang sudah meninggal dunia, dan apa hukum anak ini , bagaimana dia harus diperlakukan, dan siapa yang berhak atas anak ini?

J / [Dibolehkan jika dia tidak menikah setelah kematian suaminya (iaitu dia tidak berkahwin dengan yang lain), dan anak ini akan dihubungkan dengan suaminya yang telah meninggal dunia itu.] [4]

 

_________________________

[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Jz 3, hlm. 36

[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Jz 3, hlm. 37

[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Jz 4, hlm. 6

[4] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Jz 4, hlm. 35

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 187

 

S / Adakah bapa dan ibu boleh memilih jantina janin, anak lelaki atau perempuan, menggunakan teknologi moden, jika mereka mempunyai keinginan untuk mendapatkan anak tertentu?

J / [boleh][1]

 

S / Apa hukum menggugurkan kandungan yang tidak sempurna (cacat) di dalam rahim?

J / [Sekiranya kehamilan membahayakan ibu atau janin akan menyebabkan bahaya yang tidak tertanggung oleh ibu bapa, maka janin boleh digugurkan.] [2]

 

S / Imam Ahmad Al-Hassan (as) mengatakan dalam jawapan salah seorang saudara tentang keguguran janin: (J 93 / .. atau janin akan menyebabkan bahaya yang tidak tertanggung oleh ibu bapa, maka janin boleh digugurkan). Adakah mungkin menggugurkan janin kerana ibu bapa ingin menjaga dan membesarkan anak-anak yang lain dan tidak mampu mempunyai anak lagi, dan kedatangan anak ini akan menyebabkan mereka terhalang pelajaran dan menjalani kehidupan normal, Adakah perkara ini tergolong dalam perkara yang tidak tertanggung oleh ibu bapa?

J / Tidak dibenarkan menggugurkan janin mengikut anggapan di atas.] [3]

 

S / Seorang wanita ansariah dan suaminya ansar telah menyuruh isterinya menggugurkan janinnya kerana keadaan kewangan yang sukar dan mereka telah mempunyai anak-anak .. Dia mengancamnya dengan perceraian jika dia tidak melaksanakan apa yang disuruhnya supaya dilakukan. Si isteri bertanya apa yang harus dia lakukan dalam hal ini dan adakah dia boleh menggugurkan janin tersebur?

J / [Tidak boleh menggugurkan janin, dan mudah-mudahan Allah menjadikan rezeki mereka bertambah dengan janin ini.

 

____________________

1 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz 4, hlm 35

2 - Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz 4, hlm.36

3 - Sumber yang sama dengan yang sebelumnya

 

Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 188

 

Secara umum, saya secara peribadi menawarkan khidmat kepada mereka dengan apa yang saya dapat dari Allah SWT untuk menjaga bayi yang baru lahir ini dan menyediakan apa yang dia perlukan, insya Allah.

Sila hubungi pejabat untuk mengatur apa yang diperlukan.] [1]

 

S / Adakah suami isteri dibenarkan untuk tidak mempunyai anak terus menerus kerana alasan tertentu atau tanpa alasan? Adakah suami boleh menjalani pembedahan untuk mengelakkan spermatogenesis proses (pembentukan dan pematangan sel sperma)?

J / Dibolehkan mengelakkan diri dari melahirkan anak dengan persetujuan antara pasangan, dan lelaki itu dapat melakukan pembedahan untuk memutuskan aliran air mani, tetapi lebih baik hanya memadai dengan penyelesaian sementara.] [2]

 

S / Adakah diperbolehkan untuk melakukan proses melahirkan anak melalui tabung uji, seperti yang terkenal di banyak hospital swasta yang mengkhususkan perkara ini untuk mereka yang sama sekali tidak dapat mempunyai anak? Ini jika pembentukan dari kedua belah pihak ayah dan ibu?

J / [boleh.] [3]

                        

__________________

[1] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz 5, hlm. 25

[2] Kitab Jawapan Fiqh - Pelbagai Masalah, Jz 5, hlm. 29

[3] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya

 

 

✡✡ ✡✡ ✡✡

                           

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 


Tiada ulasan: