Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 154
Pakaian dan perhiasan wanita >>
Kecantikan
S / Apakah hukum penggunaan kosmetik pada wanita,
adakah boleh meletakkannya atau meletakkannya sedikit dan keluar dengannya di
luar rumah? Adakah hukumnya berbeza antara wanita yang sudah berkahwin dan yang
belum berkahwin?
J / [Memakai make-up (kosmetik) dan keluar
dengannya di hadapan bukan muhrim dan suami, tidak dibenarkan, dan tidak ada
perbezaan hukum sama ada wanita itu sudah atau belum berkahwin.][1]
S / Adakah diperbolehkan menghiasi dirinya
(bersolek) untuk orang lain selain suami, seperti orang luar dan bukan muhrim?
J / [Wanita boleh menghiasi dirinya di hadapan
suami dan muhrimnya, seperti bapanya, dan tidak dibenarkan baginya untuk
menghiasi dirinya di hadapan bukan muhrim.][2]
S / Saya tahu bahawa solekan dilarang,
sekiranya terdapat kecacatan pada kulit dan untuk menghindarkan muka dari
diperhatikan, terpaksalah saya menutupi kecacatan dengan krim asas ringan di
tempat-tempatnya untuk mengelakkan rasa malu. Adakah itu dibenarkan?
J / [Dibenarkan.][3]
S / Adakah menggunakan bedak asas pada wajah
di kawasan mata untuk menyembunyikan kegelapan di sekitarnya, terutama ketika
keluar dan bertemu orang ramai, juga merupakan salah satu solekan yang dilarang
di hadapan bukan muhrim?
J / [Dibolehkan][4]
________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm.36
[2] Sumber yang sama dengan yang sebelumnya
[3] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 3, hlm. 39
[4] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 5, hlm.27
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 155
S / Adakah boleh memakai celak bagi wanita
di hadapan lelaki asing (bukan mahram atau bukan suaminya) ?
J [Untuk memakainya supaya dilihat
oleh lelaki asing tidak boleh, tetapi jika anda memakainya di dalam
rumah suami, anda tidak perlu menghapuskannya untuk keluar atau untuk menemui
yang bukan muhrim.]
Saya menerima dan membaca jawapan tuan dalam
perkara di atas dan berkaitan dengan memakai celak untuk wanita. Adakah ini
dimaksudkan dengan mereka yang belum berkahwin dan diharamkan atasnya, dan memakai
celak di rumah lebih baik dari di luar?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Dibolehkan bagi mereka yang belum berkahwin
memakai celak di dalam rumah.] [1]
S / Mengenai perhiasan wanita untuk alis matanya,
ada perhiasan untuk alis mata (kening) yang disebut "tatu."
Adakah wanita boleh melakukannya, dan tatu ini adalah pewarna pada alis mata
(kening), tetapi di bawah kulit, ia memberi warna pada kening. Adalah diketahui
bahawa ia tidak menghalang air wuduk, kerana pewarna itu berada di bawah kulit,
Adakah boleh menggunakannya atau tidak?
J / [Mengenai perhiasan alis mata (kening)
wanita dengan tatu adalah dibenarkan, semoga Allah memberi anda kejayaan dan membimbing
langkah-langkah anda. Wal-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh.[2]
S / Apa hukum melukis tatu di atas sebahagian
badan? Juga, hukum untuk menghilangkan alis mata (kening), yang bermaksud melukis
tatu dekat pada alis mata (kening), seperti yang dilakukan (terkenal) sekarang?
Dan tatu pada badan atau kening: ia adalah menikam dengan jarum dengan cara
tertentu sehingga banyak darah keluar dan seperti luka dan kemudian kekal di
badan dan tidak keluar dan berfungsi dalam bentuk (lukisan) burung, orang atau bunga.
______________________
[1] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 3, hlm. 74
[2] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 6, hlm. 73
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 156
J / [Dibolehkan melukis tatu kawasan alis mata
kerana beberapa sebab, seperti tiada atau kurang bulu kening. Mengenai gambar
tatu seperti haiwan dan lain-lain di badan, tidak dibenarkan.[1]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh, tuan, apakah hukum memanjangkan kuku?
J / [Wa 3alaikumu s-Salamu Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh
Ia dibenarkan.][2]
S / Apa hukum memotong rambut wanita dengan
cara yang menyerupai lelaki (boyish), adalah diketahui bahawa dia tidak
bermaksud meniru lelaki?
J / [Tidak ada masalah dengannya.] [3]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh: Adakah wanita dibenarkan untuk memasang jumbai rambut, sama ada
tetap atau tidak?
J / [Bismillahi R-Rahmani R-Rahim. Al-Hamdu Lillahi
Rabbi l-3alamin. Washalla Allahu 3alaa Muhammad Wa Aali Muhammad, Al-Aimmata
Wal-Mahdiiyina Wa Salim Taslima.
Ia dibenarkan.] [4]
_______________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 1 hlm. 39
[2] Ulasan (as) pada Pos Di Laman Facebook rasminya
pada: 5 Julai 2018
[3]- Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm. 41
[4] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, ms 106
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 157
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh, tuan yang dikasihi. . Apakah hukum menggunakan kanta lekap berwarna
jika dipakai di hadapan bukan muhrim? Kerana kurang penglihatan dan bukan untuk
tujuan perhiasan. Saya harap tuan akan menjawab soalan saya.
J /] Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh, semoga Allah memberkati anda. Ia dibenarkan.][1]
S / Saya mempunyai soalan yang sangat penting:
Bapaku tersayang, kelmarin (semalam), saya bertanya kepada tuan mengenai bolehkah
memakai kanta lekap berwarna di hadapan bukan muhrim untuk tujuan melihat (dan
saya mengucapkan terima kasih atas jawapan tuan kepada saya) .. Tetapi apakah hukumnya
jika hanya untuk tujuan perhiasan? Saya mokon kepada Allah agar mengampunkan
kekurangan saya di pihak tuan. Demi Allah, saya tidak dapat membalas budi
kepada tuan.
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh. Semoga Allah memberkati anda. Mengubah warna mata, sama ada
dengan kanta lekap atau kaedah kekal atau sementara yang lain, tidak masalah
padanya.] [2]
S / Al-Salamu 3alaikum Wa Rahmatu Allahi Wa
Barakatuh, tuan yang mulia. Saya mohon kepada Allah agar tuan dan keluarga tuan
dalam keadaan baik dan sihat. Saya mokon kepada Allah agar tidak menolak kami
dari tuan di dunia dan akhirat. Tuan, saya ada soalan untuk persilakan tuan
menjawabnya:
Adakah wanita boleh memakai inai di tangannya
dan membawanya keluar dari rumah (ertinya untuk dilihat kepada selain yang bukan
muhrim, adakah ia dibenarkan atau dianggap sebagai perhiasan) dia sudah berkahwin?
J / [Wa 3alaikumu s-Salam, Wa Rahmatu Allahi
Wa Barakatuh. Semoga Allah memberkati anda. Sekarang ada banyak cara bagi
seorang wanita untuk menghiasi diri untuk suaminya, dan ia bersifat sementara
dan boleh dibuang ketika meninggalkan rumah kediaman perkahwinannya.][3]
_____________________
[1] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
hlm. 331
[2] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
hlm. 334
[3] Kitab Himpunan Pos Di Laman Facebook Rasmi
hlm. 346
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Imam (as) Mengenai Wanita - 158
S / Adakah seorang wanita boleh menjalani
pembedahan plastik wajah untuk memperbaiki dan mencantikkan wajahnya demi
suaminya, jika itu disediakan oleh teknologi moden yang ada sekarang?
J / [boleh] [1]
S / Adakah pembedahan plastik boleh dilakukan,
sama ada untuk lelaki dan wanita, seperti mencantikkan hidung dan apa yang
terdapat pada wajah (muka)?
J / [boleh.] [2]
S / Apa hukum wanita yang membawa anak dan
mereka pakai minyak wangi ketika dia berada di jalan dan orang yang lalu-lalang
di situ tidak dapat membezakan ianya minyak wangi siapa, pada ibu atau anaknya?
J / [Tidak ada apa-apa padanya.] [3]
S / Apa hukum memakai kacamata hitam untuk
wanita?
J / [Dibolehkan dan tidak ada masalah
memakainya untuk wanita dan juga lelaki.] [4]
S / Imam (as) menyebut kenyataan: (Dibolehkan
untuk melukis tatu di kawasan kening untuk beberapa sebab, seperti tiada atau
kurangnya bulu). Adakah kosmetik (bahan kecantikan) antara sumber yang
dibenarkan untuk tatu?
J / [Sebab yang disebutkan di atas adalah dari
sumber kosmetik (bahan kecantikan).] [5]
________________________
[1] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm.37
[2] Jawapan yang Mencerahkan Melalui Buku Eter
- Bahagian 7, hlm. 118
[3] Kitab Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet
Jz 7, hlm. 90
[4] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai
Masalah - Jz 4, hlm. 39
[5] Jabatan Ilmiah, Pejabat Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) – 24 Rajab, 1442 H - Link ke siaran
✡✡ ✡✡ ✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan