Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 80
Kajian Ilmiah >> Pengorbanan
dan altruisme
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
السلام عليكم ورحمة الله
وبركاته
Saya mohon kepada Allah agar anda berada dalam
keadaan baik dan sihat.
Khalid Al-Alwani
menulis:
Tajuk soalan. Setelah memberi salam dan hormat
semoga saya menjadi tebusan kepada Al-Syed Ahmad Al-Hassan, kerana perkara
dalam buku tuan Wahmu l-Ilhad (Delusi Ateisme). Saya rujuk ke halaman 279
mengenai Altruisme yang kita bicarakan. Oleh kerana saya menentang idea-idea
takfiri, dan mereka yang membunuh semua orang yang bertentangan dengan aqidah
mereka, dan kerana mereka mengkafirkan saya dan akan menumpahkan darah saya, kerana
saya beriman dengan kekhalifahan Ali Ibn Abi Talib, as tidak selainnya. Saya
dapati bahawa mereka adalah takfiri Salafi yang berperang di Chechnya, Serbia,
Afghanistan, Mali, Iraq, dan Syria, yang memiliki altruisme yang sebenarnya,
kerana mereka meninggalkan segala-galanya, termasuk wang, anak-anak dan isteri,
dan mereka pergi untuk menyokong agama yang mereka yakini betul. Kita melihat
mereka meletupkan diri tanpa terkesan dan melawan, seolah-olah mereka melihat
Syurga di mata mereka dan berlumba-lumba mendapatkannya. Persoalannya, adakah
kaedah perbincangan di sisi tuan yang dihormati untuk mengenal pasti atau jalan
keluar yang boleh kita ubah fikiran mereka dan membuat mereka terguncang
di bawah panji Bai’ah kepada Allah. sehingga Islam dapat memberi manfaat kepada
mereka, memberi kesan kepada pendirian mereka dan memberi mereka serta melebihkan
kepada selain di atas diri mereka sendiri??? Saya menulis lebih banyak daripada
soalan di sini, tetapi saya tidak mendapat jawapan, dan mungkin kerana
banyaknya komen dan kekurangan masa untuk tuan membacanya bersama-sama. Salam
mesra, Khalid Al-Alwani.
Jawapan /
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
Tidak ada hubungan antara pengorbanan dan
Altruisme [amalan untuk mengutamakan orang-orang lain berbanding diri
sendiri -pent.] yang benar-benar neutral, kerana organisme (hidupan) dapat
mengorbankan nyawanya untuk kepentingan tertentu yang mendorong genetiknya membina
kelenjar yang mengeluarkan hormon tertentu, misalnya, pada lebah pekerja ketika
dia mengorbankan dirinya, ia adalah motivasi genetik, kerana sebagai perkara
terpenting bagi kumpulan gentik individu adalah pengiraan untung dan rugi
semasa evolusi dan pemilihan semula jadi. Gen yang memelihara kelangsungan
hidup kumpulan genetik tertentu di persekitarannya sehingga melewati saringan
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 81
pemilihan semula jadi dari generasi demi
generasi yang disahkan dan ditubuhkan dalam kumpulan genetik individu itu.
Walaupun fungsi genetik ini adalah untuk mendorong tubuh untuk membunuh diri
atau binasa dalam situasi tertentu, dan saya menjelaskan perkara ini dalam buku
"Wahmu l-Ilhad". Maka kehilangan tubuh seekor lebah yang membawa satu
set genetik individu sebagai pertukaran untuk mendapatkan ribuan badan untuk
lebah lain yang membawa genetik yang sama ini merupakan keuntungan besar dari genetik
tersebut, tidak diragukan lagi.
Hal yang sama berlaku untuk keluarga atau ibu
khususnya ketika dia berkorban untuk yang masih muda, sehingga ibu dan lebah
didorong oleh minat genetik untuk berkorban, jadi pengorbanan ibu itu sendiri
bukanlah altruisme yang sebenarnya melainkan pengorbanan yang diputuskan oleh
kepentingan genetik individu untuk diturunkan kepada generasi kemudian.
Biasanya dia datang di hadapannya walaupun ia adalah kebinasaan dan akhir
hayatnya kerana di dalamnya masih ada badan atau badan lain yang membawa genetik
tersebut. Kerana di dalamnya kelangsungan genetik individu ditetapkan dalam
kumpulan genetik umum organisma.
Ini adalah teks dari buku "Wahmu
l-Ilhad". yang menjelaskan masalah ini, dan sesiapa yang mahu
lebih terperinci boleh merujuk buku ini:
(Sekiranya kita melihat sekeliling, kita akan
dapati dalam sebahagian haiwan kadang-kadang mempunyai tingkah laku altruistik,
jadi kita dapat mengenal pastinya, misalnya, tingkah laku ibu dan ayah terhadap
anak-anak mereka dan tingkah laku lebah pekerja terhadap ratu dan pekerja lain
dan sarangnya secara keseluruhan, tetapi adakah ini cara tingkah laku
altruistik sebenar, atau adakah pada zahirnya itu adalah cara tingkah laku
altruistik, pada hal yang sebenarnya ia adalah perilaku genetik keakuan, Kerana
ia berdasarkan kepada genetik keakuan (ananiyah) dan tabi’at pilih kasih semula
jadi dan mengutamakan kelangsungan hidup jasad-jasad yang mengandung gen-gen
ini yang menyebabkan tingkah laku altruistik tersebut, iaitu anak-anak merayu
kepada ibu bapa supaya memberi mereka makanan dan pengorbanan pekerja untuk
melindungi sarang, ratu dan saudara perempuannya, Gen-gen ini adalah sifat
kejayaan untuk perjalanan, kegigihan dan kelangsungan hidup, Pada hakikatnya
dari segi biologi, bahawa bapa dan ibu menguruskan anak-anak kerana terdapat
gen dalam susunan genetik mereka yang mendorong mereka ke arah ini (melalui
pengaruhnya terhadap pembinaan sistem saraf, otak, kelenjar dan hormon,
misalnya) Dan salah satu sebab kejayaan struktur umum genetik mereka dalam
penyebaran dan kelangsungan hidup adalah adanya genetik yang mendorong mereka
ke tingkah laku altruistik ini.
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 82
Mengenai bagaimana kombinasi genetik ibu bapa
memberi manfaat kepada anak-anak dalam kekekalan dan kelangsungan hidup, ini
dapat dijelaskan hanya kerana anak-anak membawa genetik orang tua mereka dalam
kadar tertentu, misalnya anak manusia membawa separuh daripada gen ayahnya dan
separuh gen ibunya.
Oleh itu, ibu bapa yang genetiknya mengandungi
genetik untuk kanak-kanak dengan genetik altruisme dan penyediaan kecukupan
mereka untuk dapat mencapai usia baligh dan pembiakan akan dicapai - ibu bapa
ini - pengekalan genetik mereka pada generasi akan datang dan kelangsungan
hidup mereka, jadi jenis ini altruisme (keutamaan ibu bapa untuk kanak-kanak)
mempunyai asal usul genetik yang mementingkan diri sendiri - yang bermaksud
anak perempuannya adalah genetik yang dianggap keakuan - bukan altruisme yang
benar. Adapun ibu bapa yang tidak menjaga anak mereka dengan baik atau untuk
pemindahan ibu bapa yang susunan genetik tidak mengandungi gen yang menyebabkan
mereka tidak mementingkan diri sendiri untuk menyediakan anak-anak dengan
mencukupi (contohnya menyediakan tempat tinggal, makanan dan perlindungan),
mereka tidak akan dapat - ibu bapa ini - untuk menyebarkan genetik mereka
kepada generasi berikutnya, kerana secara ringkas, mereka tidak akan berjaya
membesarkan anak-anak yang mencapai usia baligh dan pembiakan dan meneruskan
susunan genetik mereka ke generasi berikutnya, dan dengan ini ibu bapa ini
dihukum, atau untuk mengatakan bahawa genetik ini atau plan genetik dihukum dan
genetik (peribadi) mereka tidak diteruskan dalam kehidupan ini dan terkeluar
dari perlumbaan.
Masalah keprihatinan ibu bapa terhadap
anak-anak mereka sepenuhnya dibenarkan secara genetik, dan jika gen menemukan
strategi lain yang berjaya selain daripada perhatian langsung kepada ibu bapa
dengan anak-anak mereka, mungkin untuk mengikutinya seperti yang ada pada
burung terkukur, burung ini bertelur di sarang korbannya sehingga mereka
membesarkan anak-anaknya dan ia tidak menjaga anak-anaknya dan tidak memberikan
kasih sayang kepada mereka. Dan hubungannya dengan mereka berakhir sebaik dia
memberikan kecukupan ketika dia menempatkan mereka di sarang mangsa, yang akan
melibatkan mereka dengan membesarkannya bagi pihaknya, dan ini adalah bukti
yang jelas bahawa pengawal perkara dalam batas badan adalah genetiknya.
Perkara yang sama berlaku untuk lebah pekerja,
kerana tahap kekeluargaan mereka terhadap saudara perempuan mereka sangat
tinggi dan lebih tinggi daripada ibu mereka. Kerana semua saudara perempuan
membawa salinan genetik ayah yang serupa, dan itulah sebabnya mengapa ada
alasan logik untuk perlumbaan mereka membebaskan diri dengan berlumba-lumba
menyerang musuh - walaupun pekerja rumah tangga yang menggigit hingga mati - Genetik
altruistik ini berjaya dihasilkan semula, diabadikan dan bertahan; Kerana
secara ringkas, dia adalah yang paling mampu memelihara sel secara keseluruhan,
jadi kematian pekerja itu jelas menunjukkan keuntungan yang lebih besar bagi genetiknya
daripada kelangsungan hidupnya. Kerana dengan berlumba-lumba sampai mati,
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 83
bukannya saudara perempuannya dan untuk membela
ibunya (ratu lebah), dia akan menyumbang kepada kelangsungan hidup dan
kelanjutan banyak salinan genetiknya yang ada di dalam tubuh semua saudaranya
yang bekerja dan menyumbang kepada kelangsungan gen-gennya dalam telur dan
sperma di dalam badan ibunya (lebah ratu), dan yang pasti bahawa gabungan
genetik seperti itu lebih mampu pada kelangsungan hidup dan kelanjutan dari
mereka yang tidak mendahului perlumbaan untuk mengorbankan diri, kebiasaannya
akan memilih pendahuluan pengorbanan, atau dikatakan bahawa ia semestinya dapat
bertahan dan meneruskan serta menentang keadaan semula jadi di sekitarnya.
Secara umum, egoisme (keakuan) genetik dapat
menjelaskan kualiti altruistik seseorang terhadap makhluk lain ketika
pengorbanan membawa manfaat yang lebih besar kepada gennya dan bahkan tanpa
mengira hubungan antara mereka.)
Mengenai hal manusia itu, saya membincangkan
dalam buku “Delusi Ateisme” (Wahmu l-Ilhad) mengenai masalah moral (akhlak),
dan bahawa ada sesuatu yang baru dalam panduan manusia, iaitu altruisme yang
sebenar dan neutral, dan siapa sahaja yang ingin penjelasan secara terperinci
boleh meninjau Kitab "Wahmu l-Ilhad". Tetapi di sini saya hanya ingin
menjelaskan masalah keberanian membinasakan jasad kerana keyakinan tertentu,
sama ada agama, fahaman liberal, Marxis, patriotik, kemanusiaan, atau bahkan
psikologi, semua aspek ini dan lain-lain, semua aspek ini dan lain-lain dapat
memberikan contoh pengorbanan yang memberikan diri atau nyawa mereka atau
bahkan hilang perkara terpenting yang dijaga oleh makhluk hidup, iaitu
pemindahan genetik individu kepada generasi yang akan datang. Dan saya rasa
mudah untuk mengenal pasti model yang hampir tidak dapat disalahkan oleh
sesiapa jua, kerana ramai orang di seluruh dunia mempercayai model yang mereka
anggap altruisme, walaupun mereka tidak ada kaitan dengan agama di tempat
pertama, seperti Chie Guevara. Tanpa menghiraukan contoh individu, altruisme
sejati adalah kualiti yang dapat dijelaskan oleh jiwa manusia mana-mana masalah
yang nyata dan realistik, dan apa yang berlaku dalam banyak kes adalah bahawa
ciri psikologi ini apabila tidak menemukan kedudukannya yang tepat yang
ditentukan untuknya, yang membawa kepada kebaikan akhirat dan dunia,
menyebabkan orang itu kehilangan akhirat dan dunia yang mendesak, dan dapat
mendorongnya untuk melakukan bunuh diri dengan alasan yang tumpul atau remeh.
Ia mendorongnya untuk meletupkan dirinya pada sekelompok manusia di jalan
seperti amalan yang dilakukan oleh orang-orang Salafi. Peranan terpenting untuk
ciri psikologi ini yang boleh dimiliki oleh mana-mana manusia - sebagai akibat
memasukkan jiwa boneka ke dalam dirinya - dimana ia mengurangkan kepentingan
manusia terhadap tubuh dan kelangsungan hidupnya sebagai pertukaran peranan
genetik yang berfungsi untuk memaksimumkan kepentingan jasad yang membawa genetik
dan berfungsi untuk mencegah pengorbanannya kecuali demi tujuan
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 84
genetik yang lebih tinggi, iaitu untuk
memelihara kumpulan genetik individu secara amnya, seperti dalam contoh lebah
pekerja dan ibu bapa.
Sekiranya perkara di atas menjadi jelas bagi
anda, anda akan mendapati bahawa tidak ada keutamaan (keistimewaan) bagi
pengebom bunuh diri kumpulan Salafi (Wahhabi) untuk meminta agar ucapan khas
ditujukan kepada mereka untuk membimbing mereka dan memberitahu mereka tentang
kebenaran, kerana pembunuh yang kita lihat ini menyembelih lelaki, kanak-kanak
dan wanita dengan pisau dan dengan kekejaman hati dan kebejatan yang tidak
dapat ditandingi, mereka tentunya tidak tahu belas kasihan atau berakhlak. Jauh
dari petunjuk dan mengenal kebenaran serta agama Ilahi.[1]
____________________
1 - Kesinambungan petikan dalam Kitab Himpunan Pos Di
Laman Facebook Rasmi – hlm. 166
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan