Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 197
Mengenai perkahwinan >> Perkahwinan Sementara
S / Adakah sah menjalankan akad nikah – kekal
(Al-Daim) atau sementara (Al-Munqata’) - melalui telefon atau program sembang
terkenal di Internet seperti Paltalk dan seumpamanya, dan saksi-saksi dan
pasangan bakal suami isteri hadir di bilik peribadi dan akad dilaksanakan?
J / Dibolehkan jika ada pengenalan lengkap
sebelumnya dari suami dan isteri pasangannya, baik dalam rupa atau nama, atau
dengan cara untuk mengenal pasti yang membezakan seseorang dari orang lain dari
jantina, dan saksi juga diperlukan untuk mempunyai bukti pengenalan setiap
pasangan, sama ada kemampuan mereka untuk pengenalan atau maklumat pengenalan yang
berguna seperti nama dan rupanya, begitulah halnya pada isytihar (mengumumkannya).
Perkara-perkara ini biasanya terdapat dalam
akad (ikatan) antara dua pasangan yang saling bertemu dan dalam masyarakat
tempat mereka tinggal; kerana orang yang menjadi saksi atau orang-orang yang
mengisytiharkan mengetahui pasangan dan mengenalinya, tetapi jika akad itu
dilakukan melalui komunikasi jarak jauh seperti telefon dan Internet, ia mesti
diperhatikan dan memastikan bahawa setiap orang mempunyai maklumat yang cukup
untuk dikenalpasti.
Ada perkara yang harus diperhatikan, iaitu
mendokumentasikan akad (ikatan) perkahwinan secara bertulis lebih baik daripada
hanya secara lisan. Apa yang dituntut adalah memelihara keturunan (nasab) dan
hak-hak, dan ini dicapai dengan menulis adalah cara yang lebih baik daripada
jika akad dan pengesahan (kesaksian) hanya dengan lisan.][1]
S / Bismillahi R-Rahmani R-Rahim.
Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh
Apakah hukum mengenai pernikahan sementara,
dan apakah dibenarkan untuk melafazkannya dengan muhrim dengan tujuan hanya menghalalkan perbualan
sahaja? Maksudnya, tidak benar-benar berkahwin jika ada kebebasan peribadi untuk
orang ini dan mereka tidak mungkin berkahwin. Tujuannya supaya tidak jatuh kepada
yang terlarang, semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan dengan ganjaran yang
terbaik.
_________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, h 39
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita – 198
J / [Perkahwinan sementara dibenarkan.
1- Perkahwinan sementara dan kekal diperlukan saksi-saksi
(dua saksi yang adil) atau isytihar, dan ada salah satu darinya sudah memadai.
2 - Tempoh minimum untuk akad (ikatan)
perkahwinan sementara adalah enam bulan.
Perbualan wanita dengan lelaki tidak dilarang
(haram), dan menghalalkannya tidak perlukan (ikatan) perkahwinan.][1]
S / Seorang wanita berkahwin dengan
perkahwinan sementara dan dia hamil dari suaminya, suaminya meninggal dunia
sepanjang tempoh perkahwinan ini, apakah hukum isterinya dan hukum hak-haknya,
dan hukum anak-anak hasil perkahwinan mereka berdua? Apakah hak-hak
syari’ahnya?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin.
Keterangan mengenai perkahwinan sementara dan
syarat-syaratnya akan diterbitkan Insya Allah SWT dalam Kitab Al-Syarai3, yang
dalam percetakan dan dalam penerbitan sekarang.
Isteri tidak mewarisi dari pasangan (suaminya)
dalam perkahwinan sementara, dan anak-anak adalah anak suami secara syar’ei,
dan mempunyai semua hak-hak sah pusaka dan membawa nama bapanya dan hak-hak
lain yang membuktikan anak yang sah (secara syar’ei).][2]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh. Saya harap jawapan tuan. Terima kasih atas perkara berikut:
1. Adakah dianggap wali seorang anak dara sama
dalam perkahwinan sementara (mut’ah) jika ia pencari nafkah untuk dirinya
sendiri, berumur 35 tahun, bapanya sudah mati, tiada saudara tua (lebih besar).
________________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, h 131
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 2, h 178
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 199
2. Adakah melakukan perkahwinan mut’ah secara
rahsia batil dan tidak sah?
3. Adakah memerlukan saksi kepada perkahwinan
itu atau hanya antara pihak-pihak yang berakad sahaja.
4. Apakah hak dan kewajipannya.
5. Adakah ia mempunyai ‘iddah selepas tamat
tempoh atau sekiranya berlaku kematian orang yang berkahwin dengannya
(pasangan) dalam tempoh ikatan perkahwinan. Saya telah melihat laman web tuan mengenai
hukum perkahwinan ini tidak menemuinya. Saya harapkan jawapan yang secepat
mungkin. Semoga Allah memberi ganjaran kepada tuan.
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima,
J 1: Bagi mencapai umur dewasa (cukup 18 tahun
bukan umur baligh taklif (syar’ei) sahaja), untuk berkahwin adalah sama (tidak
ada perbezaan antara kekal dan sementara), dan tiada bagi walinya boleh membantah,
samada seorang dara atau janda.
J 2: diperlukan dalam ikatan perkahwinan (akad
nikah), hadir dua orang saksi atau isytihar (diumumkan), jika ada (hadir)
kedua-dua saksi mustahab (sunat) untuk diumumkan, tetapi jika saksi-saksi tidak
hadir wajib isytihar (diumumkan) sebelum bersama, dan tanpa saksi-saksi dalam
ikatan perkahwinan (akad nikah) adalah tertangguh hingga diisytihar (diumumkan)
dan ikatan perkahwinan masih belum berlaku dan haram bersama dengannya, dan
berulang berbuat dosa (maksiat) dengan hubungan yang berulang sehingga
diisytihar (diumumkan).
Maka anaknya juga tergolong dalam syak
wasangka (syubhah)
Dan adalah disaksikan dengan dua saksi. Bagi
isytihar dan pengumuman hendaklah selepas berlakunya akad dan sebelum bersama,
dan mencapai nilai yang dipanggil isytihar dan pengumuman seperti panggilan
untuk majlis kenduri (walimat al-‘urus) atau memberitahu orang dengan cara yang
sedia ada.
J 3: Cukup dengan jawapan dalam no. 2 di atas.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 200
J 4: Tidak ditetapkan ikatan (akad) ini perwarisan
antara pasangan, walaupun disyaratkan perwarisan atau syarat salah satu dari
keduanya, adalah perlu mengikut keadaan, dan boleh disyaratkan untuk datang
waktu siang atau malam, dan dibolehkan ‘Azal (3azl) bagi suami dan tidak
terhenti di atas kebenarannya, Tidak boleh menjatuhkan Talak dan
telah diterangkan tempoh (ikatan), dan tidak boleh menjatuhkan Li'an, Dzihar
dan Ilaa’ dan diharamkan meninggalkannya dan menjejaskan hubungan dengannya
lebih daripada empat bulan seperti ikatan perkahwinan kekal. Dan begitu juga
dengan pemberian nafkah.
J 5: ‘Iddahnya (3iddah) dua kitaran
haid dan menjalani masa ‘iddah dari masa kematian, sekiranya tidak
bersama dengannya selama empat bulan sepuluh hari ia tiada halangan,
dan dengan sejauh dua tempoh (jangka masa) itu jika dia sedang mengandung.][1]
S / Adakah mungkin untuk menetapkan akad nikah
sementara (mut’ah) untuk tempoh enam bulan dengan penetapan mahar dan kesaksian
saksi-saksi, dan syarat menunggu, semua bicara dan melakukan perjalanan tanpa
persetubuhan dan sentuhan?
J / [Dibolehkan.][2]
S / Seorang lelaki melakukan nikah sementara
dengan seorang wanita selama dua tahun, dan tidak ada pihak ketiga dengan
mereka berdua kerana keadaan khusus bagi wanita itu kerana takut akan
keluarganya dan anak-anaknya khususnya, dan lelaki itu juga ingin melindungi
keluarganya daripada berpisah dengan mereka, apakah hukumnya?
J / [Dalam keadaan yang anda sebutkan ini,
mungkin sukar untuk diisytihar (diumumkan), tetapi tidak sukar untuk memberi
kesaksian, jadi pernikahan dengannya akan dilanjutkan dengan kesaksian dan
dikenakan dua saksi untuk menyembunyikan masalah tersebut melainkan bila perlu
atau untuk menetapkan hak-hak.][3]
S / Dia mengahwini seorang wanita secara nikah
sementara tanpa bersetubuh, dan sepanjang tempoh tersebut, dia menikahinya
dengan perkahwinan tetap, apakah hukum dalam syari’at?
_____________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 3, h 65
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz Jilid 3, h 43
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, h 44
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 201
J / Dibolehkan dan perkahwinan tetapnya sah..][1]
S / Bagaimana jika diketahui wanita yang
terkenal dengan zina dan bolehkah membatalkan ikatan perkahwinan sementara jika
perjanjian itu adalah bertahun-tahun, tetapi dia meragui wanita itu tidak taat,
dan untuk menyingkirkan masalah itu, adakah dibenarkan membatalkan perkahwinan
selepas bersama (dukhul-bersetubuh)?
J / [Wanita yang terkenal kerana zina dikenali
dengan terkenalnya di persekitaran sosialnya kerana amalan maksiat, dia boleh
membatalkan ikatan perkahwinan sementaranya pada bila-bila masa yang dia
mahukan.][2]
S / Seorang mukmin, sebelum beriman dengan
dakwah yang diberkati, membuat ikatan (akad) perkahwinan sementara dengan anak
perempuan adik isterinya yang berumur 9 tahun (adalah diketahui bahawa tempoh ikatan
kurang dari 6 bulan) sehingga akan tersebar
kehormatan dengan adik isterinya, dalam hal ini adakah anak suaminya dianggap haram
untuk gadis ini?
J / [Menurut pertanyaan, ikatan (perkahwinan)
itu adalah palsu dan tidak nyata, jadi ikatan (perkahwinan) itu tidak sah yang
tidak dikira dan tidak menghasilkan apa-apa.][3]
___________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 44
[2] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm.48
[3] Jabatan Ilmiah, Pejabat Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) - 24 Rajab 2144 A.H. - Link ke
penerbitan
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan